Eigenlijk heb ik een dergelijk model al eens eerder gebouwd dertig jaar geleden, maar nu ga ik het eens degelijk afwerken. Er komt dus ook wat extra bij kijken.
Toen ik de doos opende, verbaasde het me dat er naast de sprues slechts enkele schroefjes meegeleverd werden. Nu heb ik over die sprues wel al wat superlatieven gehoord.
De canopy lijkt me een slide-mold resultaat, ik zag een lijntje lopen over een deel ervan maar dat zal er waarschijnlijk thuishoren.
Je krijgt een masking set voor een deel van de te schilderen zones. Verder zijn er twee overvolle decalvellen en een stickervel.
De handleiding wordt vergezeld van een informatiefolder en een pagina met tips. Op de laatste pagina van de instructies vind je vreemd genoeg niet het afgewerkte model. dat kan je dan weer terugvinden op de verfinstructies.
En op het oude bureau van meneer Tamiya staat blijkbaar nog steeds die aftandse nietjesmachine.
Nu de extra's die ik enkele edities geleden op de SMC uit de stand van Eduard geplunderd heb.
Toen had ik de beslissing nog niet genomen of ik nu de Tomcat op een vliegdek zou parkeren of dat hij al vliegend op een stokje zou staan. In dat laatste geval had ik geen wielen nodig maar wel zittende piloten. Ik had wel de jetuitlaten, schietstoelen en PE nodig. Daar zitten de volgende onderdelen in, zoals het Space PE met 3D decals voor de cockpit:
De resin uitlaten met hun eigen PE exhaust nozzles en afplakvel.
En dan nog de stoeltjes met nog een extra set gordeltjes, wat eigenlijk al in de Space PE zat maar dan nog een andere versie.
Omdat ik niet wist dat er in deze kit afplakspul zit, heb ik een apart afplaksetje gekocht. Dit zou nog van pas kunnen komen om wielen af te plakken (inderdaad, er gaan toch wielen aan te pas komen maar dat wordt later nog duidelijk).
Tijdens het uurtje dat ik dit jaar op BSMC vertoefde, kwam ik een Verlinden dektractor tegen. In mijn onwetendheid had ik me dit aangeschaft met het idee dat het een tow tractor was, maar zag daarna dat het een EPU unit was. Gelukkig schijnt dit net voor Tomcats goed van pas te komen. Deze zouden geen eigen APU(?) unit ingebouwd gekregen hebben, dus hadden ze een externe voorziening nodig. Daardoor werd de setting nu wel bevestigd naar een dekdiorama, iets waarop mijn project momenteel nog niet 100 procent voorzien was.
De bovenkant van het resinblok leek wat geïmpacteerd, maar dit verdwijnt misschien gewoon bij het primeren. De onderkant is gewoon een plat vlak met luchtbellen maar daar zie je toch niks van terug.
Door het wrijfdecalvel wordt mijn project toegespitst op een van de vijf vermelde carriers.
Als je een crossover maakt met de decalinstructies hierboven, levert dit twee mogelijkheden op om te bouwen, namelijk USS America en USS Constellation. De blauwe covervariant van de Roosevelt valt dan af en het wordt ofwel die met het tricolore vlaggetje op de fuselage, ofwel die met de zwarte vinnen.
Nu zal ik nog de beschikbare literatuur uitspreiden, maar het is een herhaling van wat er in het Enterprise-topic getoond is.
Dan zijn er nog drie van de vier werken die ik over de Tomcat F14 heb, de vierde is er eentje van Legends of Warfare maar die beschrijft meer de verschillende squadrons. Vooral de tweede lijkt me interessant, met een kleurenwalkaround. Deze boeken zijn eerder bedoeld voor wanneer ik aan Tamiya's 1/48 F14D ga beginnen.
In dit boek vond ik kleurenafbeeldingen van het toestel dat ik zou kunnen bouwen. Die heeft eigenlijk ook mijn voorkeur. Ik vond er wel geen enkele detailfoto in van die bepaalde tractor.
Omdat er nu een diorama van komt, is er gisteren nog een bestelling geplaatst in Polen die dat mogelijk zal maken. Er is vandaag al een klein begin gemaakt aan de kit, maar het is bij 1 onderdeel gebleven, dus volgende week komt er nog meer...