Hoofdsponsor

1/35 Scout Car Daimler "Dingo". [wip]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Ik verwijs even naar mijn uitleg gegeven bij de start van de Universal Carrier.

Het tweede te bouwen voertuig betreft de Scout Car Daimler "Dingo", een zeer populair verkenningsvoertuig in gebruik bij de troepen van de Commonwealth. Ook de Belgische brigade Piron heeft deze in gebruik gehad en na WO2 werden er zelfs toebedeeld aan de Rijkswacht.
In feite was dit het eerste voertuig uit WO2 waar ik het genoegen had om eens te mogen meerijden en dit ter gelegenheid van de toenmalige "Ezelsfeesten" te Gent, St.-Amandsberg ergens in het begin van de jaren '80.

De kit is van een eerder onbekend Frans merk Phebus Créations en is volledig in resin.

attachment.jpg

Zoals te zien op de boxart zijn er heel wat details aanwezig in de kit.

attachment.jpg

attachment.jpg

De instructies schrikken echter af want ze zijn niet heel gedetailleerd waar wat moet komen.

attachment.jpg

Er zijn vier zakken met grote en kleine resin onderdelen en ik vrees dat het een serieus zoekertje zal worden om alles op zijn plaats te krijgen.

Heb eerlijk gezegd een beetje schrik om er aan te beginnen maar we zullen wel zien hoe het afloopt.
Gelukkig is er meer dan genoeg info te vinden op het www.
 
Amai Erwin, ge zult er vaart moeten achter zetten als dit binnen de maand af moet.
Door de hoekige constructie vind ik dit ook weer een geslaagd voertuig.
Veel plezier met de bouw en volg.
 
Uitgebreid karretje zo te zien en een net prijsje ook ;)
 
Uitgebreid karretje zo te zien en een net prijsje ook ;)

Heb deze gekocht via EvilBay aan een mindere prijs.
Da's het voordeel als er een nieuwe kit uitkomt in plastiek, velen willen dan van hun resin model af en die gaan dan dikwijls weg aan een zachte prijs.
 
@ Pascal: Hoop dat het gaat lukken, een maand is lang hé...

@ Steven: bedankt voor de tip, ga ik zeker doen.
 
Dat is voor mij ééntje om te volgen,ik heb er ook mee te maken gehad in het museum voor onderhoud. een bouwkit heb ik er echter nooit van gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Luc, zal proberen om hem tot een goed einde te brengen maar het is verdorie geen sinecure om al die kleine onderdelen te identificeren.

De tip van Steven m.b.t. het downloaden van het bouwplan van een MiniArt Dingo helpt op vele vlakken want het bouwplan van Phebus geeft de helft van de stukken niet weer, je hebt er het raden naar wat wat is en waar het moet komen.

Maar we zijn vertrokken en de eerste grote stukken zijn bij elkaar gebracht.

attachment.jpg

Linker en rechter deel van de romp en de achterwand.

attachment.jpg

Details genoeg maar raar genoeg voorziet de Phebus kit wel een motor maar geen bodemplaat. Kan ook zijn dat ik ze nog niet geïdentificeerd heb maar tot nu toe past geen enkel onderdeel als bodem. Staat trouwens ook niet vermeld op het bouwplan.

Het verlijmen gebeurd met Pattex Crocodile want een gewone CA lijm had er precies geen vat op.
Opvullen van spleten tussen de onderdelen doe ik met Colle21 en het er bij horende MagicDust vulmiddel dat ik enkele jaren geleden eens op een beurs gekocht heb.
 
Erwin die crocodile lijm is dat iets speciaals of wat ? En is die overal verkrijgbaar ?
 
Erwin die crocodile lijm is dat iets speciaals of wat ? En is die overal verkrijgbaar ?

Marc, ik ben die toevallig tegengekomen bij AVA papierwaren enkele maanden geleden.
Je weet dat hier al meermaals gesproken is over die Gator's Grip lijmen en ik dacht eerst dat dit de sterke variant er van was maar het bleek een lijm uit de (nieuwe?) Pattex range. Zij brengen blijkbaar onder de term Crocodile ook andere lijmsoorten en zelfs kleefband à la McGyver tape uit.
Recent heb ik ze in een standje te koop gezien bij 2 DHZ zaken hier in de buurt. De superlijm of CA lijm kost iets meer dan 8,00 € .

Deze lijm werkt heel snel in vergelijking met bijv. een CA lijm van bij Zeeman of zo en tot nu toe blijkt die (samen met Colle21) één der sterkste CA lijmen die ik al uitgeprobeerd heb. Let op: er is bijna géén marge om fouten te corrigeren, als hij lijmt dan lijmt hij.
 
dank u Erwin ik zal er eens naar gaan kijken de AVA is niet ver van ons
Marc
 
Beste Erwin ik ben zo een flesje gaan kopen dat is toch zo een flesje met geribbelde dop die taps naar boven loopt he van Pattex crocodile staat erop
Wel die plakt voor geen meter niks blijft kleven zelfs plastic op plastic zelfs na een halve minuut wachten niks
Heb ik misschien de verkeerde lijm gekocht ?
Marc
Erwin nog eens geprobeerd en nu gaat het wel sorry hoor ik weet niet wat er daarjuist gaande was
 
Laatst bewerkt:
Dit is een rare kit, de instructies zijn zo onduidelijk dat je voor veel dingen er het raden naar hebt.

Eén van de problemen is de ophanging van de wielen. Volgens het plan bestaat deze uit 3 onderdelen + een veer die je zelf moet maken. De bijgeleverde metaaldraad is of te plat of te dun.
Het plan van de MiniArt Dingo werd goed bekeken en daaruit kon ik afleiden dat elke veer 15 omwentelingen had. Met behulp van aluminiumdraad heb ik getracht deze na te bootsen.

attachment.jpg

Dit zijn de onderdelen voor de ophanging zoals voorzien in de kit. Van elke set heb ik er al één, de voorste, opgekuist.

attachment.jpg

en met de veer erbij krijg je dit per wiel.

attachment.jpg

Dan heb je de Dingo zelf.
De openingen voor de assen achteraan zijn half rond maar de stukken die er in moeten zijn vierkant en werden dus uitgevijld.
Vooraan zijn er 2 rechthoekige openingen waar eerst nog een ander stuk moet in geplaatst worden. Er is veel speling en dus worden de openingen verder opgevuld met putty.

Ik ga mij nu eerst concentreren op de ophanging want de kit staat of valt hiermee. Als ik de ophanging niet goed krijg dan heeft het geen nut om nog verder te bouwen. Van sommige onderdelen heb ik echt mijn twijfels of ze op de goede plaatsen gaan terecht komen.
 
slowly but surely , it’s coming along ,
Keep going, will be a great little build ,
 
Hoop dat je het goed krijgt want deze is toch wel een mooie.
 
Alles staat of valt met de ophanging bij deze kit en dat heeft zichzelf gisterenavond bewezen.

Het is goed dat we indertijd geleerd hebben om een dry-fit te doen want, na het verlijmen van de horizontale delen had ik een slecht gevoel over de door de kit aangeduide plaats. Even een dry-fit met de wielen en de wielkasten en wat blijkt? Geen enkel wiel zit centraal in de wielkast, deze vooraan zitten te ver naar achteren en deze achteraan zitten te ver naar voor.

Dus afbreken die handel en herbeginnen waarbij ik nu eerst de wielkasten geplaatst heb ten einde het midden te vinden.

attachment.jpg

Enige nadeel van deze werkwijze is dat de wielkasten niet mooi kunnen aangesloten worden op de frontplaat want deze kan nog niet geplaatst worden; er moet nog te veel detail aangebracht worden in het interieur.

attachment.jpg
 
Erwin als het een troost mag zijn,in het echt zijn die Dingo's ook een plaag om aan te werken,bouten met onmogelijke maten op vervelende plaatsen,onderdelen die niet passen je doet je overal pijn je stoot elke seconde wel ergens iets en vooral heel kleine maar dan ook kleine werkruimte voor een normale mens...en dan denken dat er in de oorlogsjaren mensen in zaten terwijl er op geschoten werd...
 
Bedankt Luc en Rudi, kan mij heel goed indenken dat aan een Dingo werken geen lachertje was.

Goed nieuws en slecht nieuws!
Het goede nieuws: het is mij geslaagd om de ophanging aan te brengen....
Het slechte nieuws: onder aan de Dingo is het een boeltje geworden...

De puristen onder ons worden verzocht niet naar de volgende foto's te kijken :unsure::unsure:

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals jullie kunnen zien diende ik de ophanging naar voor te schuiven waardoor de wielen in het midden van de wielkasten kwamen te staan. Dit gebeurde niet zonder schade en enkele resin elementen braken af.
Uiteindelijk lukte het om de horizontale assen op de juiste plaatsen te krijgen en dan werden de opstaande stukken aangebracht.

Hierna diende de veer nog ingebracht te worden maar dit verliep niet van een leien dakje. De hoogte van de veer en het aantal windingen dienden aangepast te worden maar na enkele vloeken lukte dit toch. Het geheel staat vast en sterk aan elkaar. Morgen wordt het chassis mooi in vorm gebracht.

Volgde de opkuis van de wielen en een dry-fit...

attachment.jpg

attachment.jpg

Er zullen nog enkele kleine aanpassingen moeten gebeuren maar ik ben al dik tevreden met het bekomen resultaat.
Geloof het of niet maar alle vier de wielen raken mooi de grond.


Ik stond er op toch deze foto's te plaatsen om reden dat fouten en mislukkingen ook mogen getoond worden. Dergelijk werk zal weinig beschreven worden in tijdschriften en er zullen zeker geen foto's van getoond worden. Denk ook niet dat je dit op YT zal tegenkomen in een filmpje.

We kunnen ons vanaf nu weer concentreren op het interieur.
 
O wow you did it she is on wheels, well done you have the underside figured, keep it up M8
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan