Hoofdsponsor

1/32 Star Wars Darth Vader's Tie Fighter [DONE]

Tomas

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 mrt 2009
Berichten
885
Nog meer star wars? Ja hoor, er liggen er nog een paar op de stapel :laugh:

Deze is er ééntje op schaal dichtbij 1/32. Darth Vader's persoonlijke twin ion engine jachtvliegerke.

http://nl.starwars.wikia.com/wiki/TIE_Advanced_x1

De kit is een heruitgave van de kit uit de jaren '70. Pasvorm is dus twijfelachtig maar de details zijn scherp, en volgens de geruchtenmolen werd een stuk van deze kit zelfs gebruikt om het studiomodel voor één van de films te vervolledigen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zit een darth vader figuurtje bij in een nogal rare pose. Volgens mij kwamen er geen toiletscenes in de films :unsure:

attachment.jpg

De cockpit bestaat uit verschillende onderdelen en zijn, buiten wat schuurwerk, redelijk netjes te noemen.

attachment.jpg

De twijfelachtige pasvorm komt al snel aan het licht wanneer de eerste onderdelen aan de hull moeten gelijmd worden. Zelfs na redelijk veel schuur en snijwerk moeten er wat tochtgaten dichtgemaakt worden.

attachment.jpg
 
De blauwdrukken van het origineel waren wellicht voor de kitbouwer niet beschikbaar. Ondanks de bedenkelijke pasvorm of misschien een beetje juist daarom, ga ik deze bouw vol interesse volgen.
 
Dat zou pas een knap scrath bouwwerkje zijn een WC-potje voor uw figuurtje
op een diorama naast zijn vliegerken (grapje)
Deze ga ik zeker volgen heb nl. nog zo'n paar dozen liggen.
 
Ben eveneens een Star Wars fan maar idd lijkt mij eerder Yoda verkleedt in een Darth Vader pakske!!
Desondanks vindt ik dit een project om nauwlettend te volgen...!

Grtz yves,
 
WC heb ik al eens gedaan ;) http://www.modelbouwen.be/threads/3633-F-22-dio

Na bewerking van de ogen met een drupje kristal clear en hier en daar wat schuren van de mantel kon er geschilderd worden. Beetje antraciet, matzwart, metaalzwart en donkergrijs en ons vadertje zit er al wat beter uit.

Met flits
attachment.jpg

Zonder
attachment.jpg
 
Ziet er goed uit Tomas. Ook ik bezit Yoda op zijn potje...
Ga deze dus met de nodige aandacht volgen en zoveel mogelijk van opsteken.

Mark
 
Join the dark side of the spleten :laugh:

attachment.jpg

attachment.jpg

De kit is voorzien van een landingsgestel maar dat gaan we nu eens niet gebruiken zie :P Blijf je natuurlijk wel met die vervelende gaten zitten

attachment.jpg

Beetje gerokken gietrek erin en viola

attachment.jpg

gaatjes dicht

attachment.jpg
 
Knappe vorderingen Tomas.

Ik heb een Tie Fighter gekocht om naar het werk te gaan, heel handig om de files te vermijden :


^^
 
bedankt Pascal. Waar heb je die gekocht? Die wil ik ook wel met dat verkeer tegenwoordig :dry:
 
Hmm.. lijkt mij ook wel wat.. Mooi geluidje ook he. Blijft een mooi soundeffect.. :)
 
ziet er echt "koddig" uit , blijf het ook volgen.

grt Nicolas
 
Tijd voor een opdatum.

Eerst en vooral de kieren gevuld in de zonnepanelen. De buitenkant opgevuld met stukjes styreen, aan de binnenkant eens een poging gedaan met milliput. Ik moet zeggen dat die werkwijze me wel bevalt. Eerst een bolletje milliput draaien en dan met een tandenstoker de kier opvullen. Eventjes overgaan met een bevochtigde tandenstoker en klaar.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De binnenkant een beetje verdonkerd om eventuele inkijk te vermijden.

attachment.jpg

Om dan met veel gevloek de twee helften aan mekaar proberen te krijgen.

attachment.jpg

Na een nachtje drogen blijf je dan zitten met behoorlijk wat opvulwerk

attachment.jpg

attachment.jpg

Paar stukjes styreen en een beetje plamuur erop en we zijn weer vertrokken voor een paar uurtjes schuurplezier

attachment.jpg
 
Mooi project!

Het leuke van die Milliput is dat het niet krimpt. Bijna alle putty's krimpen wél en dan moet je het weer opnieuw behandelen; dat hoeft met Milliput dus niet.
 
Laatste tijd een beetje druk gehad met dat verdomde werken en de tuin en zo, pfffff. Klein lichtpunt, ik zit terug in mijn hobbyhok waar het toch iets prettiger prutsen is. Niet opruimen is wat een echte vent nodig heeft :laugh:

Na het schuren, plamuren, schuren, nog meer plamuren, nog meer schuren en plamuren, tenslotte nog een rondje schuren werd het wel eens tijd om iets anders te doen.

Tijd om wat extra details aan te brengen :) Eerst en vooral de koepel voorzien van wat paneellijnen, want die zijn op de kit niet aanwezig en toch duidelijk zichtbaar bij het studiomodel. Ook hier en daar wat extra stukjes styreen geplakt om de boel wat op te vrolijken.

Zoals het uit de doos komt:
attachment.jpg

Na een rondje lijntjes trekken en blokskes plakken:
attachment.jpg

attachment.jpg

Het volgende op de te doen lijst zijn de laserschietgeweren van onze vader zijn privévliegtuigje aanbrengen. De knallers uit de kit zijn een beetje heel erg veel een teleurstelling.

attachment.jpg

Hoe gaan we dit aanpakken? Eerst speelde ik nog met het idee om een stuk van de schieters uit de kit te combineren met een stukje holle buis maar na opkuisen wist ik al snel dat dat niks ging worden. Na wat denken en dingetjes bekijken kwam ik uit bij het gasbuise van een aansteker. Die dingen zitten vol met scratchmateriaal :) Wel even opletten bij demonteren, het blijft natuurlijk een klein gasflesje maar na een rondje met de hamer

attachment.jpg

heb je dus wel veel spullekes bij elkaar :laugh:

Jammer genoeg scheelt de vorm van de buisjes bij verschillende aanstekers dus als je meer dan één schieterke nodig hebt is het even zoeken naar dezelfde aanstekers. Gelukkig had ik wel twee dezelfde liggen

attachment.jpg

Straks nog even verder met deze en dan tijd voor een eerste primerlaag. Eens kijken of al dat schuren iets opgeleverd heeft :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Zijn weer knappe vorderingen aan deze "tegenwerker" van een kit.
Je hebt er inderdaad wel wat werk aan, maar bij volharding kan je toch een knap model neerzetten.
Heb deze ook nog liggen en je idee van de knalbusjes uit oude aanstekers ga ik even van je pikken...
Niets zo inventief als een modelbouwer...
Succes met je rondje primer straks en ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Na wat tegenvallers met milliput heb ik de boel dan maar dicht gesmeerd met plamuur.

attachment.jpg

Na een paar keer bijplamuren kon er eindelijk met verf gesmost worden. Eerst de boel in de primer gezet om eventuele schuurfoutjes op te sporen maar dat viel uiteindelijk allemaal nogal mee.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na een nachtje drogen vandaag de luchtborstel nog eens uit z'n kistje gehaald en een sessie preshaden gehouden. Het viel al snel op dat de airbrush en ik geen beste vrienden zijn. Af en toe een spetter, dan weer een bibberlijn, gevolgd door een overdaadje verf, het stresslevel bereikte met momenten gevaarlijke hoogtes :dry:

attachment.jpg

attachment.jpg

De boel even laten rusten om dan het gevecht met de plakband aan te gaan.

attachment.jpg

Eerst een laagje zwart

attachment.jpg

Gevolgd door een laagje gun metallizer

attachment.jpg

Nog even afwachten hoe dit uitpakt wanneer het droog is, maar ik denk er aan om hier nog een laagje clear blue over te nevelen.
Ondertussen de foutjes van de eerste sessie aangepakt en hier en daar opnieuw gespoten. Opnieuw enkel uitschieters gehad natuurlijk :8
 
weet ge wat ik zo tof vind aan modelbouw is dat ge dingen zoekt die ge dagdagelijks gebruikt zonder het te weten , ik doe dat namelijk ook omdat ik financieel een beetje moeilijk heb er komt wel beterschap in , daarom pruts ik zelf zoveel mogelijk zelf ineen , er kruipt wel wat tijd in maar het loont zich , dat is gelijk aan onze collega met een rat kever die gebruikte plastic lepeltjes voor de binnenspatborden dat is toch geweldig
Ik zou zelf aan zoiets zelf niet beginnen aan zo een ruimte tuig alhoewel ik alle films heb gezien
Goe gedaan ik volg u zeker
Marc
 
Ja Tomas... ondanks al die uitschieters, toch een mooi verfjasje dat ge hem hebt gegeven.
Begint er al een beetje op te gelijken hé.
Ben benieuwd naar het vervolg van de werken...

Mark
 
Jawadde. Schone werken. Deze blijf ik zeker volgen. Heb de kit ook nog ergens liggen. Doe alvast zo verder.
 
Goeie voortgang, ondanks je bescheidenheid t.a.v. je airbrushkunsten.

Je kunt trouwens ook heel realistische metaaleffecten bereiken door een potlood 'af te schuren' met een schuurpapiertje en het grafietpoeder op het model te borstelen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan