Hoofdsponsor

1/72 Opel Maultier

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 20/03/2023
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Bouwhonger, 1/72, nieuwsgierig en een beetje schrik. Dat is het recept voor deze kit van een Opel Maultier welke ik wil bouwen.

Bouwhonger: de HS 125 nadert de afwerking, de M8 Greyhound is ook goed op weg en mentaal precies niet in staat om een Panther te spuiten in camo.
1/72: nog altijd een eerste liefde en veel te veel kits die naar mij liggen te kijken, zeker deze hier die in het zicht lag.
Nieuwsgierig want een resin en PE kit met zeer fijne PE.
Beetje schrik want de rupsbanden zijn in 1 stuk PE dat moet gebogen, geplooid en gelijmd worden.

Deze kit valt onder de categorie "minder gekende merken"; in feite bijna zelfs onbekend.

Boxart.jpg

W - Model staat voor Karel Waisser - modely uit Kladno, Tsjechië. Zoals te zien op de doos waarschijnlijk ooit gekocht voor 8,60 €.

Parts.jpg

Als onderdelen krijg je een zakje met de loopwielen van het onderstel, een zakje met spatborden en grotere stukken zoals het chassis, laadbak en cabine. Alles zal serieus moeten opgekuist worden.

PE.jpg

2 frets met PE welke in de instructies aangeduid worden met de letter M van metaal. Je kan er inderdaad geen koperkleur in terug vinden, het lijkt eerder op een vel oud aluminium.
Het bovenste stuk komt niet overeen met hetgeen geprint is op de handleiding maar ik heb er vertrouwen in dat ik alle stukken wel zal vinden.
Het onderste stuk betreffen de rupsbanden. Volgens de instructies moet je die eerst omvouwen en zo op elkaar verlijmen alvorens deze aan te passen en te verlijmen op het voertuig. Nog nooit gedaan, beetje schrik voor want geen opties in reserve.

Instructions.jpg

De instructies op 1 kant van een A4'tje zijn van het type: kijk goed, zoek het uit en hopelijk vind je het wel.

Het zal in de eerste plaats zoeken zijn naar welke lijm het best zal te gebruiken zijn op deze stukken. Vanavond al een eerste poging gedaan met de groene Gator Glue Grip voor de eerste PE stukken. Hopelijk hangen ze morgen stevig aan elkaar.
Ga mij zeker niet haasten bij deze kit.
 
Wel mooie onderdelen zo te zien.
 
Een Maultier op 1:72, deze ga ik aandachtig volgen.
Heb er ooit eens aan begonnen om van een gewone Opel Blitz een Maultier te maken op deze schaal.
Deze staat nu aan de kant omdat ik toen geen passende tracks had om er op te leggen...
Intussen heb ik twee kits aangeschaft van een Panzer II, zodat ik (ooit :unsuree:) de tracks van één van deze kits kan kopiëren en in resin kan afgieten.
Intussen zal ik genieten en leren van deze bouw :winking:
Suk6 🤞
 
Wat die PE betreft zit er geen koper/messing onder de aluminiumkleur? Maar ziet er uit als een leuk model.
 
Mhhh tempted... heb hier nog een paar 1/72 kitjes met gelijkaardige tracks... benieuwd... proberen op te schonen en solderen voor de stevigheid in plaats van lijmen?
 
Bouwhonger, 1/72, nieuwsgierig en een beetje schrik. Dat is het recept voor deze kit van een Opel Maultier welke ik wil bouwen.

Bouwhonger: de HS 125 nadert de afwerking, de M8 Greyhound is ook goed op weg en mentaal precies niet in staat om een Panther te spuiten in camo.
1/72: nog altijd een eerste liefde en veel te veel kits die naar mij liggen te kijken, zeker deze hier die in het zicht lag.
Nieuwsgierig want een resin en PE kit met zeer fijne PE.
Beetje schrik want de rupsbanden zijn in 1 stuk PE dat moet gebogen, geplooid en gelijmd worden.

Deze kit valt onder de categorie "minder gekende merken"; in feite bijna zelfs onbekend.

Bekijk bijlage 431753

W - Model staat voor Karel Waisser - modely uit Kladno, Tsjechië. Zoals te zien op de doos waarschijnlijk ooit gekocht voor 8,60 €.

Bekijk bijlage 431754

Als onderdelen krijg je een zakje met de loopwielen van het onderstel, een zakje met spatborden en grotere stukken zoals het chassis, laadbak en cabine. Alles zal serieus moeten opgekuist worden.

Bekijk bijlage 431755

2 frets met PE welke in de instructies aangeduid worden met de letter M van metaal. Je kan er inderdaad geen koperkleur in terug vinden, het lijkt eerder op een vel oud aluminium.
Het bovenste stuk komt niet overeen met hetgeen geprint is op de handleiding maar ik heb er vertrouwen in dat ik alle stukken wel zal vinden.
Het onderste stuk betreffen de rupsbanden. Volgens de instructies moet je die eerst omvouwen en zo op elkaar verlijmen alvorens deze aan te passen en te verlijmen op het voertuig. Nog nooit gedaan, beetje schrik voor want geen opties in reserve.

Bekijk bijlage 431756

De instructies op 1 kant van een A4'tje zijn van het type: kijk goed, zoek het uit en hopelijk vind je het wel.

Het zal in de eerste plaats zoeken zijn naar welke lijm het best zal te gebruiken zijn op deze stukken. Vanavond al een eerste poging gedaan met de groene Gator Glue Grip voor de eerste PE stukken. Hopelijk hangen ze morgen stevig aan elkaar.
Ga mij zeker niet haasten bij deze kit.
Die rupsen zullen waarschijnlijk wel het moeilijkste werk worden en aan de rest nog veel opkuis. Succes. Willy.
 
Je haalt wel de meest obscure merken tevoorschijn de laatste tijd.. ik ben dan altijd benieuwd of het goed past en zo ja, waarom het merk zo klein is... misschien liefhebbersprojectjes. Dat is dit in elk geval blijkens je introductie, dus ik volg met interesse.
 
@ Pascal: Ja, de resin lijkt goede kwaliteit te zijn.

@ Graeme: You are always in the first row on these builds.

@ Beyond: Het Franse Al.By heeft een apart onderstel (resin) voor een maultier. Probleem is dat je dat merk nog moet kunnen vinden.

@ Ron: Neen, lijkt eerder op oud aluminium.

@ Silenoz: Ga toch eerst proberen met lijm, solderen is niet mijn sterkste punt.

@ Willy: Moet eerst leren het plan te lezen en het voertuig in elkaar te steken.

@ Roy: Obscure merken ? Ik ? Hier? Het zijn juist die rare merken die indertijd uitbrachten wat anderen niet deden en ik ben er nooit voor te vinden geweest om de 27ste versie te maken van een Tiger of dergelijke. Je zal wel nog andere rare dingen tegenkomen in de toekomst.

Terug naar de Maultier.
Ik heb een Italeri versie op 1/35 liggen en heb er eens het bouwplan bijgehaald om dit te vergelijken met dat van mijn kit. Tevens heb ik een plan van de Roden 1/72 gedownload om beiden te vergelijken.

Dank zij die plan vergelijkingen ben ik er achter gekomen dat ik zelf assen moet maken van stretched sprue, tenminste volgens de instructies. Denk dat ik in de plaats eerder Evergreen rod of metaal ga gebruiken. Jammer genoeg tonen de wielsets niet duidelijk waar de assen moeten bevestigd worden.

Maar we zijn in ieder geval al gestart met de voorste as en ophanging.

Vooras.jpg

Tevens heb ik de opstaande houten latten van de laadbak al kunnen verlijmen. Zij bestaan dus volledig uit PE met telkens een voor- en een achterkant en dan de opstaande steunen apart. We hebben dus al 18 stukken PE verwerkt op deze planken alleen.

Wordt vervolgd, langzaam maar zeker ...
 
Wel een grappige suggestie, stretched sprue, maar inderdaad is het idee om Evergreen te gebruiken wat zekerder qua diameter misschien. Hoewel die stretched sprue misschien net iets harder wordt wanneer afgekoeld.
 
Gisteren veel tijd verbruikt om tot een deftige oplossing te komen wat de assen betreft. De 3 instructies (W-Model, Italeri en Roden) nagekeken om te zien en uit te vissen waar de assen moeten komen en waar/hoe de wielsets moeten komen.

Geen plastieken maar metalen assen gemaakt en deze met groene Gator Grip verlijmd, tevens de cardan en brug van de trekkende as aangebracht.

Assen.jpg

Echter, bij het plaatsen van de wielsets, blijkt dat er toch iets fout gegaan is want de wielsets overlappen elkaar en dat kan elemaal niet.

Wielsets.jpg

Gisteren ook enkele PE sets, welke de steunen moeten vormen voor de laadbak, geplooid en verlijmd maar ook hier is het onduidelijk wat waar en hoe.
Om die reden heb ik beslist om deze bouw even op de trage baan te schuiven en een 1/35 model van de Opel Maultier op te starten.
Afgaande op de vorderingen bij het 1/35 model zal ik deze 1/72 dan verder aanpassen en afwerken.

Het loopt hier zeker niet weg.
 
Ik denk dat je misschien beter wacht met de assen tot je een (dryfit) kan doen met de cabine en de laadvloer op je model.
Mijn ervaring heeft me geleerd dat de tracks wel eens te dicht of te ver naar voor of naar achter kan staan, waardoor de bovenbouw dan niet meer correct uitkomt...
Ik heb wel gebruik gemaakt van een vuil boekje van Waffen Arsenal, nr34, over de Maultier...
 
Zoals beschreven gaan we het chassis van het 1/72 model vergelijken met dat op 1/35 en de bevindingen zijn niet leuk:

Chassis.jpg

We beginnen vooraan waar we zien dat de bladveren bij de 1/35 evenwijdig met elkaar staan. Deze op 1/72 staan vooraan naar elkaar gericht. Nergens in de instructies staat vermeld dat de PE delen moeten dienen om te fungeren als steunpunt voor de vering.
Dit stuk afbreken en herplaatsen is niet mogelijk omdat ik te veel zou breken en ik zou zowel de boel direct in de vuilbak kunnen smijten.

De voorste as (met de krukas en de pont) van het Maultier deel staat dan wel al weer op zijn plaats.

Meer naar achteren zie je op de 1/35 dat het speciale Maultier buizen deel in feite los staat van het chassis. Dat is bij de 1/72 zeker niet het geval, het maakt er integraal deel van uit.

Achterstuk.jpg

Het laatste stuk van dit buizenframe ligt achter de 1/72 versie om reden dat die nergens past op het chassis. Normaal gezien zou dit achterste stuk moeten dienen om de achterste wielen op aan te brengen (zie bovenste foto). Komt er bij dat enkele minuten na het nemen van deze foto, het losliggende stuk bijna verpulverde in mijn handen.
Ik ben er niet de man voor om dit nu allemaal te beginnen los snijden en te vervangen en dus ga ik mijn plan moeten trekken in verdere stadia.
 
Vandaag geluk met een ongeluk.
Ongeluk in die zin dat de vooras en de ophanging los kwam bij het verder werken aan het chassis.
Nu die stukken er toch af waren zonder schade (blijkbaar werkt die Gator Grip toch niet zo goed) dan maar mijn stoute schoenen aangetrokken en gekeken of die metalen plaatjes er ook afkonden zonder schade en, jawel, het lukte.

Mij vervolgens gericht naar de vooras van de 1/35 en de metalen stukjes herplaatst; dit maal mits gebruik van een goede CA lijm. Vervolgens opnieuw de voorste bladveren en de vooras geplaatst.

Vooras.jpg

Het is niet 100% maar het ziet er toch beter uit dan voorheen en lijkt op de 1/35 versie.

De metalen steunen voor de laadbak zijn ook zo rare gevallen. In de instructies staat dat je ze moet in elkaar knutselen maar nergens is aangegeven waar ze juist moeten komen. Ook hier geeft de 1/35 de goede richting aan:

Steunen.jpg

De metalen steunen hebben een bovenbalk wat de 1/35 niet heeft maar daarentegen heeft de 1/35 balken onder aan zijn laadbak en de 1/72 niet. Loopt dus gelijk op en ik krijg zo de indruk dat we er misschien nog gaan geraken.
 
Mooi om de vergelijking te kunnen zien wat het nog interessanter maakt.
 
Eindelijk de loopwielen kunnen herplaatsen maar de kit is fout.
De gaten welke ik eerst geboord had zaten wel degelijk op de goede plaats, nu heb ik nieuwe moeten improviseren, ben er niet echt gelukkig mee, vind het zeuren.

Loopwielen.jpg

Nu nog uitvissen hoe we de tandwielen gaan plaatsen.
 
Jammer maar dat is het lot van de modelbouwer, er zitten vaak foutjes in instructies…
 
Experimenteren met de PE tracks.
Sommige van de om te plooien delen waren reeds aan één zijde losgekomen en ik had zo de indruk dat de volledige track omplooien en verlijmen niet de beste oplossing zou zijn.

Dus maar eens getest of het zou lukken in kleinere stukken en of deze track onderdelen het uiteindelijk zouden houden.
Vijf stukken losgemaakt, hun spiegeldeel ingewreven met Gator Grip, omgeplooid en aangedrukt. Hierna de volgende 5 en zo verder, ajusteren waar nodig ...

PE tracks 1.jpg

Het leek te werken maar voor alle zekerheid toch maar nachtje laten drogen.

PE tracks 2.jpg

Daags nadien deel 2 en dit is het voorlopige resultaat. Ben al blij dat dit gelukt is.
 
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je bedoelt en waar ik naar kijk.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan