Hoofdsponsor

Rookgenerator maken

soetkin

Well-known member
Registered
Lid geworden
30 aug 2012
ziet er goed uit , volgens mij met mijn vorige tip erbij zal het nog beter zijn.

Dirk , hou er wel rekening mee dat de weerstanden gemaakt zijn om 5Watt te kunnen verdragen. als je ze rechtstreeks aan de 12 Volt zet krijg je omgerekend 12 en 15 Watt over de weerstand. Al zal de wiek die er rond zit saman met de verdampende olie voor warmte afvoer zorgen gaat alsnog de 15 Ohm volgens mij het vrij snel begeven.
Testen is echter het enige medium om dit te achterhalen, er zijn zuider buren die beweren dat het bij hun al jaren werkt zonder problemen

vgr Marc

en al ik er een 7 V op zet zou het dan niet gaan marc ??

Laatst bewerkt door een moderator:

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
7V was bij mij niet bevredigend, ik veronderstel dat je daar zelf al wel bent achter gekomen ondertussen.
Persoonlijk zou ik de 15 Ohm blijven gebruiken en kijken hoelang hij het volhoud , je hebt dan nog steeds de 12 Ohm om te vervangen.

zelf heb ik de rookgenerator niet continu opstaan, ik gebruik de stick voor L R maar dan naar boven om rook te maken. eens je verder van de kade verwijderd bent valt het niet zo op of je schouw nu rookt of niet.

succes, Marc

soetkin

Well-known member
Registered
Lid geworden
30 aug 2012
7V was bij mij niet bevredigend, ik veronderstel dat je daar zelf al wel bent achter gekomen ondertussen.
Persoonlijk zou ik de 15 Ohm blijven gebruiken en kijken hoelang hij het volhoud , je hebt dan nog steeds de 12 Ohm om te vervangen.

zelf heb ik de rookgenerator niet continu opstaan, ik gebruik de stick voor L R maar dan naar boven om rook te maken. eens je verder van de kade verwijderd bent valt het niet zo op of je schouw nu rookt of niet.

succes, Marc

ben bezig met een mal te maken voor een nieuw model marc ik zal het binnen kort foto's plaatsen

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
ben benieuwd,
heb mijn test exemplaar opgesmoord, deksel zat te dicht bij de weerstand.
De warmte heeft een 2de rook uitlaat gemaakt. Ondertussen een alu bakje besteld voor 25€ ):

raf

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 feb 2014
hallo

12 ohm op 12 volt en na een tijdje brand de weerstand door
maar roken deet ie wel
https://www.youtube.com/watch?v=FcVq961dx3o

nu een 15 ohm geprobeerd en heel de zooi is in de hens gegaan
alu deksel gesmolten en de schoorsteen krom en veel vuur en vlammen
maar er kwam wel zwarte rook LOL

een oplossing om deze op 12 volt te laten werken iemand

gr raf

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
uit ondervinding : weinig lont geeft meer rook maar evenredig minder afkoeling waardoor de weerstand door brand.
ik denk dat de truuk is om het evenwicht te vinden tussen afkoeling en voldoende rook.
Het blijft hoe dan ook testen tot je de juiste verhouding hebt gevonden.
vgr Marc

Bovenaan