Hoofdsponsor

1/48 Spitfire Mk XIVe (Academy) [!]

Jerre

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
9 apr 2011
Berichten
584
Eens een Belg maken: een Spit mk XIVe op 1/48. Ik ga hier goodies toevoegen in de vorm van Eduard-PE-flaps, Quickboost resin correctie van de motorkap en de propellor.

De decals zijn van Cartograf en van goede kwaliteit.

En dan nu de eerste beelden van de werken die er al aan zijn gebeurd.

de box-art:
Spit_mkXIV_intro_001.jpg

de goodies:
Spit_mkXIV_intro_002.jpg

de neussectie aangepakt:
Spit_mkXIV_intro_003_nose.jpg

Spit_mkXIV_intro_004.jpg

de flaps uitgesneden:
Spit_mkXIV_intro_003_flaps.jpg

detail op de cockpit: klein detailtje gescratched:
Spit_mkXIV_intro_005.jpg

Op de canopy zit een naad, deze heb ik reeds geëlimineerd.
 
Dit word ook ééntje om te volgen. Als vliegtuigliefhebber is dit verplichte kost. ;)
 
Ben wel benieuwd naar hoe dit gaat worden dus blijf je volgen!
 
Hallo Jerre , ik heb hier zelf ook nog een "spit" , die op het schap staat te wachten om ooit eens gebouwd te worden . Weliswaar een type Mk.Vb , schaal 1/48 van Tamiya , en ondanks dat ikzelf geen gebruik maak van pe of andere resin toestanden is het toch intresant om beide kits eens te vergelijken alhoewel er mischien toch een verschil is door prijsklasse enz. Ik ben juist begonnen aan de bouw van een Hawker Hunter anders had ik die gelijk gebouwd als vergelijking .
Succes , ik volg je
mvg
Sabre
http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=4467
 
Sabre,
de grote mankementen van de Academy zijn de cowling en de propellor. Je kan ze bij de Mk XIV oplossen door de cowling te hermodelleren en de propellorbladen te trimmen. Dus resin en co zijn geen vereiste, maar maken het me makkelijker :).
De Tamiya heb ik nog niet gebouwd, dus kan hem niet vergelijken. Tot nu is de Academy toch "goed" te noemen: goed basisdetail in de cockpit, goed detail in gravering, pasvorm ziet er goed uit...

En zoals je kan zien, met kleine overschotjes kan je een cockpit al opluisteren.

Die Hunter heb ik ook nog liggen, wat zijn je bevindingen (en die gaat OOB gebouwd worden ;))
 
Leuke Spit ^^

Dit is op zich wel een goede kit, maar de romp is te hoog waardoor de neus zowel in de hoogte als in de breedte te groot is. En zoals je al geschreven hebt, is de vorm van de propellor-bladen niet correct.

Om de romp "op schaal" volgens 1/48 tekeningen te krijgen, is er héél veel werk nodig, persoonlijk vind ik het teveel moeite. Met die correctie-sets van Quickboost kom je al een heel eind. Als je het afgewerkt model niet naast een andere "late mark" Spit van dezelfde schaal plaatst, valt het probleem veel minder op.

Veel plezier en succes.
 
ik heb hem nog niet nagemeten, maar qua romp zou het idd de cowling en de cilinder-kappen zijn. Bedoeling is niet een volledig gecorrigeerde te maken, maar toch minstens een model waar de vorm enigszins aangepast is.
Aan de flaps zal ik ook wel mijn werk hebben, dit ziet er allemaal zéér fragiel uit.
 
Heb deze ook op het schap staan alleen de Revell Mk. IXc / XVI versie!
De Revell versie schijnt een reboxing te zijn van een Hasegawa dus als er een vergelijk gemaakt gaat worden en de Revell versie nodig is dan laat maar weten!

Ga deze dus met interesse volgen!
 
Dag Lex,

Dit is een interessante box art het is één van de weinige die ik zeker ga houden
de belgische vlag staat er namelijk verkeerd op ze moet 180° gedraaid worden.

alvast nog veel bouwplezier met je Spit.

mvg.

dikkie dik
 
Ze staat juist want dat is de zogenaamde spiegel methode die ze ervoor gebruiken.Kijk het gerust na aan de andere kant staat ze normaal.
 
Ik kan je mijn referentie-boek sterk aanraden!. Bestaat ook in de merlin-uitvoering. Deze heb ik niet, maar is zeker redelijk makkelijk te vinden.
 
Ik kan je mijn referentie-boek sterk aanraden!. Bestaat ook in de merlin-uitvoering. Deze heb ik niet, maar is zeker redelijk makkelijk te vinden.
En dat richt u aan wie Jerre??
Patje.;)
 
Ik twijfel er niet aan dat die kit van Academy goed is jerre ; Ik ga alleszins dit project goed opvolgen voor als ik aan het Tamiya model begin ; Kwestie van mischien wat ideetjes en kneepjes op te steken en te vergelijken he ; Nooit te oud om te leren . De bouw van de Hunter zal je ook kunnen volgen op het forum.
groetjes
sabre
 
Ik zou als niet Belgisch burger zo de flag verkeerd plaatsen. Wat is een goede brug om te onthouden? Wil tenslotte wel een goede F-104 in Belgische kleuren neerzetten;)
 
Na een lange periode van afwezigheid heb ik bij deze kit ondertussen al vorderingen gedaan:
1° interieur is in de verf gezet
2° PE-gordel van Eduard (voorgekleurd :))
3° rompdelen verlijmd
4° motorstuk (cowling) uitgesneden, opgekuist
5° resin cowling opgekuist en met plasticcard mooi verlijmd met rest van de romp
6° flaps voorgeplooid en deels verlijmd
7° propellor (resin) gemaakt
8° neusstuk cowling klein beetje bijgeschuurd om de propellor mooi te laten aansluiten

Vanavond komt een uitgebreid fotoverslag.
 
We zijn benieuwd. Heb die Academy spit ook staan mar dna in een britse uitvoering. Zelfde kit maar andere decals.
Als add ons ( lees correctie set) heb ik er een KMC set bij( ter ziele gegane fabrikant) en Decals van Daco om er een belgske van te maken.

Jerre succes met je verdere build.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan