Hoofdsponsor

1/72 Seaking Mk48: model massa-productie

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
332
het gaat niet gemakkelijk zijn, maar voorbereidingen zijn begonnen om hier een assemblagelijn voor 4 Seaking Mk.48's klaar te maken.
momenteel worden alle andere bouwprojecten op de lange baan geschoven hiervoor.

reden is dat 2 vrienden van mij gevraagd hebben een Seaking model voor hen te bouwen, beide willen de RS05 (zwarte seaking in 25 years paint, deze heb ik eerder gebouwd met een Fujimi HSS2 kit, zie eerder bouwverslag) hiervoor zijn 2 nieuwe revell dozen gekocht.

131.png



Zelf had ik ook nog 2 extra Seakings willen bouwen voor mijn collectie, dus 2 + 2 = 4 in totaal.

hoe worden ze gemaakt?

wel, de eerste is de RS03, in zijn uitvoering voor 30 jaar Seaking (reden is dat ik in 2010 er een luchtdoop heb ingemaakt) dit project staat al een tijdje op de lijst van nog te bouwen modellen, dus ik kan er zowel aan beginnen.

112.png


de 2de is eigenlijk uniek, omdat ik nog geen modellen hiervan gezien heb, en dat is eigenlijk een Seaking Mk.48 in de configuratie zoals ze aan België geleverd waren in 1976. verschillen met de huidige Seakings is onder andere een kleinere radar op de rug, andere hoofdrotor, Geen FLIR camera en FOD plaat voor de inlaat en een lichte-Dayglo neus en staart (later vervangen door Donker Oranje / rood, wegens dat Dayglo Kan-Ker-verwekkend bleek op de lange termijn.)

hieronder 2 foto's die ik gevonden heb van de seaking voor de aanpassingen in 1983/1995 de eerste uit een Air Power map, de andere van een CD Rom die ik in koksijde heb gekocht enkele jaren terug.

RS02-early.png

170.png


ondertussen ben ik deze morgen begonnen met bij de Mk.41 kits de Chaff/Flare adapters van op de rompen te verwijderen en de openingen voor de achterste observatie ramen uit te snijden.

001-2.png
 
Laatst bewerkt:
Mooie heli is dit Nils.
Veel succes met de bouw van de 4 heli's.
 
zal deze met plezier volgen!!! deze staat ook nog ergens op men "te doen" lijstje. alleen maak ik de 1:48 versie en niet de zwarte :)

Niek
 
UPDATE.

gisteravond laat heb ik nog zitten zoeken in verfstock welke kleuren het best bij de camo seakings zou gaan passen, heb van alle potjes een staaltje genomen en deze morgen op een profielschets en foto vergeleken.

ik kon moeilijk afgaan op de verftabel van de DACO decals, omdat deze enkel de DACO kleuren aanwijzen en soms te lucht of te donker uitvallen.
na vergelijking heb ik de volgende kleurencombinaties het best passend gevonden:

keuze 1: Humbrol 71 (oker), Humbrol 76 (uniform green), Humbrol 132 (rood/oranje, neus en staart RS03) en Humbrol 18/revell 332 (oranje grondlaag, neus en staart '76 model, met laag dayglo (revell 332))

of

keuze 2: Revell 363 (Donkergroen), Humbrol 63 (Zand), Humbrol 132 (RS03) en Humbrol 18/revell 332 (RS01 old)

voor de 2 zwarte seakings is het wat simpeler: glanzend zwart en rood.
voor de camo lijkt combo 2 de beste keuze.
 
Laatst bewerkt:
Update 2:

gisteren ben ik begonnen met de aanpassing van de rotorblaren voor de '76 seaking, deze waren namelijk gemaakt uit metaal (later vervangen door composiet blaren). dus er moest een stuk uitgesneden worden, een ideaal moment om de scalpens eens boven te halen.

het werk: boven de nieuwere composiet bladen (kit standaard) onder de aangepaste.

001-3.png

5 blades later :)

002-2.png
 
ik heb wat meer nieuws omtrent de Seakings.

ben begonnen met de cargoruimte's en cockpits in elkaar te steken, alle casco's zijn al aangepast en 3 van de 4 hebben hun FLIR ophangpunten gekregen.

helaas kan ik momenteel geen foto's plaatsen omwille van technische problemen bij photobucket (error boodschap bij elke upload)
 
zoals beloofd, enkele foto's.

ik heb bij 1 van de seakings de staartrotor moeten herbouwen, omdat de rotorblades slecht gegoten waren (kwaliteitscontrole van revell vond het blijkbaar niet nodig om af te keuren omdat het onder voor de Mk41 toch niet gebruikt wordt).

voor deze heb ik de 4 foutieve blades eraf gesneden en vervangen door de blades van de 5-bladige rotor.

002-3.png

003-2.png


aan de binnenkanten is er ook al begonnen, ondermeer met de "zwembadjes" voor de 2 zwarte seakings.
aan de cockpit van de RS01 is ook al begonnen, die voor de andere volgen nog.

001-5.png


de bovenkant van de cockpit ramen hebben allemaal een groene tint gekregen (Tamiya clear green).

004-1.png


en als afsluiter nog een overzichtje van de productielijn ^^

005-2.png
 
Hey,

Seriebouw enb allemaal in een verschillend tintje, mooi werkje man.
We volgen. ;)
 
ok, het is ondertussen al een tijdje geleden dat ik hieromtrent een update heb geplaatst.
maar de hele bouwprocedure wat te volgen op Facebook (zal link naar het albun eens moeten posten in de FB groep)

de 2 Zwarte Sea Kings (RS05) die ik op aanvraag heb gemaakt zijn sedert vandaag volledig afgewerkt (de eerste heb ik vorige maand afgewerkt, zie "afgewerkte projecten" topic) en de 2de, identiek dezelfde, is sedert vandaag ook af, deze zal wellicht donderdag naar een vriendin van mij in Gent gaan.

wat de overige 2 Sea kings betreft (RS02, 1976 factory standaard en RS03 "30 years Sea King") zijn ook bijna zo goed als klaar.
RS02 was al enkele maanden geleden afgewerkt, en RS03 is ook al bijna aan de eindmeet.

hieronder een foto van RS03, met de eerste kant al in de decals. ik zal een foto plaatsen van alle afgewerkte seakings als deze klaar is.

PS: ik ben ook bezig mijn eerder gebouwde Sea King (RS05, camo versie) een grondige opknapbeurt aan het geven.
ook volgt er binnenkort nog een 6de Seaking (RS04, huidige versie), ook op aanvraag (krijg de laatste ijd veel aanvragen binnen, zou moeten overwegen een fabriek te openen :D ). voor deze zal ik op een latere datum een appart topic beginnen.

011-1.png
 
Ziet er goed uit!! Verlang ook om mijn versie te beginnen!

Niek
 
en hierbij, wil ik nu officieel zeggen, dat het bouwproject van de Seakings volledig af is.

RS03 is deze morgen volledig afgewerkt.

maar eerste, een familiefoto :)

003-3.png

en dan nu, RS02, Zoals door Westland aan België gelevers in 1976.

004-2.png

006-3.png


en ten slotte, de RS03, 30 Jaar Seaking.

007-2.png

008-2.png
 
Hey,

Mmm, schone collectie, met die patch's geeft dit een extra dimensie, zeer mooi man ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan