Hoofdsponsor

1/400 Otaki CVN-65 Enterprise

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*

StevenVD

Well-known member
Registered
In november 2022 was ik op bezoek bij iemand die kits opkoopt, toen die beweerde dat er bij de kringwinkel een modelbouwkit te vinden was. Dit is op zich al opmerkelijk nieuws, want sinds tien jaar dat ik in die kringwinkel kom, waren de modelbouwvondsten op een hand te tellen. Het zou gaan om "een boot met een motor in". Ik besloot een kijkje te gaan nemen, tenslotte maak ik al eens een boot.

c23d40aca66a2e7abd8bdadca707f883.jpg


Ik was eerst pessimistisch, want civiele boten met RC motoren spreken me gewoonlijk niet aan. Het ding bleek hoog op een rek gelegd te zijn en ik vermoed dat de schijnbare ouderdom en de prijs die er aan toegekend waren, mensen afgeschrikt moeten hebben om ermee naar de kassa te gaan. Er hing een print van Ebay aan om aan te tonen dat die prijs van 100 euro legitiem was, op Ebay had iemand een dergelijke doos van het merk Otaki voor meer dan 400 euro aangeboden. Zelf had ik op deze schaal nog nooit een supercarrier gebouwd. Op 1/700 had ik ooit de USS Nimitz van Revell en de USS Theodore Roosevelt van Trumpeter gebouwd. Maar tussen 1/700 en 1/400 ligt natuurlijk een hemelsbreed verschil. Ik was bekend met de 1/350 CVN-65 kit van Tamiya, hoewel ik wist dat die een fout in de romp heeft. Van deze jaren zeventiger doos had ik nog nooit gehoord en 100 euro leek me nog steeds een bom geld. Ik besloot daar in de winkel wat opzoekwerk te doen op mijn telefoon en het bleek dat de kit goede reviews kreeg. Ik las dat het het beste uitgangspunt is om het schip mee te bouwen. Ik besloot uiteindelijk om het lot niet te tarten en deze vondst met beide handen aan te nemen. Twee jaar later en nog verschillende honderden euro's lichter gooi ik hem nu op de tafel.

f3b3ae7de2d672d43a02b0b2b9c0d34d.jpg


Het opvallendste stuk in de doos is natuurlijk de massieve romp van het schip, met een plasticdikte van tweemaal de gemiddelde scheepsromp.

faac98b16d690089846f48afb41e23c4.jpg


007cde7d35e1a0a79eadd016808066fd.jpg


ef9c5c97bb53597dd4f4cb124333e108.jpg


Ook de andere stukken van de kit zijn behoorlijk zwaar aangezet. Het vliegdek is in drie verdeeld en er is nog een lang stuk van de hangarwand bijgevoegd.

6118d966171fc79a63a6ee16b3b9980c.jpg


76870384dfae28dd39fddd59f86448f8.jpg


3a923e7c43540428a96098421b3d626f.jpg


De oppervlakte van de stukken is onderhevig aan sinkmarks. Die op de lift zullen gemakkelijk opgelost worden als we aan de PE-set komen. Niet dat die er oorspronkelijk in zat. Qua metaal was alleen de motor en het volgende zakje:

63631efbea79b1934d2b84aa32c17d51.jpg


Daarin zat een overbrenging naar de vier schroefassen met daaraan gelaste driebladige schroeven. Ik heb geen idee of die proportioneel overeenkomen met de aandrijving van het echte schip. Verder zitten er wat lijmtubes in, en olie om het systeem af te dichten. Wetende wat er allemaal op het schip komt te staan, zal het mechaniek ongebruikt blijven.

596e758bc9cfa35ad62633f2b7859bbf.jpg


In die tijd waren de decals waarschijnlijk wel vaker van dit stickertype. Ze zijn zo dik dat ik een tijd niet verder dacht te kunnen met deze kit, als ik geen andere decalset vond. Het ergste zouden nog niet eens de dekaanduidingen zijn, want dit kan je nog afplakken en spuiten. Maar hoe alle vliegtuigjes hiermee gedecald zouden moeten worden, wilde ik niet overdenken.

b5347a0df609ae6f3aaef8dd4fd06896.jpg


Maar waar maakte ik me zorgen over, het bleek dat er zelfs geen vliegtuigjes meer in de kit zaten. Ondanks de sticker "nagekeken" waren er drie bijna lege sprues. Alleen de crash cranes zaten er nog in. En die waren van zulke primitieve kwaliteit, dat ik niet denk veel aan deze airwing gemist te hebben.

1452a78a4e5d6b573282a9d48f4a9416.jpg


276eb838f333194d4214e886e2a5842b.jpg


Er zat een hele Japanse gazet bij, met de instructies om het model te bouwen en te beschilderen. Daarmee was de doos al overvol. Er waren wel nog twee inlays in plastic om de romp op zijn plek te houden. Op zich was het geen probleem om een oude kit scheepskit up to date te proberen krijgen, want er zijn tegenwoordig veel meer aftermarketproducten te vinden. Het probleem is echter de schaal van 1/400. Tamiya heeft met zijn 1/350 kits de markt overgenomen en daardoor vond je tot voor enkele jaren zo goed als uitsluitend vliegtuigen, decals en parafernalia in 1/350. Gelukkig is er de laatste jaren met rasse schreden vooruitgang geboekt in 3D-printing. Ik heb voor een aantal van de vorige projecten beroep gedaan op de Franse producent L'Arsénal en dat zal voor deze build niet anders zijn. Ik had nog maar net deze aankoop gedaan, of er begonnen modellen te verschijnen die je op elke gewenste schaal kon bestellen. Ik heb deze en masse binnengehaald, ik zal ze voor de zichtbaarheid nog eens op een hoopje gooien. Om te weten wat ik allemaal nodig had voor het project, gebruikte ik een paar foto's op Navsource (nu opnieuw beschikbaar na een korte periode van onzekerheid begin dit jaar):

baa7b6defb899c6e8aab09419954e1f0.jpg


952dc58917dbb7659daf64f871861ad4.jpg


665ce1a4cdf957710d309ca087138fb0.jpg


5295a18ca9e507b13539c8cfa458417d.jpg


https://www.navsource.net/archives/02/65.htm

Deze foto's dateren van 1976, toen de Enterpise nog de beehive antenna op het eiland droeg. Dit element is noodzakelijk voor deze kit. De kit van Tamiya toont de modernisatie die slechts enkele jaren later het eiland volledig zou veranderen, met alleen nog een mast. Maar als ik me op deze foto's baseerde, kon ik volledig loos gaan op alle getoonde types. Die werden bij de eerste foto in de caption van Navsource ook nog eens gemakkelijkheidshalve opgesomd:
USS Enterprise (CVN-65) departs San Francisco Bay for a WestPac deployment, 30 July 1976. Aircraft on deck are part of Carrier Air Wing (CVW) 14: KA-6D and A-6E Intruders of VA-196 "Main Battery;" S-3A Vikings of VS-29 "Dragon Fires;" an EA-6B Prowler of VAQ-134 "Garudas;" A-7E Corsair IIs of VA-97 "Warhawks" and VA-27 "Royal Maces;" E-2B Hawkeyes of VAW-113 "Black Eagles;" SH-3D Sea King helicopters of HS-2 "Golden Falcons;" and an RA-5C Vigilante of RVAH-1 "Smokin' Tigers" partially visible abaft the island. Big E's Carrier On-board Delivery (COD) plane, a C-1B Trader, is also parked among the Air Wing "birds."

Ik heb dus de volgende bestelling van L'Arsénal ontvangen:

8236f85ef227271ef34755f770d0f0f5.jpg


a4537f6d232832a4dc9e12c66596bd6a.jpg


184092b5837d461b899645c10449662f.jpg


a69b805c64be50b0800205a344146c2c.jpg


3a4a71f39ee45dd8e1868abaf14166a1.jpg


fb1c18f84134cbf3e42e881417eafaed.jpg


- RA-5C Vigilante Ailes pliées 1/400 5qté
- S-3 Viking - impression 3D (5 Pcs.)
- Oskosh MB5 firetruck x4
- US Navy Wheel Chock Assortment
- US Navy Weapons Trolly Set
- NC-2 Electric Power Plant x6
- Hyster 250 Large Forklift (5 Pcs.)
- NS-60 Tilly Deck Crane x1
- A-6 A Intruder Ailes repliées
- EA-6B Prowler Ailes depliées 1/400 5qté
- EA-6B Prowler Ailes repliées 1/400 5qté
- A-7E Corsair II Ailes repliées 1/400 5qté
- Grumman E-2C Hawkeye Ailes pliées 3D printed - (2 Pcs.)
- S-3 Viking ailes dépliées x5 - impression 3D
- F-14 A Tomcat parking ailes repliées
- F-14 A Tomcat ailes dépliées
- Personnel de pont d'envol - poses spéciales x 37
- Personnel de pont d'envol - poses générales x80

Verder heb ik vlotten en kegelantennes van Modelmonkey toegevoegd.

L'Arsénal heeft in zijn gamma ook een set voor de uitbouw van een hangar binnen in de Tamiya kit. Aangezien er vier grote hangarpoorten zijn om naar binnen te kijken, dacht ik dat het wel interessant zou zijn om die in deze kit in te bouwen. Dat zou natuurlijk alleen kunnen, als ze die ook in 1/400 zouden kunnen leveren. Ik gooide een balletje op op hun webchat, en tot mijn verbazing waren ze bereid om dit te ontwikkelen voor mij. Door de extra kosten was de prijs nog steeds die voor een 1/350 exemplaar, en de PE-onderdelen konden ze niet herschalen. Maar dat kon me in feite niet veel schelen, zelfs al zou het PE niet allemaal passen, dan zou het alleen zichtbaar zijn aan de binnenkant van het schip, door die vier deurtjes. Ik plaatste de bestelling en wachtte af. Een paar maanden kwam er geen reactie, en toen ik informeerde, zeiden ze dat de PE-onderdelen onvindbaar waren. Ze zouden opnieuw geleverd moeten worden. Men besloot om alvast de resin hangaronderdelen te sturen. Ik heb ze onlangs al eens gereviewd, ik zal dat hier nog eens herhalen:

7c71b228a2244518b00f28c3dd542035.jpg


De onderkant van de vloer, de muren en het plafond zijn allemaal verstevigd met kruisbalken.

977d508714c34e4da6e342c62775259b.jpg


55ea02df01cc6e1ae04088b683b73af0.jpg


d25e390af801a7632fa0d7b27c0755bc.jpg


f7b2fb9f579d1ee893e3e130dbf1b570.jpg


Aan de andere kant zit dan het detail.

7bf647c79f6ad5f19a442b02f1767c47.jpg


99a4d4e2bafe8c2753e9c583ba7d8bb1.jpg


ee1ef55f1f5baeb65347fe1a667a5dc9.jpg


Het herschalen is volgens mij goed uitgevoerd, want de hangardeuren passen op de kit.

537b8442585bcca0639fe20b9b46f634.jpg


Maar er gaat toch heel wat gezaagd worden, want de verhoudingen van de Tamiya Enterprise moeten heel anders liggen. Zo is de hangar voor- en achteraan veel te breed. Maar ik vermoedde al wel dat dit nodig ging zijn.

73367bcde336afd8206d40282364b294.jpg


a256486af7452650980dbce24a3e1178.jpg


976ddd65bd33ca83add78e9cc5e38b21.jpg


c3d3be073c53182f3cee5d3971f8e20e.jpg


88e30392bda4eaadd50867e989bab9f4.jpg


Pas na een extra oponthoud kwam het PE door, samen met de interne decals voor de hangar. Van het PE denk ik dat het dus wat overscale gaat zijn en het fret is ook erg zwak geconstrueerd. Er zijn stukken uit gevallen onderweg. Van de decals, met het kunstwerk dat op de gordijnen geschilderd was, weet ik nog niet of het eventueel herschaald is naar 1/400.

04d7ff3cde20e0bae9365fc37a806987.jpg


Buiten de contacten met L'Arsénal was er nog wat anders nodig waaraan het me in dit project ontbrak. Ik zat met een hele primitieve kit en tot hiertoe had ik geen PE zoals ik dat voor mijn andere scheepsmodellen voorzien had. Ik had eerst al iets via Ebay gekocht omdat het qua prijs goed meeviel, een 1/350 GMM set voor de Tamiya kit.

005bd9f4025a99a4fe300c41a937c4eb.jpg


Maar deze onderdelen zouden minstens overal 1/8 te lang zijn en dus ook niet goed passen op een schip uit een vroegere episode met een beehive-eiland. Dat zou niet goed aflopen. Ik zocht verder naar uitbreidingen op 1/400 maar die schenen er niet te bestaan. Of toch?

50a0449d14d6e08859401a5722c7f1fb.jpg


Er heeft naast deze kit van Otaki nog een andere bestaan van Aurora, die zou wat minder accuraat geweest zijn. Maar van deze kit heeft Revell de mallen gekregen, en ze hebben hiervan een premium uitgave gedaan, met een hele brok PE. Gelukkig is dit ook de beehive-versie. Ik informeerde bij hun klantendienst of ik dat PE apart zou kunnen aankopen, en dat bleek geen probleem. Het kostte uiteraard wel een duit, maar zelfs al zou de helft van dit PE bruikbaar zijn, dan was het nog mijn enige kans voor dit project.

90364a2e97aced93cb34ac35201e5e98.jpg


ff9e2ae37d3f2671dd14f4f078c78a81.jpg


61ddabc8cabc3094f796a2abb32b244b.jpg


48ae7b2b6da56e0341fe8facb09ec1d7.jpg


01e65a10a747e359d06060d8729adcc8.jpg


ffacdea9b519bde648264f09d5193120.jpg


cfbff24a740e5a9a6427a19ba34f3737.jpg


7e94aea92e141102e43d9db5ba16ffa9.jpg


48260401df610e75808180153fc9da2b.jpg


af140a7e1c87416c3ef12fec971ca507.jpg


78f7e0c971eb67f11796325223b7f6e9.jpg


2a4d957a40d1f5b01eeb501383ba65e1.jpg


da8d1be29cf69dad7184b5924ce57487.jpg


e33975135404b9406235806ebb90068a.jpg


Enkele vaststellingen: de geperforeerde liftplatforms passen perfect en gaan een groot verschil geven in afwerking. De plaat rond de basis van het eiland met het verlichte nummer 65 heeft dan weer heel andere afmetingen. Ik had dit al goed en wel thuis ontvangen, toen ik een half jaar later doorkreeg dat ik beter in een klap het decalvel van die kit had meebesteld. Dit vel dateert namelijk niet uit de tijd van de Aurorakit, maar is een nieuwe toevoeging van Revell. Ik heb dit alsnog nabesteld, al zal het me ondertussen met transportkosten waarschijnlijk bijna de prijs van de volledige Revell-kit gekost hebben. Maar ik denk niet dat ik het plastic daaruit nodig zou hebben. Te laat bedacht ik, dat ik beter dit decalvel in tweevoud had besteld, gezien mijn veel grotere airwing.

35e284db4aa685feb9bc4904a9d0ee3f.jpg


Maar gedane zaken nemen geen keer. Wat ik verder nog heb kunnen kopen, was een origineel Otaki vliegtuigensetje.

efe05d78fc4cbea8e8d72445c71eb8d3.jpg


Toen ik dit bekeek, kwamen er wel een paar voor die periode opvallend mooie toestelletjes uit. Ze kunnen niet op tegen het resingeweld, maar voor in de hangarruimte zijn ze vast bruikbaar.

f6645c4950ec23a62ad3d5ea02e4adea.jpg


Het doosje was volledig benut als handleiding, ondergrondje en als je niet keek op de carriertoepassing van de vliegtuigen, zelfs een vliegveldje en een gecamoufleerde vliegtuighangar.

9f6835e31218e152a5ae1ff62414b991.jpg


Ik bedacht dat de zichtbaarheid op de kostelijke hangar een stuk beter zou worden, als ik er een serie LEDjes in zou stoppen. In de Cylon Raider is me dat toch aardig gelukt. Ik had de keuze uit hard wit en zacht geel licht, en ik dacht dat er in de jaren zeventig vooral TL-verlichting zou zijn. Het werd dus warm wit.

ae0a6aafab4b135638f5fc6c1eb589ac.jpg


Ik ga de beschrijving van de bouw in deze post afsluiten, en de volgende zal dan gaan over de referentie.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de aansporingen, ik zou het dus nog even over de boeken willen hebben.

c201347c23071d5a216e782a75c5050d.jpg


De bovenste rij boeken zijn specifiek voor dit project gekocht, ook al heb ik Norman's US Aircraft Carriers rechtsonder uitgekozen omdat er een plan van het schip in staat.

077ef48dc27c3403f68ea02e79a5f36f.jpg


aaec92d63a618e188499ecea4a29767e.jpg


Dit mooie boek is een volledige beschrijving van alle onderdelen, systemen en personeelsrangen in een supercarrier. Over de Enterprise op zich staat er niet zoveel in, omdat dat eigenlijk een klasse op zich was en het in dit boek vooral gaat over de nog actieve carriers. Maar om je bekend te maken met de werking van zo'n schip, is dit een ideaal boek.

4c69d07d010d7ead0452efae8601a84f.jpg


e9579a00b33dc1fb29493815a3a1513c.jpg


e91741ec62e75d7f2e8cfa613008a9c5.jpg


8415f1bf6f1a89591b4dd5b7db2eed26.jpg


Als je prachtige fotoreferentie wil zien over de airwing van het schip, dan vind je hier heel wat paginagrote kleurenafbeeldingen in. Het boek gaat vooral over de laatste jaren van het schip, dat recent buiten dienst gesteld is.

b881a93c9327fa456900138af44dbc93.jpg


deabb7e1eaffd83877f72d3c2284758a.jpg


4e77428dc8f05da87765220bb518e31d.jpg


6a731464dd791280612f533de2adcf11.jpg


Dit boek was ik op Ebay tegengekomen voor een prijs die me deed terugschrikken, maar is de meest recente publicatie over het schip. Een bizar toeval zorgde ervoor, dat ik het voor veel goedkoper vond in de Slechte in Mechelen bij de tweedehandsboeken. Het is een volledige uiteenzetting van de staat van dienst van de carrier, van het begin bij de Cubacrisis tot aan de Somalische piraten. De auteur is kort voor de publicatie overleden. Ik heb dit volledige werk doorgelezen, wat me toch een jaar gekost heeft. Dat komt door de beperkte afbeeldingen en grote tekstblokken. Toch is het niet saai door de vele anekdotes. Ik had wel gehoopt er meer technische info over het schip in te vinden, maar dat ontbreekt me wat in deze drie boeken.

c09ed29ccaaf9fec865b6315ee2ae394.jpg


3ac9a5b15dc855b05bb9490c2d44321e.jpg


7384d00d3a80aac1de30c212ea2fc3f4.jpg


f01527cbf0191c3c0be08354728f1d08.jpg


Het meeste hierover vind je in dit werk dat ik al voor de Essexen had doorgelezen. Het is het enige boek met een plan van het schip in, ook al staat er geen schaalaanduiding bij. Je kan hierin ook de ontwikkeling volgen vanuit de conventioneel aangedreven voorgangers, en de redenen waarom er tussen de CVN65 en de CVN68 en volgende nog twee niet-nucleaire schepen van stapel gelopen zijn.

e4ad2c95c6f226866b72e465e4fada41.jpg


e9ad27ede0c48732efe418df7db69464.jpg


6071ef88742d9b54255181ba5eb04771.jpg


In deze boeken bleken toevallig geen afbeeldingen van de Enterprise te staan, je ziet op de covers dat de Kitty Hawk-klasse met CV-64 Constellation en CV-66 America een vergelijkbaar vliegdek had, maar ze waren toch nog iets korter.

23b5a33af254c4c311dba2cdcdd1c8fd.jpg


8f49f598f2b8d4f1884fba68746c82b0.jpg


6d1d71a3ab44c4321d1124c6f24cb4fc.jpg


a49179ba55a5fa79b467da9c72fa73a5.jpg


b7f2dbddb9882b714d4d4d51d27976fd.jpg


478849623e0425dcc724f4e4cd3ce615.jpg


017ef7c1d57ae66b32cbac3905432b50.jpg


Dan zijn er nog drie van de vier werken die ik over de Tomcat F14 heb, de vierde is er eentje van Legends of Warfare maar die beschrijft meer de verschillende squadrons. Vooral de tweede lijkt me interessant, met een kleurenwalkaround. Deze boeken zijn eerder bedoeld voor wanneer ik aan Tamiya's 1/48 F14D ga beginnen.

9a58348033fb517b44b8b5a70710200f.jpg


d714b64182944624ed93de42538ad6a1.jpg


Ik heb er Hugh Lyon nog eens bijgehaald, omdat ik wist dat hier mijn grootste afbeelding in stond. Hier is in vergelijking dan weer weinig tekst. Misschien kan ik het ook gebruiken om wat zake van af te meten, al betrouw ik zo'n tekeningen niet 100 procent.

Nog wat gegevens over het schip zelf: de lengte is 336m, het langste oorlogsschip ooit gebouwd. De latere carriers waren enkele meters korter. De breedte van het vliegdek is 78,4m. Het was bijna 95.000 ton zwaar. Het vermogen was 210 MW door acht nucleaire reactoren en vier stoomturbines. Daarmee haalde het 33,6 knopen oftewel 62,2 km/u. Latere CVN's zouden slechts twee reactoren krijgen. Het schip kon 25 jaar zonder nieuwe brandstof, maar in de praktijk moest het even vaak tanken als andere carriers om de airwing en de afhankelijke vloot van kleinere, conventionele schepen te onderhouden. Het maximum van de bemanning was 5828, waarvan 3000 zeelieden en 1800 vliegtuigpersoneel. Het schip is in 1960 te water gelaten met een soort letterlichtshow, de letters gingen een voor een aan terwijl het schip in het water gleed.

dbf6e1e1b219ff71335979722931f793.jpg


89fa28bd179556ea57049690fda83d7b.jpg


In de eerste jaren waren het Skyhawks, Crusaders, Phantoms en Vigilantes die de wacht uitmaakten.

5a0e87b744e4969417f198b82e1fbc81.jpg


2ec9f20da60442b3c2042c01b475198a.jpg


Een van de beroemdste foto's van een volledig nucleaire vlootoperatie, 1964:

f612c33b192ced9d5bce53a1d8edb420.jpg


Tijdens de Vietnam-oorlog ontstond er een zware brand op het achterdek, veroorzaakt door een oververhitte raket. Er vielen 28 doden, 343 gewonden en 15 toestellen werden vernietigd. Er staan huiveringwekkende verhalen hiervan in het boek van Evans.

40f4663a015582876af0f4f2787db4af.jpg


cd3e8204945559d1b1990948ccae8362.jpg


11f0f1ac32f9bfe1516811c9484c98d7.jpg


8ad82ab5a87894ee0095b21047ea35c6.jpg


Het schip liep Pearl Harbour binnen in deze staat en kon hersteld worden. In 1975 was er de evacuatie van Saigon, waarbij je plots een hele vloot Sea Stallions aan boord zag:

78579c2c806b01bba7747c8856942327.jpg


(deze zijn nu ook verkrijgbaar in 3D-print, maar het leek me wat duur om deze foto na te bouwen.)

In 1978 gingen de Vigilantes uit dienst, en de crew hiervan had een auto die gebruik werd aan de kade. Die auto werd toen ceremonieel gelanceerd met de stoomkatapult. Hij viel echter als een steen in het water. Deze zou ik als een gimmick kunnen namaken op het model, maar er is geen plek voor een exclusieve lancering.

141b968823cdd31fd12806408a46b990.jpg


97af194d7176bba44d7c8e5f03249752.jpg


9550d605d535621290add1546139d46c.jpg


Ik ga maar vooruit naar een periode die nog niet zo lang geleden is. Ook toen speelde de Enterprise nog een rol op de eerste lijn toen ze aanvallen op Irak lanceerde.

4c6bfee0a93b9a80547d8e5d98178885.jpg


Hier een foto vanuit de hangar op een replenishment-operatie, waarbij een schip bevoorraad wordt op zee via een ander schip.

15adc39677f406b8304f500361d5a4bb.jpg


En dan de laatste foto die ik toon, zoals het casco er in 2021 bij stond met op de voorgrond de nieuwste klasse Gerald Ford. Het zal wel veel geavanceerder zijn, maar ik vind die laatste toch iets minder sierlijk gevormd met de geknikte boegplaten. Het zal nog een tijd duren eer het schip volledig ontmanteld is met al die radiologische elementen er in. Velen willen deze foto's ook niet onder ogen zien met grote delen van het schip verwijderd.

38e564a7a2b00dbd3b981cb459621b38.jpg
 
De bespreking alleen al is fantastisch! De bouw zelf zal weer goddelijke status krijgen!!
 
Wat een bakbeest. Valt dit onder het mom van "ik koop een kit en voeg er voor 10x de prijs nog wat goodies aan toe"?
Ik volg alvast.
 
Bedankt voor de reacties. Deze dingen bij mekaar halen lukte me vorig jaar nog, momenteel zit ik er krap bij kas voor nu ik plots een nieuwe wagen heb moeten kopen. Om deze reden zal je dit jaar ook geen verslag van SMC zien van mijn hand, zo vlak na Plastic and Steel was het er echt teveel aan.

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar de eerste stappen in de bouw zijn nu gezet. Er was eerst een verkenning nodig om te kijken of het nu waterlijnmodel of full hull zou worden. Bij het bekijken van de romp voor mijn computerscherm met daarop het model van Tamiya viel er al een ding op. Er zouden vier roervlakken moeten zijn en de Otaki kit heeft er maar twee. Ook had de Tamiya vijfbladige propellers en die van Otaki hebben maar drie bladen. Het is dus duidelijk dat er grote concessies gedaan zijn om het model bestuurbaar te maken. Het lijkt me dan ook onontkoombaar om er een waterlijnmodel van te maken, tot mijn verbazing zijn er zelfs op 1/350 geen vijfbladige carrierprops te vinden in aftermarket, dus laat staan op 1/400. Ook de roervlakken zullen dan wel buiten proporties zijn. Het maakt een deel van de constructie makkelijker, ik hoef bijvoorbeeld geen bilge keels te bevestigen aangezien die onder de waterlijn zitten. Ik heb wel de boeg vastgekleefd, al zit die vermoedelijk ook onder water.

Iets wat er bij Otaki wel zit, en niet bij Tamiya, zijn de kabelkluizen op de boeg. Ze zijn wel in 2D, dus moet ik ze nog openboren.

68aaf3a4a6a6823e35b67c951f48663a.jpg


15809db80dd87b6f1872c3a41d604c84.jpg


8fddaae9b982419dbffcf6c6fd935656.jpg


Ik heb wat flash verwijderd van de romp, dit valt nog wel mee voor zijn leeftijd. Maar bij het bekijken van de achtersteven komt er een groter probleem op de proppen.

cc4f236c150d96b16ab0490a3b003580.jpg


De achterste tien centimeter van de romp zitten een paar graden getordeerd. Je ziet bij de gele lijn het schot aan de achterste lift, dit volgt de waterlijn zoals het hoort. De dekken van de achtersteven volgen de paarse lijn, die naar stuurboord kantelt.

e4ad7d3a7e8088937cd16b847acb7b34.jpg


Het is niet zo dat het maar een scheef uitgesneden poort is, er is een stukje aan het vliegdek dat ook een verkeerde hoek volgt. Dit is dus veroorzaakt door torsie van de romp vlak na het gieten. Ik kan met de hand de romp terugdraaien zodat de lijnen evenwijdig worden, maar geen plastic verbinding kan deze draaiing tegenhouden.

c739187ca592535dde72eae08c5e8c89.jpg


Ik had dit ook meegemaakt met het voetstuk van Italeri's Parthenon, waar ik de torsie er uit kon trekken door aan de hoekpunten een zware staaldraad te bevestigen en die te knikken. Hier is de buitenwand de enige component om iets aan te bevestigen, dus trekken ging niet. Dan blijft er nog duwen over. Hoe kan je plastic van een paar millimeter dik uit elkaar duwen? Daar komt een getapte stang van pas. Ik heb er een stuk van 25 centimeter afgezaagd.

279f2dcba3111d11df6204fe96343e32.jpg


Als ik die stang rechtstreeks op de buitenwand zou plaatsen, kwam alle schroefkracht op twee kleine punten te staan. Dit zou kunnen leiden tot een breuk in de wand. Ik heb daarom aan beide uiteinden een stuk buis over de stang gezet, waartegen de moeren aangedraaid kunnen worden. De diameter verschilde zodanig, dat ik besloot om er nog een kleinere buis bij in te monteren. Nu wordt de drukkracht verdeeld over een vierkante centimeter.

d6ae912c09fb6cd7037149d67de14239.jpg


Om de stang vast te zetten, worden stukken gietraam rond de buis vastgekleefd.

57e627d5bb3c8d67c10b9d6874eb65f6.jpg


De volgende dag worden de moeren aangedraaid, tot de stippellijnen uit de vorige foto evenwijdig worden.

7c890b44ccf31702b5212a9b072f2000.jpg


cd520e96edda4ba732b474fa2401fc72.jpg


Dit zou de montage van de hangar en het vliegdek nu een stuk moeten vergemakkelijken...
 
Bedankt voor de leuke commentaren. Er zijn nog een paar details op de romp nodig, die op de doos zichtbaar zijn maar in de kit ontbreken.

1ea690e85e4a5c7996d1b7473a48c2cb.jpg


Dit lijken versterkingsribben op de boeg, maar er zijn zelfs geen paneellijnen voor voorzien. Gelukkig kwamen ze wel voor in het boek dat ik in de intro heb getoond.

2eccf41c20414d58f18744aaa4c4c17b.jpg


De tekening in dat boek moet ik anderhalf keer vergroten om naar het model te gaan. Hier zijn de ribben overgezet op de romp.

87303ff2ed5aa8aba3ad2cd9672e4065.jpg


Evergreenstrips worden op de lijnen gekleefd.

bf2a0c12f708c53fe4e68bae596c5ff5.jpg


De afstand tot de waterlijn wordt behouden.

ac273b6429930798555a3c29e8506046.jpg


Ik denk dat het aan beide zijden hetzelfde is, dus heb ik het gekopieerd naar bakboord.

2d1c5b7722dc363c25efb07dd1a3de28.jpg


De dekrand die je bovenaan ziet, is een hele tijd opgeschuurd en gevijld en met CA behandeld tot hij recht is. Dit gebeurt met elk recht vlak dat ik op dit model tegenkom, want recht is vaak niet recht maar ingedeukt. Dat merk je pas als je een vijl over het stuk laat gaan en de middelste zones glanzend blijven. Er zitten ook heel wat freesstructuren uit de mal op. Er gaat een hoop CA over en dan wordt er terug gevijld tot er niks meer glanst.

a8d96263d1d0bdb1d86a20a208d28625.jpg


Bij dit stuk was er dus heel wat werk aan de winkel. Ik wilde natuurlijk alle poorten open hebben voor de zichtbaarheid in de hangar.

123d6174b43c4be39d107b2cb3364ca4.jpg


Er moest door zo'n 2mm plastic gesneden worden, en dat in een boog. Daarvoor heb ik een cirkelsnijder gebruikt.

b7fda1b38b13e63b4f232f6bb29ec939.jpg


Die gaat niet door 2 millimeter plastic, maar geeft toch een goeie aanzet die je met een scalpel kan uitdiepen.

9baedac715bc818b56cc253145c91268.jpg


1b7600a078239dc084d51aaaaad6054c.jpg


De laatste halve millimeter wordt er met een hamer uitgeslagen.

bc7be5719131a6392e673be4f4684d1f.jpg


Dan is er wel wat reparatiewerk nodig, maar dit is aan de binnenkant van het model.

a865e3faf95fddc6a9d3530ba1f1d08e.jpg


De wand wordt ook hier vlak gevijld.

be27bd6fc315320c352abe6211bec5cb.jpg


Deze details zijn voor hun tijd prima gegoten, maar ze kunnen nog verbeterd worden.

f1c1d84a8372338be67839562338ab5c.jpg


Goed opletten voor verborgen sinkmarks.

c780fa018f61355976991ba3f418774f.jpg


Dit PE van de vorige projecten is nog wel bruikbaar.

68eff4a577ed8b39d408d6ebcab3f0ce.jpg


Vreemd genoeg zat het niet in de Revell set, daar laten ze de gegoten laddertjes en deurtjes op het model (in dit geval dat van Aurora) zitten. Relingen zullen er later wel bijkomen.

5f1e598b5c9794e036ea82185680fbfc.jpg


Het stuk wordt in de romp vastgemaakt. Je moet het iets buigen om de romp te volgen. In de handleiding is de volgorde niet goed aangegeven, maar je kan de binnenste 4 liftsteunen pas bevestigen als dit stuk geplaatst is.

665b2e4d8bc38b6078a43d223f7e6794.jpg


Een tweede stuk wordt aan bakboord toegevoegd, hier kan je duidelijk de noodzaak van dat bijvijlen zien aan het vlak dat links opduikt. Er zitten ook veel graveerlijntjes over de wand, dit is dus volledig opgeschuurd.

c8c78a6c3be9a5c6d7af134a1b5e2934.jpg


In de hangar zitten er platforms voor takels en leidingen, allemaal geprint. Hier wordt de leiding verlijmd zodat ze van de muur af blijft.

db2107663bc5ca8b7b2a86599fe06b5d.jpg


Wat ik wel opmerkelijk vind, is dat het PE hier perfect in past. Ik ging er vanuit dat het PE niet mee van 1/350 naar 1/400 geschaald was, blijkbaar hebben ze toch iets kunnen regelen?

43ef665dff121cc0143e57e1651f0f58.jpg


Hier zie je dat het stuk toch goed past op de 1/400 kit.

96264754ad0806471539446814f214ac.jpg


Ik probeer de poortstukken door een graveerlijn recht te doen afbreken, maar dit is al twee keer mislukt. Er zou zelfs een strook onder de poortopening moeten overblijven. De volgende ga ik dan maar langs het blok afzagen.

a664d48bc2b10cd10caf5eb53de6f09a.jpg


Ze zijn trouwens wel de mist in gegaan met hun nummering, hier verschijnt tweemaal hetzelfde nummer en dat dan nog onder een stuk buis dat nu niet nodig is. Het kleine stukje zou 7-1 moeten zijn. Wel mooi dat er überhaupt nummering aanwezig is, vroeger moest je het soms doen met een beschrijving op papier.

3e5dcc76f77d534f936dfc20c3b75dab.jpg


Deze kabelbundel is dunner dan de steun waar hij op staat, dus die wordt verpulverd als je de steun met een mespunt aanraakt. Een rechtgevouwd nietje werkt evengoed.

41b00315524b83b1621f7eb0ed908d1a.jpg


Het derde stuk wand is nu afgewerkt. Dit PE past allemaal schitterend, al is het wel erg fragiel.
 
Bedankt voor de opmerkingen, het gaat wat trager want ik ben nu eindelijk opnieuw aan het werk.

effcaf85a9ba1f3ecf5a03ad93320bec.jpg


Deze blokken waren een verschrikking om door te zagen. Ook het paneel brak in drie stukken omdat het versmalt waar de blokken moeten komen. Je moet hier niet eens veel kracht op zetten om dit mee te maken.

a5d0423d44ead041c23f405b4e2874eb.jpg


Tussen de twee blokken zal de scheidingswand komen waarop het schilderij stond.

26c398adbf85f10c6731c0e94edb2299.jpg


Tijd om wat stukken recht te maken. Daarbij ligt ook het zwaard van Alucard, die misschien spoedig een topic krijgt.

5265af043ffe03fb8ba3dcb0fff4a48e.jpg


Dit is een van de uiteinden van de hangar. De onderdelen zijn slecht afgemeten. Zoals je ziet, heb ik een plaat in drie stukken moeten breken om het aan de binnenzijde aan te doen sluiten. Een ander stuk moest met Evergreen gerepareerd worden.

2ab8250d1e46dd42557611a3e6346c51.jpg


Ze denken dat ik gek genoeg ben om deze planken ook nog af te gaan zagen.

15ebe3554c95159abc6273b012812d14.jpg


Uiteraard gebruik je hier beter Evergreen in de plaats, je kan het zelfs nog beter doen passen op deze manier.

3cda3bac38506fc844451f9a495b458b.jpg


Ook de voorste plaat is te kort, het is links opgevuld.

26243febda0dd0670cdfd3bb953e0175.jpg


Het laatste winch-platform wordt bevestigd. Dit stuk muur is erg krom en zal ook verwarmd moeten worden.

3f2aeaeb6f16b4f5d5c6e528fd60a4e1.jpg


Een van de stukken plafond is met veel moeite van de printblokken ontdaan. Helaas is dit veel moeilijker dan naar mijn idee zou moeten, er zit zo'n blok aan de twee zijden! Dit zaagwerk gaat nog zeker een week duren.
 
Succes in je nieuwe werk.
De pe gaat ook hier niet ontbreken zo te zien.
 
Bedankt, Pascal. Er is alweer een eind weggezaagd in het resin.

6d0d36020decf33a3e4862342cca6a4f.jpg


De plafondelementen waren allemaal redelijk zwaar om in te zagen, even afwijken met het zaagblad en je hebt zo beschadigingen. Gelukkig was er een een meevaller, de hangarvloer met de grootste elementen ging dan weer heel makkelijk. Ze hadden alles op deze manier moeten printen. Toen ik alle grote stukken uitgesneden had, was het tijd voor koekenbak.

8e5e0c4d647c6c07053248966f5f0e90.jpg


Deze stukken waren duidelijk kromgetrokken, ze moesten allemaal opgewarmd en platgedrukt worden.

80ec204592915eff1a28386f42d1242a.jpg


09270ae4e16026f9cdc260d4746ab0f6.jpg


ebb30505b326db17a7a274dd82eb8942.jpg


1914a0dde68936ba24aec644b664a47f.jpg


Daarna heb ik ondersteuning gebouwd voor elk vloerdeel, zodat het er niet uit kan vallen bij een schok. Ik heb een vaste afstand tot het dek afgemeten.

6715f9cc4cac05d2176274419ca35882.jpg


Nu moesten alle vloerdelen afgemeten worden om aan te passen aan de romp. maar ik kwam tot de vaststelling dat zo goed als de poortdelen pasten, zo slecht de vloer aangepast was. Ik heb eens vergeleken met de lengte van een 1/350 kit zoals die bij Superhobby aangeboden wordt met een lineaal erbij. Het blijkt dat L'Arsénal gewoon een 1/350 vloer geleverd heeft, het is even groot. Daardoor heb ik nu extra veel zaagwerk, alles zal qua details iets te groot uitvallen. Maar ik zal hier nu mee verder moeten.

3ca3af5b5fa5bd8abe919216f00da955.jpg


495e7832b2ebeaa471f5c853a37da393.jpg


Dit betekende dat het pas gebouwde achteruiteinde getrimd moest worden. Het is nu zeker twee centimeter smaller gemaakt, waarbij het gelukkig niet helemaal uit elkaar viel in het water.

7ed4df5157c9d227c183704a7d67fae9.jpg


Elk van de vijf grote stukken werd aan de stuurboordzijde ingenomen tot het paste. Ik kan ze nog niet vastlijmen, want er moeten nog elektrische leidingen onder komen.

82be864e361cfe773c005246d5cece6e.jpg


1a040f90d6bfa0cc9b0789d9949fe9cf.jpg


Ik heb wel de lengte bewaard tot het voorlaatste stuk, zodat de tie-downs in de vloer een continu patroon zouden houden.

292f72e4998a5b8312c35cbd54d0df1d.jpg


Daardoor moest deel 4 vooraan al versmald worden.

e82c678aaf44416c833fb7b600eb7cfd.jpg


Ik ben nog niet klaar met de wanddelen, hier eentje met wat scratch in de plaats van een verloren stukje.

20f616a1eabad8af77f18634c9abfc07.jpg


Dit is het voorlaatste deel geworden, met uitsparingen voor de poorten.

59cb7b8a55aaf64c7af1e34d3189ef4a.jpg


Het laatste deel moest in lengte gehalveerd worden. Ettelijke uren van zaagwerk zitten hier al in, en er zijn nog steeds een viertal muurdelen met accessoires te doen. Dat zijn nog wel een paar dagen werk. Er zijn er die vinden dat modelbouw leuk moet zijn. Maar dat klopt niet altijd, modelbouw moet soms pijn doen.

2ab98d8f849e9bd6adef5d5e8d0918f3.jpg


51d903bfedec74d4856b94c121aa0f23.jpg


f57199d74c7f0fbe43e0be54411b9ddc.jpg


En nu een enigma, volgens het plan moeten er vijf stukjes op de wand komen, die ik dan ook losgemaakt had (een kwartier werk). Om dan vast te stellen dat dit stuk wand deze details al bevat. Het getuigt ook weer van haastwerk. Er moet alleen nog PE op komen.

01b9b0dc96d6d2237f1bd96f4f153ed4.jpg
 
Als je dit allemaal leest dan begrijp je beter waarom dergelijke kits in de vuilnisbak belanden.
 
Ondertussen ben ik door het meeste zaagwerk heen geraakt. Ik heb de vijfde vloerplaat eerst erg klein uitgesneden, maar bij nadere bestudering van de schema's van de hangar (want een plan is er niet) moet die nog een stukje verderlopen voorbij de voorste poort. Er is daar nog een galerij in de hangar en die mag natuurlijk niet voor de deur zitten. Dus heb ik het vloerstuk terug wat uitgebreid. Voor de wanden had ik PE steuntjes gekregen, maar de resin buizen die je erbij krijgt zijn echt rommel. Je moet er een film tussen wegsnijden, maar dit leidt er alleen toe dat de buizen in stukjes breken. Dit gaat natuurlijk beter in metaaldraad.

889fc9c6ddec9f480ff7e3659e8a3d57.jpg


b248693313c3201f55acd83a06c01e54.jpg


Een laatste dik resinblokje wilde ik niet meer zagen, het zat op een kleine voet, dus wat kon er mis gaan als ik die er af sloeg? Van alles dus, er brak een hoek af en ik heb dus een grote kier opgevuld met resinbrokken en putty. Het stuk muur was ook weer een toonbeeld van prima zaagbaarheid, ook daar moest de putty bovengehaald worden. Iets wat ik overigens vrees is dat de muren eventueel een millimeter te hoog gaan zijn. Om dan het dek er op te krijgen, zou er onderaan overal een stuk van een millimeter af moeten. Je kan de vloer ook niet lager leggen, want dan is er een opstapje aan de liften. Ik hoop dat er bij alle muurelementen rekening is gehouden dat het plafond daar ook nog tussen moet, er mogen dus geen details tot bovenaan reiken. Het blijft mogelijk dat er geen plafond tussen komt. Als het er tussen komt, moet ik in de ratenstructuur nog gangen hakken voor de stroomdraden van de verlichting.

79b7e8784579eecdcb687b160ff42ef3.jpg


En nog maar eens een uurtje zaagwerk:

e7e16ef3baf99bc6a1fd34fc3d599c25.jpg


33d14a7b7e0862d698854203548effc0.jpg


Nu heb ik waarschijnlijk alle delen klaar om te bevestigen, wat kan gebeuren na het leggen van elektrische bedrading. Daarom nu eerst een dry-fit. Enkele stukken zullen ongetwijfeld te lang zijn en ik zal proberen vooral te snijden in stukken muur zonder detail.

7ff74d66bd0bea7a595ead2bd2e1ef4a.jpg


Hier de galerij die zoals bij de echte hangar aan stuurboord ingenomen moest worden.

8af0ac088ebfa31be9ac29b8777099e4.jpg


d0dadecce634f9a3c542f036a9c92298.jpg


1713542c1db066080321417552aaf377.jpg


a024fa60f6dcd94d9df3191d3fbc5a50.jpg


Net waar die Tetrisblokjes zitten, zou er een stuk uit de muur moeten. Ik weet ook niet of de schuifdeur op de juiste plek zit. Die heeft rails in de vloer, dus daar kan ik niet mee schuiven.

Nu moet er ook al aan de airwing begonnen worden, als ik vliegtuigen in de hangar wil. Ik denk niet dat er op elegante wijze een stuk van het dek wegneembaar gemaakt kan worden, en dat zal ook danig vol staan met breekbaar spul. Ik ben dus vandaag begonnen met het losmaken van vliegtuigjes uit de printplaatjes. Ik had er wel rekening mee kunnen houden dat dit geen sinecure zou worden.

8ac9a4c960d59b23986bba6c1d86e178.jpg


fe2080eb9fe9f4c90c59e959a36feda8.jpg


bf004e0f518bd1d5b6dc567801540969.jpg


Bij de E3A Vikings is het probleem het voorste landingsgestel. Een van de printsteunen zit aan het wiel gelast en je moet die zorgvuldig lossnijden voor je de andere steunen losknipt. Het heeft me toch een drietal landingsgestellen gekost voor ik de techniek doorkreeg.

7b0922fa6adea238df6880c19be58675.jpg


De Vikings die de vleugels gespreid hebben, bezitten aan beide flanken een stukje printsteun dat erg lijkt op een stuk van het landingsgestel. Ik kon er nergens in mijn boek "Airwing Enterprise" een verwijzing naar vinden, dus moest dit stukje er af. Het zit ook niet op de exemplaren met geplooide vleugels.

0f1b1666a79a1700ac00990c5f46e887.jpg


Toen de tien toestellen bevrijd waren, moesten ook nog de wapensets losgemaakt worden. Die zitten heel logisch geplaatst op het plaatje.

58f9ee30e3723058fa3b0b6547c2bd3c.jpg


De ASW-mijnen in het staartgedeelte zijn op de toestellen zichtbaar meegeprint. Dit zou bij een gegoten resinkit van L'Arsénal nooit afgewerkt geweest zijn, ze zijn er enorm op vooruit gegaan.

a1068f04101023ecc715b2f03124a4a2.jpg


Bij een van de Intruders was een wiel niet afgeprint. Vreemd genoeg stond er een soort van 2D weergave van dat wiel opgericht. Hier zal ik moeten scratchen.

26151d7ad4b66a2ea9f06d370fca09d3.jpg


Merk op hoe teer deze landingsgestellen met al hun deurtjes afgeprint zijn. Wel zal er op de vlieghuid geschuurd moeten worden, want printbanen zijn nog steeds herkenbaar. Maar ook niet te hard, want paneellijnen lopen er tussendoor.

764b447525c3795262544038327c44fb.jpg


Bij de Corsair II's zitten er nog meer wapens. Er zijn nu 5 pakjes met vliegtuigen uitgepakt, maar we zitten nog niet aan de helft van het schoonmaakwerk. Schilderen zal een enorme klus worden, gelukkig zijn moderne vliegtuigen in saaie eenkleurenschema's.
 
Zalig om te zien. Inderdaad de saaie kleuren van de LoViz camouflage zullen het werk gemakkelijker maken. Het wel minder kleurrijk zijn.
 
Terug
Bovenaan