Hoofdsponsor

1/35 Saladin armoured car [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
Voor deze tijd van het jaar hadden we al een aantal mooie zonnige dagen. Op zo'n moment krijg ik wel eens de aandrang om zonder acht te slaan op wat er zich al op de shelf bevindt (2 tanks, vier half-tracks, een Vietnamdiorama, een paar vliegtuigen en een bijna afgewerkte carrier), zomaar een doos vast te grabbelen en de inhoud op mijn tuintafel uit te spreiden. Zodoende:

0b01d620f74ce610a1aa6f6218f2ac61.jpg

a5155b2f2eae5b9c788e882ecedb4ac7.jpg

Deze Saladin amoured car had ik leren kennen in een oud kaartspel dat ik nu helaas niet meer ter inzage heb. De versie van Tamiya was ik nooit tegengekomen (gelukkig) dus toen Dragon met de nieuwste versie uitkwam zo'n zes jaar geleden, wilde ik die graag hebben en kocht hem ergens op een grote beurs in 2017. Vreemd dat ik niet meer weet waar, we beginnen echt af te kicken van de beurzen. Ik wilde hem al eens eerder bovenhalen, voor de Great Britain groepsbouw, maar toen kwam er een aankondiging van Voyager dat er een mooie upgrade voor ontwikkeld werd:

c4625d101e9a37c23ba4affdfcbc9f47.jpg
https://www.scalemates.com/kits/voyager-model-pe35786-british-armoured-car-saladin-mkii-smoke-discharger-include--1168771

Daarom besloot ik hem nog even weg te leggen. Het wachten bleef maar duren en nog steeds staat deze upgrade in limbo op de site van Voyager, sinds 2018 met de opmerking "soon". Ik veronderstelde dat de tegenvallende verkoop van het model hier ergens voor zorgde (zie ook bijvoorbeeld de Saracen die in 2018 alleen maar aangekondigd werd en niet in realiteit uitkwam: https://www.scalemates.com/kits/dragon-3577-fv603-saracen--1168311). Ik besloot eieren voor mijn geld te nemen en dan maar een andere upgrade te kiezen die vooral resinonderdelen bevat. Nu even een overzicht van de doosinhoud.

6ce914a8765a30b51970a892585dac52.jpg

De hoeveelheid sprue is deze keer op een hand te tellen.

ee7d10f8c22498457f40657373cc3dc9.jpg

De hull is compact voor een 1/35 AFV. Veel glaswerk is er ook niet.

6346757c3a84d21b2917097f67771d51.jpg

Een foldertype handleiding zoals we van Dragon gewoon zijn.

f2b159759c65ffca333430e7bac5ce37.jpg

Een enkel PE-onderdeel en toch heel wat decals voor zo'n klein blikken doosje.

59c348c6002dea3f050a695b26437997.jpg

713d84208001187c71db8eeb777dedc8.jpg

[photo data-id="533460"]https://modelbrouwers.nl/media/cache/bc/2d/bc2d121af355b6f12174cc179046f5f4.jpg[/photo]

Omdat de wielen een van de minpunten van deze doos zijn, namelijk half in DS rubber gegoten, wilde ik wel de schitterende wielenset van DEF in de plaats. Hier zit zelfs een maskerset en een kleurenhandleiding bij! Er komt op deze manier al zeker belettering op de banden.

692df7fe5bbb3627ee268ce51592d48a.jpg

c46b30dfdb9f554646b0fd9793e89e42.jpg

0163c7d8208aba4f860c65f8dd6efd50.jpg

706cbbaa684105928cc705905b666569.jpg

De set van MR Modellbau. Ze maken hier twee versies van, eentje om een Westduitser van te maken en dan de gewone Britse variant die ik hier in huis gehaald heb. Deze set voorziet ook in een aantal onderdelen waar Dragon voor bekritiseerd is bij het uitbrengen van de Saladin. Zo hebben de luiken geen inwendig detail en zouden er geen machinegeweer of tools meegeleverd zijn. Er zit ook een metalen loop in. De mantlet hiervan wordt afgeschermd met een resin variant van de onscherpe DS mantlet cover.

ea0e64f579021f44ed588a2d960127ab.jpg

Wat er wél bestaat van Voyager, is deze mooie lichtenset die ik niet zo duideijk op de foto kreeg, vandaar dit archiefbeeld.

7981c633a8174defe719194a8a415ec5.jpg

99dee71b63c651c9c7ea5e06e10b2b8c.jpg

1a1d554e6b77145deb21f50c03ac6e6a.jpg

Dit boek van WWP staat ook weer vol met detailfoto's van de pantserwagen in zowel de groene als de tweekleurige variant.

f4574e90c3223669c66abdcb516b3e50.jpg

1bf6818ba031f48928cca66d2176a32a.jpg

55fca5900e15b2037fb1ba32027ce0b7.jpg

Ik kocht ook deze uitgave van Military Illustrated Modeller met een bespreking en duidelijke bouwfoto's van het model.

313468bddc541c80f4bbda3587241a06.jpg

9f83d68c29ab2abffe6c3aa653d1acba.jpg

d51e1f3ca3b241baf3da64524ceae0f0.jpg

Ik heb ook nog een oud boekje liggen over Britse pantserwagens, met een paar bladzijden over de Saladin en onder andere een foto van eentje die met een wiel minder onderweg is om de gedegenheid van het zeswielige ontwerp mee te demonstreren. Ook een uitvoering met Swingfire-raketten wordt getoond en hiervan bestaat ook een upgrade op 1/35.

2794498a22c43996a8bc97df12f9f148.jpg

a22c0cb9ffd844d7a45cb3570aa10b1a.jpg

6edb894b54ea07dde93da4d9775c7178.jpg

En ik heb tenslotte nog een boek gekocht waar ook het interieur van de Saladin tijdens een combat situation in getoond wordt. Misschien kan er met de resin-set een luik open staan.

Van de Saladin is er één wapenfeit bekend, de verdediging van Koeweit bij de aanval van de Irakese grondtroepen. Hier is een video van, waarmee we het eerste verslag beëindigen.

https://www.gettyimages.be/detail/v...uwait-kuwait-city-2-8-nieuwsfootage/816168692
 
Weer met de nodige info bij de hand gaat dit weer knallen.
Ga deze graag volgen.
 
Om Steven al zijn projecten moet volgen heb je wel wat tijd nodig he , maar telkens lijkt het toch weer de moeite ook bij deze
Succes makker
Marc
 
Deze ga ik met veel aandacht volgen want ik heb de Tamiya versie hier nog liggen + een te restaureren exemplaar.
Veel succes.
 
Iedereen bedankt voor de interesse. Erwin, lees even dit topic voor de Tamiya Saladin, ik kan me niet inbeelden dat je daar veel plezier aan gaat beleven wegens het chassis dat bedoeld was voor elektrische aandrijving, en dat dus totaal niet lijkt op de echte Saladin. Het gaat meer op een G.I.Joe speelgoedsetje lijken. Je kan natuurlijkproberen om er ook een DEF models wielenset onder te zetten, maar er zal dan nog in moeten gezaagd worden, vermoed ik.

http://cs.finescale.com/fsm/modeling_subjects/f/3/t/186110.aspx

Als deze woorden je niet moesten overtuigen, dan misschien deze beelden?:

http://www.amm34.com/p/184/blindes-royaume-uni-saladin-mkii-armoured-car

De afwerking van de Zuikaku is wat stilgevallen nu ik moet wachten op twee componenten die uit de VS moeten komen. Dat kan tot eind april duren, zo te zien.

3fb49fafb7a527fe15ca9ca1b8ed5dcb.jpg

Dan gaan we maar eens met de Saladin aan de slag, zalig in deze extreme voorjaarszon aan de tuintafel. Blijkbaar werd het in Ukkel 24 graden. Begin februari waren we hier nog met sneeuwballen aan het gooien.

9d039804fe66c3044e4f313310c9f92b.jpg

Je begint met een paar tools die achter de koepel op de hull bevestigd worden, een ongebruikelijke beginstap voor een AFV. Het merkwaardige is ook dat je de hull moet verlijmen langs deze tools, die het dus moeilijk maken om die naad nog te kunnen schuren daarna. Gelukkig valt de passing goed mee. Er is al 1 resin part van MR dat hier gebruikt wordt om de rare vliegenmepper te vervangen die Dragon voor een schop laat doorgaan. MR heeft er wel niet de bevestigingsartikelen op meegegoten die er voor de tools op de hull voorzien zijn, dus heb ik die allemaal van de vliegenmepper gehaald. Van die twee kleine oortjes naast het koepelgat was er eentje afgebroken, je zou bijna denken dat het weg moet als gietrest maar ze zijn er ook in het instructieboekje. Dus maar teruggekleefd.

65b38a3a3a6e4370dee05d5955fc6301.jpg

Een vergelijking van de luiken uit de kit met die van de MR-set. aan de bovenkant is er niet zoveel verschil, al zie je bij MR wel meer lasnaden.

c8a6d5d1ba790f60ac3e3f154fe1beb6.jpg

Het is de binnenzijde die verschilt, dus ga ik de luiken openzetten. Vooral het bestuurdersluik heeft een indrukwekkende binnenkant die helemaal overeenkomt met het WWP referentieboek.

65d030bd37e9ef6e58398fdc3632a685.jpg

61a5b6021e573e66113cd5ebadacbbb1.jpg

Het is wel even opletten bij het plaatsen van de vizieren, die bij Dragon om een of andere reden niet bij op de clearpart sprue zitten. Het vizier van het bestuurdersluik moet naar achter wijzen omdat het luik naar voor open klapt. Dit vizier is niet bij de resinkit toegevoegd, je moet dat van de plastic kit gebruiken. Er is een naad in het hullpantser die je goed moet dichtplamuren, want ze loopt niet langs een plaatrand maar zit midden op de zijkant. Ik heb er een paar keer secondelijm door laten lopen.

554d4521f1b791dcda21f5bca026a530.jpg

De ophanging is verdeeld in een paar grotere componenten met veel holtes waar wel de gietnaad in weggekrast moet worden met een mespunt. De veerbenen zouden beweeglijk moeten blijven maar de zin daarvan lijkt me beperkt als de schokdempers massief zijn. Het is goed op de volgorde letten van wat je vastlijmt in deze stap, sommige stukken moest ik daarom even terug losmaken.
 
Laatst bewerkt:
De Saladin is vandaag al eens op zijn pootjes gezet.

b7788825dfe6dcc0fb671c5efcc9e035.jpg

De resinwielen hebben dezelfde uitsparing voor de aandrijfas als de styreen wielschijven die je voor de DS gummiwielen krijgt. Alleen gaan de uiteinden daarvan een dikke millimeter minder diep. Daardoor steekt er een stukje as uit de velg.

489a753d1758913747db42824837730a.jpg

Als je beide wielen naast elkaar legt, dan heft de uitstekende naaf van het DS wiel het verschil op. Die naaf zit in de resinband dieper verzonken.

e37a3418573056c091341714d7b48ecf.jpg

In het artikel van Military Illustrated Modeller wordt de DS band als duidelijk inferieur aan het DEF wiel omschreven. Dat is niet helemaal correct. Er is wel degelijk sprake van twee verschillende ontwerpen. Dit leren we in het WWP boek. De door Dragon geleverde wielen stellen het klassieke Alvis bandenpatroon voor, dat steeds op de voertuigen geplaatst werd in de productie. Het model van DEF is een wiel dat pas gebruikt werd in West-Duitsland en dat sindsdien bij de andere vreemde mogendheden toegepast wordt bij nood aan vervanging van de oude banden.

2541e0a388276eb74d11c57eb74f0171.jpg

Ik heb de assen in hun geheel gemonteerd op de veerbenen en daarbij stelde ik vast dat het voorstel om de veerbenen niet te verlijmen beter gewoon genegeerd wordt. Als je dat niet verlijmt, dan haakt de ophanging zich snel uit de hull.

d84c8d04fb331175adaed4da4879c8f9.jpg

52aafb6dc8ebcbc9642560c47ba8ed68.jpg

Deze foto's tonen een dry-fit van de DEF wielen. Ze staan wat gammel op de assen, waarbij je wel een stevig contact kan maken maar ook goed op een rechte uitlijning van elk wiel moet letten. Een gestuurde positie voor de uiterste wielparen is haast onmogelijk te bekomen, want de mof rond de cardankoppeling is erg massief en het kraaggewricht waar de as door gaat is ook een geheel met de aansluiting van de veerbenen. Er zijn drie types van wiel, waarbij het enige verschil volgens mij het verspringen van het logo op de sidewall is. Van realisme gesproken...

9fef5f073f04cc52ce692bc96aaed4db.jpg

775cbce7b6483cd722c14a3fddfd4e25.jpg

Een vergelijking van de spoorbreedte. Bij beide wielen ontbreken er details voor de trommelremmen.

05093846c532843b9fd1ce103726fca3.jpg

baf1ed114d6220da2a99c6526d2bd1d2.jpg

De ophanging is dan weer erg natuurgetrouw aanwezig, al is er ook ruimte voor verbetering omdat er nog remleidingen ontbreken.

23e2d0b30d4dc8e6bb1687a9dfc20520.jpg

Ik vond nog een mooi plan op https://weaponsandwarfare.com/2020/09/page/10/, dat bij 127% vergroting perfect op schaal afgedrukt kan worden. Daarbij doet de kit het erg goed. De DEF wielen zijn iets kleiner, maar da's logisch bij weighted wheels.
 
Hallo Steven VD. Ziet er ook niet direct een eenvoudige bouw uit. De resine onderdelen geven inderdaad veel meer details. Heel lang geleden had ik nog een Tamija kit met een elektrische motor van de Saladin. Die was heel simpel om te bouwen maar zeer grof in de details. Nog veel bouwplezier. Willy.
 
Bedankt om je ervaringen te delen, Willy. Ondertussen heb ik weer wat detail aangebracht op de Saladin.

815fc82557a8d54926c7e4eb5e61a1da.jpg

De uitlaat van de Saladin zit in een container op de rechterachterfender. Ik het boek van WWP is te zien hoe die op verschillende wagens bevestigd is met drie dunne geplooide latten. Bij Dragon zijn dat dikkere staven geworden. Ik heb die hier nog gemonteerd maar heb achteraf besloten dat dit makkelijk te vervangen is door stukjes metaal.

b7aaf79dc86acf8e4b5f8a272496d5d0.jpg

De set van MR heeft een vervanguitlaat meegeleverd, omdat Dragon schijnbaar vergeten is om een opvallend detail toe te voegen, een afdekrooster. Wilden ze dit in PE voorzien en zijn ze dat vergeten? Er is in de handleiding alvast niets voorzien. Gelukkig zit dit op de MR knalpot wel.

f1583ebd405b9a9e4a18bc8e640f66b6.jpg

En aan de achterkant hoort er nog een flap aan te hangen. Het enige dat de resin uitlaat niet heeft, zijn drie bouten die net daar moeten zitten waar het gietblok is. Die voegen we later wel toe samen met de steunlatjes.

a4db360a12bb3dd48d584eeb18423d57.jpg

Deze brandblusser in resin is ook iets verder uitgewerkt, ik had dit al over het hoofd gezien. Ze zijn wel moeilijk in 1 stuk te verwijderen.

c8b946bc9e0abf07e8ed199e7bac75ec.jpg

Een statief dat ook iets groter uitgevoerd is in resin. Ik zie het ook terug op de foto's in het boek. Maar door de veranderde vorm past het niet helemaal op de voorziene plek.

150c7e6dc48f62ec054f4fdc10540bfe.jpg

Hier zie je de stukken toegevoegd op de fenders, die ik al geplaatst heb. De passing hiervan is heel goed. Ik heb even overwogen om in de plaats zelf metalen fenders tescratchen, maar de kwaliteit van deze plastic stukken is eigenlijk prima. Er is zelfs een kleine plooirand voorzien onderaan.

fc9adb6518664f4a941928338c2d5a9d.jpg

Maar ik ben niet tevreden met het enige stuk PE dat Dragon in de doos gestopt heeft. Dit komt over de grille achteraan, maar de draad van dit rooster is zo dik en plat dat dit stuk evengoed in plastic gegoten had kunnen worden. Op de foto is dit mesh veel dunner en bestaat het uit geweven draad.

8b5edbf391e0e9f0ffa7d77b5ab35e7f.jpg

Als je in de luxepositie verkeert dat je een vervangset voor het Russische Kondensator-kanon gekocht hebt en je dus de originele Trumpeter PE daarvoor in de sparebox gestopt hebt, dan vind je daarin een stel bijna exact kloppende vervangstukken voor dit rooster, mét een geweven textuur er in.

43bce9f7e6617e92f73be54382236745.jpg

Je moet er wel de plaatranden af snijden.

35da6f81cd514540f9f99d461ca2afee.jpg

Nu moet ik nog de bevestiging van het rooster namaken en dan is de Saladin er weer wat mooier op geworden.
 
Heb mijn beide Saladins eens opgesnord. Blijkt dat de vorige eigenaars beiden reeds begonnen waren aan de kit dus als ik er ooit aan begin zal het restauratie en afwerking worden.
In mijn kits steken geen motortjes meer, zal het misschien iets gemakkelijk/simpeler maken.
Zal in ieder geval je bouw goed in het oog houden tegen ik er ooit aan begin.
Dat rooster achteraan maakt het in ieder geval al mooier.
 
Het bleek toch nodig om een stukje van elke as te halen om de juiste spoorbreedte te behouden. Dat kan je zien aan de stuuronderdeeltjes. Dat zouden ze in de handleiding van DEF wel moeten aangeven.

1cdfad6ee71a0a64daba37d3bb0d1344.jpg

Ik heb nu ook de ophanging van de uitlaat vervangen die ik eerder heb weggehaald. Nu komt dit mooier uit met de referentiefoto's.

b46b43d2277cec6ca227f75dab2dedc6.jpg


Ook een ander onderdeel moeten we op die manier nabouwen. De plaat is veel te dik en ik gebruik een stuk messing in de plaats.

e37bf14f525053eb00b5a1a59d71d94b.jpg

De plaat moet uitgezaagd worden aan de rechterkant. Daarom boor ik twee gaten en doe een paar insnijdingen aan beide kanten waar ik wil dat het materiaal scheurt.

514814659872b594415d3273fcf47f0b.jpg

Door wat met de platte tang te wringen langs deze insnijding ontstaat de inscheuring vanzelf. Het boren genereert veel warmte in het kleine stukje, dus leg ik het op wat afvalplastic dat hierdoor begint te smelten.

b9380b737b5a3a5cfb99292322e93e35.jpg

Met een vijl worden de kanten recht gemaakt. Nu heeft de plaat al de juiste ontvouwing.

0b777679c43d0513233763c45e63607b.jpg

Nu kan ze in vorm geplooid worden. De uitstekende delen worden twee pootjes Die op de hull vastgeschroefd zaten.

6f88f128ce363aca782d8b15772338f5.jpg

822a0474cdc55b9f81b1b510b5b3df1c.jpg

Hier zie je het stuk dat vervangen wordt boven een foto van een echte Saladin, waar ook de nummerplaat op bevestigd is.

bd6ca34a016d1df801bdd77b2623fe38.jpg

En hier heb ik een contact toegevoegd naar wat waarschijnlijk het lampje boven de plaat is. DE volgende stap zijn de verlichtingsarmaturen onder op de foto. Ook hier wil ik een stukje van vervangen.
 
Laatst bewerkt:
De vorige update bleef uit omdat ik wat werk teveel gedaan heb, dat achteraf onnodig bleek.

ab60b193c70640d3ddc74327fa26945f.jpg


Ik had deze plaatjes geslepen uit messing omdat ik dacht dat ik geen PE had en het er net iets beter uit zou zien dan de plastic achterlichten.

3c0ade455a50b873ab6f36dc023cc235.jpg


Door de veelhoekige vorm met stompe hoeken was het niet zo simpel om te snijden en vijlen.

d3023ee0ebf09a618e70d779d6dcaf1b.jpg


e51dd4c5b2e411f8f6b81fbc886b550d.jpg


Ik heb ook besloten dat de resin mantlet niet goed genoeg afgewerkt is om te gebruiken op het model. Er loopt een opvallende naad dwars over die maar moeilijk te verwijderen zou zijn, voor het klein beetje extra detail op de kraag van de loop dat je ermee wint. Ik kan beter de hoes over de loop losmaken en op de versie uit de kit zetten.

2efd116669b6db9fdbf1da5bb99add32.jpg


Ik heb wel een paar styreen randjes op de antennehouders gekleefd, die misten dit detail dat op foto's voorkomt.

a6f7c2e29d06a51d8fe4267359e4a1a5.jpg


ik heb ook maar de oogjes op de turret vervangen door draad, want de dikte is overscale.

f1c807feedbf4a7d9518fa81a17a254b.jpg


De locator holes moesten nu wel volledig doorgeboord worden.

88accf353d1a94a5b6746e91ad7f3775.jpg


Plaatsing wordt nauwkeurig met een pincet geregeld, hier mogen geen afwijkingen op zitten.

d13241d65a7f917d7a75fd25f42d9c33.jpg


Toen kreeg ik door dat ik wel degelijk PE had voor de lichten op dit voertuig, er zitten zelfs de armaturen bij voor de lampen waar ik al zeker een uur tijd in had gestoken. Verschillende onderdelen op de handleiding zijn wel fout genummerd omdat de oranje en witte voorlichten niet onderscheiden zijn op het PE.

f6f2aa994a6764509ed14790dacba8b5.jpg


Een vergelijking tussen de drie opties, mijn scratch exemplaar is wel het stevigste maar er zitten wel montagebouten op de Voyager versie.

d436cbe3bb5592c1b1502c6e16f10ccb.jpg


De drie schijnwerpers zijn hier ingekleurd met een zilverstift en dichtgekleefd met de lenzen uit de kit, maar ook hier was ik vergeten dat er lenzen met een patroon in bij de set zaten.

c0e78abdab066bb3d1560b0124adf6fb.jpg


Daardoor moest ik de clearpart lenzen er terug uit krijgen. Ik wilde ze wel graag onbeschadigd uit de lampen halen, dit lukte grotendeels met dit trucje dat weinig schade veroorzaakt.

0bc7efe2ec5968b831c18e08a69e3b16.jpg


De geleverde lichtjes van Voyager liggen wel op bikkelhard RVS. Daardoor is het afbraamwerk moeilijk.

33f535f6fec7b96b0eca1f510e28c5d5.jpg


Bij de schijnwerpers is te zien hoe fragiel het PE is, verschillende spanvijzen zijn hier afgebroken. Ik ben een tijdje een van de witte achterlichtjes kwijt geweest, om dat dan recht voor mijn neus terug te vinden.

496cf688ec6a223c48cfde8aedd181b9.jpg


Met dit snel gemonteerd kon de pantserwagen al eens uitpakken met zijn verlichting. Dit zal wel gemaskeerd moeten worden om de lenzen niet mee te schilderen.

ce514d77ed3403f43466405f39c0c98e.jpg


1cb89bf35c8284499d1c3cd6581b618b.jpg


2c9d4a89c2ef99b3ffb0deb8b5ceaa18.jpg


456803f4281b6d436ca3667f64eab887.jpg
 
Steven indrukwekkend hoe jij het toch weer voor mekaar krijgt
Knap
Marc
 
Bedankt, Marc!

3d90782ec6998d0b6f1219f5bf98e5c4.jpg


Er zijn nog altijd verschillende stukjes uit de kit die redelijk makkelijk om te zetten zijn naar bladmetaal. Bij deze bak had ik wel een fout gemaakt in de ontvouwing, er was gelukkig nog genoeg messing.

d4b9e671e3d3ebbf28192c5f303e8404.jpg


Hier de bak op zijn plaats op het linkerachterspatbord. De resin jerrycan ligt klaar om in de bak te zetten.

7b57deafc7cd86889af5fc4489cea06d.jpg


Een hele tegenvaller was de gedraaide loop van MR. Die was fout uitgelijnd in de draaibank en de vuurmond zat niet in het midden van de loop. Die zou dus alleen bruikbaar zijn als er een kapje op kwam. In deze kit is het gelukkig geen probleem, de twee meegeleverde plastic lopen met en zonder stofkap zijn van hoge kwaliteit met een slide mold vuurmond. Ik heb uiteindelijk de langen loop afgezaagd, de resin stofkap gebruikt en dit op de reeds gebruikte mantlet van de kit geplakt.

a4ec9cecebadf2d72b7dfbafbd85b687.jpg


Ik heb alle sjorhaakjes vervangen door zelf geplooide stukken staaldraad, waarbij ik de openingen wel volledig uitgeboord heb. Daardoor zitten er aan de binnenkant nu allemaal stukjes draad. Omdat de openingen groot genoeg geboord zijn, heb ik alles met putty goed dichtgestopt. Ook de steunen voor de rookpotten zijn vervangen, dit door stukjes metaalfolie. Voor de .30 MG op de koepel zijn ook onderdelen in resin voorzien. De luiken op de koepel konden gewoon in de plaats komen van die uit de kit en zijn daardoor nog beweegbaar. De grendels op de luiken zijn aparte onderdelen bij MR.

441a4cd70c1f644e5901a6c309b111cc.jpg


Helaas heeft de .30 over de hele bovenkant een gietnaad. Dat betekent dat de loop er niet erg rond uitziet.

3ced74537ac623cb4a75ab051c76d778.jpg


Gelukkig kocht ik toevallig vorige week een Aber set met twee .30 loopjes.

e02583ea8a485cc81cc7ee5f88c9db56.jpg


d97d01c6870dee9963fc6c76a6e3947f.jpg


3cc651db1871aabc7de2a746a7ac2f45.jpg


Na het plaatsen van de achteruitkijkspiegels lijkt het model klaar voor de primer. Alleen aan de binnenkant zit het nog vol staaldraad die afgeknipt moet worden.
 
Bedankt, Marc!

3d90782ec6998d0b6f1219f5bf98e5c4.jpg


Er zijn nog altijd verschillende stukjes uit de kit die redelijk makkelijk om te zetten zijn naar bladmetaal. Bij deze bak had ik wel een fout gemaakt in de ontvouwing, er was gelukkig nog genoeg messing.

d4b9e671e3d3ebbf28192c5f303e8404.jpg


Hier de bak op zijn plaats op het linkerachterspatbord. De resin jerrycan ligt klaar om in de bak te zetten.

7b57deafc7cd86889af5fc4489cea06d.jpg


Een hele tegenvaller was de gedraaide loop van MR. Die was fout uitgelijnd in de draaibank en de vuurmond zat niet in het midden van de loop. Die zou dus alleen bruikbaar zijn als er een kapje op kwam. In deze kit is het gelukkig geen probleem, de twee meegeleverde plastic lopen met en zonder stofkap zijn van hoge kwaliteit met een slide mold vuurmond. Ik heb uiteindelijk de lange loop afgezaagd, de resin stofkap gebruikt en dit op de reeds gebruikte mantlet van de kit geplakt.

a4ec9cecebadf2d72b7dfbafbd85b687.jpg


Ik heb alle sjorhaakjes vervangen door zelf geplooide stukken staaldraad, waarbij ik de openingen wel volledig uitgeboord heb. Daardoor zitten er aan de binnenkant nu allemaal stukjes draad. Omdat de openingen groot genoeg geboord zijn, heb ik alles met putty goed dichtgestopt. Ook de steunen voor de rookpotten zijn vervangen, dit door stukjes metaalfolie. Voor de .30 MG op de koepel zijn ook onderdelen in resin voorzien. De luiken op de koepel konden gewoon in de plaats komen van die uit de kit en zijn daardoor nog beweegbaar. De grendels op de luiken zijn aparte onderdelen bij MR.

441a4cd70c1f644e5901a6c309b111cc.jpg


Helaas heeft de .30 over de hele bovenkant een gietnaad. Dat betekent dat de loop er niet erg rond uitziet.

3ced74537ac623cb4a75ab051c76d778.jpg


Gelukkig kocht ik toevallig vorige week een Aber set met twee .30 loopjes.

e02583ea8a485cc81cc7ee5f88c9db56.jpg


d97d01c6870dee9963fc6c76a6e3947f.jpg


3cc651db1871aabc7de2a746a7ac2f45.jpg


Na het plaatsen van de achteruitkijkspiegels lijkt het model klaar voor de primer. Alleen aan de binnenkant zit het nog vol staaldraad die afgeknipt moet worden.
 
980066168b0036898fda18cf6cd0b1ad.jpg


Er is eerst een primerlaag grijze verf gebruikt om het resin en PE voor te bereiden. De Saladins hadden een metallic interieur, dus heb ik met een spuitbus zilver de binnenkant gespoten; niet dat er iets te bekijken valt maar zo krijg je toch al de indruk dat de binnenkant niet van plastic is. Het is jammer dat er geen kulas aan het kanon zit of een zitje voor de commandant. Dit had ik overigens liever bij de MR set gehad dan een vervanging van de mantlet, want met beide luiken open kan je niet vermijden dat het er leeg uitziet in de turret. Ik heb er een stuk piepschuim in gestoken als masking. Dan werd alles gespoten in een kleur die ik toevallig tegenkwam, RLM 87, want alle donkergroenen waren opgebruikt.

5eb675711de8d86087539b7bcf41b9e2.jpg


Hier is de Saladin onderaan geschilderd, dit gebeurt even nauwkeurig als bovenaan.

608f57f11bb26549d7a8b9e3a423e512.jpg


De wielen zijn in Tamiya zwart gespoten. Dan is er al een laag p+ op gezet, want de verf was zo droog dat er soms pigment met het penseel meekwam in de p+ bij het vernissen.

add77259ccbaef67dc885c679db4d7cf.jpg


Toen kon de masking van Def. Model aangebracht worden. Dit gaat heel goed, per wiel doe je er maar een paar seconden over om het masker aan te brengen door de insnijding die voorzien is. Deze wielen moet je wel met optie B maskeren, over de band dus. De uitstekende naaf verhindert de andere optie. Dezelfde maskers worden daarna nog eens gebruikt voor de achterzijde.

Hier volgen de foto's na de modulatiesessie, hiervoor is eerst NAVO zwart met cyaanblauw toegevoegd en daarna donkergeel.

5867e2222d3d4085852712c5155f2577.jpg


08fd1c3370a878b594a18cd42fa3c446.jpg


e065e096574dbbb124611354a0b64b94.jpg


99aa7a35010b3cd4374b0b259478eee5.jpg


a500410309611a1a0549e0c8654d52a4.jpg


9b5d4a4f692492e986ffc61e32650a94.jpg


Nu is het even zoeken naar de juiste decals na een vernislaagje.
 
Toch knap voertuig en door het vele werk komt dit mooi tot zijn uiting.
 
Het verwonderd me steeds weer hoe sommigen zoiets klaar krijgen. Prachtig werk 👌👍
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan