Hoofdsponsor

1/35 Roestige olievaten. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

GUnit

Well-known member
Registered
Lid geworden
6 aug 2008
Berichten
6.550
Hallo mannen, ik strijk hier graag even neer om een paar roestige olievaten in de schaal 1/35 te deponeren.

Dit voor mijn toekomstige grondwerkje mbt. de Dodge Beep.

Soit, ik schrijf de werkwijze nog 'ns uit voor de avonturiers onder ons !

- de resin vaten (Verlinden's) eerst even ontvetten in een sopje,

- een primerlaag zetten (ik gebruikte Tamiya Surface Primer, op afstand gespoten voor een lekkere fijne korrellaag),

- een paar acryllaagjes van roesttonen zetten (ik gebruikte aardkleuren vermengd met Hull Red),

- een dikke olieverfwash van roestkleur aanbrengen (burnt sienna + burnt umber),

- in de nog natte wash roestpigmenten deppen, dit mag kwistig gebeuren,

- de pigmentpoeders absorberen de wash en binden zich,

- de droge pigmentpoederlaag besprayen met acrylverf en dit met weinig druk om de poeders op hun plek te houden,

- na droging van enkele uren de acryllaag openwerken met een stugge borstel, tandenstokertje...


Foto van het resultaat na de spuitwerken :

SDC12753.jpg


Foto van het resultaat na de afwrijf- en pulkbehandeling :

SDC12755.jpg


Nu volgen nog een paar puntjes op de i maar da's voor later...


Ik hoop dat de methode navolging krijgt (alle krediet gaat overigens naar Rob Ferreira die de methode ontwikkelde !).
 
Wow zeg dat ziet er echt realistisch uit op deze manier,maar ja zo kennen we jou wel he ;)
 
Super G! Bedankt voor de mooie uitleg.

Fred
 
Wow GUnit, je vaten zijn echt roestig maar je techniek niet ze :D

Dit is er alvast eentje om ook eens te proberen.
 
Dit is de makkelijkste en meest effectieve manier om realistisch roest te creëren denk ik. Natuurlijk is het nog interessanter om diverse technieken te combineren.

Ik heb nog even doorgewerkt aan de vaten, olierestanten...

SDC12759.jpg

SDC12761.jpg

SDC12762.jpg

Morgen nog de eindafwerking.

Greetz ! G.
 
Zeer geloofwaardig die vaten met deze info zal je heel wat bouwers plezieren...
 
ziet er heel knap uit G maar ben bang dat ik niet begrijp hoe je het doed ondanks je goede uitleg.
zet je over je wach en pigment poeder nu nog een laagje verf die je later afpelt ? want daar is me iets niet duidelijk.
 
Dit is een techniek dat ik zeker moet onthouden.

Grtz Bart.
 
Amazone, zo is dat inderdaad, over je pigmentpoederlaag komt een kleurlaag acrylverf die je later bewerkt met een ruw borsteltje en tandenstoker.

Dank voor de reacties.
 
Knap.
Ik heb hier nog een paar vaten liggen.
Zal op tijd nog wel eens aan uw mouw trekken. ;)
 
Zal eens zien of ik op de beurs straks wat vaten vind, lijkt me voor mn diorama in de wedstrijd wel van toepassing hehe ;)
 
Dit zijn zeer mooie vaten, prachtig geschilderd.

Maar in welk tijdperk plaats je je vaten ?
Ik bedoel, Duitse Wehrmacht vaten, zoals gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog waren beslagen met twee metalen hoepels, daar waar op moderne vaten twee geperste randen zitten. Op je voorbeeld de overgang tussen het geel en het wit.

Ik ben evenwel niet op de hoogte welke vaten in de industrie gebruikt werden, of in het geallieerde kamp ?
Waren de vaten met zware hoepels typisch Duits ?

Is hier iemand meer op de hoogte ? Het is misschien maar een detail, maar kan een verschil maken bij het bouwen van een dio.

Groeten Rik
 
Prima Erik, maar pas op of ik begin te zagen voor uw vaten als het voor mij toepasselijke modellekes zijn he ! Zeker als het biervaten betreft LOL.

Tom, deze zijn van Verlinden en ik vind ze persoonlijk erg mooi van vormgeving.

Rik, omdat het een model betreft zoals het terug te vinden is op een autokerkhof, kan ik met de situatie werkelijk alle kanten op, zo kan ik er zowel wartime als postwar era vaten in verwerken. De gele kleur verraadt hier alvast dat het gaat om een wartime Dodge WC die na de oorlog nog jaren gedeeltelijk overschilderd heeft dienstgedaan als burgervoertuig, tot het op de schroot terechtkwam ergens in bijvoorbeeld Frankrijk.
 
GUnit, kheb wat gevonden op de beurs vandaag. Daar het voor mn wedstrijd dio is op schaal 1/72 kon ik bij Verlinden niet echt terecht. Echter bood Hasegawa me een oplossing met dit doosje:

hsgs1832bs01t-lg.jpg
 
Leuke aankoop Tom, da's een hele doos vol geweest zeker ?
 
Hey

Hehe, den Guy laat weer van zich horen en zien, wat een kwaliteit jong....
Zeer mooi gedaan, weera....:)
@Rik, Duitse oliedrums hebben inderdaad van die grite ringen rond hun tonnen, geallieerden niet niet, tenzij ze 'veroverd' werden...:)
 
Thanks, Swaken, ik zal hier rekening mee houden voor mijn dio Industrie.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan