Hoofdsponsor

1/35 S.A.S. Land Rover Pink Panther

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Ik kreeg gisteren mijn echtgenote zo ver dat zij eens een model zou kiezen welke ik zou maken. Om het een beetje vlot te laten verlopen stelde ik volgende vragen:
- WO1, WO2 of Modern (na WO2) ? .......... Modern
- Amerikaans, Engels, Russisch ? ........... Neem eens iets Engels.

OK, ik naar boven en de stash geplunderd om met een vijftal dozen naar beneden te komen en de kits te tonen.
- "Heeft dat echt bestaan?" en er werd verwezen naar:

Boxart.jpg

Ja, en die werden gebruikt bij het conflict in de Golf van Aden waar de woestijn rozig ziet.
"OK, doe die maar" en we hingen er aan voor de moeite.

Deze Tamiya kit werd voor het eerst uitgebracht in 1976. Er bestaat ook een versie van in het groen, de oorspronkelijke kleur waarin deze speciale versie van de Land Rover de fabriek verliet.
Deze voertuigen werden bijna exclusief gebruikt door de S.A.S. (Special Air Service), een eenheid van het Britse leger dat een heel harde training ondergaat en dan ook bij elk conflict wordt ingezet.
Ik ga mijn docu nog eens moeten nakijken maar ik dacht dat bij één van de conflicten in de Golf van Aden begin de jaren '70, deze eenheid met zijn voertuigen daar diende op te treden. De groene Land Rovers vielen echter te veel op in de woestijn en daarom werden deze ter plaatse overschilderd in een roze kleur dat overeen kwam met de overheersende kleur in die woestijn. In navolging van de films van de Pink Panther werd dit voertuig ook zo genoemd en een bijna legende werd geboren. Er zou nog één identiek voertuig te zien zijn in het IWM in Engeland en van deze zijn zelfs de banden in het roze gespoten!

Terug naar de kit:

Instructions.jpg

De instructies zijn typisch Tamiya, klaar en duidelijk. Jammer genoeg steekt in mijn kit geen velletje met decals voor de nummerplaten.

Parts.jpg

Er zijn 3 sprues welke gegoten zijn in roze plastiek.
Denk dat het grootste probleem zal bestaan in het vinden van de juiste kleur roze om dit voertuig te spuiten.

Stay tuned...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zet me er graag bij.
 
Heb deze hier ook ergens in delen in de spares-box liggen.
Mocht je onderdelen zoeken moet je maar iets laten weten, ik kijk dan wat ik kan vinden.
Decals denk ik niet, maar zal toch eens zoeken, je weet nooit :unsuree:
 
Mooie kit. Misschien kan je de roze primer van tamiya gebruiken Erwin.
 
Bedankt om te volgen.
@Pascal: Welgekomen als altijd.

@Rudi: deze kit maakte deel uit van een lot dat ik ooit eens gekocht heb, zou het vermoedelijk zelf ook nooit gekocht hebben. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat de decals verdwenen zijn.

@Beyond: Bedankt.

@Michel: Bedankt voor de tip.

Ondertussen reeds het chassis in elkaar gestoken, de kit is een plezier om te bouwen.

Chassis.jpg

Ben wel van plan het voertuig te verven zoals het in werkelijkheid ook zou gebeurd zijn.
Om die reden zal het chassis eerst in het groen gespoten worden. Ook de onderkant van de carrosseriedelen zal aan de onderzijde groen gespoten worden.
Waarom? Ze werden van de fabriek uit in het groen geleverd en het leger verscheepte ze in die kleur. Pas ter plaatse werden ze herspoten en ik denk niet dat men eerst die voertuigen zal gedemonteerd hebben om ook de onderkant te kunnen spuiten. Bij het herspuiten van de binnenkant der wielkasten werd er niet naar gekeken of er overspray was en daardoor is op foto's ook te zien dat de vering een roze kleur heeft. We zullen wel zien hoe het gaat uitdraaien.
 
Gisteren chassis gespoten in Bronze Green van Vallejo,

Chassis painted.jpg

en vandaag een dryfit van enkele onderdelen na een sessie plamuurwerk.

Dryfit1.jpg

Dryfit2.jpg

Stay tuned...
 
Ik volg mee. Dit heeft wel iets, stoere militairen in een roze jeep :-) ....
 
Beetje verder gewerkt aan de Pink Panther.

Front1.jpg

Controle hendels, bridging plate, verduisteringslicht, rookpotten, achteruitkijkspiegels.

Front2.jpg

De bak kreeg steunen voor de zandplaten en een beugel voor een mitrailleur.
De onderzijde van het motordeel en de achterbak werd gespoten in Vallejo Bronze Green.
 
Het spuitwerk en de zoektocht naar de juiste kleur.
Ja, je kan altijd via internet bestellen maar je kan ook eens langslopen bij de lokale modelbouwwinkel en bij mij is dat in Aalst.

Moet natuurlijk lukken dat deze met jaarlijks verlof is en dan sta je daar met je neus voor de vitrine en zie je daar een ganse stelling Tamiya spuitbussen staan waar je niet aankan. Had mij er nochtans op verheugd want al de flesh of sand kleuren die ik heb vallen allemaal te donker uit op het voertuig.
Dan maar in wanhoop nog maar eens AVA Papierwaren bezocht en daar hebben ze de kleuren Lavendel en Pastellrosa (spuitbus Marabu) die beiden in aanmerking kunnen komen.

Uitgetest op een stuk sprue en aanvankelijk komt Lavendel goed in aanmerking maar na volledige droging kleurt het toch iets te purper.
Pastellrosa dan maar met een zeer goed dekkend resultaat.

Pastellrosa1.jpg

Pastellrosa3.jpg

Maar uiteindelijk kleurt het daags nadien ook iets te donker. De rookpotten achter aan het voertuig zijn nog in de originele kit kleur.

Let wel, als je op internet of op YT foto's en filmpjes bekijkt van zowel de echte voertuigen als de bouw van modellen dan zijn er ook geen twee dezelfde. Ik besluit mij dan maar te richten op de gerestaureerde Pink Panther welke in het IWM (Imperial War Museum) staat.

Maar hoe verbleek je een te roze kleur?
Mijn beste gok was door het aanbrengen van een witte wash en daarom enkele druppels Vallejo wit sterk aangelengd met water en met de borstel in verschillende lagen aangebracht.
Als ik mijn model nu vergelijk met deze op foto in het IWM dan kom ik aardig dichtbij.

Whitewash2.jpg

De foto is een beetje overbelicht. De zetels zijn nog in Pastellrosa, de rest is behandeld.

Het voertuig zal nog meer kleur krijgen dan men zou verwachten eens dat alle uitrusting er op is aangebracht. Tevens ben ik van plan het een beetje een gebruikt uiterlijk te geven.

Stay tuned...
 
Het spuitwerk en de zoektocht naar de juiste kleur.
Ja, je kan altijd via internet bestellen maar je kan ook eens langslopen bij de lokale modelbouwwinkel en bij mij is dat in Aalst.

Moet natuurlijk lukken dat deze met jaarlijks verlof is en dan sta je daar met je neus voor de vitrine en zie je daar een ganse stelling Tamiya spuitbussen staan waar je niet aankan. Had mij er nochtans op verheugd want al de flesh of sand kleuren die ik heb vallen allemaal te donker uit op het voertuig.
Dan maar in wanhoop nog maar eens AVA Papierwaren bezocht en daar hebben ze de kleuren Lavendel en Pastellrosa (spuitbus Marabu) die beiden in aanmerking kunnen komen.

Uitgetest op een stuk sprue en aanvankelijk komt Lavendel goed in aanmerking maar na volledige droging kleurt het toch iets te purper.
Pastellrosa dan maar met een zeer goed dekkend resultaat.

Bekijk bijlage 422053

Bekijk bijlage 422054

Maar uiteindelijk kleurt het daags nadien ook iets te donker. De rookpotten achter aan het voertuig zijn nog in de originele kit kleur.

Let wel, als je op internet of op YT foto's en filmpjes bekijkt van zowel de echte voertuigen als de bouw van modellen dan zijn er ook geen twee dezelfde. Ik besluit mij dan maar te richten op de gerestaureerde Pink Panther welke in het IWM (Imperial War Museum) staat.

Maar hoe verbleek je een te roze kleur?
Mijn beste gok was door het aanbrengen van een witte wash en daarom enkele druppels Vallejo wit sterk aangelengd met water en met de borstel in verschillende lagen aangebracht.
Als ik mijn model nu vergelijk met deze op foto in het IWM dan kom ik aardig dichtbij.

Bekijk bijlage 422055

De foto is een beetje overbelicht. De zetels zijn nog in Pastellrosa, de rest is behandeld.

Het voertuig zal nog meer kleur krijgen dan men zou verwachten eens dat alle uitrusting er op is aangebracht. Tevens ben ik van plan het een beetje een gebruikt uiterlijk te geven.

Stay tuned...
Ja Erwin dat is blijkbaar een moeilijk kleurtje. Vallejo heeft nog een tint Old Rose , weet niet of dat kan helpen. Succes. Willy.
 
Benieuwd want is toch wel heel speciaal.
 
Ik volg mee. Dit heeft wel iets, stoere militairen in een roze jeep :-) ....
Als je het goed ingaat hé, is roze zowat de stoerste kleur dat je je maar kan indenken... zou jij in roze kledij een Hells Angels café binnen durven stappen ? Nah, ik niet, ben ik niet stoer genoeg voor. :unsuree:

Wat de kleur betreft, heeft Tamiya zelf niet het correcte kleur voor dit voertuig ? Ik weet ze een desert pink hebben (gebruikt op de vliegtuigen tijdens Desert Storm), maar ik weet natuurlijk niet of dat hetzelfde is.
Bovendien vraag ik mij af of ze destijds niet gewoon roze primer gebruikt hebben om die jeeps te overschilderen.
 
Dank voor de reacties.

@Rudi3290 : Ik hoop dat de volgende foto's iets duidelijker zijn.

@dancooper : De Desert Pink voor vliegtuigen is hier zeker niet geschikt voor. Ik heb hier een potje liggen en die kleur is te bruinig.
Tamiya heeft natuurlijk wel "zijn" kleur maar of die nu dé referentie is weet ik niet. In ieder geval probeer ik het op te lossen met wat ik heb of in de directe buurt kan aanschaffen.

De Pink Panther is niet erg fotogeniek als er met de flash gewerkt wordt.
Daarom de update van vanavond genomen zonder flash.

Halfweg1.jpg

Halfweg2.jpg

Als extra heb ik fijne kettingen bevestigd aan de rookpotten.
De jerrycans zijn hol en open aan de achterzijde hetgeen verholpen werd. Daarna werden ze gespoten in Bronze Green.
De PSP platen heb ik een gebruikt uiterlijk gegeven door het aanbrengen van een beetje roest poeder.
Sommige onderdelen staan nog in dryfit.


Halfweg3.jpg

Eens kijken of ik lenzen heb voor deze Landie.
 
Knap werk.
Ben eens gaan googlen om de reden te vinden van de kleur en er is toch genoeg info op het net waardoor ik mee ben met wat je hier maakt.
Volg verder.
 
Wow E this is taking shape nicely , still my favorite ofroader
 
Altijd leuk een S.A.S voertuig. Over de kleur daar staat me nog iets van bij dat de (zeker de eerste) gewoon met zelf gemaakte kleur werden over geschilderd dacht menie met wit en ze namen ook gelijk maar de banden mee in kleur :LOL:
 
Hey,

Da's hier indd een moeilijke he...., om zoiets op te lichten moet je het al goed kunnen zien, zou niet voor mij zijn uiteraard....
We volgen dat beestje hier wel...
 
Het is voorlopig te warm om ‘s avonds boven te werken waardoor de laatste schilderwerken even uitgesteld zijn maar dit beestje is bijna afgewerkt.
 
Het valt bijna niet te geloven dat we in deze moderne tijd nog altijd zonder internet kunnen vallen als alles in orde (en betaald) is maar het gebeurde vorige week na het laten installeren van een huisbatterij. Plotseling was er geen TV meer, dan wel maar geen internet. Bellen naar Telenet bleek volgens hen dat alles prima in orde was maar ik had toen én geen internet én geen TV meer.
Uiteindelijk werd de TV eerst opgelost en wat internet betreft werd mij aangeraden om een nieuwe modem te gaan halen. Heb uiteindelijk zelf iets uitgeprobeerd en voorlopig heb ik nu werkende TV en werkend internet op alle toestellen. Begrijpe wie het kan....

Genoeg gezeverd.
Niettegenstaande het warme modelbouw onvriendelijk weder toch beetje verder gewerkt aan de Pink Panther en ik kan jullie voorlopig volgende vier foto's aanbieden:

IMG_2182.JPG

IMG_2183.JPG

IMG_2184.JPG

IMG_2185.JPG

De lenzen zijn van Resicast, kettingen uit de spares box. De nummerplaat vooraan was een onderdeel van de kit, achteraan is er geen voorzien.

Nu nog de bewapening afwerken alsook de laatste stukken van de uitrusting aanbrengen en hij zou dan afgewerkt moeten zijn.
 
Het blijft toch een raar zicht om zo een roos vtg zien, zeker als je iedere dag tss groene zit 😁.
Maar zo leren we natuurlijk wel dingen bij 👍😉
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan