Hoofdsponsor

Tamiya vernis met decals

Triple7

Active member
Registered
Lid geworden
17 feb 2021
Hallo iedereen,

Ik stond op het punt om mijn vliegtuig model te vernissen nadat het is gespoten met Tamiya spuitbus,om nadien de decals (van het merk 26decals) aan te brengen,en nadien nog eens lichtjes te vernissen om een beschermlaag aan te brengen voor de decals.
Maar.... ik heb gelezen via een ander forum uit NL, als je met Tamiya vernis werkt,dat het je decals opvreet.
Dus je decals zouden wel is gaan krimpen door de vernis.
Heeft iemand ervaring hiermee? Voor een bekend merk zoals Tamiya lijkt me dit toch straf.
Moet wel zeggen dat ik de decals moeilijk kon bewegen op de verf (spuitlak) zelf van Tamiya,dus de vernis heb ik nadien maar zo gelaten...

GewoonWouter

Well-known member
Registered
Lid geworden
31 mrt 2016
Das een straf verhaal dat ik nog nooit gehoord heb eerlijk gezegd. Als ik een beschermlaag aanbreng is het bijna altijd Tamiya X-22 clear of een gelijkaardige variant van Gunze, verdund met Mr. Leveling Thinner of Lacquer Thinner en ik heb nog nooit gehad dat mijn decals daar onder te lijden hebben.
Als je niet zeker bent even testen op een stukje plastic ofzo.

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Als je dat vernis toch zou willen gebruiken en je vertrouwt het niet, leg er dan eerst een acrylvernis op, zoals p+ en Vallejo. Dan kan je alsnog Tamiya er over spuiten, moest dat nodig zijn. Ik werk nu al een tijd met die twee producten en gebruik geen spuitbus meer als vernis. Daar had ik vroeger inderdaad wel eens last mee, niet alleen de decals maar de verf zelf kan aangetast worden en zelfs plastic onderdelen kunnen beschadigd raken. De volgende foto's zijn van een ander agressief vernis, Armypainter. Dat heb ik na die twee modellen probleemloos kunnen gebruiken na een laag p+. Het gaat hem natuurlijk ook om de hoeveelheid, je moet zorgen dat het vernis er niet in druppels op komt te liggen en da's met spuitbussen niet simpel.

DSCN2591bis~0.jpg

DSCN2600bis.jpg

De druppels zijn maar condenswater, maar de barst was zeker nog niet zichtbaar voor het spuiten.

DSCN2898bis.jpg

Laatst bewerkt:

Michel

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jul 2008
Tamiya vernis in spuitbus kan inderdaad decals aantasten.
Heb dit meermaals gelezen op het www , zelf geen ervaring mee.

Bovenaan