Hoofdsponsor

1/60 Roger B. Taney van Amati. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leysend

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jul 2011
Berichten
1.053
Hier een verslag van de bouw van de Roger B Taney van Amati. Ik heb deze kit 5 jaar geleden gekocht en na 2 jaar in de opslagplaats ben ik er dan uiteindelijk 3 jaar geleden aan begonnen.

Het schip was voor ongeveer 85% klaar toen ik door omstandigheden ben gestopt met de bouw. in de daarop volgende jaren af en toe een beetje aan gewerkt maar niet echt veel.

Intussen het forum ondekt en dat heeft me geinspireerd om weer eens aan het werk te gaan. Afgelopen weekend mijn modelbouw werkplaats verhuisd naar de kelderruimte (meer plaats) en de werken weer aangevat.

Ik poog hier in de komende weken / maanden verslag uit te brengen van de vorderingen en afwerking van dit schip.

Hier alvast wat fotos van de huidige stand van zaken.



De doos van de kit.
attachment.jpg
attachment.jpg

De stand van zaken op vandaag:
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Ik vind het altijd wel interessant om wat achtergrond informatie te hebben van wat we aan het bouwen zijn.
De Rober B taney was een van de 13 cutters van de Morris-Taney klasse in dienst van de US coastguard tussen 1824 en 1858.
Meer info op de website van de US-Coastguard history':
http://www.uscg.mil/history/webcutters/Taney_1834.asp
 
Een zeer lastigonderdeel van dit model zijn de zeilen. Deze zijn meegelverd als een afdruk op een doek. Men moet ze dus uitknippen, dan de randen omplooien (wat een zeer lastig werk is) en daarna volgens het plan, een touw lijmen aan de rand van het zeil. Ik denk niet dat het uitleg behoeft dat dit laatste gewoon onmogelijk is.

Ik heb dus volgende procedure toegepast:
- De zeilen uitgesneden uit het doek.
- De randen omgevouwd en deze vouw gelijmd met houtlijm (tussen 2 metalen plaatjes geklemd en 1 nacht laten drogen).
- Op die manier krijg je een soort van omgezoomde rand aan de zeilen die stevig is.
- Het touw aan deze rand vastgenaaid.

Een heel karwei als je weet dat dit schip 8 zeile heeft.
Ik zal pogen hier later nog een aantal fotos van te plaatsen.
 
Leuk en mooi gebouwd.
Ik heb het zelfde schip nog op de plank van Dikar.
Wat waren die schepen toch prachtig van vorm.
Dikar bestaat niet meer en ik vraag me mij deze af of Amati de bouwdoos heeft overgenomen van Dikar.

DSCF0360.jpg
DSCF0361.jpg
 
dit ziet er wel een deftige kit uit , zen er ook foto's van het hout ????

Davy
 
Hooy, was die vraag voor mij?
Zo ja, dan maak ik nog een paar foto's van de inhoud.
 
Zover deze nu gebouwd is ziet er netjes en strak gebouwd uit hoor. het is erg zonde om in een zover gevorderd stadium te stoppen of te verslappen.
Goed dat je de draad weer oppakt want het wordt een erg mooi schip.

Fred
 
Wat mij ook opviel van uw model is dat u het messing heeft "verouderd".
Heel mooi, jammer genoeg zie je nog steeds veel modellen, waar het messing veel te nieuw oogt.
 
Een hele mooie en schone bouwwijze, complimenten.
Worden de kanonnen ook nog getuigd? Dat moet nog goed te doen zijn bij 1:60.
 
De kanonnen ware niet getuigd in deze kit maar je brengt me hier natuurlijk wel op ideëen. Ik ga dit eens bekijken want inderdaad, die kanonnen staan nu helemaal lost op het dek en dat zou maar een vreemd effect geven als je daar mee op zee gaat niet .....
Bedankt voor de tip Wim.
 
jep verbeek dat was voor u .

d.
 
Ik heb de Dikar doos gekocht bij Nieuwenhuizen Modelbouw te R.Dam in 1992 voor f.225.00 (Nu rond de €100.00)
Hij was toen sterk afgeprijsd van f.550.00 (€225.00)
Ik kocht ook de de Brik "Lawrence" van dit merk.
DSCF0362.jpg
DSCF0363.jpg
 
En dan hier wat fotos van het verhaal met betrekking to de zeilen.
Als je kijkt naar wat er op het plan staat lijkt het erg eenvouding... Randjes omvouwen en touwtje eraan vastlijmen:

attachment.jpg

In realiteit is het dus heel wat ingewikkelder. Eerst dus het randje omvouwen, dit dan met houtlijm lijmen en gedurende 12uur klemmen tussen 2 metalen plaatjes.
attachment.jpg

En uiteindelijk het touw aan de rand van het zeil vastnaaien. Om het allemaal er netjes uit t elaten zien , en ook stevig te houden is het dus een beetje ingewikkelder dan zoals men het in de handleiding doet uitschijnen. Maar we geven niet op, en waar een wil is is er een weg !!
attachment.jpg
 
de zeilen zijn vaak lastig te maken. is de meegeleverde zeilstof niet te dik?
mogelijk na het afwerken nog even een strijkbout erover halen, om de valse kreukels weg te halen.
 
Vandaag dus begonnen met de uitdaging om de kanonnen te tuigen.
Eerst dus de kanonnen verwijderd. Deze waren vastgelijmd aan het dek en dus hier en daar liet dat zijn sporen na. Dus dek nog even bijgeschuurd op die plaasten en opnieuw geverfd.
attachment.jpg

Hier dus de 10 kanonnen die van het dek werden gehaald.
attachment.jpg

Aan dit kanon werden reeds 2 messing ringetjes bevestigd om later de blok aan vast te binden.
attachment.jpg

Daarna 2 blokjes klaargemaakt met touw.
attachment.jpg

En aan de ringen van het kanon bevestigd.
attachment.jpg

Daarne het touw met 2e blok vastgemaakt, en de uiteinden van de touwen opgerold met wat houtlijm. Op deze manier behouden ze mppi de vorm van een opgerold touw.
attachment.jpg

Met dit als eindresultaat. Zoals je kan zien op de voorgrond van de foto hebben deze werken ook wat schade veroorzaakt; de handgreep van de pomp is afgebroken.
attachment.jpg
attachment.jpg

En nu nog 9 van deze jongens te gaan. Het zal wel wat lastig zijn want ik had dit in feite moeten doen voordat de masten en 'rigging' werden geplaatst. In het plan is het dus niet voorzien om de kanonnen te tuigen, maar Wim heeft mij via deze draad op ideëen gebracht en ik hou wel van een uitdaging.

Ciao,
Dirk
 
Deze tuigage ziet er overtuigend uit, het ziet er zo een stuk realistischer uit.
Heel knap werk om dit naderhand te doen, maar zeker de moeite waard.
 
Eindelijk weer eens wat tijd gevonden om verder te werken aan de Roger B Taney en dus ook weer even een update. De laatste werken concentreren zich dus vooral op het tuigen van de kanonnen waarvan ik voordien reeds wat fotos heb geplaatst.

Hier wil ik ook wat uitleg geven over hoe ik de kanonnen heb getuigd. In de kit van Amati is niets voorzien om de kanonnen te tuigen, we doen dit dus maar volgens onze eigen methodes.

Eerst moeten we aan beide zijnden van de kanonnen een ringetje voorzien om een blok aan vast te knopen. Dus gaatje boren en messing ringetje met secondenlijm erin lijmen.
attachment.jpg

Gevolg is ook dat er in de kit niet voldoende blokken voorzien zijn. Gelukkig heb ik nog een heleboel materiaal liggen in bakjes en dozen waaronder dus ook de blokken, messing haakjes, staafjes enz.
attachment.jpg

Volgende stap is dus de blokken aan de kanonnen knopen.
attachment.jpg
attachment.jpg

Daarnaast moeten we ook een blok voorzien die aan de wand van het schip moet bevestigd worden. Dus weer even improviseren. Ik heb ervoor gekozen om de blokken door middel van een messing staafje aan de wand te bevestigen. In de blokken wordt een extra gaatje geboord en daar een messing staafje met ringetje ingelijmd met secondenlijm. Daarna wordt het staafje op lengte afgeknipt.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

De volgende stap is om een touw aan deze blok te knopen en dit touw door de blok te halen die aan het kanon is geknoopt en vervolgens nogmaals door de blok waaraan het touw vasthangt. De uiteinden van het touw rollen we dan op met wat lijm.
attachment.jpg

En uiteindelijk plaatsen we dan het kanon op het dek waarbij de messing pinnetjes die in het blok geplaatst zijn, in de gaatjes in de wand worden gelijmd met secondenlijm.
attachment.jpg
attachment.jpg

Intussen al 3 kanonnen geplaatst en nog 7 te gaan. Eerlijk gezegd is dit niet zo eenvoudig omdat ik de tuigage van de kanonnen pas doe op een ogenblik dat het schip reeds ver gevorderd is (masten en tuigage zijn al klaar) en het is dus een uitdaging om tussen alle touwen en masten door de kanonnen op het dek te plaatsen. Maar goed het houdt ons bezig....
 
Nu is houten scheepsbouw niet mijn ding, ik kan wel honderduit genieten van de modellen en volg dan ook in stilte de bouwverslagen ervan... betreft de tuigage van je kanonnen meende ik iets te missen en idd, de terugslagrem... als die er niet is, slaat het kanon na elk schot terug tot aan de andere kant van het schip... op onderstaande foto's kan je goed zien wat ik bedoel (het heel dikke touw dus) en hoe het zoal werd vastgemaakt.
Nu was die "rem" niet altijd aan het kanon zelf vastgemaakt, soms ook achteraan de affuit zelf, deze foto's zijn van de HMS Victory en de tuigage verschilde wel eens van schip tot schip en naargelang de nationaliteit maar het principe blijft hetzelfde.
Ik hoop dat je met deze foto's iets kan doen?
Verder ben je goed bezig zoals je ook op de foto's hier kan zien.

9hmsvictory.jpg


6hmsvictory.jpg
 
Bedankt voor de feedback walesha. En inderdaad je hebt gelijk hoor. Ik was me ook wel bewust van deze terugslagrem maar heb er bewust voor gekozen deze niet te voorzien. De reden is omdat het op dit ogenblik al heel erg ingewikkeld is om de kanonnen te tuigen aangezien het schip reeds bijna af is. Indien ik de tuigage had voorzien voordat masten en touwen werden geinstalleerd had dat nog wel gelukt. Het is zo goed als onmogelijk om aan de binnenwand van de boot een ring te voorzien omdat ik er niet meer bij kan.

Vandaar dus deze bewuste keuze. Toch in ieder geval bedankt voor de tip.

Dirk
 
Dirk,
Mocht je toch nog gaan nadenken over die terugslag heb ik misschien een tip.
Op mijn Chinese Jonk (1:100) was ook geen kanontuigage gepland door Amati. De terugslag heb ik er wel opgezet, maar iets versimpeld, door hetzelfde oogje te gebruiken dat in de wand zit. Misschien zegt een foto meer.

main.php


Het ziet er nu in ieder geval al zeer goed uit :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan