Hoofdsponsor

Scout Car M3A1 (DONE)

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.400
We gaan nog een oud doosje open trekken, ééntje met persoonlijke nostalgie.

attachment.jpg

De Scout Car M3A1 beter gekend als de "White" naar de voornaamste bouwheer van dit voertuig.
Het is een kit van Esci, nummer 8038, op schaal 1/72.

Nostalgie voor mij want ik heb er zelf 1x met kunnen rijden in de voormalige Rijkswacht binnen de terreinen van de 1ste Mobiele Groep. Ik moest hem uit de garage halen om hem vol te tanken en daarna terug op zijn plaats parkeren. Heb nog nooit zo gezweet om met een truck te rijden!
Vele jaren later, in Normandië, heb ik een rondrit gehad als bijzitter in een dergelijke "White" dus reden genoeg om er een beetje verliefd naar te kijken.

attachment.jpg

De kit presenteert verschillende kleurenschema's en er is een redelijk decalvel maar dit zal deze maal niet gebruikt worden want ik zou er graag een Rijkswacht voertuig van maken. Het kleurenschema zal dus een heel donker blauw worden maar ik zal het voertuig wel open laten zodat het toch wel speciale interieur zichtbaar blijft.
Vooral de boeren hadden indertijd schrik van deze voertuigen want als zij tijdens een betoging de weg blokkeerden met hun tractoren en niet wilden wijken dan reed zo een White met zijn stalen rol tegen de voorwielen en het was gedaan met spelen met de tractor.

attachment.jpg

Er zijn 2 sprues voorzien en geen glas.

Als "vuile boekskes" val ik terug op:
- Classic Military Vehicles (CMV) 96 van Mei 2009,
- Véhicules Militaires Magazine (VMM) nrs 28 en 45,
- Steel Masters 168.

De onderdelen zijn heel fijn en vragen slechts weinig opkuiswerk.
Na enkele uren steekt het chassis in elkaar. Het is redelijk teer en mag dus een nachtje drogen.

attachment.jpg

Wordt vervolgd...
 
Rudi, de 1/72 probeer ik te integreren op mijn vliegveld / museum waar ik de voertuigen tussen de vliegtuigen plaats. Hetgene er niet past, zoals tanks, krijgen een plaatsje in een glazen kast.
De 1/35 gaan sowieso in een glazen kast, eventuele prijsmodellen staan in een aparte kast samen met hun trofee.

Pascal, wees welgekomen.
 
Steven bedankt voor de tip maar er is redelijk detail aan de vloer.

Maar een verrassing ligt soms dichtbij!
Toen ik verleden weekend tussen mijn kits aan het snuffelen was kwam ik deze tegen:

attachment.jpg

Identiek dezelfde kit maar een jongere versie met jongere decals en waarvan de zetels beter gespoten zijn.
Dit biedt dus de kans om 2 voertuigen te maken waarvan ik de oudste zal afdichten met de kap als Rijkswacht voertuig en de betere jonge versie zal open laten met alle bewapening er op en in US kleuren.

attachment.jpg

Beide voertuigen samen.

attachment.jpg

Zal nog leuk worden....
 
Een White in rijkswacht uitvoering kunnen we niet negeren hé.
Ik volg van heel nabij.
 
Heeft de Rijkswacht dit voertuig gebruikt en voor welk doel ?
 
Vooral om de manschappen te beschermen tijdens rellen en opstootjes ,en ook was er een commando wagen volgens Erwin en je kunt ,kon en kan nog steeds overal komen op zwaar terrein met deze trucks ,de boeren hadden er schrik van omdat vele versies uitgerust waren met de rol voorkant en die duwt gewoon alles voorzich uit bij een fysiek contact met destijds de tractor.(zie uitleg van Erwin)
De gewone versie

attachment.php


attachment.jpg :laugh::wow:
 
Ik denk dat ik die Esci versie ook al eens gemaakt heb als kind, tenminste als dat hetzelfde merk is die toendertijd (meer dan 40 jaar geleden) die kits uitbracht om een volledig "dio" te maken van "D-Day" en van "Operation Barbarossa" ?

Bestaat dat merk overigens nog eigenlijk ?
 
Dancooper, denk niet dat Esci nog bestaat, zal wel allemaal overgegaan zijn in Revell handen.

Wat de White's betreft:
Mede dank zij een oud collega heb ik dus foto's van de White met en zonder rol. Volgens een collega uit Brussel hadden deze behorende tot het Mobiel Legioen allemaal een rol en waren zij binnen en buiten in dat donker blauw geschilderd. Een collega uit Gent (1ste Mobiele Groep) bevestigd echter dat hun White's zowel met als zonder rol reden én dat zij vanbinnen nog steeds olijfgroen waren terwijl buiten alles blauw was. Daar heb ik zelf een foto van genomen ergens in 1974-75.
Wat de commando versie betreft: de White kon een radio PRC9 ontvangen maar er zouden er blijkbaar ook met zwaardere radio's zijn uitgerust geweest.
Na de aanslagen op de Israëlische El Al toestellen werd één van die White's uitgerust met een plexiglas "serre" in de bak. Ik heb dit voertuig zien rijden in Brussel (deed de navette Mobiel Legioen - Zaventem) maar nooit de kans gehad er in te kijken en weet dus niet of dit enkel bescherming was voor de regen of dat er ander, zwaarder radiomateriaal in stond.
In mijn tijdschriften heb ik een US Army White die speciaal is uitgerust met een radio maar in een boek over de US transmissie voertuigen wordt de White zelfs niet vermeld. Alle mogelijkheden staan dus open.

Ondertussen heb ik mijn stash nog eens omgekeerd met als resultaat een Zvesda en een oude Airfix kit beiden op 1/35 van dit voertuig alsook een reeds gebouwd exemplaar dat moet gerestaureerd worden. Denk dat ik daar een paar varianten ga uit bouwen.
 
Tijdje geleden, het gaat hier veel trager dan ik verwacht had door (weeral) enkele tegenslagen bij de bouw van de Halifax.

Efkes prioriteit gelegd bij de bouw van de Rijkswacht versie met gesloten cabine.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het voertuig werd gespoten in het originele Rijkswacht blauw maar de verf bleek uiteindelijk blinkend te zijn en niet mat of satijn.
Wat de bache betreft had ik de keuze tussen een khaki versie, een grijze of deze blauwe. In feite kwam dit blauw meer voor op de baches van onze Land Rovers maar ik heb indertijd ook White's zien rijden met deze kleur bache.

Eens gemonteerd en in matte vernis ziet deze er zo uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

Op het voertuig ontbreekt nog het eenheidskenteken en het materiaal als schop, houweel en bijl.
Ook dit is relatief want ik heb ze weten rijden met en zonder dat materiaal. Echter, als je het materiaal weg zou laten, dan moet je wel de gaten stoppen en scratch aanhechtingspunten maken want die bleven op het voertuig.

De US versie ziet er ondertussen zo uit:

attachment.jpg

attachment.jpg

Beide voertuigen krijgen een scratch voorruit.

Verder heb ik besloten om de 3 modellen op schaal 1/35 ook te bouwen/verbouwen.
Eén ervan, de te verbouwen versie, zal een gesloten voertuig worden zonder rol en met bache.
Nummer twee zal een open Rijkswacht versie worden gebaseerd op een foto in mijn bezit zijnde met een olijfgroen interieur en blauwe buitenkant én met volle bewapening.
De derde zal een US versie worden, open en met volle bewapening.

Wordt vervolgd...
 
Ik zit al dromende te wachten....ben benieuwd naar nog.
 
Kleur is zeker geslaagd.
Mooie voertuigen aan het worden en volg verder.
 
Deze avond de beide Scout Cars afgewerkt. Het enige dat nog ontbreekt is het eenheidskenteken op de Rijkswachtversie maar ik moet nog even zoeken/wachten op de juiste versie.

De eind foto's:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De US versie werd uitgevoerd in de kentekens van 2nd Armoured Division, 82nd (Cavalry) Reconnaissance Regiment welke onder generaal Patton gevochten hebben in Noord-Afrika, Sicilië, Normandië, Bretagne, Ardennenoffensief en Duitsland.

Dit komt heel goed uit want een ex-collega wist mij te vertellen dat verschillende White's van de Rijkswacht blijkbaar eerst dienst gedaan hadden in Sicilië alvorens door de US afgeschreven te worden en deze aan België over te dragen.
Op deze manier hebben we onze White zoals hij mogelijks zou kunnen dienst gedaan hebben bij de US en later bij de Gendarmerie / Rijkswacht.

De kleintjes zijn gedaan, we kunnen aan de grote beginnen...
 
Mooie voertuigen geworden .
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan