Hoofdsponsor

1/35 T28 Super Heavy Tank [wip]

Ik kan de redernering van D-DAY 1944 wel volgen. Ik zou zelfs totaal niet weten of er fouten zitten in deze kit en hoe ik deze zou moeten aanpakken.
Voor een kenner is het wel een uitdaging om de onvolkomenheden uit het model te halen en er een waarheidsgetrouw voertuig van te maken.
Respect voor de manier waarop je de bouw tot stand brengt. Een leerrijk topic en een plezier om te volgen (ook voor de leek).
 
Bedankt voor de aandacht. Belangrijk voor zulke verbouwingen is dat je over schaalplannen beschikt. Heb je die niet, zoals in mijn geval, dan moet je plannen op een andere schaal omschalen. Ik gebruik een plan dat ongeveer half zo groot was als nodig. Je trekt in Paint een kadertje rond het bovenaanzicht en in de marge krijg je de afmetingen in millimeter van dat kadertje. Ik wist dat de breedte van de tank in 1/35 moet overeenkomen met 13 centimeter. Ik deelde dat door de breedte van het kadertje en kreeg 2,03. Ik moest dus het hele plan 203 procent vergroten, makkelijk in Paint. Als je dan afprint op 100 procent, krijg je de juiste grootte op papier. je zou de tank perfect ineen kunnen zetten zoals in de doos, maar dan zit je er bijna 10 procent naast. Bij zo'n breed geval als de T28 valt dat niet meteen op, maar stel dat je hem zou willen bouwen in de trailerversie. Dan is die trailer waarschijnlijk 25 procent te breed. Stel dat jouw Shermantank 25 procent te breed was, hij zou niet meer door jouw steegjes geraken...
 
Ik kan je redenering wel volgen maar om dergelijke conversies uit te voeren moet je wel voldoende van het onderwerp afweten en over correcte informatie beschikken.
Mooi hoe je je kennis over het onderwerp in de praktijk brengt.
 
Ik wist het , da gaat hier weer het een en ander worden als ge zoal begint , ongelooflijk hopelijk zie je niet teveel van het zaagwerk , heb dat toch ook al 2 x gedaan met VW busjes , het moeilijke ervan was recht zagen en het plamuren
Suc6 beste vriend
Marc
 
Pas op, ik ga weer een stukske zagen.

attachment.jpg

De bogies zijn nu allemaal versmald, geplamuurd en geschuurd. Het gevolg is dat er bepaalde stukken van het profiel waarmee ze aan de hull vast zitten, doorgeschuurd zijn. Dat kan je echter niet zien als de tank af is. Het probleem zijn nu de baanwielen waar de as het begeven heeft, die moeten nu opnieuw uitgeboord worden en van een asje voorzien.

attachment.jpg

Deze illustratie toont een ander probleem in het ontwerp van het model, waar waarschijnlijk nog niemand van op de hoogte was en dat ik eerder toevallig ontdekte. Bij het vergelijken van de positie van de bogies op het chassis kwam ik tot de vaststelling dat het plan dat ik gebruikte, afwijkingen had in de afstand van de eerste tot de tweede bogie. Zo niet bij Dragon. Waarschijnlijk is dit bij een Sherman inderdaad een identieke afstand, aangezien die een normale gewichtsverdeling heeft. Toen ik ging checken op foto's, had de T28 een kortere afstand tussen de twee voorste bogies dan bij de volgende. Waarschijnlijk is dat om het overgewicht van het dikke frontpantser op te vangen. Dragon ging hier dus weer in de fout, buiten het feit dat ze ook de positie van de eerste bogie al fout hadden. Ik kan dus buiten de as van de idler niets behouden van de geometrie van de ophanging, alles wordt dus afgezaagd en opgevuld zo nodig. Gelukkig vallen de locator holes voor de bogies nog allemaal achter de aanhechtingsplaten, ik moet daarvan alleen de locator pins afknippen. Alle rollers en koppelstukken moeten verplaatst worden, dus die bussen moesten ook afgezaagd worden.

attachment.jpg

De versmalde bogies waren hier al vastgelijmd op de hull voordat ik die stukjes afgezaagd had. Dat lukte nog wel met een Airwaves zaagje. Voor de andere kant heb ik de volgorde dus maar omgekeerd.

attachment.jpg

Het bovenaanzicht van de stukken toont een andere afwijking van Dragon. Het patroon van deze steuntjes voor de takels raakt de buitenkant van de sponson, dat is op het plan en op de foto's dus niet zo. Dat passen we later wel aan. Wat wel nu gebeurd is: de sponson is 1 millimeter versmald over de hele lengte, je ziet het restant onderaan nog liggen. Daarna is het even schuren en tegen een lineaal leggen om dat terug strak krijgen.

attachment.jpg

De verplaatsing van de sprockets is ook al geregeld aan beide kanten, hier wordt het gat uitgeboord naar dezelfde diameter als van de vorige opening. Dat doe ik wel zonder boormachine om het midden te bewaren.

attachment.jpg

Daarna wordt de achterste zijde 9,5 mm naar voor geprojecteerd. Door het afzagen valt de afronding van de transmissiebehuizing er mee af, dus die moest nog eens apart afgesneden en geherlocaliseerd worden.

attachment.jpg

Deel 2 is al grotendeels voorbereid op dezelfde manier, nu zonder de sprockets die in de weg staan. Let op de afwisselende richting van de schokdempers op de bogies, zoals die in het Patton-museum aanwezig was. Als volgende stap ga ik kleine gaatjes boren door de twee zijpantsers heen op de plekken waar ik de bussen voor de rollers ga zetten. Zo moet er maar 1 keer gemeten worden; ik hoop dat ze aan beide kanten symmetrisch zijn. Ik zie nu net dat de as voor de idler zelf er ook nog aan gaat... Die staat ook weer fout geparkeerd op de bevestigingsplaat, die wel juist stond.
 
Laatst bewerkt:
Moa vent toch...... Heb serieus moeten bijlezen.
Ik zou er eerlijk gezegd ook al die moeite niet voor over hebben maar ja zo is onze Steven nu éénmaal hé.
Dat is echt het type kit waar jij heel veel plezier uithaalt.
 
Mooie uitleg hoe je het allemaal berekend, ik heb nu wel schrik gekregen dat mijn Sherman te groot is voor mijn straat.;)
Niet te min, ik volg met heel veel bewondering naar je werk.

Grtz Bart.
 
Kan geen kwaad, Bart...


Bedankt voor de reacties. Toch hoop ik dat ik van de volgende kit niet elk stukje nog eens in twee moet zagen...
 
Ik volg wel maar gaat boven mijn petje en kijk ik dus alleen maar he.
Mooie prestatie wat je daar weer uitsteekt.
 
En dan is nog altijd maar de helft van dat werk gedaan, want de andere kant moet er nog tegen gezet worden. De moeilijkheid daar is dat er aan de buitenkant patronen te zien zijn die overeen komen met wat ik op de hull allemaal heb verplaatst. Er gaan dus verschillende verticale naden zijn die weggewerkt moeten worden.

attachment.jpg

Ik heb nog geen verklaring gevonden waarom alle plannen van de T-28 de as van de idler vooraan de verstevigingsplaat willen plaatsen. Op foto's zit die namelijk steeds achter het middelpunt van de buitenste verstevigingsplaat. Dat kan ik niet aanhouden omdat er dan te weinig ruimte tussen de wielen zit. Voor zover ik weet en in de kit kan zien, zit er geen regelsysteem op deze idler, waardoor die van positie zou kunnen veranderen. Misschien is de vorm of de positie van de plaat toch fout. Ik heb de idler een tweetal millimeter naar voor verplaatst ondanks de foto's, zodat ik toch het plan kan aanhouden.

attachment.jpg

Hier zitten tussen de bogies nu ook de verbindingsstukken tussen de sponsons. Die zijn verbonden met de veerbenen via PE, dat door Voyager verbeterd is toen opzichte van dat van de kit, dat minder beweeglijk was. De rollers moeten nog geplaatst worden, maar de assen daarvoor zijn nog niet ingekort.
 
De volgende stap in de versmallingsoperatie zijn de sprockets.

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij elke naaf moest er 2 millimeter af. De kleine putjes zijn voor pasnokjes en moeten dus opnieuw geboord worden op de juiste lijn, die ik daarom overgetrokken had voor het zagen. Je kreeg van Voyager ook een set om de binnenste sprockets mee af te werken voor als de tank uitgekleed getoond wordt. Het heeft niet veel zin die toe te voegen als ze dicht blijft.

attachment.jpg

De hull kan nu terug samengekleefd worden. Ik heb eerst met sprue een paar uitlijningshoeken gemaakt.

attachment.jpg

Na het kleven blijven er een paar lange naden over om te schuren.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu volgt er een grotere gok. De hull wordt over de volle lengte en breedte 5 millimeter ingekort. Hier zijn de zaagsnedes voorbereid met de snijschijf. Er zaten een paar details in de weg dus kon er niet rechtdoor gezaagd worden.

attachment.jpg

De twee helften worden eerst geschuurd en gepast voor ze ook in de breedte gesplitst worden.

attachment.jpg

Ik denk dat het mogelijk is dat er twee dunne strookjes van de buitenste sponsons afgehaald moeten worden en op het binnenste pantser gezet, omdat ik nu 5 in plaats van 2 millimeter uit het midden weggehaald heb.
 
De hull kan nu terug samengelijmd worden met behulp van plaatjes aan de binnenkant om het pantser vlak te houden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het schuren is niet altijd goed gelukt, dan steken we er maar een stukje styreen in.

attachment.jpg

Er hoeft niets aan de zijkanten toegevoegd te worden. Ik had van het onderstuk geen centimeter hoeven af te zagen, want nu moet er een stukje bij aan gekleefd worden. Het motordek moet nu nog vergroot worden.
 
Ik blijf volgen in stilte. Ingrijpende werken amai.
 
amaai wat een job , hopelijk komt dat goed
Marc
 
Geen paniek. De hull is al geplamuurd en geschuurd. Het motordek zit er nu in.

attachment.jpg

Vooral het gedeelte dat onder de motorluiken zit, is moeilijk te bereiken met het plamuurmes. Schuren gebeurt met de Dremel.

attachment.jpg

Rechts op de flank is er wat geremodelleerd volgens wat er op de plannen te zien is. Het pantser is daar gelukkig dik genoeg gegoten om er een paar millimeter af te dremelen. Daardoor komt er terug meer plek voor twee flenzen die voor de remming van de aanhanger gebruikt worden.

attachment.jpg

Bovenaan is er al aandachtig geschuurd om de naden helemaal weg te krijgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu ga ik proberen de doorsnede van de T28 te bestuderen om te zien hoe de hull dichtgemaakt moet worden. De plaat daarvoor is al getrimd maar door de veranderde positie van de sprockets zal de hoek licht moeten veranderen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
attachment.jpg

De afgezaagde stukjes zijn hier nog eens in twee gesneden om er een millimeter materiaal in de breedte van tussen te halen. Van de zijkant is de onderhoek afgeschuurd om het hoekverschil te corrigeren. De achterplaat heeft nu een iets schuinere helling.

attachment.jpg

De plaat die het transmissiehuis afsluit, heeft een veelvoudige symmetrie maar geen extra paspin om ze uit te lijnen. Zou toch aanwezig geweest moeten zijn.

attachment.jpg

Het voordeel van dit grote deksel is dat ik weinig moeite zal moeten doen om de hull verder af te sluiten. Ik heb de sprockets hier eens op gezet en ze kwamen in de breedte goed overeen met de bogies.

attachment.jpg

Nu volgt er weer een zware opgave. Er moet aan beide fenders 2 millimeter materiaal weg.

attachment.jpg

Het wegzagen van die strip styreen tot aan het schuine pantser is niet zo'n probleem, met de Airwaves-zaag kan dit lijnrecht.

attachment.jpg

De moeilijkheid ligt in de hoek van dat pantser. Door het weghalen van die 2 millimeter ontstaat er een trapje in het schuine pantser langs de naad. Omdat de fenders even hoog moeten liggen, kan dat trapje niet vereffend worden in de hoogte. Mijn oplossing is een hoekaanpassing, door deze ribbe door te zagen en iets uiteen te duwen na een oppervlakkige insnijding in de plooirand. Omdat er maar zo'n klein hoogteverschil is, zal het volgens mij niet te zien zijn dat de hoek van het buitenste schuine pantser licht verschilt van die van het binnenste. Daarvan kan ik de hoek niet aanpassen omdat het aan meerdere ribben grenst en ik kan het ook niet schuren door de giethuid. Overigens loopt de giethuid van de echte tank minder ver door naar achter dan op het model.

attachment.jpg

Aan de buitenzijde is nu nog een trapje te zien in de kazemat. Ook daar is namelijk twee millimeter van verloren gegaan.

attachment.jpg

De oplossing daarvoor hangt samen met het regelen van de ophanging. Van de fenders wordt nu in de lengte 1,5 millimeter weggezaagd achter de verstevigingsplaat.

attachment.jpg

Hier is het materiaal weggehaald en wordt het stukje terug aangezet.

attachment.jpg

Dit brengt zowel de eerste sponson en roller terug in de juiste positie, als dat het de trap uit de frontplaat haalt.

attachment.jpg

Hier moet nu alleen nog het schuine pantser omhoog gewerkt worden voor het horizontale trapje. Ik denk dat het nodig zal zijn de binnenkant vast te lijmen aan een dunne styreen steunplaat om zo de juiste hoogte vast te zetten en een scherpe naad te krijgen. De sporen die bovenaan niet meer overeen komen, zijn een gevolg van het splitsen van de hull. Dat wordt later geregeld.

attachment.jpg

De lasnaad op de fenders wordt hier met een lemmet losgesneden, om ze daarna tegen de hull aan terug vast te zetten. Er zat nog wat ruimte tussen door de versmalling.

attachment.jpg

Het resultaat van deze operatie is te zien in de volgende afbeelding. Het groene is al gecorrigeerd, het oranje zal nog eens een doorsnijding van de fenders vragen. Bij de gele lijnen moet er niet veel materiaal van tussen, bij de rode toch meerdere millimeters. We gaan in het oog moeten houden hoe de aanpassingen van links naar rechts elkaar zullen beïnvloeden.

attachment.jpg

De aanpassing is al aan beide fenders uitgevoerd.
 
pfftt hoe ingewikkeld amaai dat je er blijft aan uit kunnen is een vraagteken , enfin we volgen en zullen moeten wachten naar het verloop
suc6 maat
Marc
 
Zelfde opmerking als Coachke! Vraag mij soms af of je die romp niet beter helemaal van scratch had opgebouwd.
 
Het blijft een stuk voordeliger om de kit te gebruiken, zolang het blijft bij slecht uitgelijnde details.

De fenders worden verder in stukjes gezaagd.

attachment.jpg

Wanneer er zo'n stukje teruggekleefd moet worden, dan moet er op de kleefrand eerst een stripje van 0,20mm styreen gekleefd worden. Zo wordt opgevangen wat de zaag verwijderd heeft.

attachment.jpg

Van het weggenomen stukje wordt ook wat weggehaald zodat het verder naar voor komt op de fender.

attachment.jpg

Veel van dit werk moet met de losse hand gezaagd worden, wat de rechtste snede en geen uitschieters geeft.

attachment.jpg

De lange stukken worden met een handvat "uitgegraveerd". Dan verschijnt er ergens een gat waar de zaag door valt.

attachment.jpg

Een tweede stuk wordt op beide fenders naar voor verplaatst.

attachment.jpg

Er wordt tijdens het opnieuw lijmen vergeleken met de al gebouwde zijde, want dit moet perfect kloppen.

attachment.jpg

Leggen we het plan van gisteren weer voor, dan zijn er nog maar drie foute elementen. De idler moet nog verplaatst worden, de sprocket komt naar voor en de roller achteraan wordt naar voor geschoven.

attachment.jpg

De sponsons zijn weer afgesloten met restmateriaal.

attachment.jpg

Ik heb een motorluik geplaatst, het andere heeft pootjes gekregen. Ver kan het niet zijn.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan