Hoofdsponsor

1/35 Opel-Blitz-Maultier (Revell/Italeri)

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 1 april 2023 en dit is geen grap.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
De bouw van de 1/72 Opel Maultier loopt niet zoals verwacht en daarom start ik deze 1/35 bouw als referentie waarbij ik kan vergelijken met de andere kit.

Ik noem deze dan ook opzettelijk Opel-Blitz-Maultier omdat dit de titel is welke op de (oude) kit staat welke ik ga gebruiken. Oud is ie zeker, volgens Scalemates zou die dateren rond 1977, jaar waarin sommige onder jullie waarschijnlijk nog niet geboren waren. Het is tevens één van die kits die uitgebracht werden onder 2 labels namelijk Revell Italaerei en let op de schrijfwijze welke nog steeds verwijst naar het originele Italiaanse merk .

Boxart.jpg

De instructies zijn overduidelijk Italaerei zoals ik ze graag heb, niet ingewikkeld en goed aangeduid.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

Instructions 3.jpg

Instructions 4.jpg

De kit is niet overladen, slechts 2 grote sprues

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

Parts 3.jpg

en tenslotte 2 rupsbanden als dropvreters, 3 vinyl banden, een glaspartij (niet op foto) en een decal velletje.

Denk dat deze bouw wel vlotter zal gaan dan zijn 1/72 variant.
 
Heb deze ook in de stash liggen, wel een iets jongere uitgave, van Italeri..
Ga deze dus zeker volgen :winking:
 
Kijk zo kan het dus ook, twee sprues voor zo’n grote machine. Succes!
 
Veel succes met dit oudje
Ps : ik was 7 toen deze uitkwam 😄

Greetzzzz Modest.
 
Minus 1 hier. Ik was al wel in productie misschien.
 
Hoezo nog niet geboren ? Ik had verdorie al mijn eerste lief op 9-jarige leeftijd (Sabine van rechtover de deur) :)

Alle gekheid op een stokje, in die tijd was Italeri wel één van de betere merken in Europa, goed, niet on par met Tamiya, maar toch pakken nauwkeuriger en gedetailleerder dan het toenmalige Airfix, Heller, Matchbox en Revell (D).
Ik volg alvast uw bouw van dit toch niet zo bekend voertuig
 
Minus 1 hier. Ik was al wel in productie misschien.
Bij ons zeggen ze dan, hij zat nog in zijn vader zijn kuiten... :ROFLMAO::ROFLMAO:
Zelf ging ik in die periode naar het eerste leerjaar, klein broekventje nog dus :LOL:
 
Wat een jonge gasten hier zeg ... :LOL: :LOL: , ik was al 3 jaar aan het werk bij mijn oude firma in 1977. (ben van 1955)

Italaerei, later simpelweg Italeri was in die tijd inderdaad één van de betere merken.
Tamiya was voor velen (zeker voor mij) dikwijls te duur en zij brachten heel weinig uit op schaal 1/72 wat toen voor mij mijn basis schaal was om modellen te maken.

Het eerste wat mij opviel aan de instructies was dat men melding maakte om bepaalde kleine stukken van de cabine onderdelen te verwijderen. Deze stukken waren op voorhand ingegraveerd en het uitsnijden ervan moest gebeuren om de spatborden, typerend voor de Maultier versie, te kunnen aanbrengen. Ben even gaan piepen bij het gewone model van de Opel Blitz truck van dit merk en ook daar waren zij al voorzien in de moules. Er was dus heel goed over nagedacht door Italaerei.

Cabine.jpg

Links het deel met het te verwijderen stuk,
in de achterwand heb ik links het stuk niet en rechts het stuk wel verwijderd,
rechts is het stuk verwijderd.

Daarna volgde de samenstelling van het chassis en dat verliep heel vlot met weinig opkuiswerk.

Chassis.jpg

en dit deel van het chassis gaan we vergelijken met dat op 1/72.
 
Dat ziet er alvast veelbelovend uit, en inderdaad Tamiya was en is nog steeds pokkeduur (en in mijn ogen heel erg over-rated).
 
De steunen voor de laadbak werden ook reeds aangebracht.

Steunen.jpg

Was nodig om deze op 1/72 te kunnen naar spiegelen.

Al met al is dit een leuke kit welke gemakkelijk op enkele uren/dagen zou kunnen gemonteerd worden maar we gaan hem in hoofdzaak verder bouwen om de kleine Maultier tot een goed einde te kunnen brengen.
 
Goed dat de kit aangenaam werken is.
 
Nu de 1/72 versie opzij ligt is er geen reden om te wachten met deze verder af te werken.

Ik had eerst alles gespoten in een zandkleur van AK maar dat leek mij toch heel bleek vooral vergeleken met de boxart waar de gele kleur tevens een groene tint heeft. Toevallig heb ik ook een spuitbus van Vallejo 28001 Panzer Yellow/Dunkelgelb welke meer naar die kleur neigt en heb dus besloten die te gebruiken. Sommige delen zullen echter in de AK kleur blijven, zij krijgen toch een na-behandeling.

Loopwerk 1.jpg

Loopwerk 2.jpg

De in de kit voorziene motor zal niet zichtbaar zijn, hij dient enkel ter opvulling.
Deze loopwielen mogen een nachtje drogen.

Met bak.jpg

Even de bak er op gezet in dryfit.
Nu eerst de cabine afwerken.
 
Mijn favoriete trucktype, leuk om hier (gunstige) vooruitgang te zien :)
 
Zoals ze hier zeggen: ik was nog vloeibaar toen deze uitkwam (-2)... mooi werk tot nu toe
 
Mijn beide muildieren lijken mij tegen te werken.

Heb de rupsbanden kunnen schilderen en installeren zonder breuken, de laadbak werd al bevuild maar ik krijg de cabine niet goed. De bruine wash van MIG geeft niet het gewenste resultaat en de gele wash lijkt de originele verf weg te nemen. Ik denk dat ik zowel bak als cabine zal moeten herspuiten.

Groen 1.jpg

Groen 2.jpg

Groen 3.jpg

Laadbak en cabine nog in dryfit.
Jullie opmerkingen en adviezen zijn welkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Misschien een filter eroverheen?

Het contrast is nu inderdaad wel erg groot, het vervuilde zou je kunnen afzwakken en het schone zou je met een filter kunnen bewerken.
 
Als de cabine hetzelfde verweerd word vind ik het er wel wel koel uitzien.
 
prachtig inderdaad als alles in dezelfde stijl zou geschilderd worden zal het prachtig model zijn
Erwin kennende komt dat dik in orde
Succes maat
Marc
 
Ik zou een camo met groene vlekken op de kabine zetten, en de bak laten
 
Ik volg Silenoz , camo geeft altijd wat meer variatie en diepte.


Greetzzzz Modest.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan