Hoofdsponsor

1/200 rivier boot op de Congo-stroom

ward

Well-known member
Registered
Lid geworden
8 nov 2008
Berichten
638
Een tussen door creatie. Ik ben geboren in het voormalige Belgisch-Congo, te Kivu.
Sinds geruime tijd was , en , ben ik nog op zoek naar plannen van die boten, en in het bijzonder "General Olsen". waarmee we van Matadi naar Staneyville zijn vertrokken ergens in de jaren 1958.
Wat ik onlangs heb gevonden , zijn enkele verschillende tekeningen en foto van rivierboten uit begin 1900.
Daaruit heb ik de s/w Baron Van Eetvelde, uitgekozen om te experimenteren.
De tekening is op schaal 1/200. En heb ik ook voor 1/200 gekozen.
Het model heeft een lengte van 19cm en een breedte van 3cm.
Hierbij gebruik ik noodgedwongen naast hout, meer papier en karton . Spelden, korte en lange, soldeertin als basis voor de stoombuizen , fineerhout. kleine plastieken onderdelen, een elektrische p.v.c. buis voor het maken van het rad. Details beneden de meter = 5mm zijn zo goed als niet haalbaar
De enige modellen tot nu toe heb ik gezien in het Congo museum, 2 stuks met een zicht van zo-zien- ze- eruit.
Verder heb ik nergens, zelfs niet op forum's een model gezien.
Moesten er forumleden zijn , die me kunnen helpen voor het vinden van verder documentatie, mogen me altijd contakteren.
De "General Olsen" ligt wel als mijn favoriete .Maar wel in details voor 1/50

grt
Ward
 

Bijlagen

  • DSC05572.JPG
    DSC05572.JPG
    250,6 KB · Weergaven: 19
  • DSC05571.JPG
    DSC05571.JPG
    280 KB · Weergaven: 20
  • DSC05569.JPG
    DSC05569.JPG
    237,9 KB · Weergaven: 20
  • DSC05568.JPG
    DSC05568.JPG
    244,6 KB · Weergaven: 19
  • DSC05567.JPG
    DSC05567.JPG
    178,9 KB · Weergaven: 21
  • DSC05565.JPG
    DSC05565.JPG
    377,7 KB · Weergaven: 20
  • DSC05564.JPG
    DSC05564.JPG
    183,5 KB · Weergaven: 20
  • DSC05563.JPG
    DSC05563.JPG
    229,6 KB · Weergaven: 21
Niet alledaags onderwerp maar zeker één om te volgen!
 
Ward, klinkt misschien ver gezocht maar heb je al eens contact opgenomen met het legermuseum of een van de verenigingen van oud para's.
Die zijn in die periode regelmatig ingezet in Kongo, tegenwoordig heeft iedereen een GSM en de mogelijkheid overal foto's te maken. Was in die periode wel anders.
 
Een tussen door creatie. Ik ben geboren in het voormalige Belgisch-Congo, te Kivu.
Sinds geruime tijd was , en , ben ik nog op zoek naar plannen van die boten, en in het bijzonder "General Olsen". waarmee we van Matadi naar Staneyville zijn vertrokken ergens in de jaren 1958.
Wat ik onlangs heb gevonden , zijn enkele verschillende tekeningen en foto van rivierboten uit begin 1900.
Daaruit heb ik de s/w Baron Van Eetvelde, uitgekozen om te experimenteren.
De tekening is op schaal 1/200. En heb ik ook voor 1/200 gekozen.
Het model heeft een lengte van 19cm en een breedte van 3cm.
Hierbij gebruik ik noodgedwongen naast hout, meer papier en karton . Spelden, korte en lange, soldeertin als basis voor de stoombuizen , fineerhout. kleine plastieken onderdelen, een elektrische p.v.c. buis voor het maken van het rad. Details beneden de meter = 5mm zijn zo goed als niet haalbaar
De enige modellen tot nu toe heb ik gezien in het Congo museum, 2 stuks met een zicht van zo-zien- ze- eruit.
Verder heb ik nergens, zelfs niet op forum's een model gezien.
Moesten er forumleden zijn , die me kunnen helpen voor het vinden van verder documentatie, mogen me altijd contakteren.
De "General Olsen" ligt wel als mijn favoriete .Maar wel in details voor 1/50

grt
Ward
Amai dat is wel iets speciaals. Willy
 
Mooi project en al knappe resultaten.
 
Is er niet te achterhalen waar (bij welke werf) die boten gebouwd werden, misschien dat er via die weg nog aan duidelijker materiaal te geraken is.
 
Dank jewel aan allen, en.. ja hoor, verschillende opmerkingen heb ik al nagezien, ben ook al jaren bezig met zoeken. En bij het herzien van de foto's van Stanleystad heb ik nu nog veel herinneringen van mijn kinderjaren aldaar

Deze boten zijn gemaakt op de scheepswerf in Temse. Ze werden dan verpakt in kratten en vervoerd met vrachtschepen naar Matadi.
Daar werden ze samengesteld door de geschoolde bevolking onder leiding van Belgen. De grote rivier boten werden later degelijk in Matadi gebouwd.
Over enkele jaren werd die scheepswerf in Temse gesloten en afgebroken.
Vrienden modelbouwers in Antwerpen hebben haastig en spoedig, nadat ze hebben gehoord dat al het papier , documenten, plannen ...... werden weggesmeten, gevraagd om de rest van de scheepsplannen te mogen krijgen, en hebben ze ook gekregen. Maar ja .... veel was er niet meer over. Bij navraag toen waren er geen plannen van Congo rivierboten bij. Waar de resten nu liggen, weet ik niet. Ik geloof dat het scheepvaartmuseum te Antwerpen ze heeft geborgen.
Dank en grt
Ward
 
1) Uittekenen van de ruiten en deuren op een strook karton
2) De wanden op de houten basis van de kajuiten en stuurbrug zwarten, omdat de ruiten ingesneden zijn in de kartonnen wand met later daarop nog de deuren, zo bekom je toch een zekere reliëf in de algemene opbouw.
Op de laatste foto, een vlugge nazicht over het geheel.

grt
Ward
 

Bijlagen

  • DSC05581.JPG
    DSC05581.JPG
    219,5 KB · Weergaven: 10
  • DSC05580.JPG
    DSC05580.JPG
    202,2 KB · Weergaven: 10
  • DSC05576.JPG
    DSC05576.JPG
    177,4 KB · Weergaven: 9
  • DSC05574.JPG
    DSC05574.JPG
    208,7 KB · Weergaven: 7
  • DSC05573.JPG
    DSC05573.JPG
    228,7 KB · Weergaven: 9
onderdelen en verder opbouw van het schip
grt
Ward
 

Bijlagen

  • DSC05593 (1).JPG
    DSC05593 (1).JPG
    264,8 KB · Weergaven: 14
  • DSC05589.JPG
    DSC05589.JPG
    228,3 KB · Weergaven: 15
  • DSC05585.JPG
    DSC05585.JPG
    283,9 KB · Weergaven: 13
  • DSC05590.JPG
    DSC05590.JPG
    268,1 KB · Weergaven: 13
  • DSC05582.JPG
    DSC05582.JPG
    111,4 KB · Weergaven: 12
  • DSC05584.JPG
    DSC05584.JPG
    301,2 KB · Weergaven: 14
Mooie vorderingen.
Ik zie dat je stretched sprue gebruikt hebt voor de X frames maar vraag me af of je toch niet beter fijne metaal of koperdraad hiervoor zou gebruikt hebben, gewoon kwestie van deze meer rechtlijnig te hebben.
 
Dat ziet er al goed uit, is die romp nu puur op geheugen gebouwd of heb je toch nog voldoende documentatie gevonden ?
 
Ja Erwin, heb het eerst koperdraad geprobeerd, maar telefoniekabels waren nog te dik, daarna soepele telefoniekabel uit elkaar geweven en een draadje gebruikt maar die was te dun, en verschillende aan elkaar gedraaid, dan zag je diagonale getorste strepen, die ook storend was. Dus gewoon naaigaren aangespannen in de mate van het mogelijk en gelijmd. Tijden de dekken te plaatsen zijn er enkele losgekomen
Ik had beter deze X-stangen het laatst geplaatst, voor montage van de reling.
Danscooper, ik had een klein tekening van het schip, waaruit ik verder kon, alleen op die schaal.1/200, dus (5mm is 1m).
Ik ben gewend op 1/40-1/50 te bouwen, maar daarvoor had ik voor die rivierboot echt meer detailtekeningen nodig, en voor het ogenblik nog zoeken.
grt
ward
 
ondanks de beperkte info ben je toch al redelijk ver geslaagd in de opzet vind ik.
Je kan op deze schaal toch ook niet tot in detail werken. ( tenzij je Steven heet) :)
 
afgewerkt
Mijn eerste model op 1/200
grt
Ward
 

Bijlagen

  • DSC05620.JPG
    DSC05620.JPG
    210,6 KB · Weergaven: 14
  • DSC05619.JPG
    DSC05619.JPG
    206,4 KB · Weergaven: 14
  • DSC05618.JPG
    DSC05618.JPG
    190,4 KB · Weergaven: 13
  • DSC05617.JPG
    DSC05617.JPG
    203,6 KB · Weergaven: 13
  • DSC05615.JPG
    DSC05615.JPG
    188,6 KB · Weergaven: 13
  • DSC05613.JPG
    DSC05613.JPG
    183,3 KB · Weergaven: 13
  • DSC05610.JPG
    DSC05610.JPG
    153,9 KB · Weergaven: 14
  • DSC05622.JPG
    DSC05622.JPG
    242,7 KB · Weergaven: 15
Het is zo te zien een moeilijke bouw qua relingen enz maar je hebt het zeer goed gedaan buiten enkele schoonheidsfoutjes zoals Rudi reeds vermelde
Knap werk
Marc
 
Zeer mooi geworden, inderdaad niet overal even verfijnd, maar ik weet maar het is natuurlijk wel een heel erg kleine schaal. Voor deze schaal zijn er overigens diverse generische lasercut en photoetch relingen te vinden bij de papiermodelbouw.
 
Zeer geslaagd model dat gebouwd werd zonder echte referenties en volledig scratch, je moet er maar aan beginnen.
Zoals vermeld kan er op sommige plaatsen misschien wel verbeterd worden maar dat neemt niets weg van het geheel.
 
Vind het best geslaag zeker op deze schaal en zonder ervaring.
Dikke proficiat
 
Knap resultaat met de karige info hier over.
Heeft toch wel wat met die aandrijving.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan