Hoofdsponsor

Regels en FAQ groepsbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.960
GROEPSBOUW 'VOLGENS HET BOEKJE'


Inleiding

Er worden veel bouwdozen opengemaakt en gestart, maar slechts weinige afgerond. Telkens maar meer (photo etch), meer (zelfgemaakte onderdelen), meer (decalkeuzes), kost erg veel tijd en vaak werpt het hoge drempels op. Als kind vonden we het prachtig om een model in elkaar te prutsen. Laten we voor één keer eens terug naar die eenvoudige kern gaan. Laten we een model bouwen zoals we dat vroeger deden, maar met betere vaardigheden. Daarbij volgen we lekker ouderwets het instructieboekje.

Regels
  1. Onderwerp van bouw is een model naar keuze: plastic, resin, hout of papier (geen figuur, geen buste, geen print). Tip: kies liefst een kit o.i.d. van recente makelij en/of van hoge kwaliteit. Probeer een kit die bij je niveau past en die je een beetje uitdaagt.
  2. De groepsbouw loopt van vrijdag 11 november 2022, 19:00u., tot en met 11 mei 2023, 19:00u. Je mag binnen die periode zelf weten wanneer je start, maar je hebt precies vijf weken de tijd om het model af te ronden vanaf het moment dat je in je bouwtopic meldt dat je gaat beginnen met bouwen. Startpunt van bouwen is, wanneer je het eerste onderdeeltje van de sprue verwijdert of bewerkt. Onderdelen in een sopje ontvetten valt hier niet onder en mag dus voorafgaand aan de vijfweekstermijn plaatsvinden. Het allerlaatste moment van inschrijving is 20 april 2023. Voor meer info, zie de FAQ.
  3. Pinwash en/of drybrushing is toegestaan, verder geen verwering.
  4. Geen diorama.
  5. Geen alternatieve decals.
  6. Geen aftermarket extra'tjes zoals photo etch of resin toevoegingen (behalve dus als ze onderdeel zijn van de hoofdkit).
  7. Volg het kleurenschema zoals voorgesteld in de instructies. Extra details schilderen is toegestaan.
  8. Toevoegingen aan de kit zijn niet toegestaan (dus geen bougiekabels toevoegen). Verwijderingen zijn wél toegestaan (dus een gaatje in een uitlaat boren mag wel).
  9. Ejector pin marks, gietnaden en andere littekens, mogen worden weggewerkt door middel van 'plamuren' of wegschuren, wegschrapen et cetera.

Vanzelfsprekend wordt het eindresultaat niet zo "perfect" als wanneer er wél toevoegingen zouden kunnen worden gedaan, wanneer er wél uitgebreid zou kunnen verweerd, et cetera. Maar dat hoeft nu dus niet, het gaat hier puur om de lol om iets af te werken. Of, wat uitgebreider: de lol van: een kit kopen, de instructies bekijken, aantekeningen maken, zo weinig mogelijk naar referentiefoto's kijken, de onderdeeltjes losknippen, schoonmaken, primen, schilderen en in elkaar zetten, decals plaatsen, hier en daar een pinwash en/of drybrush.. en het model is klaar! Zo simpel kan het zijn.

We zijn op zoek naar een heerlijke revitaliserende ervaring, ook voor degenen die met veel ingewikkeldere projecten bezig zijn en eens iets simpels tussendoor willen.

Hieronder nog een FAQ (veelgestelde vragen). Deze hoef je niet te lezen als het bovenstaande al duidelijk genoeg is en/of binnen jouw situatie past.

FAQ

Het model
V: mag papierbouw of houtbouw ook? Of een snaptite kitje? Of een buste?
A: het gaat in deze groepsbouw voor een groot deel om de lol en uitdaging van het bouwen. Alleen schilderen, zoals een buste of een snaptite kit, is geen vergelijkbare ervaring (geen minderwaardige ervaring, maar een heel andere). Houtbouw, daar heb ik zelf geen verstand van maar het lijkt altijd veel werk; mocht je het idee hebben dat je het houtproject binnen een maand af zou kunnen krijgen, dan ja. Voor papierbouw geldt het tegenovergestelde, daar zijn veel vrij eenvoudige pakketjes in de handel die zich binnen bijvoorbeeld een dag of twee dagen in elkaar laten zetten. Als je wilt meedoen met een papieren (kartonnen) model, kies dan een flinke uitdaging zoals bijvoorbeeld Hogwarts Castle, Alcatraz Island of de Titanic op een wat grotere schaal.

V: mag ik met meerdere modellen meedoen?
A: als er meerdere modellen in één doos zitten (bijvoorbeeld: auto met aanhanger) en besluit men die tegelijkertijd te bouwen, dan moeten beide modellen binnen de vijfweeksperiode zijn afgerond. Bouwt men eerst het ene model, dan geldt daarvoor de vijfweeksperiode. Start men na afronding van het eerste model het tweede, dan begint een tweede vijfweeksperiode te lopen. Ook als er maar één model in de doos zit en als men dat heeft afgerond, kan men gewoon weer mee doen met een tweede en zelfs met een derde model. Steeds moet ofwel het vorige model afgerond zijn, ofwel de vorige vijfweeksperiode zijn afgerond, ofwel de bouw van het vorige model zijn gestaakt.

V: moet alles wat in de doos zit, per se gebouwd worden?
A: nee, als er meerdere modellen in één doos zitten, kun je voor één van deze modellen kiezen. Zie ook de vorige vraag. Ook als er figuurtjes bij zitten bijvoorbeeld (vaak te zien bij Tamiya bijvoorbeeld), dan hoeven die niet per se te worden gemaakt/geschilderd.

V: ik heb twee onderdeeltjes resin erbij gekocht, zogenaamde weighted wheels. Kan ik dan toch die doos gebruiken?
A: nee, geen aftermarket. Van de ene uitzondering komt de andere en voordat je het weet wordt het alsnog ingewikkeld. Het beste kun je een ander kitje uitkiezen, als je de weighted wheels uiteindelijk toch wilt gebruiken.

V: mag ik een kit gebruiken waarvan de eigenaar al een aantal stukjes los heeft gemaakt?
A: nee, het is de bedoeling te beginnen met een nieuwe kit. Doos opengemaakt? Geen probleem. Echter, is iemand op welke manier dan ook begonnen aan de kit? Zelfs door alleen maar een paar onderdeeltjes los te knippen? Gelieve dan een andere te kiezen.

V: hoe moeilijk mag of moet de bouwkit zijn?
A: in navolging van het vorige antwoord... probeer het voor jezelf wel een uitdaging te laten zijn. De ervaren bouwers kiezen liefst een model met veel onderdeeltjes bijvoorbeeld, de beginnende bouwer pakt een wat eenvoudiger kit die voor hem nog steeds een flinke uitdaging kan zijn.


Aanpassingen aan het model
V: mag ik gebruik maken van de sprue, bijvoorbeeld om stretched sprue te maken?
A: nee, gelieve niets toe te voegen aan het model ten opzichte van wat in de bouwinstructies staat geïnstrueerd.


V: ik wil het vliegtuig een naked hout-look geven, deels. Dus alsof het in reparatie is, bijvoorbeeld. Toegestaan?
A: nee, het doel is de doos volledig weer te geven zoals in de instructies weergegeven. Laat het los, laat het gaan... we gaan terug naar de basis! Achterliggende reden: met die hout-look ben je weer dagen bezig, of het fungeert toch weer als drempel omdat het lastig blijkt om 'perfect' uit te voeren... laat dat allemaal zitten en maak het zo simpel mogelijk! Dan blijf je ook gemotiveerd doorgaan met je project.

V: mag de chroomlaag, zoals vaak te zien op kitjes van bijvoorbeeld Revell, worden verwijderd?
A: ja; verwijderingen zijn toegestaan. Toelichting: de vaak veel te dikke chroomlaag bedekt details... bijvoorbeeld op de wieldoppen van de recente Kever van Revell staat haarscherp het VW-logo weergegeven, je ziet pas hoe mooi het plastic ingespoten is zodra de chroomlaag verwijderd is. Echter, omdat de chroomkleur door die verbetering wel verdwijnt, moeten de desbetreffende onderdeeltjes alsnog in kleur komen. Nu de kit blijkbaar een chromen uiterlijk voorschrijft, kun je aansluiting zoeken bij het elders al gegeven antwoord: "het gaat erom dat de kleuren (ongeveer) hetzelfde zijn als genoemd in het kleurenschema. Je bent niet gebonden aan een bepaald verfmerk". Je kunt dus bijvoorbeeld gewoon Alclad gebruiken.

V: mijn vliegtuig / helikopter is een zogenaamde 'staartzitter'. Mag ik gewicht (bijv. lood) toevoegen?
A: ja, het zou zonde zijn een model willens en wetens te verpesten door zulke ballast niet toe te laten.

V: ik wil een papieren model maken; mag ik verstevigen met papier/karton?
A: ja, om te voorkomen dat het model zwak wordt.


Schilderen
V: de instructies van mijn kit bevatten geen goed kleurenschema, wat moet ik dan doen?
A: probeer foto's te vinden van het origineel, of probeer af te gaan op een soortgelijke kit. Kun je niets bruikbaars vinden, gebruik dan je fantasie en probeer het origineel zo goed mogelijk in te schatten.


V: moet ik per se de verfjes gebruiken die in de instructies staan weergegeven? Bijvoorbeeld er staat Humbrol lichtgroen, mag ik dan niet Revell lichtgroen gebruiken?
A: het gaat erom dat de kleuren (ongeveer) hetzelfde zijn als genoemd in het kleurenschema. Je bent niet gebonden aan een bepaald verfmerk. Als je een iets afwijkende tint hebt of als je denkt dat die beter past, kun je die nemen.

V: ik zie dat ik deze brandblusser rood moet schilderen, maar het greepje is toch zwart? Dat zeggen de instructies niet. Wat nu?
A: details schilderen mag.

V: als de kit helemaal geen schilderinstructies geeft, mag ik dan toch schilderen?
A: hoeft niet, mag wel. Kies dan de kleuren op basis van referentiemateriaal en/of naar eigen inzicht.

V: mag de airbrush gebruikt worden?
A: ja; hoeft niet, mag wel.


Verweren
V: ik wil graag uitgebreid verweren. Mag dat?
A: het is de bedoeling dat je je focust op het basic bouwen en het basic schilderen. Dus geen uitgebreide verwering, wel zijn pinwashes en drybrush toegestaan.

V: waarom pinwash en drybrush wel?
A: we hebben hier om verschillende redenen voor gekozen. Tijdens de groepsbouw 'back to basic' van 2018 vonden bepaalde bouwers de 'niet verweren'-afspraak beperkend, andere vonden 'm juist bevrijdend. Weer anderen vonden het jammer dat de modellen weinig diepte toonden en dat er nagenoeg geen persoonlijke 'touch' kon worden gegeven. Drybrush en pinwash behoren tot de oudste alom gebruikte verweringstechnieken (pinwash wordt trouwens vaak niet gezien als verwering, maar dat terzijde). Juist omdat deze twee technieken zo 'old school' zijn én niet te moeilijk toepasbaar zijn én omdat je er veel mee kunt bereiken, waaronder dieptewerking, én om hier het midden tussen twee polen te trachten te vinden, werd voor deze tussenweg gekozen.

V: maar MOET ik dan pinwashen en/of drybrushen?
A: het hoeft niet, het mag wel. Het is ook geen competitie trouwens, als drie bouwers gaan drybrushen hoef je je daar niks van aan te trekken. Doe gewoon waar je je prettig bij voelt.

V: wat is dat eigenlijk, pinwashen en drybrushen?
A: om erachter te komen hoe dat werkt kun je de diverse Youtube-filmpjes hierover raadplegen, of op het forum zoeken, of via Google. Zie bijvoorbeeld hier voor pinwash en hier voor drybrush. Als je de vraag daarna nog steeds hebt, stel 'm dan op het forum en er zal vast iemand een demo geven.

V: toch voor de zekerheid: is een lichte verwering (anders dan pinwash/drybrush) bij wijze van uitzondering toegestaan?
A: nee, laten we ons aan de basale regels houden, zo voorkom je ook mist opwerpende discussie.


De periode van groepsbouw
V: hoe zit dat nou precies met die 6 maanden en met die 5 weken?
A: de groepsbouw loopt van 11 november 19:00u. tot en met 11 mei 19:00u. Binnen dat half jaar, kies je je eigen periode van 5 weken om jouw model te bouwen. Zodra je in het bouwtopic meldt dat je van start gaat, begint die periode van 5 weken te lopen. Pas dan, begin je met de bouw. Je kunt al wel eerder de doos openen, de handleiding bestuderen, verfjes kopen, het bouwtopic starten, et cetera. Het model moet binnen die vijf weken af zijn. Voor het einde van die periode moeten de eindfoto's worden getoond in het topic. Meldt iemand in zijn bouwverslag bijvoorbeeld dat de bouw wordt gestart op maandag 28 november, dan moeten de eindfoto's in het topic uiterlijk 5 weken later, dus op maandag 2 januari, zijn geplaatst.

V: stel ik krijg het model niet af binnen 5 weken, wat dan?
A: hoewel het eindresultaat officieel niet meer 'meetelt' voor de groepsbouw, staat niets je in de weg om het model alsnog af te ronden.

V: wanneer kan ik uiterlijk meedoen met de groepsbouw?
A: om volledig gebruik te kunnen maken van de vijfweeksperiode, begin je vijf weken vóór 11 mei, dus uiterlijk 6 april 2023. De inschrijving sluit twee weken voor einde groepsbouw, voor degenen die de uitdaging willen aangaan binnen de laatste 2 weken een model te bouwen. De inschrijving sluit dus definitief op 20 april 2023.

V: ik wil mijn model ontvetten, door de sprues in een sopje te plaatsen. Start de bouwperiode daarmee al?
A: zolang je geen onderdeeltjes van de sprues haalt, mag je die tevoren ontvetten. De bouwperiode van 5 weken start op het moment dat je het eerste onderdeeltje van de sprue haalt OF bewerkt. Vermeld dat moment dus duidelijk in het bouwtopic.


Overig
V: moeten de instructies in de aangegeven volgorde worden gevolgd? Of mag ik mijn eigen volgorde bepalen?
A: je mag je eigen volgorde bepalen, als het resultaat maar eender is.


V: ik vind bepaalde regeltjes die hier worden omschreven, niet zo leuk; ze passen niet goed bij de manier waarop ik wil bouwen. Wat nu?
A: dat is natuurlijk prima mogelijk. Als alleen al de gedachte je binnen dit soort regels te moeten bewegen frustrerend is, realiseer je dan dat deze groepsbouw iets puur vrijwilligs is. De deelnemers onderwerpen zich niet aan het forum, of aan de forumleiding, of aan zichzelf, maar aan een aantal vooraf afgestemde regeltjes, zodat voor iedereen helder is wat er van hem of haar verwacht wordt. De regels zijn opgesteld om diegenen die écht eens terug naar de basis willen, daar eens een goede gelegenheid voor te geven. In de trant van 'gezellig, met z'n allen aan iets bouwen, alle neuzen dezelfde richting op'. Zie het als een soort 'smoes' om de eenvoud op te zoeken. Zie het ook als stok achter de deur, om het jezelf toch niet stiekem alsnog moeilijk te maken, halverwege de bouw bijvoorbeeld, als je toch weer de neiging krijgt te gaan detailleren ook al had je je voorgenomen dat deze bouw NIET te gaan doen. Als je je enerzijds aangesproken voelt tot de groepsbouw, maar anderzijds kun je je niet goed vinden in alle spelregels, voel jezelf dan vrij om parallel aan de groepsbouw, maar buiten de groepsbouw om, een eigen bouwtopic te maken. Vind je het een uitdaging om je model ook binnen 5 weken te bouwen, voel je dan ook volledig vrij om die uitdaging aan te gaan.


V: mag ik het ding niet, na afronding van de groepsbouw, in een diorama plaatsen of aanpassen?
A: na afloop van de groepsbouw vanzelfsprekend wel... het is jouw model! Je kunt er ook voor kiezen het model niet verder aan te passen / verweren et cetera, dan heb je een blijvende herinnering aan de groepsbouw.

V: hoe zal ik mijn bouwverslag inrichten?
A: je kunt zo veel en zo vaak updates schrijven als je wilt. Een algemene bouwvoortgang is natuurlijk altijd fijn en leuk te lezen bij een groepsbouw.

V: mag ik alvast een bouwtopic aanmaken?
A: zeker, je kunt het topic openen in het groepsbouw-subforum. Je kunt het model alvast voorstellen en laten weten hoe je van plan bent te gaan werken. Voorpret is altijd leuk.

V: kan ik ergens mijn aanvullende vragen stellen, of andere dingen opmerken over de groepsbouw?
A: alle gedachten die je over de groepsbouw wilt wisselen, kun je [hier] kwijt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan