Hoofdsponsor

1/48 Spad VIII = Fout ( SPAD XIII in de kleuren van VII )

ERVARING
*
BOUWWIJZE
zoals voorgeschreven met wat aanpassingen indien nodig
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
begin
COMMENTAREN
Steeds welkom

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.612
Nu de Hanriot HD1 klaar is kunnen we aan de voorlaatste van de schaal 1/48 vliegtuig beginnen.
Was volle moed begonnen maar na dryfit ziet het er niet goed uit.
De passing van het bovenste deel gaat volledig de mist in en een hoop schuurwerk bied zich aan.
Maar wat gaat het geven met de onderdelen die er later moeten op passen.
De foto's verklaren wat meer van het probleem.
1 zijkant past mooi en loopt gelijk met het hechtingspunt achteraan de staart.
Maar de andere zijde is een verschil van ongeveer een halve mm.
Ik vrees als ik 1 zijde ga gelijk schuren het geen zicht gaat zijn.
Dus denk ik dat ik probeer op beide zijden evenveel probeer af te schuren.
Nu ja het is erop of eronder en zullen zien waar ik ga uitkomen.

DSC02017.JPG

DSC02019.JPG

DSC02020.JPG

De goede zijde.

DSC02021.JPG

En hier het probleem andere zijde.



DSC02022.JPG

DSC02023.JPG

dryfit vleugel is ok.

DSC02025.JPG
 
Van welke fabrikant is deze kit?

Kan je de wand opzij duwen van binnenuit?
Of de binnenwand wegschuren (dunner maken) waardoor je deze misschien meer kan manipuleren om de juiste vorm aan te nemen?

Ben maar luidop aan het denken hoor.. ;)
 
Zal eerst de ene helft goed uitgelijnd lijmen en dan de andere in verschillende stappen lijen en tussentijds goed laten drogen.
 
Jammer van de pasvorm. Binnenkant ziet er heel netjes uit.

Greetzzzz Modest.
 
Bedankt mannen.
Van welke fabrikant is deze kit?
Allen zijn ze van eduard en deze is de eerste met wat problemen.
Als de romp goed komt gaat het nog in orde komen hoop ik.

Zal eerst de ene helft goed uitgelijnd lijmen en dan de andere in verschillende stappen lijen en tussentijds goed laten drogen.
Ga het netjes in het midden zetten Ron .
Dan is het evenveel aan elke zijde schuren en voelt juist aan bij de dryfit.

Aan details ontbreekt het niet en maakt het verder wel plezierig werken.
Het ponsen van de decals wat Roy aanhaalde werkt uitstekend en dus hou ik de PE metertjes voor andere ideeën.

DSC02047.JPG

DSC02046.JPG

DSC02044.JPG

DSC02042.JPG

DSC02040.JPG

DSC02041.JPG
 
Mooi houtwerk zo van binnen, jammer altijd dat het detail verloren gaat maar daar blijft genoeg technische eye candy voor over bij zo'n WWI-kitje.

Is het geen XIII of een VII? Ik heb geen verstand van deze toestellen, maar zie geen info over een VIII.
 
Mooie houtstructuur en details in het toestel.
Wat die romp betreft, misschien stukje voor stukje verlijmen ?
 
Is het geen XIII of een VII? Ik heb geen verstand van deze toestellen, maar zie geen info over een VIII.
Het is een Spad VIII Roy.

Intussen toch nog wat gebeurd.
De romp is goed gekomen maar tijdens het schilderen met hand heb ik tuig laten vallen ( intussen slechte gewoonte geworden hier).
Vleugel afgebroken en onderstel beschadigt (alweer).
Dit maakte dat ik alle verf eraf heb gehaald om het onderstel terug op te schuren.
Dag laten rusten en dan weer herbegonnen.
Spuitwerk weer gedaan en ster erop gezet met mal.
Het witte gedeelte rond de ster en de staart uit losse pol wat te zien is maar stoort me niet echt.
Zoals eerder aangegeven blijft dit allemaal een leer project.

DSC02062.JPG

DSC02064.JPG

DSC02065.JPG

DSC02069.JPG

DSC02070.JPG

DSC02071.JPG

DSC02075.JPG

DSC02076.JPG

Staart en wielen zitten nog los.
Dit is het voorlopig en word vervolgd....
 
Ook de echte vliegtuigen werden nogal eens uit de losse pols geschilderd.

Ik denk dat modelbouwen van WWI-vliegtuigjes en dan met name het schilderen van insignes en andere symbolen, een afweging is tussen gebruik van decals en spuiten / schilderen; waar men zich goed bij voelt en wat realistisch overkomt. Ik ga bij mijn Fokker het meeste proberen te schilderen, maar er komen onvermijdelijk ook decals bij kijken voor die details die ik met schilderen niet zo mooi zou kunnen krijgen.

Je werk ziet er goed uit in mijn ogen.
 
Ik geloof ook niet zo dat ze in die tijd met stencils aan de gingen om wat op hun toestel te kladderen dus ik vind jou poging toch wel goed geslaagd.

Oh hij vlieg echt niet hoor :unsuree:
 
Dat er veel met de vrije hand geschilderd werd is juist en het waren zeker niet allemaal artiesten maar "l'honneur", het eergevoel, wou toch dat men met iets deftigs uitpakte. Vergeet niet dat piloten in die tijd tot de elite behoorden, zeker als ze een zekere reputatie hadden.

Als ik de foto's bekijk dan lijkt de rechterzijde mij toch veel beter en realistischer voorkomen dan de linkerzijde waar de staart van de ster onderbroken is door de witte band en er daarna lager uit komt.
Ik zou voorstellen dat je in het vervolg gebruik zou maken van een ronde vorm om een potloodlijn met te tekenen die je daarna kan overschilderen. Je kan hiervoor bv. een oude cd gebruiken of een boogmal, een tekenhulpstuk waar ik op school (en later) nog met getekend heb.

Boogmaal.jpg

Als je er wat zorg voor draagt gaat dat heel lang mee. Deze set heeft nog toebehoord aan mijn vader, ik heb het gebruikt op school bij de lessen technisch tekenen en later in mijn beroep toen ik plannen diende op te stellen. Door de stukken wat te draaien en te keren vind je (bijna) altijd de juiste vorm.

Die slecht getekende staart aan de linkerzijde doet afbreuk aan het mooie werk dat je al in dit toestel gestoken hebt.
 
Ik denk dat gebruik van zo’n hulpmiddel (heb m zelf ook) een nog mooier resultaat kan bewerkstelligen.
 
Ik kan de commentaren volledig volgen dat je schilderwerk mooi is :cool:
Maar moet toegeven dat Erwin wel een punt heeft dat de lijnen een beetje afbreuk doen aan het geheel...
Aan de artiest om te beslissen wat er verder mee gebeurd natuurlijk ;)
 
Inderdaad, an sich wel mooi de schilderwerken, maar dat niveauverschil in de staart van die komeet had heel goed vermeden kunnen worden door gebruik van zo'n setje "french curves" (spotgoedkoop overigens).
Verder geniet ik wel van deze tweedekkertjes... ooit, heel lang geleden (zo'n 28 jaar) was ik zelfs van plan een kit te kopen voor een ULM-replica, helaas kwamen er toen andere kosten die het ULM-vliegen alweer snel kortwiekte, achteraf heb ik dan wel nog een paar jaartjes parapente gevlogen maar dat is toen ook beginnen verwateren.
 
Ik zie ook wat jullie zien jongens ,en de opmerking van Erwin is terecht waarvoor dank.
Daarom zijn deze werken een leerschool om te zien hoe ver ik kan gaan in het schilderen ter vervanging van decals.
Nu als ik dit wil corrigeren moet ik de verf weer verwijderen en dat zie ik niet meer zitten.
Ben het wat aan het bewerken maar als schilderen kliederen word brengt het ook niet op.
Is nu aan het drogen dus foto's komen later maar verwacht daar niet te veel van.
een afweging is tussen gebruik van decals en spuiten / schilderen
Klopt en dat ben ik nu aan het ondervinden en is ook de insteek bij aanschaf van deze toestellen.
 
Je zegt zelf al dat je het als een leerschool ziet, prima toch. Zo ook eerdere tweedekkers. Je weet zelf wanneer het moment komt waarop je volledig “boven de stof staat” en extra je best gaat doen op de definitieve Sopwith Camel of Nieuport. Dan krijgen we de mooiste creaties te zien, zoals in de vorm van je diorama’s. De perfectionisten wachten daar geduldig op, Rome werd niet in een dag gebouwd. De casual kijker van bouwtopics bied je nu al voldoende inspirerend lees- en kijkvoer. Ikzelf schaar me onder beide categorieën en aanschouw bewonderend je vooruitgang.
 
e zegt zelf al dat je het als een leerschool ziet, prima toch.
Zo is het ook en bij deze was het weer wat moeilijker door de vele opkuis en sobere verbindingen.
Natuurlijk ,, als je niet kan dansen ligt het steeds aan het orkestje hé''.:sneaky:
Heb geprobeerd de ster wat aan te passen na jullie opmerking.
Hij is klaar voor mij en verander niets meer want is door de sobere verbindingen gevoelig voor breuken.
En ja ( heb het gehad met deze ).

DSC02080.JPGDSC02081.JPG

DSC02083.JPG

DSC02089.JPG

DSC02090.JPG

DSC02092.JPG

DSC02093.JPG

DSC02095.JPG

DSC02097.JPG

DSC02100.JPG

DSC02102.JPG

DSC02107.JPG

DSC02106.JPG

DSC02109.JPG

DSC02110.JPG

DSC02113.JPG
 
Laatst bewerkt:
Is toch wel een knap model geworden na de tegenslaag. (y) Volgende weer beter.
 
Toch knap dat je steeds de wil hebt om te blijven verbeteren.
 
Mooi dat je het verbeterd hebt en het ziet er ook beter uit.
Voor de rest vind ik het toch een geslaagd toestel hoor en het trio bij elkaar mag zeker bekeken worden!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan