Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.11 met Pak 40 [wip]

Mooie vordering en de details zijn steeds tof om te bekijken.
 
Het is weer lang geleden, nog bedankt voor de mooie reacties. Ik heb nu weer een paar stukjes toegevoegd.

510a66cc820cc6f17732af955ccc3696.jpg


Deze klemmetjes voor de huif zijn vervangen door PE. Helaas was bij elk van de klemmetjes een onderdeel dat niet past, dit is er dan maar afgelaten.

71a05300ca4fe2cfb9c0ef9f8f64a5ac.jpg


De binnenkant van de portieren. Het was eigenlijk de bedoeling dat je voor de buitenkant een PE plaat gebruikt en de deur zelf uitholt zodat je de scharnieren er door kan steken, dat leek me er wat over. Ik heb de handgreep ingekort omdat die volgens de handleiding naar achter staat en het portier zo niet open kon, ik zag echter te laat aan het kitonderdeel dat de greep naar voren staat.

121eb657fa34f3367e0403be6813f871.jpg


De scharnieren zijn weer niet zo eenvoudig te plaatsen, alles moest uitgelijnd worden zoals in de voorgaande bouwstappen.

3cc6ba47384e6d4e973e31349898c065.jpg


Zo staat de half-track er nu bij, ik heb de opgeplooide huif nog los toegevoegd. Alleen het dakgeraamte moet er nog achter, dat wordt ook een PE-constructie.
 
Waaw, Steven, dit is hier een ferm beest aan het worden, en zo gedetailleerd... Knap!!
Hoe zot het soms ook lijkt wat je allemaal doet, veel respect en bewondering man!
 
Nog een late bedankt voor de reactie. Omdat de half-track zo goed als afgebouwd is, met nog enkel Aber die er wat Tamiya(!) tools wil bij aan hangen, zal ik het vandaag eens over de PAK hebben. Ik dacht dat het met deze AFV-kit weer van een leien dak je zou lopen.

ab79108cb6c96f3a686233282073f4fe.jpg


De loop was geen probleem, die past vrij goed als je de schuif een beetje recht schuurt. De lossingshoek en een lichte vorm van sinkmark is bij sommige stukjes nog te zien.

646e0d850528d50d3e1a293e8e244533.jpg


Wie hier tot religieus inzicht gekomen is, "notice angel". Ik ga voor de transportversie. De loop blijft weer beweegbaar maar het is aan te raden de staafjes in de slede te vervangen door metaaldraad. In deze handleiding is er ook geregeld een stuk waarvan de plaatsing onduidelijk aangegeven is, zodat je vooruit moet gaan kijken om het gemonteerd te zien.

c6d3248e867ef00324b8b2c0ecbb3aa6.jpg


Met de slede er aan vast, de heugel onderaan moest wel recht geschuurd worden.

9d06cb1b12eaa9cce2d5e68100504b74.jpg


Deze zuigers zijn ook wat overge-engineerd, het is daardoor moeilijk om ze recht uitgelijnd te krijgen.

037ef5e635f4572df88ccde37fecb9b3.jpg


Nu ben ik vastgelopen op een miskleun van formaat. Op de doos stond "voorgeplooid PE schild meegeleverd", let op de gaten links in de twee lagen van het splintershield.

c53016fb828a2f5d1a2f6ae2fed5859f.jpg


En dit kreeg ik in de kit, met als extraatje dat de schilden in het midden wat ingedeukt waren. Dat was snel opgelost, maar de productiefout die hier te zien is, betekent een hele riskante onderneming. Het achterste schild is gewoon binnenstebuiten geplooid! De etslijn had aan de achterzijde moeten zitten, dus paste de rib onderaan niet op het schild en zo ontdekte ik het. Laten we hopen dat het niet komt tot een nieuw dekschild kopen.
 
e SiG33 vind je ook in een eerder bouwverslag van me: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48474. Die is echter voor onbepaalde tijd terug in de doos beland aangezien er een LeFH18 voor in de plaats kwam.

Het foute splintershield moest dus terug plat gemaakt worden.

69fb9a29d7150f6bca45f2799803b288.jpg


Hier zijn de plooien eerst met een fineliner aangeduid. Als de plaat dan teruggeplooid wordt, blijft de plooilijn goed zichtbaar. Dan kan de hoek van het correcte schild gevolgd worden.

e57184529797a41e4fa4b53b36300f47.jpg


Bij het omdraaien wordt nauwkeurig dezelfde afstand gemeten vanaf de doorboringen tot aan de hold&fold.

29e27b0dc80b4046556e915d30f0d40b.jpg


Ook de plooien onderaan moeten goed overeenkomen, de schilden moeten goed ineen passen.

37f8e5470b5c11ecdc665afb5b2b2e0d.jpg


Nu past de steunrib wel in de etslijn, aangezien die nu aan de binnenkant zit.

d9ec1dcaedfc0e807cc2a5a53577709f.jpg


De zwarte lijntjes en de patina op het toegetakelde stuk worden weggeborsteld. Langs de inktlijn kon ik de eerste sporen van metaalmoeheid zien die zonder de inkt waarschijnlijk onzichtbaar zouden geweest zijn.

ec644fe890959b296393ba7fc9ca52c0.jpg


Nu wordt de aftermarket spacer-set aangestoken. AFV heeft deze voorzien voor zowel de PAK40 (12 stuks) als de PAK43/41 (26 stuks) en het is gebleken dat je met deze set genoeg exemplaren hebt om beide kits te kunnen voorzien. De gedraaide stukjes zien er net iets betrouwbaarder uit dan hun plastic exemplaren, waar veel opschoonwerk aan zou geweest zijn.

5054e299afdde8ff47fa793181784601.jpg


Na deze stap moet je de vizierdeksels toevoegen. k kreeg ook door dat ik de kit niet meer in transportstand ge-eleveerd kreeg na de vorige bouwstap. Het kanon zal dus los van de half-track moeten staan. Maar dit is misschien logischer met de munitie die al uitgepakt zal zijn.

c456b28733e9c4899fb7e191b3923130.jpg


Er was nog een kleine correctie nodig maar nu zijn beide schilden mooi evenwijdig.

5c12f161cf13a81ee99ffd9f30a894a2.jpg


Het wordt niet zo duidelijk aangegeven, maar door het gebruik van torsiestaven moeten beide veerbenen op een verschillende hoogte geplaatst worden, wat klopt met de instructies. Maar deze zijn zo slecht aangegeven dat ik hiervoor toch bevestiging gezocht en gevonden heb in de Nuts&Bolts-uitgave van de PAK40. Deze is voor een beter begrip van het kanon weer van onschatbaar belang, vooral voor wat er aan de binnenkant van het schild bevestigd moet worden. Deze stukken worden helemaal niet duidelijk gelokaliseerd in de bouwstap. Door te vergelijken met foto's, zie je wat er dan bedoeld wordt.
 
Ondertussen is de PaK41/43 in huis gehaald met het nodige PE en is de Pak40 volledig geassembleerd.

ec12648d5ffe217aeee73388054efa16.jpg


Bij het schuren van de dissel van het kanon moet wel goed onderscheid gemaakt worden tussen de ongewenste fijne gietnaden op het model en de lasnaden die daar tussen moeten blijven liggen. Je herkent ze makkelijk op de referentiefoto's.

0ae3d46931fc59f22fabb12cafec5bfd.jpg


584b1013b9793171c6f2b8d585918d29.jpg


Er zitten steunen onder de hefbomen voor de grondspades. Die zijn massief gegoten maar de referentiefoto zit verstopt onder het model, anders zou te zien zijn dat de steun uit een geplooid profiel bestaat. Ik vervang deze dus door gescratchte exemplaren.

2ac3253ba25033c58807d9d144a20e3b.jpg


De disselbomen worden met klemmetjes gefixeerd tijdens het lijmen.

eacb457a7a1d964004bd8b639b0fe6d4.jpg


Het splintershield werd vervolledigd met een plaat onder het kanon. AFV voegt hier enkele tools aan toe. Die zitten te loodrecht want op de referentiefoto's lopen ze af naar rechtsonder.

9a5dd3fed235827f8c074ed25bec884f.jpg


De wielen zijn zoals de LeFH18 weer een vrij frèle constructie waarbij wat flash moet verwijderd worden vooraleer alle componenten aan elkaar geregen kunnen worden.

c38b534d0813b22e5795da422c7f1266.jpg


5fb0e124070e3719fd27ba005471f7ae.jpg


3dfb840cd81800e289d06101619be930.jpg


343b9b0e2e9c8fa392b76abe522dc996.jpg


We kunnen alweer aan de schilder.
 
Zowel de half-track als het kanon zijn eerst in Tamiya zwart geprimerd en dan in German Grey gespoten, met zwart en lichtgrijs als accent.

881eb1e9c312560424da75d2d32028b4.jpg


4b88ae84fe76ba6785cc1cf4d06a3ac2.jpg


fadcc0c24f7478ecf6a8a4f11d3ef159.jpg


edb31cbd2ac6c49d8cf7a03749026cb3.jpg


b683b7f9a2405d4825333ebedc15bc2c.jpg


dfc572ecf17ded8d5bb2e4daf9908b0f.jpg


44f0eace88ab6447b5643c3da84809e6.jpg


Nu wordt alles in de P+ gezet, morgen komt de Pak aan de beurt.

69f2eb1346b9698016a4ba38b28d75ce.jpg
 
Bedankt, Pascal. Er is alweer wat bijgeknutseld.

6997b03b12e992c6275c83bd4ab5b5da.jpg


b658da506b52eed91765bd17a6b44e7a.jpg


85ae43e50b64ea1d3f01f378427cc1bf.jpg


De wielen zijn er nu op gezet, op het eerste zicht was ik er eentje kwijt en had ik er van de smalle wielen teveel. Uiteraard betekende dit dat ik ze verkeerd had afgewisseld, gelukkig kwamen ze er nog terug af. Dat de binnenzijde van de wielen niet helemaal dekkend geschilderd is, maakt niet uit, want de tracks dekken alles af.

2c27373c6cba47f0ef06c93ab5d6d8bd.jpg


Met het kanon had ik nog een hoop miserie om alles goed uitgelijnd te krijgen, dat komt nog voort uit de correctie die ik heb moeten doen op het voorgeplooide schild. Daardoor was de hoek aan een kant toch niet helemaal gelijk. Dat uitte zich in de ruimte die je hebt tussen het schild en de wielen, die was aan de linkerkant nihil en rechts twee millimeter. Er zat niks anders op dan het terug los te maken en de plooi bij te duwen. Omdat het een samengesteld schild is dat net in het midden heel zwak is, ging dit heel lastig. De twee stutten die het schild met de kulas verbinden, zijn daarbij gebroken, ik heb er eentje korter gemaakt. Met veel misbaar is het schild terug op zijn plek gezet en daarbij moest toch wat met lijm gekwist worden. Gelukkig niet op het schild zelf, maar daar is nu een stukje van verdwenen, ik moet nog zoeken waar dat gebleven kan zijn want ik merkte dit pas op als het ding al terug ineen zat.

d6ec353e8f54638e389e0256d25fd233.jpg


34848ecdee472c88eca377f2767e95d3.jpg


De Hobbyfan patroonhulzen die in de laadruimte zitten, zijn Revell 92 gekwast. Of dat de bedoeling is, kan ik niet meteen terugvinden, bij de foto op de doos van de set zijn ze gewoon grijs. Ik heb gezien dat het PE voor de hulzen van Voyager veel meer detail heeft, het zou mooi zijn als je ergens zeven keer dat PE-fretje kon kopen maar het zit bij de patronenset (zie P.1).

af3145a87130a79593e0b8928314daf9.jpg


De motor is bijgewerkt met Metallic Grey van Vallejo en Panzer Aces rood, volgens de foto's uit Nuts&Bolts. Ik zie dat de stuuras hier te zien is voor de firewall, die zie ik niet in het model.

1ce86e379e68e3ec5d64366a0dd57cfb.jpg


De luchtfilter is ook Metallic Grey geschilderd en de spanbandjes zijn met Molotow zilver gekleurd. De carburator ontbreekt bij Hobbyfan.

f89705cec4435f60f25ef74570a3f289.jpg


De motor zit er in en ik heb de brandstoftank uit de set ook maar toegevoegd, al zou die voor dit model waarschijnlijk te klein zijn. Hier staat ze nog in rode primer. Ik was ook vergeten om het PE logo van Borgward uit de kit op de resin radiator te plakken , dat zal dus moeten bijgeschilderd worden.

9539aa75e487f3bbea3514c858f3aa52.jpg


Hier is de tank grijs gekwast, een mengeling van Vallejo German Grey en US Grey om het terug lichter te krijgen. Ik heb een as bijgescratcht voor de verbinding tussen de motor en de transmissie, er zou daar nog veel meer moeten zitten maar zo zie je toch al iets tussen de openingen in de carrosserie door. De punten waar de opbouw op komt zijn gestript.

95aab494ea6876e3bfced25fa9fd8ce7.jpg


De bank is nog dry-fit, die krijgt nog wat nuance.
 
Ik vond het nu tijd om de Friuls op hun plek te hangen. Het was wel een gok om de sprockets meteen vast te lijmen, ik wist niet of de kettingen daar nog over getild konden worden maar dat bleek gelukkig het geval te zijn. Het bleek dat ik aan 1 kant nog 1 schakel moest toevoegen en aan de andere nog 2. Ik heb ook nog een vijftal rubberen pads moeten vastmaken op de tracks. dat zal dus nog wat bijgeschilderd moeten worden.

8322a9e283c252223a8b09ce079a78b9.jpg


De uitlaat zit nu ook op zijn plek, die is geschilderd met een mix van verdund roodbruin en metallic grijs over de zwarte primer.

c1256b9579e5f49bb00c498cb89623f7.jpg


Ik heb nu ook de figuren van Hobbyfan gebouwd die ik voor deze kit gekocht had in Bornem. Deze passen gelukkig als gegoten. Dat is niet altijd het geval bij Hobbyfan, had ik al gemerkt in meerdere topics.

3cae18bf4c94021299b43d93c672ed58.jpg


c0f1d983a91a35c313988faf5ea562c6.jpg


5fe8e6b8b5d70ffaf11ba7fd25ea1978.jpg


2e449e656fe04081bc9757e1bc002443.jpg


De granaten voor de PaK zijn voorbereid voor het schilderen, het PE slaghoedje is toegevoegd. Soms loopt de lijm even waar het niet hoeft.

9428a92a279caad2b57b1e9cc9ae4234.jpg


db6fd167c7d92fa4f8f67dde02aacbdb.jpg


Er zijn drie soorten granaat en 3 lege hulzen bij.
 
wat een gepruts weer, vergeet je de indruk van de slagpin niet bij de lege hulzen ?
Sorry Steven maar dat is het enige dat ik kan verzinnen , het is allemaal zo perfect :)
 
Dat is weer een hele lading eye-candy, wordt zeker weer een pronkstuk. (y)
 
Voyager laat ons qua detail meestal niet in de steek. Bedankt voor de leuke commentaren. Nu gaan we even wat uitzoomen naar de wijdere omgeving en we gaan de half-track met PaK op een ondergrondje plaatsen. Aangezien ik een foto heb van deze combinatie ergens op een landweggetje in Frankrijk in 1943, wilde ik gebruik maken van een plaasteren muurtje van TS-Modellbau dat ik een paar jaar geleden op BSMC gewonnen had. Op zich was dat muurtje te klein voor de onderwerpen die ik er meestal uit kies. Ook hier volstond het niet en ik had het eerst even terug opgeborgen. Maar toen bedacht ik, dat het plaasteren vloertje gemakkelijk met nog meer plaaster uitgebreid kon worden, want er zat geen stenenpatroon in. De muur kon ik niet onopvallend verlengen, dus moest het ondergrondje diagonaal in het nieuwe kader geplaatst worden.

3b30b3f593cc36da237bf9c67b633295.jpg


Na deze opstelling viel het smalle stuk van het muurtje natuurlijk naar voren om, gelukkig geen lakschade op de metalen loop. Ik knipte daarna een kadertje van karton op maat van het houten frame en maakte dat met tape waterdicht, de golvende vervormingen van de mal voor het Saladin-diorama indachtig.

1c3f75149a1ad6bad94954e3740f755b.jpg


Ik zag in dat er verschillende niveaus in de vloer bestonden, dus maakte ik enkele aparte bekistingen.

8e97f49f88afaa8da110a2c0b353820c.jpg


b3f4cf4e98e4eeb83ad0b56b167d12f5.jpg


Toen ik dat volgegoten had, bleek er toch een probleem met de opstelling te zijn, want de vloer zelf bestond uit met kunstleer bekleed karton en die zette door het vocht zodanig uit, dat de hoeken van het gegoten plaatje barstten en dat zelfs het ondergrondje achteraf perfect uitneembaar was. Ik heb het daarna met houtlijm terug op zijn plek gelijmd en heb in een tweede sessie de hoeken en randen afgewerkt en op niveau gebracht. Dan heb ik wat geschaafd en geschuurd maar het is nog te nat voor fijn schuurwerk.

2ec50cbfd56ddc269b93523c69e92113.jpg
 
gaat ondanks de problemen goed komen, ben ik van overtuigd
 
Bedankt, Marc.

Ik vond de vloer van het diorama toch nog te ruw en ik heb dit met behulp van een glasplaat en een dunne waterige laag plaaster rechtgetrokken. Daarna heb ik de ontbrekende steentjes zelf doorgetrokken met Tamiya's etching tool. De muren zijn er gewoon met plaaster op gemetst.

c09a0d4b9dd41a218107a09bd19b1197.jpg


Dan kon ik alles in de zwarte primer van Vallejo kwasten. Op plaaster gaat dit een stuk sneller als je voor het primeren even wat water uitgiet op de vloer.

8ae3f7bb33145b1e57302bd39eef8b96.jpg


De opstaande rand is ook maar meteen bijgewerkt. Er zijn wat putjes in de weg maar die verdwijnen wel als er over gespoten wordt.

1c44041e17d4c26a3f57973a27884010.jpg


Een van de elementen die gesuggereerd worden bij TS-Modellbau, is een riooldeksel. Helaas is dit niet verder uitgewerkt. Daarom leg ik er zelf een metalen plaatje over. Om dat op een riooldeksel met dambordpatroon te doen lijken, haal ik een oude vijl boven en rol het plaatje daar in twee richtingen op plat met de steel van een scalpel.

ffcccc87487518ea46279a49067b4ea9.jpg


0f56abfd684da01d4f65d1c5797739cb.jpg


Nog een paar doordrukken en het deksel is klaar om te schilderen. Dit gebeurt apart.

4b83b8e5df04d56f8ccda6c2d5566d4b.jpg


Even grabbelen in de figurenbak en ik vind een Tamiya straatkat.

10aa6c6530ddc93ce6e4609d30da4b6a.jpg


Nu kan het schilderen van de ondergrond beginnen. Met bruin worden verschillende ondertonen gezet. De grijze kleuren komen van de Lifecolor US Navy set.

8af3d3be2e50027d81ac67ed9e8157df.jpg


Daar komt een lichtere kleur grijs overheen.

373b0b6ee79e438ed435df00001d88bc.jpg


En dan wordt het muurtje geel gekleurd door alleen van linksboven naar rechts beneden te spuiten, en dat over de hele muur. Daardoor krijg je een interessante visuele illusie die de putjes in de muur dieper doet lijken, waardoor de belichting helderder lijkt. Het straatnaambord wordt wel even afgeplakt voor het typische Franse azuur.

70d86be7e89213e1731b40c9f97f22f3.jpg


De kisten hebben een extra tintje gekregen en de munitie is op kleur gebracht.

0fdaa123894f7c72db4a80e8291cb524.jpg


Nu wilde ik nog iets toevoegen waardoor het gebrek aan textuur op de plaasterplaat minder gaat opvallen. Het lijkt me ook nodig voor het contrast. De gele en bruine blaadjes worden met de RP-Toolz punch-and-die uitgedrukt. Ze mogen niet te droog gemaakt zijn, want dan vallen ze uiteen voor je ze tussen de gleuf krijgt.

a8221dfde0d182c3eaafb93328c8fc42.jpg


Een paar uur werk is het wel, maar dit gaat vast de moeite waard zijn.

b3e03b327359c661a8ad76c360f437b2.jpg


De figuren hebben hun basiskleuren en een groene wash er al op zitten.

98305031b49186bdd9e1a88b7b4f1823.jpg


Ik zoek een kleurvoorbeeld voor de kat in een boek.

df9a3560bd05798b063d4aa7cb32af8a.jpg


3a151f3b45cf8dba50b1e02f3ee92b2f.jpg


8e369693e654f536f681dd2c3717e0d0.jpg


Die zit al op haar plekje. Ik ben van plan achter de muur een stuk boomstam te plaatsen om de origine van de bladeren te verklaren en zo wordt een stukje verloren ruimte terug ingevuld.
 
Ze mogen niet te droog gemaakt zijn, want dan vallen ze uiteen voor je ze tussen de gleuf krijgt.
Klopt maar ik pons ze kurkdroog (na 10min oven) wat inderdaad meer verlies geeft van het blad maar in verhouding verpulver ik de overschot van het blad wat de volume wat groter maakt en niet alle bladeren blijven in zijn geheel eens ze afgevallen zijn.
Op de verpulverde bladeren ( ook bruikbaar tussen gras en dergelijke) leg ik een paar mooi geponste op en krijg je een grotere volume.
Alle manieren zijn goed hoor en probeer maar aan te vullen hoe ik te werk ga.
 
Mooie vorderingen. Het is het ideale seizoen voor de bladeren :)

Het riooldeksel vind ik ook mooi gevonden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan