Hoofdsponsor

1/33 SLS Artemis Schaal 1:33

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*

Chriske

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 mrt 2021
Berichten
390
Hey,

Tijdje geleden dat hier wat nieuws gepost werd.
We waren bezig met heel wat veranderingswerken binnen onze sterrenwacht. Een extra werkplaats bijgemaakt omdat we, met onze modelbouwgroep, meer en meer ruimte nodig hebben. De tweede groep, die op een andere dag samenkwam in dezelfde ruimte, heeft een splinternieuwe werkplaats gekregen, vandaar.
Soit...
Wij zijn vanaf vorige week terug 'in gang geschoten' met modelbouwen in onze oude werkplaats.
Buiten modelbouw zijn we uiteraard nog steeds bezig met bouwen van telescopen, een compleet nieuw project opgestart btw... Maar dat is een compleet ander verhaal en heeft niks te maken met modelbouwen.

We gaan nog steeds verder op dezelfde elan ttz, op schaal 1:33.
Ons nieuwste project SLS syteem is ongeveer even groot als ons vorig project(SaturnV). Compleet afgewerkt, met alle toeters en bellen, wordt die raket ook iets meer dan 4 meter hoog.

En ik verontschuldig mij nog een keertje dat die dingen zo groot zijn, maar uiteindelijk is het ook 'maar' schaal 1:33 hé, zoals velen onder jullie ook gebruiken...:winking:

En ook sorry voor de lange afwezigheid...

..'t Vervolgt...

Groetjes,
Chris & Crew

1679936745756.png
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd vond ik de Griekse versie van Artemis toch wel aantrekkelijker hoor :winking:
 
inderdaad een mooi meiske...volgens deze site/tekenaar
't Was trouwens de tweelingszus van Apollo
o_O

1679939286700.png

... er zijn verschillende versies van...

1679939539646.png
 
Goed je terug te zien aan de werktafel, ik schuif alvast weer aan.
 
Tof dat het weer verder gaat en volg.
 
Zalig , ik dacht ook dat we kwijt waren
Allee tof betere of meer werkplaats
Ook ik ga weer aangenaam volgen
Marc
 
De raket zelf weten we nog niet wat we gaan doen. We twijfelen of de romp gespoten zal worden ofwel beplakken met zelfklevend vinyl. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar vinyl omdat het wat sterker is en het zodoende maar een eenmalige actie is. Schilderen of spuiten heeft ben je wel effe bezig voor meerdere lagen...
En verf op PVC niet de beste combinatie...

Mottige kleur trouwens dat roestbruinorangeros... allee, mijn mening...

Artemis zal trouwens 'een stukske' zwaarder worden dan SaturnV. We kozen deze voor een PVC buis van 250mm. Niet het lichtste materiaal... SaturnV was immers een samengestelde combinatie van verschillende vormen, Artemis daarentegen is één heel lange buis.
 
Ik denk dat een goede primer voor plastic het pvc-probleem wel oplost. Wat de kleuren betreft, zal het sowieso gemakkelijker zijn om verf te gebruiken dan op zoek te gaan naar exact de juiste kleur.
 
Is inderdaad een heel rare kleur. Heb er eens mijn oude Humbrol kleurenkaart bijgehaald en hetgeen er iets naar nijgt is Humbrol 82 Matt Orange Lining maar waar je die nog zou vinden weet ik niet.
Wil hier ook geen kleurendiscussie opstarten.
 
Blijkbaar is men bij het ontwerp van de Artemis raket voortgegaan op het ontwerp van de vroegere Space Shuttle.

De grote sectie van de Artemis raket bevat de vloeibare brandstof van de raket (= vloeibare zuurstof en vloeibare waterstof) die onder extreem lage temperatuur wordt gehouden. Bij de Space Shuttle werd deze brandstof in twee aparte ruimtes opgeslagen in de zogenaamde Externe Tank welke dezelfde kleur had als de Artemis raket. De twee zijraketten (Solid Rocket Boosters) vond je eveneens bij de Space Shuttle terug. Deze raketten bevatten vaste brandstof.

Ik veronderstel dat de buitenkant van de Artemis raket eveneens uit dezelfde materialen bestaat als de Space Shuttle. De buitenlaag van de Externe Tank van de Space Shuttle bestond uit een laag isolatieschuim welke op de romp werd gespoten (vloeibare zuurstof in de tank wordt bewaard bij een temperatuur van -183° celsius, vloeibare waterstof wordt bewaard bij een temperatuur van -253° celsius).

Deze isolatielaag op de Externe Tank van de Space Shuttle had de eigenschap dat zij verkleurde onder invloed van UV licht (+ inwerking atmosferische omstandigheden op het lanceerplatform voordat de Space Shuttle werd gelanceerd).

Ik ben momenteel bezig met de bouw van een Space Shuttle (deze bouw wordt binnen afzienbare tijd voortgezet op dit forum). Voor de kleur van de Externe tank heb ik verschillende tinten bruin en Oker gebruikt om de verschillende secties op de Externe Tank te verven.

Voor de lichte gedeelten (de delen in oker = beige/lichtgele tint) heb ik Vallejo Radome Tan Nr 71.074 gebruikt.

Voor de Externe Tank van mijn Space Shuttle nam ik als basis de enamel verf van Revell Nr 85 (Mat bruin) aangevuld met een beetje zijdemat wit (Nr SM 301) en een klein beetje purperrood (Nr SM 331). Een donkerder tint bekom je door een beetje meer purperrood toe te voegen.


170419main_07pd3274.jpg
 
Na wat zoeken hebben we dan eindelijk toch wat foto's gevonden van de Mobile launcher + LUT van Artemis.
Nog geen afmetingen gevonden van deze launcher.
Van de oude launcher(SaturnV en Shuttle) is er wél info te vinden, en veel zelfs.
Het lijkt of het lanceerplatform voor Artemis een tikje groter is. het centrale gat is in ieder geval wél groter dan dat van SaturnV. Zou het kunnen dat deze Mobile launcher dezelfde is als voor de Shuttles..?

LUT Artemis01.jpg

LUT Artemis02.jpg
 
Kan je dat niet navragen bij de NASA?
 
Kan je dat niet navragen bij de NASA?
Buiten de info en afbeeldingen die ze op hun eigen wegsite posten is NASA niet echt de beste communicator.
Heb in het verleden al een paar keer info opgevraagd bij NASA, maar ze reageren helemaal niet.
Zelfs als ik uitleg dat het om modelbouw gaat en slechts enkele afmetingen nodig heb.
In het geval van SaturnV is het heel anders. Zelfs de bleuprints en technische bouwbeschrijvingen zijn op het net te vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
...en ondertussen heb ik vinyl te pakken via een bedrijf dat reclamepanelen ea dingen maakt.
De vinyl is van het merk Oracal : nut brown 651-083, zit redelijk dicht bij de Artemis kleur.
In een ver verleden, een dertigtal jaartjes geleden, heb ik heel veel van dat spul op allerhande ondergronden gekleefd. Ik heb toen altijd de 'droge manier' gebruikt.
Blijkbaar zou, naar ik verneem, de natte manier een pak vlotter werken. Ondergrond bevochtigen, de folie op de juiste plaats schuiven en daarna het zeepsopje er van tussen wegwrijven.... Nog nooit zo gedaan, ben benieuwd...
 
Zou het kunnen dat deze Mobile launcher dezelfde is als voor de Shuttles..?

Waarom niet? Het ding was er en stond er, het zal waarschijnlijk wel goedkoper geweest zijn het aan te passen dan nieuw te bouwen.
 
@Chriske

Ik heb zelf al heel wat uurtjes doorgebracht op het net op zoek naar informatie over de Space Shuttle en de Saturn V. Wat het lanceerplatform “Mobile Launch Platform” betreft waren er voor zover ik mij herinner 3 platformen. Deze waren afkomstig van het Apollo programma en werden aangepast voor de Space Shuttle. Een van deze platformen zou na het Space Shuttle programma uit de dienst genomen zijn en de twee overblijvende zouden worden aangepast voor de opvolger van de SS (het Artemis programma dus).

Waarschijnlijk is het huidige Launch platform wel degelijk een aangepast platform uit het Space Shuttle programma.

@Erwin

Het lanceerplatform in deze is eigenlijk een combinatie van verschillende constructies.

Eerst heb je het zogenaamde “Mobile Launch platform” of MLP, dit is een platform waarop de ruimtevaartcombinatie (vroeger Saturn V raket voor het Apollo programma, later de Space Shuttle en dus nu de Artemis raket) werd klaargemaakt in de assemblagehal.

Eens het ruimtevaartuig klaar was voor lancering werd het geheel (raket en/of Space Shuttle samen met het “Mobile Launch Platform” op een zogenaamde “Crawler-Transporter” gezet (dit is een rijdend platform). Deze combinatie (ruimtevaarttuig + Mobile Launch Platform + Crawler) werd dan naar het eigenlijke lanceerplatform gereden (Platform LC-39A en LC-39B op het Kennedy Space Center – Cape Canaveral Florida).

De rit van enkele kilometers naar het eigenlijke lanceerplatform duurde meerdere uren.

Eens het ruimtevaartuig op het lanceerplatform (39A of 39B) was gearriveerd werd de crawler weggehaald en werd de raket of Space Shuttle verder klaar gemaakt voor lancering.

Hierbij vind je een foto van het “Mobile Launch Platform” , de Crawler, de rit naar platform 39A of 39B en het geheel in afwachting van lancering
Foto's "Airliners.net".

MLP3 2009-1567 (1).jpg
"Mobile Launch Platform" Space Shuttle
Rechts onderaan het platform staat het nummer 3 (= aanduiding lanceerplatform Nr 3)

ct2_entering_vab.jpg
Crawler - Transporter

1477531.jpg
Verplaatsing naar lanceerplatform LC-39A of LC-39B

213834main_pad-lg.jpg
Space Shuttle op platform LC-39A of LC-39B in afwachting van lancering.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mijn schoonbroer, die een eigen zaak had om vinyl op allerlei voertuigen, reclamepanelen, ramen, noem maar op te kleven, is het inderdaad beter op een vochtige ondergrond te werken om vinyl te kleven. De ondergrond moet wel glad zijn, zodat er nergens luchtbubbels kunnen blijven hangen onder de vinyl. Hij gebruikt een soort van spatelachtige tool om alles mooi glad te strijken en zo de druppels er vanonder te halen. Dus zeker het proberen waard denk ik?
Suk6 met deze mastodont :winking:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan