Hoofdsponsor

1/72 Siai Marchetti SF260 , DACO resin kit [wip]

We geraken er stilaan.

Omdat ik wat pasproblemen had met de cockpitvloer van SH , ben ik een tweede kit begonnen, heb de romp eerst samengekleefd en om dan de voerplaat erin te passen, maar het probleem is hetzelfde: die vloerplaat is misschien een halve millimeter te breed en er is dus wat pas en schuurwerk nodig om alles in elkaar te krijgen. Geen onoverkomelijk probleem, maar zo perfect is de kit dus weer niet.

En wat met de decals ?
De decal van DACO is na dertig jaar onbruikbaar , het decal van KP voor de ST-48 is goed , maar de stukjes die ik al gebruikt heb zijn zeer dun en delicaat. Ik heb al een code ST-48 om zeep geholpen (opgekruld tijdens het aanbrengen).

De decals van de SH kit met de beschildering 250.000 hrs ga ik zo gebruiken, de veiligheidsgordels zijn OK, maar de “voetmatten” aan beide kanten van de cockpit zijn naar mijn smaak te veel blauwgrijs, dat valt wel bij te schilderen.

De bouw van deze kits heeft voor een tijd stilgelegen omdat ik bij het zoeken naar een aangepaste (Belgische) beschildering als maar meer verschillende uitvoeringen tegenkwam. Voor de 45 Belgische Marchettis heb ik ondertussen al meer dan 20 varianten gevonden.

Op de markt zijn er geen decals voor Belgische Marchettis te vinden, en ik verwacht niet dat die vlug zullen uitgebracht worden. Vandaar dat ik gaan zoeken ben om zelf decals te maken , en dat heb ik al verteld op een andere plaats in dit forum. Voor de Belgische Marchettis heb ik ondertussen al een zestal setjes voorbereid en deels gedrukt gekregen.

Het eerste setje komt overeen met de gecamoufleerde versie met pinguin en de vroege swallows. Die gebruik voor de twee DACO kits, en er is nog ruimte voor andere.
attachment.jpg
Links op de foto de bijna afgewerkte DACO met de standaard twee + 1 camouflage , rechts de tweede DACO als "swallows" met extra dayglo.
Ik heb hiervoor de DACO verf voor de Sea King gebruikt.
attachment.jpg

Het tweede setje is voor de speciale beschildering 20 years en daar heb ik een SH kit al in zwart gebouwd, en die decals al beginnen gebruiken.
De lasergedrukte decals met witte steunkleur vallen best mee op de zwarte ondergrond. Het geel van de print was wel wat te citroengeel, maar dat heb ik al bijgewerkt.
attachment.jpg

Het derde setje is voor de KP kit. Die geeft de “gele” ST-48, maar die heeft in 2009 als Marchettiger gevlogen , attachment.jpg

Mijn decalsetje is een aanvulling op de decals in de kit.

De volgende foto toont deze twee, gedeeltelijk afgewerkt :
attachment.jpg


De drie andere setjes komen later.
 
Mooie vorderingen Erik en blij dat je decals zo goed gelukt zijn.
 
leuke machientjes knap gedaan
Marc
 
De eerste DACO is eindelijk afgewerkt met de vroege (1971) beschildering in groen en bruin, met dayglo, de pinguïn op de romp en de haaientanden. De decals waren onbruikbaar, dus heb ik er een setje voor gemaakt :
attachment.jpg

Het afgewerkte beestje ziet er zo uit :
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Hey,

Inderdaad, knap uitgevoerd.... eentje van de vele...:)
 
Dit wordt zowat de meest volledige verzameling Belgische Marchetti's die er te vinden is.
De vorderingen tot hiertoe zien er goed uit.
Succes met het vervolg.
 
De tweede DACO kit is nu ook afgewerkt geraakt . Deze heb ik geschilderd in de kleuren van de vroege "Swallows" : Die hadden van 1973 tot 1980 dezelfde beschildering maar met dayglo streep op de romp, op de voorkant vleugel en op de achterste roeren bovenaan. Vanaf 1980 , geen pinguin meer op de romp maar wel SWALLOWS op de staart en meer dayglo op de staart : ST-07 , ST-11, ST-14, ST-25, ST-35 . Omdat ik geen zin had om twee bijna gelijke modellen te bouwen, heb ik dan de ene kant met vroege uitvoering ( ST-11 ) en de andere kant met de late uitvoering (ST-25) gemaakt.

attachment.jpg

attachment.php
 
De tweede DACO kit is nu ook afgewerkt geraakt . Deze heb ik geschilderd in de kleuren van de vroege "Swallows" : Die hadden van 1973 tot 1980 dezelfde beschildering maar met dayglo streep op de romp, op de voorkant vleugel en op de achterste roeren bovenaan. Vanaf 1980 , geen pinguin meer op de romp maar wel SWALLOWS op de staart en meer dayglo op de staart : ST-07 , ST-11, ST-14, ST-25, ST-35 . Omdat ik geen zin had om twee bijna gelijke modellen te bouwen, heb ik dan de ene kant met vroege uitvoering ( ST-11 ) en de andere kant met de late uitvoering (ST-25) gemaakt.

attachment.jpg

attachment.php


Hiermee ga ik deze "draad" afsluiten. Voor de kits van KP en Special hobby waar ik nog mee bezig ben, ga ik een andere "draad" opzetten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan