Hoofdsponsor

Anders / onbekend scratch build dio

Rusky

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 mrt 2015
Berichten
72
Hallo allemaal

na enkele jaren weg geweest te zijn we er weer. deze keer met iets totaal anders. Voor de eerste keer in mijn leven ga ik alles zelf proberen bouwen. Geen enkel kitje zou hier dus aan te pas komen.

en vooral heb ik mijn afmetingen en 2 keer 20x10 keer 20x15) en deze uitgesneden in foam. Toen heb ik alles iets kleiner in karton uitgelaserd met een lasercutter (2 keer 20x10 en 2 keer 18x15). Hierna heb ik beide onderdelen op elkaar geplakt. ik ben bezig met de ramen uit te snijden en met een dremel bij te werken. Gedetailleerd moet dit niet want er komt rond elk raam een omkadering.

Normaal komt er ook een interieur in. Ik ben al benieuwd hoe goed of slecht dit gaat verlopen. Verder komt dit op een diotje met een natuurlijke omgeving. Gelukkig heb ik hier @BUZZY10719 ook nog rondlopen voor de handige tips.

296480629_626206068781346_1954309370461234198_n.jpg297467349_787615905585451_6785331782788343522_n.jpg296365807_580762266860977_8711411914257850526_n.jpg296340669_1472325653181622_164798310481820585_n.jpg
 
na enkele jaren weg geweest te zijn we er weer. deze keer met iets totaal anders. Voor de eerste keer in mijn leven ga ik alles zelf proberen bouwen. Geen enkel kitje zou hier dus aan te pas komen.
Goede gedachten en je kan er alle kanten mee uit.
Hou er rekening mee dat als je acryl verf op basis van water gebruikt het karton daar toch gevoelig voor is.
Pruissische-abteilwagen-C3 (189? – 1950) ww2 [done]
1659423561476.png
De wagon is 80% in karton en ben paar keer moeten herbeginnen door aanbrengen wash.
En dunne laag witte lijm op karton beschermt al veel.
 
Dag Rusky, leuk dat je de hobby weer terug hebt opgepakt. Je kan hier uiteraard ook aan andere mensen raad vragen. wat je bouwwerkje betreft, ik vermoed dat je een soort van gebouw aan het maken bent, maar is dat op schaal of bouw je zomaar iets? kwestie van die ramen en eventuele deuren in proportie te maken. Ik neem aan dat je wel weet hoe je de juiste schaal kan opzetten ;-)
Dit is inderdaad een start van een gebouw. Het is niet specifiek op een bepaalde schaal. Aangezien ik beschik over een 3D-printer en scan en cut en lasercutter kan ik veel zelf aanpassen. Het zal dus soms een beetje zoeken worden naar de juiste verhouding maar probeer dit zeker zo goed mogelijk in verhouding te houden.
 
Goede gedachten en je kan er alle kanten mee uit.
Hou er rekening mee dat als je acryl verf op basis van water gebruikt het karton daar toch gevoelig voor is.
Pruissische-abteilwagen-C3 (189? – 1950) ww2 [done]
Bekijk bijlage 426653
De wagon is 80% in karton en ben paar keer moeten herbeginnen door aanbrengen wash.
En dunne laag witte lijm op karton beschermt al veel.
Mooie wagon! Het karton is echter enkel voor de stevigheid van de foam. Hierdoor heb ik de foam +- rechtgetrokken. Aan de binnenkant komt er nog een dun laagje foam over en dan word alles eerst gezet in plastidip zodat het makkelijk kan overschilderd worden. Bedankt voor de tip!
 
Had je ramen niet met de lasercutter kunnen uitsnijden? Ik heb geen idee of dit kan in verband met de dikte van het materiaal en weinig kennis van een lasercutter hier aan deze kant 🤭
 
Had je ramen niet met de lasercutter kunnen uitsnijden? Ik heb geen idee of dit kan in verband met de dikte van het materiaal en weinig kennis van een lasercutter hier aan deze kant 🤭
Daar dacht ik pas te laat aan. Ik had alles al uitgesneden met de hand toen ik mezelf even dom verklaarde.😂 voor de binnenkant ga ik dit wel proberen. Ik weet ook nog niet hoe de foam er gaat op reageren. Het zou kunnen zijn dat de randen in een krimpen, we zien wel.
 
Deze namiddag even de andere ramen met de dremel afgewerkt. (Dit was trouwens de eerste keer en verliep op het einde al veel vlotter dan in het begin) Nu ben ik net begonnen met reliëf te creëren. Van de grond tot aan de ramen komen er stenen. Eerst heb ik tot halverwege de foam ze ingesneden. Toen dit gedaan was ben ik er even over gegaan met een warme lucht blazer. Dit zorgt ervoor dat de foam aan de sneden een beetje krimpt met dit als resultaat. Nog 3 te gaan.

296879260_438962604635027_1969504301636541699_n.jpg
 
Mooie werkzaamheden al, een klusje voor mensen met geduld. Welke schaal wordt het diorama?
 
Dag Rusky, ik ben wel geïntrigeerd naar die lasercutter van je, kan je daar eens wat meer uitleg over geven ? Ik heb namelijk al een flink aantal stukken afgeprint om met de steppermotoren van een afgedankte 3D printer, in combinatie met de Raspberry Pi die toch ook maar stof ligt te verzamelen een cnc machientje te maken waarvan de spindle een proxxon (of de dremel van vrouwlief is), maar een lasermodule zou natuurlijk nog beter zijn (in de toekomst wanneer het wat meer mee zit).
 
Mooie werkzaamheden al, een klusje voor mensen met geduld. Welke schaal wordt het diorama?
bedankt! Zeg het wel, en wetende dat ik eigenlijk geen geduld heb 😂 . Het word niet specifiek een schaal. Ik ben gewoon begonnen met de afmetingen en doordat ik een 3D-printer, lasercutter en scan n cut ter beschikking heb kan ik dus alles zelf aanpassen. Het word een beetje op het zicht prutsen en herbeginnen en zien dat alles was overeen komt.
 
Dag Rusky, ik ben wel geïntrigeerd naar die lasercutter van je, kan je daar eens wat meer uitleg over geven ? Ik heb namelijk al een flink aantal stukken afgeprint om met de steppermotoren van een afgedankte 3D printer, in combinatie met de Raspberry Pi die toch ook maar stof ligt te verzamelen een cnc machientje te maken waarvan de spindle een proxxon (of de dremel van vrouwlief is), maar een lasermodule zou natuurlijk nog beter zijn (in de toekomst wanneer het wat meer mee zit).
Ik heb een K40 CO2 laser. Dit was op de moment dat wij hiernaar opzoek waren 1 van de goedkoopste voor onze eisen. De oppervlakte dat je kan laseren is ongeveer een A4 blad. Je hebt wel van creality een LED-laser en die kost ongeveer 50 euro. Dat is dus een pak goedkoper dan een echte lasercutter. Als je nog vragen hebt stel je ze maar.
 
Ik heb een K40 CO2 laser. Dit was op de moment dat wij hiernaar opzoek waren 1 van de goedkoopste voor onze eisen. De oppervlakte dat je kan laseren is ongeveer een A4 blad. Je hebt wel van creality een LED-laser en die kost ongeveer 50 euro. Dat is dus een pak goedkoper dan een echte lasercutter. Als je nog vragen hebt stel je ze maar.
Bedankt voor de info Rusky, die van Creality ken ik reeds, maar ik denk niet dat je daar echt mee kan snijden, dat is waarschijnlijk enkel om te "tekenen"... die past trouwens wel gewoon op mijn printertje overigens.
 
bedankt! Zeg het wel, en wetende dat ik eigenlijk geen geduld heb 😂 . Het word niet specifiek een schaal. Ik ben gewoon begonnen met de afmetingen en doordat ik een 3D-printer, lasercutter en scan n cut ter beschikking heb kan ik dus alles zelf aanpassen. Het word een beetje op het zicht prutsen en herbeginnen en zien dat alles was overeen komt.
Ok merci, dan staat ‘ie goed nu op schaal: overig. Als je wat meer duidelijkheid krijgt hierover, laat maar weten dan kan het aangepast worden.
 
Bedankt voor de info Rusky, die van Creality ken ik reeds, maar ik denk niet dat je daar echt mee kan snijden, dat is waarschijnlijk enkel om te "tekenen"... die past trouwens wel gewoon op mijn printertje overigens.
Geen probleem, het is inderdaad meer geschikt om te tekenen, dunne materialen snijd hij wel. Als je dikkere materialen wilt snijden zal je wel effectief een CO2 laser nodig hebben.
 
Deze avond geprobeerd om in foam te laseren, je raad het al, het werkt! al dat prutswerk met een breekmes en de dremel was dus niet nodig geweest:cry:. Achja ervaring rijker en vanaf nu gebruik maken van de laser.

296350321_1019009978735122_1219639142457697722_n.jpg
 
Het word een prefab woning dus (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Laatste beeld (#17) ziet er stukken beter uit dan het eerste.
Ik ben benieuwd hoe dit project verder verloopt. Succes.
 
Vandaag was wat inkopen gedaan en gestudeerd voor de herexamens, morgen word het rammstein dus de update volgt waarschijnlijk vrijdag!
 
Deze avond geprobeerd om in foam te laseren, je raad het al, het werkt! al dat prutswerk met een breekmes en de dremel was dus niet nodig geweest:cry:. Achja ervaring rijker en vanaf nu gebruik maken van de laser.

Bekijk bijlage 426693
Was toch te verwachten ? Die laserstraal doet gewoon net hetzelfde als die metalen gloeidraad bij een foamcutter.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan