Hoofdsponsor

Sopwith Camel 1/16 Hout

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
proberen wat eigen werk in te steken
BOUWBUDGET
**
BOUWSTATUS
net begonnen
COMMENTAREN
steeds welkom
Inderdaad een zeer interessant project om te volgen.

1 puntje van kritiek misschien en hopelijk vergeef je het mij Pascal is, dat ik vind dat de bespanning niet echt strak is. Ligt dit aan de foto's die alles nogal opblazen of is het echt zo moeilijk om de bespanning strak te krijgen?

In ieder geval volg ik dit zeer interessant project graag verder.

MVG

Danny
Steeds blij met opmerkingen Danny .
Waar merk je dit op want zie het niet direct, al heb ik een vermoeden maar ben niet zeker.

Beste Pascal,

ik heb even de vrijheid genomen om op twee van uw foto's aan te duiden waar dit me opviel.

2KjAaYlm.jpg

Ik vind dat de bespanning eerder invalt tussen de houten constructie ipv dat deze echt erover spant. Nu nogmaals kan dit ook door de licht inval komen of door de instelling van de camera dat alles word geaccentueerd.

JME8gTsm.jpg

MVG

Danny

Beste Pascal,

ik heb even de vrijheid genomen om op twee van uw foto's aan te duiden waar dit me opviel.

2KjAaYlm.jpg

Ik vind dat de bespanning eerder invalt tussen de houten constructie ipv dat deze echt erover spant. Nu nogmaals kan dit ook door de licht inval komen of door de instelling van de camera dat alles word geaccentueerd.

JME8gTsm.jpg

MVG

Danny
Uw opmerking is zeer terecht en is een probleem die ik ook zie.
Dit hoort bij mijn experiment waar het al eens fout kan lopen.
Het canvas is uitgehard met een product, en in het begin was dit mooi strak ,maar na meerdere manipulatie op de verkeerde plaats is dit ingedrukt geraakt.
Dit heb ik met het vorige toestel niet gedurfd en heb daar plastiek gebruikt wat ik dan weer te strak vond.
Ook de visdraad die hier en daar beschadigingen maakte door het te hard aantrekken loste dit niet op en heb dit dan ook niet gebruikt.
Op 1 plaats heb je niet rood gemarkeerd omdat ik daar een plaatje heb gestoken om te zien of ik het zo kon oplossen.
Dit zal dan ook op de andere plaatsen voorzien worden en dan zullen we merken of het wat heeft uitgehaald.
Ben eigenlijk niet zo gelukkig met deze kit maar als experiment is het geweldig plezant.
Blijf a.u.b opmerkingen maken want daar leren we uit.

Uw opmerking is zeer terecht en is een probleem die ik ook zie.
Dit hoort bij mijn experiment waar het al eens fout kan lopen.
Het canvas is uitgehard met een product, en in het begin was dit mooi strak ,maar na meerdere manipulatie op de verkeerde plaats is dit ingedrukt geraakt.
Dit heb ik met het vorige toestel niet gedurfd en heb daar plastiek gebruikt wat ik dan weer te strak vond.
Ook de visdraad die hier en daar beschadigingen maakte door het te hard aantrekken loste dit niet op en heb dit dan ook niet gebruikt.
Op 1 plaats heb je niet rood gemarkeerd omdat ik daar een plaatje heb gestoken om te zien of ik het zo kon oplossen.
Dit zal dan ook op de andere plaatsen voorzien worden en dan zullen we merken of het wat heeft uitgehaald.
Ben eigenlijk niet zo gelukkig met deze kit maar als experiment is het geweldig plezant.
Blijf a.u.b opmerkingen maken want daar leren we uit.
Je hebt in ieder geval alle skills en geduld in huis om er toch een mooi model van te maken Pascal. Van constructieve feedback leren we allemaal hoor en graag zelfs. Niemand is feilloos, en we kunnen altijd beter doen, dat geld voor elke modelbouwer.

Ik volg graag verder want ik leer hier ook veel uit.

MVG

Danny

Hey Pascal, prachtig werk dat je hier neerzet.

Als een leek met alles wat vliegtuigen te maken heeft heb ik een vraagje. Zijn in het echt de kabels van staal of koord?

Ik zie dat de bovenste kabel naar de flaps achteraan contact maakt met de achtervleugel. Weet niet of dat de bedoeling is. Zou deze door te gebruiken niet door de stof schuren?

pb270017-jpg.446250

Mooie vorderingen en een pracht van een bouw ondanks de foutjes die je hier zelf aanhaalt.
Ik ben heel benieuwd hoe je die ingedrukte canvas gaat herstellen want dit lijkt mij een bijna niet op te lossen probleem. Waarschijnlijk moet je in een vroeger stadium van de bouw met dit probleem reeds rekening houden (en kan het in dit stadium niet meer worden hersteld). Dit is zoals we zelf al allemaal hebben ondervonden leergeld die je betaalt en ervaring die je opdoet. In ieder geval wordt dit een model van een hoogstaand niveau. Succes verder.

Bedankt voor jullie opmerkingen die inderdaad een probleem zijn in dit werk.
Als een leek met alles wat vliegtuigen te maken heeft heb ik een vraagje. Zijn in het echt de kabels van staal of koord?

Ik zie dat de bovenste kabel naar de flaps achteraan contact maakt met de achtervleugel. Weet niet of dat de bedoeling is. Zou deze door te gebruiken niet door de stof schuren?
Sorry voor de late reactie.
Het zijn ijzeren kabels en bij dit toestel worden ook ijzeren staven gebruikt als versterking aan cockpit en staart.
Ook lopen de kabels anders bij deze kit dan het toestel dat ik wil maken en dat was bij de hasegawa wel juist.

splicing-completed-splice.jpg

175-16.jpg

De kabels achteraan mogen de staart inderdaad niet schuren en dat is hier wel het geval omdat ik de metalen aanhecht punten moest aanbrengen voor het bekleden.
dit schrijvende is dit ook het geval bij mijn ander toestel en neem de fout er gewoon bij.
Weet niet of de volgende afbeelding duidelijk is.
Rood is de juiste lijn voor Belgische toestel.

Schermafbeelding 2025-12-29 111742.jpg
Na verschillende pogingen heb ik het canvas niet strak gekregen en heb dan met tegenzin gekozen voor de harde weg.
Bijgevolg ben ik even uitgewerkt op deze kit en leg deze even opzij.
Zal er zeker wel op een moment terug aan beginnen, maar doordat ik niet echt een band krijg met deze kit geef ik het even tijd.
Ook vraag ik mij af of de metaal kleurige delen ook PE is omdat dit dikker en minder flexibel plooit en werkt?
Dus nu de foto's hoe dat het erbij staat.

PC290017.JPG

PC290016.JPG

Alles netjes in een doos verpakt tot een later tijdstip maar wordt zeker vervolgd als de interesse terug is .........

Tegenslag is ook een slag zeggen ze, maar dat helpt je natuurlijk niet vooruit :nowink:
Hopelijk komt deze terug aan de orde als je de drive terug krijgt...

Die zin om op een later tijdstip met iets verder te doen omdat een en ander niet goed loopt herken ik bij mezelf. Ik denk dat iedere modelbouwer al eens uitgekeken raakt op een nog lopend project. Richt je nu maar op iets anders zodat je de zin in de hobby niet verliest. Ik ben zeker dat de Sopwith Camel op termijn nog wel goed komt.

Tegenslag en niet naar je zin .....weet ik ook alles van 🫤 Ik zelf blijf er wel mee bezig omdat als ik het weg leg nooit meer op de tafel komt en dat is ook weer zonde maar dat geld voor mij. 🙂

Wie herkend dit niet....... ook hier een paar kast lijken helaas.
Hopelijk vat je weer moed om met deze door te gaan na even afstand te hebben genomen.

Fred

doen anders gaat je goesting weg , ik zit zo ook met mijn BMW ik geraak niet gestart en zeker met deze koude temperaturen he, liever naast de chauffage he

Zoals andere mensen al aangaven, ook ik herken dit bij mezelf, dus heb ik er alle begrip voor dat je dit even in de koelkast stopt. De zin komt wel terug en ondertussen een nieuw projectje kan ook wonderen doen.:winking:

MVG

Danny

Denk dat bijna iedereen wel hier of daar een onafgewerkte project heeft liggen wegens tegenslagen.

Terug
Bovenaan