Hoofdsponsor

1/35 Recup: Panther G Late

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
Afbreken, opkuisen, herstellen, verven, verweren.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 11 februari 2023
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
De M15 Semi-trailer is afgewerkt en momenteel in de running van verven en verweren.
Het initiële idee om mijn crawler te gebruiken als lading op de trailer is, na paswerk, komen te vervallen omdat de crawler blijkbaar niet breed genoeg is. Komt er nog eens bij dat je te veel de niet zo goede kettingen zou zien en dus zijn we op zoek gegaan naar iets anders. Een Sherman of andere US tank op 1/35 heb ik niet en dus zoeken we iets anders.

Op één van de Tamiya tekeningen staat een combinatie met een Duitse Panther tank welke gerecupereerd wordt.
Ik heb er geen nieuwe in stock maar heb er wel één in de Heritage Collection. Gezocht en gevonden maar geen bouwplan of boxart en dus maar eerst op zoek welk model we hier hebben. Beetje surfen op Scalemates leert mij dat het gaat om deze: Panther Type G Late Version / PzKfwg V Panther Ausf. G SdKfz. 171 Späte Version.
Ik heb getracht de boxart binnen te trekken via Scalemates maar dat is mij jammer genoeg niet gelukt. Misschien dat Roy dit kan fixen ?

Het model werd dus niet door mij gemaakt maar door een andere modelbouwer en na zijn overlijden in 2007 zijn al zijn werken bij mij terecht gekomen.
Deze Panther zal dus het volgende model zijn uit die collectie dat ik zal restaureren.
Zo ziet deze er nu uit:

Subs.jpg

Geschilderd met de hand, verf ligt er dik op. Geen verfijning of extra schuurwerk gedaan, de loop van het kanon is gewoon twee helften tegen elkaar gelijmd.
De stukken welke ik zonder breken kon wegnemen zijn er al afgehaald, de rupsen zijn dropveters.

Er zal veel opkuiswerk aan te pas komen maar ik ga mij er niet bij haasten, ik beschouw dit als een "side dish", een bezig houdertje.
 
Succes in deze en volg.
 
restauratie werken "Erwin " daar gaat ge uw pollen goed met vol hebben
succes ermee , kijk al uit naar het vervolg
Marc
 
Een recuperatie van een oud model is altijd interessant om volgen :biggrin:
Ik ben even gaan kijken en ik kan enkele foto's posten van de bouw instructies van een Tamiya kit, maar wel van een ausf.A.
Laat maar weten als je daar iets aan hebt?
 
Bedankt aan de volgers.

@ Beyond: bedankt maar ik heb de bouwinstructies van deze tank kunnen downloaden van Scalemates. Aan de nummering op bepaalde onderdelen weet ik zeker dat het deze kit is. Wat mij wel opvalt is dat Tamiya in die tijd geen unit markings meegaf voor die voertuigen, enkel kruisen en nummers.
 
Dat wordt een behoorlijk werkje om goed te krijgen, succes.
 
Dat wordt een behoorlijk werkje om goed te krijgen, succes.
Tijd en boterhammen hé Roy :-)

Maar het zou sneller kunnen gaan dan verwacht want ik het de Strip Magic eens geprobeerd op het model en het blijkt heel snel en efficiënt te werken.

Strip magic 1.jpg

Enkele druppels Strip Magic aanbrengen en met een oude borstel dit openwrijven over het te behandelen oppervlak.
Gisteren had ik al eens geprobeerd aan de beide luiken vooraan, vandaag op het motordek.

Strip Magic is wat wij Vlamingen "decapant" zouden noemen maar het stinkt niet en is blijkbaar veiliger dan het product in de algemene handel.
Na een 10 minuten met de oude borstel over de verf gegaan en deze kwam goed los.

Strip magic 2.jpg

De rest zal wat wegschrapen worden of schuren maar de dikke verf is er in ieder geval al van af.
 
Eén der problemen aan deze tank betreft de loop bestaande uit twee helften. Deze waren niet mooi aan elkaar gekleefd en de loop was derhalve niet rond.
Men zou kunnen opteren om de uitstekende delen aan elke kant gewoon weg te schuren maar dan bekom je een soort ellipsvormige loop en dat kan niet.
Brute kracht was ook hier geen optie en dan maar beroep gedaan op de Strip Magic in de hoop dat dit diep zou inwerken op de plaats waar de loop in de mantel verlijmd zit. Nachtje laten inwerken en vandaag was er beweging in te krijgen. Met wat gewring en getrek kreeg ik er uiteindelijk de loop uit.
Met een scalpel lukte het om de beide helften los te wrikken waarna het opkuisen kon beginnen.

Loop.jpg

Ook de mitrailleur kon ik op die manier veilig los krijgen. Ik ga deze niet meer gebruiken op de tank, die gaat naar de spares box.
Ondertussen de loop opnieuw verlijmd en nu een nachtje laten drogen alvorens deze morgen aan te pakken.
De mantel en de koepel kunnen nu ook van hun oude verf ontdaan worden.
 
Mooi projectje. De omgekeerde wereld dus :winking: . Men neme een gebouwd model en begint dit stuk voor stuk te demonteren....
Eens een andere insteek en een plezier om te volgen.
Succes verder.
 
Toch knap dat je die loop getweeëndeeld hebt weten te krijgen.
 
Voor projecten als deze zijn AM onderdelen een handige oplossing indien de originele niet meer te redden zijn.
Voor de portemonnee is het natuurlijk leuker als je de originele delen kan redden zoals hier...
Knappe redding Erwin :cool:
 
Straffe kost het demonteren maar wel goed en interessant om volgen.
 
Ik heb hier ook een stoeltje bijgezet,

Zou niets voor mij zijn, ik zou gemakshalve een nieuwe bestellen :winking:
Maar ik vind dit wel knap om te volgen.

Grtz.

Luc:cool:
 
@ Airbus: heb hier honderden modellen liggen die rijp zijn voor recuperatie om opgeknapt of verbouwd te worden. Raar genoeg heb ik met verschillende van die opgeknapte en verbouwde modellen reeds prijzen gewonnen.

@ Roy: lukt niet altijd hoor, gelukkig stak het voor de originele bouwer dikwijls niet zo nauw .

@ Beyond: Voor een loop zou ik het kunnen aannemen maar ik gebruik enkel nog hetgeen dat ik in de loop der jaren verzameld heb.

@ Pascal: Dat lukt bij vliegtuigen ook maar je moet natuurlijk iets voorzichtiger zijn. Een tank met schade is redelijk normaal, bij een vliegtuig ligt dit anders.

@ Lukske: Heb de originele boxart van deze kit teruggevonden, kostte 1.645 BEF indertijd, omgerekend ong. 41 €. Is toch al een redelijk bedrag dat ik hiermee uitspaar. Weet niet wat deze nu kost en of die nog beschikbaar is.

Deze avond de loop en de toren opgekuist. Er zijn nog enkele onderdelen losgekomen welke afzonderlijk konden aangepakt worden.
De loop heb ik ondertussen in een menie rode primer gestoken van Vallejo.

Koepel.jpg

Denk dat ik de volledige bovenzijde van de tank zo een kleurtje ga geven als primer.
 
Raar spul, dat goedje, het weekt de verf los, ok, check... het maakt de joints week zodat je de gelijmde stukken uit elkaar kan halen ? Me dunkt dat er dan toch geen solventlijm zoals Tamiya en dergelijken gebruikt is, want die smelten de onderdelen letterlijk aan elkaar.
 
@ Dancooper: geen idee met wat die man indertijd werkte maar herinner me wel nog dat ik daar een flesje UHU met naald gevonden heb, misschien dat het dat was.

Ondertussen nog enkele onderdelen van de Panther kunnen halen en deze verder ontdaan van zijn oude verf. Een combinatie van Strip Magic op de moeilijke plaatsen, schuurpapier en schrapen met een scalpel op de vlakke stukken.
Vandaag de Panther in rode primer van Vallejo gespoten, goede verf, werkte prima zonder verdunning.

Red Primer.jpg

Voorlopig heb ik mij beperkt tot de bovenzijde van de tank en heb ik de loopwielen gerust gelaten.
Reden: die krijg ik niet los en zou die met pastelpoeders en dergelijke willen bewerken.

Ik herinner er aan dat deze tank op de Dragon Wagon zal geplaatst worden. Die Dragon Wagon heb ik niet te veel bevuild omdat ik deze beschouw als eigendom van een privé verzamelaar die ermee naar events gaat. Hij heeft ook een Panther die dus af en toe eens buiten mag en dan eens in de arena mag rond rijden, zoiets als gebeurd in Overloon (Nl) of vroeger de War & Peace show in Engeland. Beetje modder, veel stof maar geen gevechtssituaties of schade.
 
Mooi hoor, met die primer erop,

Er komt nieuw leven in dit oudje (y)

Grtz.

Luc:cool:
 
Na de primer komt de basis laag verf en in het geval van deze jongen is dat Dunkelgelb van AK.

Dunkelgelb.jpg

Zoals te zien ook hier weer gebruik van een spuitbus en is bijna dezelfde kleur als deze van de Tamiya plastiek.

Tevens als eens een experiment met wat verwering aan de loopwielen.

Europe Dust.jpg

Hier heb ik gebruik gemaakt van MIG Pigment Fixer gevolgd door MIG Europe Dust en MIG Gulf War Sand.
De wielen moeten natuurlijk nog bijgewerkt worden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan