Hoofdsponsor

1/16 sculpt armen en benen Duits figuur 1/16 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Reneduret

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 okt 2009
Berichten
1.391
Mensen,

Heb besloten wat te sculpten in navolging van mijn Heinz die ik licht corrigeerde met putty.

Deze keer probeer ik met fimoklei een stel armen en benen tegen een romp aan te werken.
Ik hoop dat het lukt, tot zover bevalt fimo me omdat ik toch wel tijd nodig heb om iets uit te werken.
Moet de afgebakken resultaten nog bezien.
Vast staat dat de draden staal af te koppelen zijn en ik partieel alles kan afbakken.

DSCF0224.jpg

had ook gekund...

DSCF0229.jpg

DSCF0231.jpg

DSCF0234.jpg

DSCF0244.jpg

DSCF0249.jpg

DSCF0248.jpg

groetjes,

René
 
Tjonge leuk dat je dit zo even op het net zet. Daar zullen veel mensen wat aan hebben, Ik heb in het verleden wel eens een eigen figuur geprobeerd te maken, ook met putty. Maar makkelijk is niet. Ik kwam zelf steeds in de knoop met de plooien die in kleding zitten. Deze plooien moeten dan wel goed zijn, dus steeds voor de spiegel. Kijken, kijken, en kjiken. .. .. ..

Ik zal dit dan ook op de voet volgen. ;)
 
ik heb ontdekt Rick, dat het én het aanzetten van een leuke plooi is, maar ook de nabewerking met vijltje en schuurpapier.

Ik moet altijd eerst een ´moeder´ hebben die ik dan op mijn gemak bewerk later, eventueel met putty.
Dit is fimo, het zaakje zit in de oven nu :O

en misschien een tip...ik pakte er doodleuk een 1-35 figuurtje van tamiya bij dat min of meer dezelfde houding had om globaal de vorm erin te houden ;)

groeten,

René
 
interessant om te volgen in de toekomst, dat is zeker.
 
Hoi Rene, opnieuw weet je de mensen te verbazen met je modelbouwkunsten. Ik ben in elk geval aangenaam verrast, ditmaal vanwege je sculpteertalent.

De broek ziet er goed uit man, ik hou wel van die baggy look met lekkere plooien.

Volgende keer doen we gewoon een figuur he !?
 
Hoej, Guy....

daar ligt wel de uitdaging ja...:wub:...

Ik ben ernstig voor stapje voor stapje..
..maar ook perfectionistisch aangelegd. Ik vind de hoofdjes die in de handel zijn subliem en ik moet nog zien of ik deze kwaliteit behaal met de Fimo.
Vast staat dat je met deze materie op je gemak kan strijken, weghalen, plooien en dezelfde hardheid behoudt die het in het begin ook heeft. Dat is fijn als je eens iets lastigers, als een hoofdje, wil maken. Kan je gewoon verder gaan wanneer het je uitkomt, of tussendoor foto's wilt maken.
Bij miliput wachtte ik vaak op de stijfheid, dan wist ik dat ik nog 'even' had.

Maar Guy, ik weet niet precies wat dat het is, maar sinds ik je ken via de fora is mijn motivatie exponentieel gegroeid.
Zie een bepaalde progressie en productie op gang komen bij me.
Je weet mij in elk geval wel te voeden en zelfs terwijl ik dit schrijf krijg ik spontaan het idee om de torso van Günther gewoon als moeder te gebruiken voortaan.
Om zo gedeeltelijk figuurtjes op te kunnen zetten en de delen later te assembleren.

Het doet me in de gauwigheid wel aan een stripje denken over een rijke oude man die graag het hart van een mooie jonge vrouw wilde veroveren.
De vrouw wees hem af om zijn uiterlijk en hij wist van torso te ruilen met een gespierde jongeman.
Ook dit bekoorde de dame niet genoeg, de schriele armkes waren niet in verhouding tot de stevige torso.
Na nog een operatieve ruilsessie met de benen en armen van de jongeman bevond de dame de oude man te lelijk met zijn oude hoofd en ook deze werden geruild van plek.
Deze onderhandse ruil ging gepaard met het hele vermogen van de man en op het eind vond de dame de man te arm en huwde de jongeman, thans in het lijf van de grijsaard :D

(mocht iemand weten in welke bundel dit verhaaltje staat, vernam ik het graag. Zoek deze macabere zwart wit bundel als jeugdsentiment)

De moraal is ongetwijfeld: weest blij met wat je hebt!

Nou, met zó'n moderater moogt ge blij zijn.
Kijk, mensen verbazen met sculptsels is éen,
maar mensen ráken met een leoke...da's fenomenaal.

groet,

René
 
Laatst bewerkt:
Op de laatste paar foto's ziet het er zeer goed uit, René.
 
Maar Guy, ik weet niet precies wat dat het is, maar sinds ik je ken via de fora is mijn motivatie exponentieel gegroeid.
Zie een bepaalde progressie en productie op gang komen bij me.
Nou, met zó'n moderater moogt ge blij zijn.
Kijk, mensen verbazen met sculptsels is éen,
maar mensen ráken met een leoke...da's fenomenaal.

Hey Rene, je weet in de verste verte niet hoe graag ik zoiets verneem. Gewoon de idee dat ik andere mensen schijnbaar kan inspireren met mijn bouwsels, terwijl ik me hier zit op te trekken aan jullie mooie woorden en moeite heb om sommige van m'n eigen creaties te "tolereren", ik zit raar in mekaar vrees ik.

Wat mij betreft is het zonneklaar wat je op een forum komt doen, en dat is je eigen werk delen met anderen, zonder geheimen van de smid, alles op tafel gooien en de mensen laten grabbelen zoveel ze willen. En zelf ook mogen graaien in de toverdozen van collega's-bouwers. Een wederzijdse inspiratie die als een tornado aan snelheid wint en dan samen prachtige dingen verwezenlijken. Dat je daarbij ook nog vrienden maakt is mooi meegenomen !

Ik kijk uit naar je volgende update !
 
Wow, dit is speciaal hoor, bedankt om het te delen met ons
 
Mensen,

grondverf en een wash om de sculpt beter te bezien.
Torso wordt vervangen door een eigen brouwsel ( huidige zit te hoog).
Denk aan grijs jasje met emblemen.
De klei hardt uit als een harde kunststof. Je kan ragfijne delen afsnijden met een scalpel.
Vijlen is iets lastiger, gaat met putty fijner.

DSCF0250.jpg

in the end wil ik hem laten wenken naar zijn makkers met ene luger in de aanslag.
Mogelijk een Gewehr 43 of een k98 voor wat lijnenspel.

René
 
Ziet er goed uit op het eerste zicht. Goed dat je de broek zo even test, doe ik zelf ook. Krijg je meteen ook wat schaduwspel, waardoor je fouten goed kan ontwaren.

Hou ons op de hoogte Rene.

GUnit.
 
updatetijd:

DSCF0271.jpg

DSCF0272.jpg

DSCF0274.jpg

DSCF0275.jpg

DSCF0276.jpg

DSCF0278.jpg

voor de karateliefhebbers onder ons...het gelijkt op een deel uit de eerste kata....dat klopt.
Onbewust beïnvloedde het me wel om een evenwichtige houding te vinden.

Günther gaat wenken, roepen naar zijn kameraden van 'Nein, die Amerikaner sind nicht hier aber dahr!'
Im jedenfall, hoop dat jullie een beetje zien wat voor soort jasje hij precies aan heeft.

in de oven nu en later wiederom bijwerken...

René ><
 
eventjes offtopic: dat houdertje om je figuur mee vast te houden, welk merk is dit, waar heb je dit gehaald?
 
verdorie Dominiek... het was in een modelbouwzaak alwaar een catalogus me voorgelegd werd.
Ik heb smachtend 4 weken in de vakantietijd gewacht op het geval en toen brachten ze het over van een ander filiaal.

ik weet het niet.

vroeger zag ik het ooit in een military modeling staan, een beetje goede modelbouwzaak moet een catalogus hebben waarin scalpels, schroevendraaiers en draaibankjes staan.
Dat is wat ik me herinner van de catalogus.

Hij kostte € 17,- of zoiets.

over een tijd kunt ge plaatjes inscannen en zo google laten zoeken.
Voor zover het al niet bestaat...

R.
 
de vorderingen van vanavond.

DSCF0279.jpg

DSCF0282.jpg

DSCF0285.jpg

DSCF0286.jpg

het duurt nog even voor ik kan schilderen.

René
 
Sjiek hoor, ik leer hier enorm veel bij, Guy kan beamen dat ik niet zo goed ben in modeleren. Maar het zal er toch eens van moeten komen.
Doe zo verder, ik leer in stilte ;)
grts
Peter

@ ExSeRcO is van het engelse merk Model craft, gewoon te koop bij ondermeer Domino.
of : The Modelcraft Collection
 
Fijn werk Rene, maar ik zie denkelijk iets bij de kuit van het rechterbeen. Daar lijkt het voor mij althans of de wind slaagt er in, als een opbollend zeil. Dit zou ik, als ik u was (wat niet zo is), wat bijwerken met de vijl, desgevallend nog wat hersculpten.
Dit is meer dan geslaagd aan het worden, maar ik geef graag mijn twee centen aan iemand die voor het forum zeer waardevol is. De sculpteurs zijn dun gezaaid.

GUnit.
 
Vind ik ook fijn om te horen, Guy.
Het is ook een iets wijdere pantalon maar het moet ook geen Popeye worden.
Sculpten is ook niet alleen maar scratchen en bezig zijn, maar ook een dagje rustig kijken naar het object bij het tv kijken of zo.
Zitten nog wat punten in de broek inderdaad. De bolling moet een punt voorstellen waar de stof wat rust op de kuit.
De camouflagejack wil ik her en der nog wat flodderiger aanzetten maar ik wil er wel in slagen een wat langer mens neer te zetten.
Wat zeker opmerkenswaardig is, is dat de harde fimo zich fijn met een dremel met freesje of slijpsteentje laat bewerken en daarbij geen stofwolken ontstaan, taai spul dus en het duurt iets langer dan bij putty.
Het laat zich wel fijn snijden en zie voor schoeisel en handjes perspectief.
Heb, afgezien van wat herstelwerk aan een figuurtje 0,0 sculptervaring en vind dat het voor een eerste sculpt niet zo heel kwaad is.
Kan bijna niet wachten tot ik kan schilderen en de omgeving van het grondje prepareren.
 
Ik dacht eerlijk gezegd dat je hiermee niet aan je proefstuk toe was, wat inhoudt dat je er wel talent voor hebt.

De wijde broek, ik snap het, en je wil de kuit iets laten vermoeden door de stof heen. Dat je dit doet met Fimo is nieuw voor mij, dus dit ga ik met meer dan gewone aandacht volgen, want ik zit steeds te milliputteren.

Regards, GUnit.
 
ik kan wel een beetje tekenen Guy, heb wel fantasie en wellicht ruimtelijk inzicht.
Bovenal is het vooral het durven en grofweg aanzetten van vormen.
Ik zie Günther wel als een studie, heb toch wel wat plannetjes voor figuren in expressieve houdingen.
Fimo ( met name de harde variant) geeft bij het bekleden van een geraamte en het manipuleren van een kale vorm veel tijd.
Het voelt aan als miliput die al een uurtje droog is, het vermengt zich niet met water, maar met glad gereedschap neemt het de vormen aan die je wilt.
Handen en gereedschap worden ook niet vies.
Je kan delen afzonderlijk afbakken, je kan ook kiezen een afgebakken deel te voorzien van iets extra's en nog eens af te bakken.
Het is vooral door de scherpte van de hoeken der plooien dat mijn voorkeur voortaan naar fimo uitgaat.
Nu kan ik ook overwegen eens een kopje te maken omdat je pas afbakt bij resultaat, het voelt aan als keihard rubber, hierin kan je nog achteraf met hete naalden en zelfgemaakt fijner gereedschap in kerven.
Zal voor de aardigheid wat plaatjes bijsluiten over de opbouw van het jack.
Wat ik zei, iets meer vallende plooi onderkant arm, de mouwstukjes en handjes. Dub nog over een sjaaltje.
Moet ook nog ruimte maken om het geweer geloofwaardig te huizen.

DSCF0255.jpg
het zoeken naar een 'levend' voorbeeld voor globale houding en plooien

DSCF0258.jpg
zekeren van de ophanging

DSCF0260.jpg

DSCF0261.jpg

DSCF0263.jpg

DSCF0264.jpg

DSCF0266.jpg
verhoudingen checken met hoofd erbij

DSCF0268.jpg
het snijden, duwen van de plooien

DSCF0269.jpg
je kan kraagjes maken van folie, maar ik haal ze net zo lief uit de vorm zelf naar voren. Als de homp wat rijkelijker is kan dat.

DSCF0271-1.jpg

het eindresultaat waarbij ik plooien diep aanzette, om ze bij te kunnen schuren. Dit is mijn fase waar ik donker wash om aandachtsvelden te bespeuren.

groeten,

René
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan