Hoofdsponsor

1/72 Skoda Haunebu II

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.427
De naam "Skoda" vind je natuurlijk niet terug op de doos, noch op die van Revell (onderwerp van dit draadje), noch op die van Squadron (te duur voor mij), dus zullen we het maar houden bij Haunebu II.

Waarom gebruikte ik dan wel de naam Skoda, zal je denken.
Welnu dat heeft te maken met een "ducumentaire" die ik enige tijd geleden zag op History Channel over dit onderwerp, daar werd een hoog bejaarde man geïnterviewed die beweerde ten tijde van WO II een jonge Duitse officier te zijn die naar Czechië gestuurd werd om overzicht te houden op de bouw van die toestellen... in de Skoda fabriek.

Onzin natuurlijk, al zijn er meer dan genoeg mensen die dergelijke onzin geloven.

Aan de andere kant levert deze legende wel een leuk model op :



En een toch redelijke stapel geraffineerde aardolie (beter bekend onder naam "styrene") voor een tamelijk zacht prijsje :



Hoewel de bouw ondertussen (gisteravond) begonnen is, heb ik blijkbaar nog geen verdere foto's van toestel naar PC verplaatst, en ik hoop van harte dat ik niet vergeten ben foto's te nemen van de eerste stappen.
 
Laatst bewerkt:
Eén van de vele "What-if" projecten waar de Duitse geleerden getracht hebben een antwoord op te vinden.
Kan mij niet herinneren al een afgewerkte gezien te hebben dus volg met aandacht.
 
Zelfde als Erwin ook hier nooit een gebouwde gezien dus ik volg ook.
 
Dit type(of ongeveer toch) zag je vroeger in vele stripverhalen verschijnen, maar dan als 'vliegende schotel'.
Heb het altijd een hele mooie vliegende schotel gevonden. Ik zat toen altijd met heel veel vragen... Een van die vragen die we toen allemaal wel stelden vermoed ik : zou het dan toch...?
Leuk model, maar er was in die stripverhalen een ding dat steevast ontbrak vond ik toen : waarom is er nooit iemand (of iets) te zien is aan de raampjes die naar buiten(ons) staat te kijken..?
 
Leuk model, maar er was in die stripverhalen een ding dat steevast ontbrak vond ik toen : waarom is er nooit iemand (of iets) te zien is aan de raampjes die naar buiten(ons) staat te kijken..?
Ah, maar Chris, dat komt gewoon omdat de "Fasten Seatbelts" lampjes brandden :)
 
Na een namiddagje prutsen (de cockpitvloer heb ik moeten herdoen omdat ik per ongeluk thinner gebruikt had ipv White Spirit om de wash te verwijderen) hebben we volgende fotootjes :





Ik heb besloten om de kleuren uit de handleiding niet helemaal te volgen, ten eerste omdat ik niet alle kleuren in mijn bescheiden voorraadje heb en vooral ook omdat dit ding nooit echt heeft bestaan...

Ik kan me inbeelden dat het besturen van iets dat geen voor- achter- of zijkanten heeft, daarenboven maar liefst drie cockpit consoles heeft behoorlijk wat stress teweeg kan brengen... ik merkte dat ik nog een flaconnetje van dat traditioneel school- ziekenhuis- ziekenboeggroen had die volgens de psychologen van weleer een kalmerende werking had dus dat heb ik dan maar gebruikt voor de wanden van de cockpit.
 
Speciaal ding. Veel plezier ermee :)
 
En zoals te verwachten viel is er bij de drie naden van de cabine een "klein beetje" plamuurwerk...



Zoals aan de binnenzijde te zien, is het geen oppervlakkig naadje, maar een gapende kloof die dienst kan doen als extra ventilatie ...



Eveneens zichtbaar op de onderste foto : ... ik ben de decals van de gordeltjes helaas vergeten...
 
Een interieur had ik niet direct verwacht maar vind het zeer geslaagd.
 
Dany
De allereerste foto die je gepost hebt klopt niet helemaal...
als die schotel van de NAZI's was(zou zijn), wat doen die vliegtuigen, die er net naast vliegen, naast die vliegende schotel...?? De vliegtuigen van dat tijdperk moeten schroeven hebben en geen straalmotoren. De eerste (bruikbare) straalmotor die(écht) in gebruik werd genomen was ook van de NAZI's namelijk de Messerschmitt Me163. En die staat er dan niet op.
Grapje hoor Dany, :winking:. En waarschijnlijk ook een grap van de makers en ontwerpers van de verpakking...:giggle:

 
Dany
De allereerste foto die je gepost hebt klopt niet helemaal...
als die schotel van de NAZI's was(zou zijn), wat doen die vliegtuigen, die er net naast vliegen, naast die vliegende schotel...?? De vliegtuigen van dat tijdperk moeten schroeven hebben en geen straalmotoren. De eerste (bruikbare) straalmotor die(écht) in gebruik werd genomen was ook van de NAZI's namelijk de Messerschmitt Me163. En die staat er dan niet op.
Grapje hoor Dany, :winking:. En waarschijnlijk ook een grap van de makers en ontwerpers van de verpakking...:giggle:

Ik weet wel dat het een grapje was hoor Chris, maar toch... als je goed kijkt zie je dat die (Amerikaanse) bommenwerpers wel degelijk propellers hebben op de box-art... alleen zitten ze aan de achterkant van de vleugel...


De Consolidated B-36 (Peacemaker) werd in 1949 in gebruik genomen, dus veronderstel ik dat de artiest de Haunebu II zag in een alternatieve realiteit waar de oorlog nog minstens vier jaar langer duurde.

En waarom zou je nog straalvliegtuigen inzetten als je vliegende sauskommen hebt :giggle:


Dit weekend zal ik nog eens een beetje verf op kliederen zodat er ook wat schot in de zaak komt...
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn btw die blauwe dingen op de tips van de vleugels..??
 
Wat zijn btw die blauwe dingen op de tips van de vleugels..??
Dat zijn koppelstukken om een straaljager aan te koppelen. Maakt deel uit van het "FICON" onderzoek. De bommenwerpers konden van heel ver komen maar de beschermende jagers niet altijd. Zo onstond het concept om uw eigen jagers fysiek mee te hebben en ze te lossen als je ze nodig had. Zo hadden ze al hun brandstof om luchtgevechten aan te gaan. Bij de B-36 is meer gekeken om de jager in de buik mee te nemen dan aan de vleugels. Maar er is wel zo een versie uitgewerkt. Op de foto hieronder zie je de F-84 net voor de koppeling met de B-36.
Meer info:
https://en.wikipedia.org/wiki/FICON_project#Project_Tom-Tom

B-36-Blog_07.jpg
 
Dany
De allereerste foto die je gepost hebt klopt niet helemaal...
als die schotel van de NAZI's was(zou zijn), wat doen die vliegtuigen, die er net naast vliegen, naast die vliegende schotel...?? De vliegtuigen van dat tijdperk moeten schroeven hebben en geen straalmotoren. De eerste (bruikbare) straalmotor die(écht) in gebruik werd genomen was ook van de NAZI's namelijk de Messerschmitt Me163. En die staat er dan niet op.
Grapje hoor Dany, :winking:. En waarschijnlijk ook een grap van de makers en ontwerpers van de verpakking...:giggle:

Inderdaad, maar deze boxart past in het concept van "Luftwaffe 1946". Dit is het "What if" scenario als Duitsland niet gevallen was en de oorlog intercontinentaal verder ging. Hier zitten veel leuke concept machines in. Zoek maar eens "Luftwaffe 1946" op. Aangezien de B-36 in 1948 het levenslicht zag is de afgebeelde situatie mogelijk mocht de Hanebu mogelijk geweest zijn. Maar inderdaad gewoon leuke fantasie dus (net als de Hanebu).
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan