Hoofdsponsor

1/35 Panzer I met 1/1 tracklink

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
57c73f350f6e298e497edf30f14c6824.jpg


Van de Duitsers weten we dat ze een voorliefde hadden voor zware tanks. Daarover gaat het in dit topic echter niet. In het begin was het wat minder opzichtig, met de Panzerkampfwagen I die de hoofdmoot uitmaakte van de Duitse pantserstrijdkrachten. De eerste versie van deze tank, ausf. A had een luchtgekoelde motor die oververhit raakte, 4 baanwielen met de idler op de grond en moeilijk te besturen off-road. De versie B verbeterde deze eigenschappen door een watergekoelde Maybach-motor te installeren met een meer betrouwbare overbrenging, waardoor de hull 40cm langer werd. Er kwam een stel wielen bij en de idler werd opgetild. Daarvan werd een commandoversie zonder MG-koepel gebouwd in 159 exemplaren, waarvan deze kit de radiowagen voorstelt. Er werd daarvoor een matras-antenne en een FuG6 toegevoegd.

bc24635376ea30783c1ab9c52671d538.jpg


In de doos, gekocht toen ik de eerste keer bij Baillien binnenstapte, vinden we de volgende gietramen:

8466d2bdbb4d6d7148f5cf23646ee06c.jpg


517fa802c98d61ae7bfe4abda81d42e1.jpg


7813cb1502952d6b33977e60148967eb.jpg


ce498543792fce6b44b23303365a2097.jpg


En ook een opvallend grote clearpart-sprue, waarschijnlijk voor al die kijkspleetjes.

e440527e2b781d64429539b10056a75a.jpg


Er zitten Magic Tracks bij, wat PE om op de wielen te kleven en een klein decalvel. Opvallend is een zakje met een tweede pakket wielen-PE en een extra raam met baanwielen. Hierachter schuilt een vergissing die Dragon eerst gedaan had bij het uitbrengen van deze kit. Daarvan vond ik de weerslag in een discussie op Scalemates (onderaan deze pagina: https://www.scalemates.com/kits/dragon-6597-pzbefwg1--134712), van iemand die een kit had waar nog de hoeveelheid wielen uit de kit van versie A zat. Twee te weinig dus. Blijkbaar hebben ze het gecorrigeerd en overal dit extra setje wielen toegevoegd.

806897849477fa5363e69956040cfdf1.jpg


En dan is er de antenne, die is voorgeplooid in staaldraad toegevoegd, wat zeker een pluspunt is.

d858f17d3297d096af9921de8e54fd64.jpg


Als extra's heb ik het volgende in huis gehaald:

f7d65d7332796946e694f21ce2e9693f.jpg


De volledige upgrade van Royal Model pakket A en B, een LionMarc idler-set (nvdr, deze zal niet gebruikt worden, waarover later meer) en een tweedehands figuur van Dragon. Het PE en resin van Royal Model zal de kit zeker goed doen, zo te zien.

40398312e618c3ea4bbbbaa7912e8676.jpg


d7c830a880d74a7d79d44185329dc265.jpg


793a9ca0ce9941e6f5a842a5219893b4.jpg


d2f3b408ea44fe5b814e40cfda2165c5.jpg


d63d43887c31023b2d9f06d803e5c84a.jpg


7556c7d8986745ad4d39066a4cceda43.jpg


85ff87efd3292553493171ad723dc82d.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De reden waarom ik de idler van LionMarc niet goed vind, is dat die er gewoon minderwaardig uitziet ten opzichte van die van Dragon, als ik vergelijk met een foto van een echte idler.

8feb27beb5d26507c3df34e4dff7239d.jpg


De ribben zijn veel dikker dan die van de kit en de buitenste ring is te diep uitgespaard.

977e877498a63ff637dc2da92eb574c3.jpg


De achterkant is niet eens uitgewerkt zoals in de kit.

2ae9b3fc6d63f17069c26a08d8af3aa4.jpg


Ik gok dat deze set uitgekomen is toen Dragon nog geen Panzer I ausf.B uitgebracht had en dan kon je dus met deze idlers, een tussenstuk van de hull en een extra set wielen zelf eentje proberen te scratchen. Die kan nu dus alleen nog dienen als reservestuk als er geen Dragonkit in de buurt staat.

Ook de volgende boeken zullen van pas komen:

7c60447a684c0709937d41b2a905d28b.jpg


Deze is al eens eerder gebruikt bij de bouw van de SIg33, maar er staan ook plannen van het Selfstfahrlafette in, in dit geval een Panzer I B. Er staat ook een voorbeeld in van een gebouwd model.

3e49c8228d4deeb32c10c74139791344.jpg


17a10df8c09181509039c4b24c872367.jpg


fdb9bedc8e45af1465f00527b128d387.jpg


61aeff1cd597d41c611f2278a489f7fb.jpg


Dit boekje is tweetalig Pools en Engels en bevat vier walkarounds van een Panzer I ausf. A, een I B, een Panzerbefehlswagen zonder antenne en een Panzer I F, wat tenslotte een volledig verschillende tank geworden is, meer lijkende op een gekrompen Panther dan een Panzer I A.

d06bb5d647380ea60fa8a16b1b41ea65.jpg


adf9b6ff8f107c73f09f521aaf81e3a2.jpg


d739e28747b710cfacd0f5bdb97f193d.jpg


Beide boeken bieden genoeg informatie om de tank ook van binnen uit te rusten, maar ik denk op het eerste gezicht niet dat Dragon daar de benodigdheden voor toegevoegd heeft. Maar het interessantste stuk referentie dat ik vond, was deze keer geen boek.

de7ab8b1265469070831f7928c36994c.jpg


Dit is een tracklink van een echte Panzer I die tijdens de laast gehouden editie van Militracks (https://www.modelbouwen.be/threads/verslag-militracks-2019.16640/) te koop aangeboden werd op de antiekmarkt. Ik mocht er een uitkiezen uit een stapeltje en koos onwetend ook nog een met een gietmerkteken uit.

df3f4da5ea5e48984ab3b032a3addfdc.jpg


5c816169c69a1491697a4b45a635b8bd.jpg


88ab1fb5e4e7a7db7ccb864b804a8b67.jpg


415396e24189af85656cf00cad5b30de.jpg


De bedoeling is dus om nu geen diorama te bouwen bij de kit, maar met een plank er onder waar ook deze link bij zal komen te staan. k was ook eens van plan die op een Faun 500 met trailer te zetten, maar dan zou de link niet op zijn plek liggen.

5f4dec3738734f31b085a48933228326.jpg


De tank zal wel niet erg opvallen naast deze link, al is het vast een van de kleinste die er gebruikt zijn naast misschien die van een Kettenkrad.

be58d2e86047e4b071392f47d8508753.jpg


Ik kan er in elk geval eens 35 op een rijtje naast leggen en zien of ze juist waren.
 
Da's weer een hele boterham Steven en die echte tracklink is weeral iets speciaals. Veel succes met de bouw die ik zeker ga volgen.
 
Veel succes Steven, en wat de kleinste tracks betreft : die van de Goliath zijn natuurlijk nog een pak kleiner :)
 
When I saw all the detailing sets and reference , didn’t even need to look at the builders name , can only be Steven 🤣🤣
 
Allen bedankt voor de aanmoedigingen. Graeme, you caught me there, though it's an unusually small subject for me.

816fffd5100f1d63a2017dad81d680df.jpg


De eerste stap bij het samenstellen van de hull, is het losmaken van de aangegoten fenders van de Panzer. Daarbij onderzoek ik wel eerst of de nieuwe exemplaren in alle opzichten een verbetering worden. Rechts zie je de anti-slipplaat op een echte fender, waarbij ik aanduidingen geplaatst heb bij de uiteinden van de ribbels. Als je dan gaat tellen op het model, kom je aan slechts 70 procent van het benodigde aantal, wat toch zichtbaar te weinig is. De stukken PE die Royal Model meegeeft, hebben wel de correcte ratio. Het nadeel ervan is dat je de rivets zelf moet inponsen en er zitten aan de onderkant geen locator holes. Wel zijn de bouten bovenaan aangeduid als puntjes. Dit zal ik met potlood proberen over te zetten naar de onderkant, maar ik denk nu al dat dit niet de gemakkelijkste aanpassing gaat worden om er strak op te krijgen.

0ef1f75b74ae5e073131f2b09fa4ba32.jpg


De fenders worden er afgehaald met een graveertool, want zagen lukt niet door de uitsteeksels voor de bevestiging van de return rollers. In feite gaat dit zelfs sneller dan zagen.

f6b894fc9eaa172cd849d0eb76960f9c.jpg


Nu kan de upper hull samengesteld worden, al wacht ik met deze te bevestigen tot ik de vizierblokken in de hull geplakt heb. Ik heb gemerkt dat de vizieronderdelen die Royal meelevert alleen bedoeld zijn voor de tank met de koepel, dus zijn er maar twee vizieren voor de hull en twee afgeronde voor de koepel. Daarom ga ik de vizieren van de kit gebruiken en het interne PE laten zitten, er is voor de rest toch geen binnenkant meegeleverd.

ceabdda33e8dc8a8350e6092d60d2153.jpg


Deze ventilatieroosters passen er wel op.

48f07554180d1f684e36e349485d871e.jpg


Er wordt in het model een aantal keer onderscheid gemaakt tussen initial en early, hoewel het verschil daartussen niet verduidelijkt wordt. Gaat het hier over het onderscheid tussen Panzer I A en B?

52fb3c00565a628df4331a12780c44b9.jpg


Goed dry-fitten is aan de orde, want je zou geneigd zijn de achterplaat in de voorziene opening te passen zonder de upper hull al nodig te hebben. Maar de rechtse positie is de juiste.

f946d93a8cdda168c3977aa1e401f1f7.jpg


Voor elk wiel moet je twee van deze ringetjes in voorgesneden PE bevestigen. Dit is wel makkeljk te plaatsen maar lijmen levert onvermijdelijk vlekken op de banden. Die kan je best met een scalpel wegschrapen, er is toch geen belettering.

a8f3805aaf62c08f5154104587524621.jpg


Voor de tweede sprue krijg je maar vier ringetjes, begin dus niet zoals ik eerst op het voorste loopwiel met gesloten naaf te kleven, want dat heb je in de vorige sprue al gemaakt. Hier heb ik dat al gecorrigeerd.
 
Weer goed op dreef .
Vind telkens de kleine reviews van de kits steeds interessant.
 
Bedankt, Pascal. Ook nu een bespreking op het eind.

507875931bbf9ce57c0417038d43ea11.jpg


De bogies worden opgewaardeerd met PE van Royal Model. Een C-profiel met een stel aparte opzetstukken vervangt het plastic verbindingsonderdeel. Daardoor heb je ook bouten aan de binnenzijde van het profiel. Ik stelde vast dat alle wielen min of meer met de as een halve mm uit het center zitten, gelukkig zie je dit niet terug achter de bogies.

8adff8697184801f872f65e71c0d80cd.jpg


De bogies zijn zo bevestigd, dat ze gekanteld kunnen worden. Helaas is de bevestiging van de PE profielen zodanig dat de beweeglijkheid van de bogies verloren zal gaan als ze bevestigd worden. Dit was niet het geval geweest bij het plastic omdat daar een holle lager voor meegeleverd was, die op een pin gekleefd werd. Maar in feite is de passing van het beweeglijke bogiesysteem te los om een degelijke plaatsing van de wielen te krijgen, ze kunnen een paar graden naar buiten getrokken worden. Ik ga dit dus waarschijnlijk vastzetten, maar de wielen zelf blijven draaibaar zodat ze met de hand geschilderd kunnen worden na de spuitbeurt van de hull. De twee losse wielen zouden op dezelfde manier met poly caps bevestigd moeten worden als de bogies, maar vreemd genoeg zijn de locator pins daar niet lang genoeg voor. Ook kan de flens aan de basis van de wielpoot niet tot tegen de hull gedrukt worden door een spanschroefje in het idler-afstelsysteem. Misschien haal ik dat beter weg aangezien je het toch niet zal kunnen zien.

afa6a7839dc615af7aafcb2f55844676.jpg


Een teleurstelling is ook de manier waarop de schokdempers aan dit paar wielen gegoten is. Links op de sprue lijkt er een mislukte versie te zitten, waar geen spiraal in de veer zit. Maar in datzelfde sprue zit ook het onderdeelnummer dat je volgens de handleiding nodig hebt. Helaas draait een van de twee springveren de verkeerde kant op, want ze kozen er voor om dit stuk gewoon te spiegelen. Ik vond op foto's alleen de rechtse variant en ik zal daar dus de linkse uit moeten reproduceren.
 
Zelfs de schokdemper die ik vorige keer als OK bestempelde, kon in uiteindelijk niet gebruiken. Toen ik de stukken uit de sprue gehaald had, werd me duidelijk waarom deze springveren onder een schuinere hoek leken te staan dan mogelijk was.

73078428e0f59bdbde8315b58f4e3a44.jpg


Als je ze van voren af bekeek, dan was de draad in een hellend vlak. Van opzij gezien was het noodzakelijk voor Dragon om een lossing te voorzien in de mal en daarom kon de helling hier niet doorlopen. Maar dit kan je evengoed zien op het model als de voorkant. Daarom heb ik dus beide springveren nagemaakt in ijzerdraad.

978159fbc9f71175a59eb46ee4b253d1.jpg


De draad wordt met een tang vastgeklemd op een boor en dan zo dicht mogelijk opgewonden. Als je dan trekt aan beide einden, komt er een grotere spoed.

d4a833e07eddb348300d42dc952f8f70.jpg


De plastic draad wordt weggesneden en de as wordt gladgeschuurd.

b3d57ac921b138c9ff98304f8289f0bb.jpg


De vering is klaar om aan beide kanten vastgemaakt te worden. Wel moeten alle locator pins geëlimineerd worden omdat ze niet meer passen.

947a066e2135eeb84463dcda8b3c4656.jpg


De steunconstructie voor de fenders had een mooi stukje plooiarbeid moeten worden, maar de plooilijnen zaten aan de foute kant om de rivets te embossen. Die hadden naar de andere kant van de gele pijl moeten wijzen. Gelukkig had ik nog niet het plastic deel weggezaagd dat dit verticale plaatwerk met de driehoekige stukken vooraan zou vervangen. Ik kon het dus laten zitten en de dunne messing fenders konden nog bovenop de lower hull gekleefd worden. Ik moest wel alles van de PE-stukken halen dat in de weg zat om de glacisplaat te kunnen bevestigen, en de linkerfender zat al op zijn plek gekleefd, dus heb ik daar een slijpschijfje moeten gebruiken. Voor deze fenders had ik trouwens mijn grote hold&fold nodig, met wat overtuigingskracht om de plooikant van 1mm te overreden. Door die druk zijn er terug drie bogies afgekomen.

7dfa52e5671365999aa67fac745fa96d.jpg


Een dry-fit met de hull er al op, die moet nu grotendeels met secondelijm er op gekleefd worden en er komt achteraan een kleine kier van 1 plaatdikte breed. Dat kan nog ongemerkt dichtgeplamuurd worden.

77c90828a1b6adfaa4132f05a9d39da4.jpg


Nu kon ik de bogies zo aanpassen dat ze een stevige as hadden om op te kantelen.

cf2c1c4916a4a6c8ccccbf8b92b86382.jpg


Een dikke ijzerdraad gaat de overmatige beweeglijkheid weghalen.

a438109108196b93e0736f9136236ca6.jpg


Nu de wielen terug zitten, is de hull vastgekleefd, alleen de voorste rand is met modelbouwlijm gekleefd en wordt daarom geklemd.
 
Jaja,

Ik heb het al gezien, dit wordt weer een toppertje (y)
Prachtig gemaakt die springveren.

Grtz.

Luc:cool:
 
Bedankt, Lucske, ik hoop het ook.

e11bfd716abc5f42a1947a9177d06bea.jpg


De bouten worden nu in de fenders geslagen met de graveerpunt van Excel. Ik zat er meestal wel net doorheen. Door de lijm die er in de gaatjes komt na het vastlijmen, is dit niet zo'n probleem.

b0230b46802710f1dfab1a1d2c46e48a.jpg


De platen zijn nagemaakt van de plastic exemplaren, want de rest van het model moet hier op blijven passen. Ik ben vorige keer iets te snel geweest met het dichtlijmen van de hull op het PE. Nu moeten de anti-slipplaten op de fenders geplakt worden, maar de polygonale opbouw steekt uit over deze fender. Hij is van onder open maar de plek waar hij de fender kruist is nu een barrière voor de beplating. Daarom heb ik een hele tijd met een Airwaves-zaagje en een scalpel tussen deze lijmnaad moeten zitten vooraleer ik de platen aan de zijkanten gelijk kon steken en vastlijmen. Er is daardoor rechts aan de polygoon een weinig schade, maar dit kan geplamuurd worden.

3799e7017475b8395c6a0a8cc78e112a.jpg


c5360c9391c286703dbdd0e7e9a588ca.jpg
 
Een ongewoon korte update deze keer, ik heb maar 2 foto's. De fenders en de mudflaps van Royal model zijn gemaakt, en dan heb ik nog niet eens de scharnieren ervan gebouwd. Wat wel opvalt, is dat alle stukjes plaat die je hiervoor nodig hebt, zowel in de set van de fenders als in de basic set van Royal Model zaten. Je kan dit detail dus toevoegen als je maar een van beide sets hebt. Ik heb wel delen van die gebogen plaat moeten wegvijlen, anders steekt ze te ver uit.

ba88a51d4aae3b4da82e2f5d65ba4f73.jpg


d6bce0ad8677c41c06ea0f4350f52658.jpg
 
De figuur van Dragon is nu geassembleerd, ik vond voorlopig maar 1 van de 2 epauletten in PE. Ik heb de clearpart vizieren geïnstalleerd, maar de glazen blokken er niet achter gekleefd. Ik heb het luik open gelaten. Er zitten al wat lampjes op de glacisplaat.

b2309d20466d023dc77b0fdf0f70a03f.jpg


d03ee15dada056fe5b8af282da2e8acd.jpg
 
De Magic Tracks van Dragon waren ook nog niet aangeroerd. Ze passen goed ineen en er is zelden wat flash op te vinden. Er loopt een gietnaad over de rand die ik ga verwijderen als de tracks een geheel vormen.

596cf1b411427b6dbda38c2dc5edd6e5.jpg


Dan worden de stukken track op het model gedry-fit en per ongeveer 6 links verlengd. Ik maak ze zo dat ze er samen met de sprocket nog afgehaald kunnen worden.

3c20fa72bd06812e40c588c359c71dc3.jpg


Op de idler worden de buitenste links gepast. Dan gaat de rest nog even het zakje in om volgende week de rechtse track te maken.

518256087d4d5efe33f4c0bcf9d4fb56.jpg
 
Ben al benieuwd naar de schilderwerken.
Mooi figuur en geslaagd zo in de tank.
 
Mooi figuurtje van een vroege tankist in zijn zwart uniform en met de grote zwarte baret.
 
Bedankt, schilderen is niet meer zo veraf, maar aan de resin tools van Royal Model is nog wat werk. Gisteren is ook de rechterkant van de track gebouwd.

53fe666dac886931e927bec88dcaa493.jpg


De plastic springveren uit de kit worden vervangen door zelf gedraaide koperen veertjes.

b20f780197ae6bf70b1f09b294e99ebb.jpg


Die mag je niet meer aanraken nadat ze gevormd zijn, want er zit geen elasticiteit in zoals bij een stalen exemplaar.

c57428a1623742149860eb6cf02b58a0.jpg


Nu wordt de matrasantenne geassembleerd. Dit is lastig omdat je twee uiteinden staaldraad aan elkaar moet hangen. De meesten zullen dit wel solderen, maar de oogjes voor de steunpoten zijn in styreen en moeten vlak daarachter gelijmd worden. De achterste oogjes werden niet meegeplooid met de antenne, gelukkig zijn de openingen iets te groot.

b37b442802021765497afa8143f58bb2.jpg


2ebdc3f029513a27dde443c09d0f9232.jpg


94ba3e268ded0dcd2c3ce4ff34a99a6e.jpg


Dit heb ik er maar definitief aan vastgelijmd, zo werd duidelijk dat de voorste poot van de antenne veel te kort was, dit wordt opgelost met staaldraad.
 
Bedankt, Pascal. Vandaag geen bouwupdate, maar er is gezorgd voor de ondergrond waar dit project op komt te staan. Ik ben al een maand naar planken aan het uitkijken, maar ik vond niks op Ebay dat me aanstond en dat groot en zwaar genoeg was om een tanktrack op te plaatsen. Er lag nog wat multiplex in de garage maar dit vond ik te moeilijk om te bewerken tot iets passends waarop de tracklink tot zijn recht kwam. Toen bedacht ik dat de eenvoudigste manier was zoals ik al met eerdere modellen had gedaan, zoals de atoomkanonnen en de Jagdpanther. Ik moest op zoek naar een stuk van een afgedankt meubel. In de kringloopwinkel vind je voldoende inspiratie voor minder geld dan je voor een veel kleiner stuk hout aan een modelbouwhandelaar zou betalen, en het is al vernist en al. Ik vond een gammele kast voor 6 euro, waar ik makkelijk twee stands en wat mooi afgewerkte stukken multiplex uit kon halen. Maar het mooiste was, dat ik vandaag nog heel wat ander spul in de kringwinkel vond. Iemand had er blijkbaar een collectie vliegtuigreferentieboeken en wat PE-sets voor een postorder-Titanic gedropt. Niet dat ik van plan ben om die te gaan bouwen, maar dit PE kan evengoed voor andere doeleinden gebruikt worden. De boeken kostten een a twee euro, slechts eentje over de Mustang was ongeveer 7 euro maar we weten dat het op een beurs voor drie keer meer gaat. Ik moet waarschijnlijk weer tien keer komen voor er nog eens zo'n schat te rapen valt, maar da's de charme ervan.

09da0840545d208614cca99b142368bf.jpg


Maar nu over naar het gesloopte kastje.

799da0f65be1811b2e0c4462c5787ecd.jpg


Er zijn twee manieren om de tracklink en het model er op te plaatsen, een rechtlijnige en een diagonale.

2dc8a1c53df28814307a90095f6fc3f9.jpg


a1aa382a76389f9629023c7d0c192a6a.jpg


ee5279b2d6c553d9e391ff3f5e8f0063.jpg


2b6a70ce0268cb21d28c64ab8e7ff2ed.jpg


02c0ea1f52d25167c9dd3d65519caf8d.jpg


Ik ben eerder geneigd om de schuine opstelling te kiezen, zo is er minder lege ruimte te bekennen. De tracklink komt nog iets hoger op een metalen steun door de pingaten, het model komt op een vergelijkbare constructie in hout.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan