Hoofdsponsor

1/24 Renault 4 TL [ wip ] 1/24 Heller

Schaal 1/24 - 1/25

Willy

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
3 feb 2020
Berichten
773
Deze bouwdoos is nog tamelijk recent en heeft nogal wat onderdelen.

Men heeft de keuze tussen 5 verschillende versies met keuze tussen TL en GTL versies. Ik heb gekozen voor de blauwe TL versie van de Franse Gendarmerie. Het begint al slecht : de vijf deuren zijn gelijk bij de Citroën Fourgon H gegoten in doorschijnende plastic, de achterdeur is wat te smal, dus een spleet langs weerszijden. Het wordt nog slechter : over de ganse breedte aan weerszijden is er een strip die een chroomlijst moet voorstellen , die moet verwijderd worden want geen enkele van de 5 versies vertoond deze strip.
Op de gewone plastic valt dit nog mee maar op die doorschijnende...amaai.
20210925_141057_resize_98.jpg
20211002_100859_resize_78.jpg20211002_100806_resize_36.jpg20211002_100232_resize_71.jpg20211002_100213_resize_25.jpg20211002_100518_resize_26.jpg20211002_100316_resize_77.jpg20211002_100259_resize_29.jpg
 
Hola, dat is er één die ik zeker moet volgen want ik heb hier dezelfde kit liggen.
Heb jaren rondgereden in mijn job met die bakken en heb er zelfs een dierbare collega bij verloren door een verkeersongeval. Kan er boeken over schrijven ....
 
Hola, dat is er één die ik zeker moet volgen want ik heb hier dezelfde kit liggen.
Heb jaren rondgereden in mijn job met die bakken en heb er zelfs een dierbare collega bij verloren door een verkeersongeval. Kan er boeken over schrijven ....
Ja Erwin ik heb foto's op het internet gezien van die witte met een rode fluo streep Renault 4 van de Rijkswacht. Ik kan mij die nog goed herinneren. Willy.
 
Ja Erwin ik heb foto's op het internet gezien van die witte met een rode fluo streep Renault 4 van de Rijkswacht. Ik kan mij die nog goed herinneren. Willy.
De mijne waren van die anonieme hé Willy, met zo een fiberglas spiraalantenne bovenop.
Zou trouwens mijn model zo willen bouwen, ik reed meestal met een beige gekleurde.
 
Leuk karrteje. Heb er ook ooit met mee mogen rijden als passagier.
 
Geweldige auto die me direct weer naar jeugd brengt :-).
 
Renault_4_TL_Heck.jpg
 
Weet niet of je deze strip bedoel (op de foto) ? Maar leuk model zat gisteravond nog naar de bestelversie te kijken die Ebro heeft uitgebracht maar de prijs hield me tegen.
 
Leuk wagentje mijn tante en nonkel hebben daar de twee versies van gehad de oude met de buizenbumpers we noemde dat de pechelbuis of klakkebuis en dan de latere met de nieuwe bumpers simpel autootje maar oneindig gemakkelijk zoals de twee pk he
Maar terug bij dit model de deurtjes zijn transparant en heb eens op een forum gelezen dat ze niet zo eenvoudig af te plakken zijn om de kleur erop te zetten
Maar ik denk dat het hier wel goed zal lukken
Succes
Marc
 
Ga ik zeker volgen.Succes ermee.
Marc S.
 
Weet niet of je deze strip bedoel (op de foto) ? Maar leuk model zat gisteravond nog naar de bestelversie te kijken die Ebro heeft uitgebracht maar de prijs hield me tegen.
Inderdaad Ron het is deze strip die ik bedoelde. In de instructies geeft Heller zelf aan dat je die strip moet verwijderen , ik veronderstel dat ze nog een andere versie zullen hebben waar die wel aanwezig moet zijn . In alle geval die doorschijnende plastic is van een andere samenstelling dan de gekleurde plastic, na het afslijpen van die strip kreeg ik die doorschijnende plastic veel moeilijker terug glad. Willy.
 
Ja zal dan wel een andere versie zijn Willy. IK dacht zal de foto even hier plaatsen dat het wel mogelijk was zo strip en had je dan een hoop werk bespaart. maar je heb het al opgelost het probleem. Ben benieuwd naar het verdere verloop van de bouw.
 
Leuk wagentje mijn tante en nonkel hebben daar de twee versies van gehad de oude met de buizenbumpers we noemde dat de pechelbuis of klakkebuis en dan de latere met de nieuwe bumpers simpel autootje maar oneindig gemakkelijk zoals de twee pk he
Maar terug bij dit model de deurtjes zijn transparant en heb eens op een forum gelezen dat ze niet zo eenvoudig af te plakken zijn om de kleur erop te zetten
Maar ik denk dat het hier wel goed zal lukken
Succes
Marc
Hallo Marc, ik heb de vensters in die doorschijnende deuren voor alle zekerheid langs binnen en langs afgeplakt met blauwe Tesa plakband om zeker geen overspray op het glasgedeelte te hebben. De plakband kwam na het spuiten gemakkelijk los maar hier en daar in een hoekje heb je soms toch een lijmrestje van de plakband over dat je dan voorzichtig moet lospeuteren om de verf niet te beschadigen. Voor mij hoeft dat ganse gedoe met die doorschijnende plastic liever niet. Willy.
 
Ik heb er voor de nieuwsgierigheid eens mijn kit bijgenomen en het eerste dat ik opmerk is dat er een andere opdruk is van de titel. Op mijn doos staat Renault 4L en daaronder Version GTL.
Heb ook eens de plannen bekeken en gezien dat de voorste zetels voorzien zijn van hoofdsteunen. Dat is een luxe die wij, simpele gendarms, nooit gehad hebben.
De GTL had blijkbaar die banden onderaan de portieren maar dat hadden wij ook niet, wij reden rond met de simpelste versie, de 4L.

Dit is de doos in mijn bezit, bijna identiek dezelfde: https://www.scalemates.com/kits/heller-80759-renault-4l--642938

Met dit heb ik rondgereden en is mijn collega met verongelukt:
 
Ik heb er voor de nieuwsgierigheid eens mijn kit bijgenomen en het eerste dat ik opmerk is dat er een andere opdruk is van de titel. Op mijn doos staat Renault 4L en daaronder Version GTL.
Heb ook eens de plannen bekeken en gezien dat de voorste zetels voorzien zijn van hoofdsteunen. Dat is een luxe die wij, simpele gendarms, nooit gehad hebben.
De GTL had blijkbaar die banden onderaan de portieren maar dat hadden wij ook niet, wij reden rond met de simpelste versie, de 4L.

Dit is de doos in mijn bezit, bijna identiek dezelfde: https://www.scalemates.com/kits/heller-80759-renault-4l--642938

Met dit heb ik rondgereden en is mijn collega met verongelukt:
Ja Erwin dat is juist. In de kit zitten die beschermingsplaten voor de onderkant van de deuren en ook opbergvakken voor de binnenkant van de deuren, er is ook een tweede achterdeur met een iets hoekiger venstergedeelte , waarschijnlijk een later model. Willy.
 
Deze bouwdoos is nog tamelijk recent en heeft nogal wat onderdelen.

Men heeft de keuze tussen 5 verschillende versies met keuze tussen TL en GTL versies. Ik heb gekozen voor de blauwe TL versie van de Franse Gendarmerie. Het begint al slecht : de vijf deuren zijn gelijk bij de Citroën Fourgon H gegoten in doorschijnende plastic, de achterdeur is wat te smal, dus een spleet langs weerszijden. Het wordt nog slechter : over de ganse breedte aan weerszijden is er een strip die een chroomlijst moet voorstellen , die moet verwijderd worden want geen enkele van de 5 versies vertoond deze strip.
Op de gewone plastic valt dit nog mee maar op die doorschijnende...amaai.
Bekijk bijlage 423829
Bekijk bijlage 423830Bekijk bijlage 423831Bekijk bijlage 423832Bekijk bijlage 423833Bekijk bijlage 423834Bekijk bijlage 423835Bekijk bijlage 423836
Vervolg op de bouw van de Renault 4.

De motor en de rest van de onderdelen onder de motorkap zijn ingezet. Ook de zetels en dashboard zijn geplaatst.
Heller geeft de kleuren met Humbrol verf aan . Voor de zetels is dit Hb 66 ( olive drab) . Daar dit een nogal een sombere kleur is heb ik de zetels gedrybrust met een iets lichter groen .
De bodemplaat heb ik zoals gewoonlijk met een spuitbus zwarte primer gespoten , na een paar dagen kwamen er blazen in de verf en bladerde ze af , nochtans had ik alles in een zeepsopje ontvet . Daarna met alcohol opnieuw ontvet . Ook problemen met het lijmen, verschillende lijmen geprobeerd , uiteindelijk hier en daar cyanolitlijm gebruikt.
Ik heb de indruk dat de plastiek van Heller toch iets speciaals is , nochtans heb ik vroeger nog veel vliegtuigen van Heller op 1/72 gebouwd en ik kan mij niet herinneren dat ik dan problemen had.20211121_154717_resize_67.jpg
20211121_154754_resize_69.jpg20211121_154609_resize_59.jpg20211121_154627_resize_89.jpg20211121_154648_resize_28.jpg20211121_154313_resize_3.jpg20211121_154351_resize_44.jpg20211121_154403_resize_59.jpg20211121_154418_resize_89.jpg20211121_154948_resize_5.jpg
 
Mooie vorderingen Willy.
Welke kleur heb je gebruikt voor de carrosserie? Zou die kunnen gebruiken voor de link trainer want daar raden ze "French Blue" aan.
 
Dat wordt een leuk/mooi wagentje. Toevallig staat er op de november/december oplage van FSM ook een R4'tje op de cover.
 
Mooie vorderingen Willy.
Welke kleur heb je gebruikt voor de carrosserie? Zou die kunnen gebruiken voor de link trainer want daar raden ze "French Blue" aan.
Hallo Erwin. Heller raadt voor French Blue Humbrol 14 aan. Ik heb op internet een paar foto's van originele franse gendarmerie R4 gezien en mij daarop gebaseerd om een spuitbus van blauw Motip te gebruiken, het is natuurlijk giswerk. In de motorruimte heb ik een paar retouches moeten uitvoeren en heb ik Humbrol 14 gebruikt, is toch donkerder en wat paarser dan het Motip blauw. Willy.
 
Dat wordt een leuk/mooi wagentje. Toevallig staat er op de november/december oplage van FSM ook een R4'tje op de cover.
Inderdaad zo een lichtgroen zoals op het deksel van de Heller bouwdoos. Bedankt. Willy.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan