Hoofdsponsor

1/72 Sd.Kfz. 11/1 Borgward m. Le.FH18/18m (Esci + Zvezda)

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Herstellen met wat er te vinden was in de rommeldoos en/of scratshen
BOUWBUDGET
€ 0,0- , alles wat ik nodig acht voor dit model wil ik uit de reserve- onderdelendoos halen of scratshen
BOUWSTATUS
AFGEWERKT
COMMENTAREN
Velen komen en gaan, maar laten zelden een woordje staan....

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
1.000 Sd.Kfz.11-1 m. Le.FH.18.jpg

Om vervoer te regelen voor de LeFH 18/18 dacht ik een "afgewerkte" half track te hebben liggen tussen de voorraad van gekregen oude modellen.
Moet mij dan weer overkomen dat het model dat ik in gedachten had niet echt passend is. Het blijkt namelijk schaal 1/76 ipv 1/72 :((.
IMG_20230418_005853801.jpg
IMG_20230418_005948546.jpg

Het verschil in schaal is niet zo groot, maar het kanon ziet er op deze manier veel te groot uit.

Na wat verder kijken in de voorraad met modellen, en ik kom nog twee modellen tegen, deze keer in de juiste schaal :-)
001.jpg
002.jpg
003.jpg
Eén van de modellen begon reeds uiteen te vallen bij het nemen van de foto's :oops:

In combinatie met hetzelfde voertuig in de juiste schaal geeft dit beeld
004.jpg
005.jpg
006.jpg

Intussen zijn ze in een badje met ovenreiniger beland en zoveel mogelijk van verf ontdaan.
Ook is er reeds gestart met de werken in de vorm van schuren, herstellen, onderdelen zoeken/scratshen,...
Dit is een tussenstap, waarvan er reeds terug wijzigingen aan gebeurd zijn :rolleyes:
007.jpg
008.jpg
010.jpg

Het moeilijkste tot nu toe zijn de wielen :@
Deze waren afgebroken en er was maar een ieniemienie contactpuntje met de as.
Ik heb koperdraad en ijzerdraad gebruikt om deze iets te verstevigen, maar er zijn wel verschillende keren boze woorden richting kosmos verzonden :aargh4:
Omdat deze in tractie gemaakt wordt, dacht ik dat er geen personeel kan ontbreken, dus enkele figuren zijn opgezocht om deze taak op zich te nemen

011.jpg

En sommige zijn reeds bij de chirurg langs geweest voor een kleine ingreep...
012.jpg

Tot zover het vervolg van het andere verhaal van de LeFH18/18, of hoe een kanonschot een lawine veroorzaakt in de hobby :))
 

Bijlagen

  • 000 Esci Sd.Kfz.11.jpg
    000 Esci Sd.Kfz.11.jpg
    172,3 KB · Weergaven: 88
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Jeetje, heftige shit allemaal ;)

Veel succes met het vervolledigden van dit beeld :)
 
Aan deze werd nu en dan eens wat verder gedaan, niet altijd met de gewenste resultaten :((
Zoals gezegd waren de wielen al een moeilijk geval, maar uiteindelijk toch gelukt.
Tijdens de laatste behandelingen echter kwam het trekwiel los, en deze moest dus ook verstevigd worden om mooi recht te krijgen.
Gaatjes geboord in de trekwielen, gaatjes door het chassis en een messing staafje gebruikt om het te verbinden.
Op de foto is duidelijk een barstje te zien, dit is echter reeds met CA lijm verstevigd.
1.017.jpg

Toen dit was verholpen wat verder gewerkt aan het canvas. Deze staat er nog los op..
1.013.jpg

Maar het gaat vooral over de achterzijde. Deze werd met metaalfolie wat bijgewerkt. Ben nog niet helemaal tevreden, denk dat ik er nog een dun laagje tissue ga over leggen.. :unsuree:
1.014.jpg
1.016.jpg

Tot zover deze Borgward.

Tijdens de droogtijden van de lijm ben ik nog eens gaan neuzen tussen de onderdelen van de andere donor en ben een beetje aan de opkuis begonnen
2.003.jpg

Voor en na
2.004.jpg

Intussen zijn zo goed als alle onderdelen opgekuist en zijn er al enkele terug met elkaar verbonden 🤭
 
Laatst bewerkt:
Wat een gefrutsel allemaal, jij liever dan ik! Maar dan heb jij straks wel een waarschijnlijk zeer mooi eindresultaat en dat heb ik dan weer niet. Ga zo door.
 
ziet er al helemaal anders uit he , knappe verwering
 
Mooie DAK kleur (y)
 
Merci mannen :)
Nu de 🌞 schijnt heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om haar er even bij te nemen voor enkele foto's.
Model is nog niet afgewerkt :nowink:.

1.024.jpg
1.026.jpg
1.028.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Mooi gedaan Beyond maar ik vind het model zelf wel wat zwaar van details als je begrijpt wat ik bedoel maar daar kan jij niets aan doen natuurlijk.
 
ziet er heel wat beter uit tegenover de aanvang foto's, beetje geduld en veel prutsen levert dus best wat op.
 
Dank jullie :-)

Laatst een beetje Dr. gespeeld, of beter gezegd chirurg.
Dubbele amputatie en een transplantatie bij deze patiënten
1.030.jpg
1.031.jpg

Alles ligt er nog los bij op de foto.
Om de onderdelen wat stevigheid te geven daar waar ik ze terug wil samenvoegen, wordt er een gaatje geboord in beide onderdelen en een fijn ijzer-/of koperdraadje wordt gebruikt om deze dan te verbinden. Grote gapen tussen de onderdelen kunnen nadien opgevuld en in vorm gebracht worden...
Zo, genoeg gebabbeld, er liggen nog enkele patiënten te wachten :winking:
 
Zeer geslaagd dat voertuig met geschut.(y)
(y)(y)(y)(y)(y)
 
Persoonlijk vind ik de verwering ietwat grof voor schaal 1/72 en ik heb wat moeite om de willekeur van plaatsing van chips te volgen. Het doet me een beetje denken aan een model dat een ferme hagelstorm door is gekomen. Dit is natuurlijk wel echt een persoonlijke mening. Ik vind het trouwens nog steeds een erg mooi model, maar het had in mijn ogen misschien 2% mooier kunnen zijn.
 
Na twee zeer drukbezette weekends met een volzette week ertussen (Sweet 16 van de zoon, schoolfeest dochter, voorbereiden lentefeest dochter, communiefeest petekind en als afsluiter lentefeest dochter), was er niet zoveel tijd voor de hobby.
Hier en daar heb ik toch in korte momenten wat kunnen verder werken, en vandaag de tijd genomen om wat foto's te nemen van de veranderingen.
Doordat ik wist dat het druk ging worden heb ik de figuren aangepakt.
Weinig of geen tussendoor foto's door tijdsgebrek...

Linkse figuur is de donor van enkele andere. Enkel de benen waren belangrijk van deze figuren...
Torso en armen werden van andere figuren genomen.

1.032.jpg

Op deze manier werden alle figuren aangepakt en aangepast naar eigen wens om een mooi geheel te vormen.
1.034.jpg
1.035.jpg
1.036.jpg
1.038.jpg
1.042.jpg
1.045.jpg

@Roy vd M. , chipping vind ik altijd een moeilijk moment. Ik heb getracht om de verwering lichtjes na te bootsen naar het vb van dez foto
ref001.jpg

Het model komt dichter bij de eindmeet...
 
Als je afgaat op een foto, is dat al een goed teken van ratio.

Succes met de eindmeet!
 
Hou wel van veel beweging rond en in voertuigen wat voor mij toch steeds een meerwaarde geeft.
Knap.
 
Intussen een klein stapje verder, de laatste loodjes...
Het canvaszeil kreeg een enkel laagje tissue gedrapeerd, dit droogt nu en verwacht nog een kleurtje
1.046.jpg
1.047.jpg
 
Het zeil is niet helemaal mijn smaak, misschien een beetje te ruw; voor de rest keurig.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan