Hoofdsponsor

1/200 R.N. Italia 1/200

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Berichten
3.488
Wel, alweer een nieuw bouwverslag, ja, ik zit momenteel thuis met Covid 19 en geraak dus alweer niet aan de verf die ik nodig heb om aan mijn Bulgaar verder te werken. Gelukkig heb ik nog flink wat bestanden op de harde schijf, stevig papier en een degelijke laserprinter, dus kan ik voorlopig zelf wel een kitje afprinten.

De RN Italia dus, een monitor-type slagschip uit de laat 19de eeuw.. veel meer dan dat weet ik ook niet van dat scheepje behalve dat ze er best indrukwekkend uitzag voor die tijd :

IMG-0563.jpg

Zoals je misschien kan zien op de cover heeft de bouwer de keuze tussen full hull en waterlijn, hier wordt het dus een waterlijn model omdat het scheepje (als het mooi genoeg lukt tenminste) op een oceanscape zal komen.

En we zijn eraan begonnen :

IMG-0566.jpg


Een beetje gewicht om ervoor te zorgen dat het dek netjes aansluit :

IMG-0567.jpg


Meteen ook alvast de beplating van de romp, op een dergelijke lengte uiteraard in meerdere stukken :

IMG-0575.jpg


IMG-0572.jpg


IMG-0584.jpg


En de eerste piepkleine details worden gemaakt ; de bollards (of hoe die dingen heten in het nederlands) :

Helaas is er wel een macrostand op het fototoestel, maar heb ik niet echt een macro lens.

IMG-0585.jpg


Tot zover deze bouw, morgen werken we verder...
 
Best interessante bouw, zo'n Ironclad met de bewapening centraal geplaatst. Succes !
 
Best interessante bouw, zo'n Ironclad met de bewapening centraal geplaatst. Succes !
Erwin, ik denk eigenlijk dat die centrale plaatsing van die naar verhouding ongelooflijk grote kannons precies de aantrekkingskracht van dit soort schepen is.
De USS Monitor (waarnaar dit soort schepen vernoemd werd) had ook een centraal geplaatst geschut, maar van een "gewoon" kaliber, en was voor de rest eerlijk gezegd nogal saai, ik denk dat ik daar ook de bestanden van heb, maar die staat niet echt op mijn to-do lijstje, dan nog eerder de CSS Virginia, eigenlijk de allereerste "ironclad" (maar geen monitortype aangezien ze haar geschut op traditionele wijze geïnstalleerd had achter geschutspoorten).

Bedankt voor de succeswensen, want ik besefte vandaag pas dat ik zowat twee uren bezig was met leesbril optivisor EN vergrootglas om details te maken die vanop een halve meter afstand niet meer zichtbaar zijn... ik hoop echt (tegen beter weten in) dat dit toch de allerkleinste frullekes waren...
 
Speciaal schip en volg graag mee.
 
Veel plezier ermee.

Het dek valt wel wat donker uit vind ik.
 
Het dek valt wel wat donker uit vind ik.
Bedankt Michel, inderdaad, zelf vind ik het dek ook wat aan de donkere kant maar helaas ken ik veel te weinig van grafische programma's zoals Gimp en Inkscape om daar iets aan te doen, misschien probeer ik de oceanscape onder zwaar weer zoals het lijkt als alles nat is, we zien wel, dit is meer een onverwacht tussendoortje.
 
Zo, vandaag zitten er toch alweer een paar uurtjes priegelwerk in de Italia, niet dat je er veel van ziet hoor want het is alweer op minischaal.

Behalve nog een paar van die bolder-toestanden waar ik geen foto's van genomen heb, moesten er ook nog twee trapjes gemaakt worden :

IMG-0586.jpg


IMG-0587.jpg


IMG-0588.jpg

En dan te weten dat dit soort trapjes op deze schaal één van de belangrijkste redenen is dat ik me nog nooit aan zo'n Trumpeter kit gewaagd heb met al die PE... van PE gesproken overigens, aangezien papier misschien ook beter te plooien is met zo'n plooitoestelletje heb ik er gisteren nog gauw eentje uit mijn mouw geschud in Fusion360, van zodra de printer vrij is, zal ik die eens afprinten en uitproberen.

En de trapjes op hun plaats :

IMG-0590.jpg


Als laatste werkje heb ik dan nog een aantal affuiten gemaakt voor diverse machinegeweren :

IMG-0589.jpg
 
En vandaag is er alweer slechts een kleine update.

We beginnen met twee casematten (stap17), elk uit een voldoende aantal kleinere stukjes bestaande :

IMG-0593.jpg


En op zijn plaats van bestemming (slechts één op foto, maar aan de andere kant van het schip is het net hetzelfde) :

IMG-0594.jpg


Dan komt stap 18 aan de beurt ; twee kaapstaanders, nu pas zie ik dat ik vergeten ben een foto te nemen van het afgewerkte stuk, dus dat volgt dan wel bij de volgende update :

IMG-0595.jpg
 
Ja hé, Erwin, tjah, eigenenlijk blijft er na de romp bij een dergelijk schip niet veel anders over dan gepriegel, maar zo blijven we bezig hé.
 
Knap werk want papier rond zetten is niet evident.
 
Knap werk want papier rond zetten is niet evident.
Neen, dat is inderdaad niet zo evident Pascal, al heb ik behalve die kegels voor de machinegeweren gelukkig nog niet zo erg veel rond moeten zetten op die kleine schaal.
De weinige rolletjes die ik heb moeten maken zijn bovendien ook op lichter (80grams) papier afgedrukt en voor de allerkleinste bollards heb ik een beetje vals gespeeld en gestretchte sprue gebruikt, voor de lopen van de machinegeweren zelf heb ik dan gekozen voor tandenstoker die eerst wat bij geschuurd werd in de Proxxon, want deze stukken waren wel op het zwaardere papier afgedrukt.
Morgen moet ik overigens een paar bladzijden opnieuw afdrukken want de beslissing om net iets dikker karton te gebruiken ter laminatie heeft me in de problemen gebracht bij het centraal geschut, waarvoor de bekleding nu net iets te kort is... dat moet dus opnieuw, maar ditmaal zal ik het lamineren op twee op elkaar gekleefde stukken verpakking van Dr Oetker, wat samen precies 1 mm is ipv 1.3 mm.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan