Hoofdsponsor

1/35 Sprengboot Tornado [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
De sprengboot "Tornado" is een Duits experimenteel vaartuig wat uiteindelijk niet verder geraakt is dan de testfase. Het was een varende bom die door de bemanning tot binnen een paar km van het doel gebracht werd. Daarna werd het in de goede richting gepositioneerd, en verliet de bemanning het schip naar het doelleidschip. Daarna werd de motor (Idem aan de V1 pulsmotor) ontstoken en werd het schip draadloos naar zijn doel geleid met een snelheid van ongeveer 50knopen. Er werden blijkbaar testen gedaan, maar het concept werkte enkel bij een kalme zee. Naar uiteindelijke haalbaarheid... de motor maakte denk ik veel te veel lawaai om een verrassingsaanval bij nacht (of tout court) te kunnen maken...

De testen legden het model vast met twee drijvers van de Ju-52 drijverversie als een soort catamaran, met een bestuurderskabine en een V1 motor als aandrijving. De springlading van 700kg werd gedetoneerd door middel van een contactontsteking, dat is het metalen frame voorop op de neus

Er werd gekozen voor de V1 motor omdat deze relatief goedkoop te maken was, en bijna geen bewegende onderdelen bezat ... enorm goed dus voor een enkele reis...

De doos:
243606-11104-69-pristine.jpg

De onderdelen:
629377-11032-64.jpg

629378-11032-85.jpg

629379-11032-33.jpg

629380-11032-26.jpg

Ik ben begonnen met het samenlijmen van de drijvers, daarna opschuren en herstellen van de panneellijnen, de tang geeft een idee van de grootte van deze:
630946-11032-87.jpg

630947-11032-40.jpg

en hier de basiscomponenten in dryfit...
630945-11032-11.jpg

Wordt vervolgd...

Qua camo ben ik er nog niet uit. Op de doos staat lichtgrijs met donkerder grijze vlekken, maar ideëen zijn welkom...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Roze met paarse bloemekes :)

Maar apart gevalletje.
 
het is omdat het drijft op het water, want boot kan je dit niet echt noemen.
Het idee heeft wat weg van een moerasboot vind ik.
Verder het lijkt wel een leuk kitje om te maken en je slaagt er dan ook prima in zo te zien.
 
Ik zie nergens een torpedo of zo, zat de springstof dan in die drijvers?

Wat die V1 motor betreft, die had altijd een vuurstraal achter zich en dus zal dat niet de beste camouflage geweest zijn bij nacht.
 
In eerste oog opslag heeft hij iets weg van de Waterbus die hier vaart.
Heel veel succes met deze bijzondere
 
Ik denk dat de lading op de boxart te herkennen is, Erwin. Wel een apart model, ik zou er minstens 1 bemanningslid op zetten.
 
thx,

ik heb ook al gezocht, maar nog niet gevonden, ik denk dat de lading in de drijvers zat, wat ook de diepe ligging in het water zou verklaren... Het frame vooraan op de drijvers is een "contact"ontsteking. Die staat op flexible armen, en als deze teveel bewegen door bvb een botsing wordt de lading ontstoken...

Bemanning, misschien, figuren zijn niet mijn sterkste punt. Ik ben nog aan het tobben hoe ik deze wil tonen, maar ook hoe ik bepaalde zaken iets plausibeler kan maken. Nu is het leuk, een dun frame, een motor er op, maar geen toevoer van wat nodig is (stroom, brandstof, etc...)

Ook in de kabine is er niet zo veel te zien. Wat wel is is dat de twee schijnwerpers naar achter staan, om de zichtbaarheid 's nachts te verminderen... wel frapant met zo'n vlam achteraan die je positie al van verre weggeeft
 
Raar geval , niet mijn ding maar ga het gewoon uit interesse volgen
Suc6 ermee
Marc
 
Interessant model ja en gezien de uitleg bij het ontwerp kan ik me
wel iets voorstellen dat deze contraptie nooit in productie is genomen.
Het idee klinkt wat als een noodgreep om klappen te kunnen uitdelen. Zeker van laat in de oorlog ?

Hoe te tonen ? Je zou deze aan de waterkant kunnen zetten op een eenvoudige trailer waarmee het te water gelaten wordt of
een geimproviseerd lanceer goot of glijbaan ?
Misschien zelfs niet eens 100% afgebouwd. Beetje smoezelig omdat het verlaten is en ontdekt door een US soldaat.
Kan op deze manier zelfs zonder figuren denk ik.

Is maar een idee, in ieder geval veel plezier met de bouw :)

prototypisch groetje ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan