Hoofdsponsor

1/35 Opel Blitz Ambulance.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
Een vervolg aan de stapel ingestorte dozen....:-)

Met een traag bouwende Junkers en een "Tilly" die eerst moet geschilderd worden dan maar de volgende doos open getrokken (nr 17 dit jaar).
Deze doos heb ik geruild met een forumlid welke deze reeds gedeeltelijk gestart was; de bouw zou dus iets sneller moeten gaan.

De officiële titel is: Typ 2,5-32 with shelter, WWII German Ambulance Truck. Kit ICM nr 35402 op schaal 1/35.
In feite komt het neer op een Opel Blitz 1,5 ton vrachtwagen uitgerust met een extra opbouw voor het transport van gewonden. Het is dus de lichtere versie van de traditionele 3 ton Opel Blitz maar de cabine is gelijkend.

Boxart.jpg

De kit stelt deze voor in zandkleur met decals zonder enige verwijzing naar een eenheid behalve de Wehrmacht. De truck werd op alle fronten gebruikt gedurende de ganse oorlog en ik ben nog niet zeker in welke kleur ik deze zal uitvoeren.

Instructions.jpg

Duidelijke instructies en een heel klein decalvel.

Parts.jpg

Onderdelen mooi verpakt in een stevige doos.

Build.jpg

en een zicht op de reeds door de collega gebouwde delen die we natuurlijk eerst gaan nakijken om te zien wat er reeds verbruikt werd en wat we nog moeten toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Heb die en paar keer vast gehad maar niet aangeschaft.
Volg met veel aandacht.
 
ik ook vind het een leuke vrachtwagen
Marc
 
Een "restart" van een Opel Blitz kan mij wel smaken, ik volg.
 
Gaan we die motor kunnen terugzien later? Of de binnenkant van de ambulance?
 
Bedankt om te volgen.
Het chassis is nagekeken en bijgewerkt waar nodig; aan de motor ontbreken nog diverse onderdelen.
De instructies raden aan om chassis en motor volledig zwart te spuiten maar dan gaat er bij de motor veel detail verloren gaan. Plus Model daarentegen stelt voor om het motorblok zwart te schilderen.
Het zal misschien toch beter zijn om het voertuig in zandkleur te spuiten ten einde een beetje contrast te bekomen.

Check1.jpg

Ondertussen ook reeds de kofferopbouw in elkaar gestoken en uitgelijnd.
De motor moet nog kleine onderdelen ontvangen alsook zijn kleppendeksel dat ik diende te verwijderen omdat dit slecht verlijmd was.

Check2.jpg

De onderdelen zijn klaar voor een grijze primer.
 
Gaat goed vooruit hier.
Straks gaat ge uwe stock nog moeten bijvullen.:LOL:
 
Zal weer een mooi model worden,veel succes ermee.
 
Avondje of twee bezig gehouden met de motor. Alle stukken staan er op en voor de kleur heb ik mij gebaseerd op een foto van een Plusmodel after market set (die voor alle duidelijkheid hier niet gebruikt werd)

Engine1.jpg

De bougiekabels zijn fijne koperdraad maar ik denk dat ze niet gekoppeld zijn in startvolgorde.

Engine2.jpg

Engine4.jpg

Probleem bij deze rebuild was dat ik nog de motor nog de radiator kon losmaken zonder blijvende schade. Alle kleine delen werden er dus tussen "gefoefeld".
Nu nog wat verweren en misschien de transmissie in aluminium schilderen.

Zoals je kan zien aan de spatborden zal het dus toch een geel voertuig worden, gespoten met een spuitbus Tamiya verf.
De onderdelen van de cabine staan ondertussen ook in de primer.
 
Erwin de onstekingsvolgorde speelt weinig rol hoor hij zal toch niet starten he :winking:Applaustoch goed gedaan
Marc
 
Netjes , en volg weer verder mee.
 
Schone motoruitbouw..., misschien nog wat kabels erbij aan de dynamo?
 
Bedankt om te blijven volgen.

Eindelijk heb ik deze jongen kunnen afwerken. De einsprint bleek lastiger dan voorzien ingevolge een slechte fit van de portieren.

Engine completed.jpg

Vooreerst werd de motor verder afgewerkt door het aanbrengen van bedrading. Ik kreeg al de opmerking dat er geen kabel naar de starter loopt maar ik zou niet weten of die starter wel op het model zit.

Rear Wheels.jpg

En dan was het tijd voor de achterwielen. De banden zijn in rubber.

All wheels.jpg

Alle wielen gevolgd door de achterbouw.

Body.jpg

Door de problemen met de portieren heb ik deze van de bestuurder pas op het einde aangebracht.

Clean body.jpg

Zo hebben we een propere body.

Top.jpg

Hier ontbreken nog de breedte indicators op de spatborden.
 
Tenslotte de eindfoto's:

Fin 1.jpg

Het portier werd aangebracht in open toestand om reden dat deze niet mooi paste. Het interieur van de cabine is volledig aanwezig en kan bekeken worden.

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Mits voorzichtig te zijn kan de motorkap afgenomen worden.

Fin 5.jpg

Fin 6.jpg

Wat mij betreft is deze klaar.

Was eens een afwisseling van de gebruikelijke "green machines". Mooie doos, fijn en gedetailleerd.
Kon waarschijnlijk beter maar heb geen behoefte aan over afgeleefde modellen, heb ze liever iets properder.
Hij zal te zien zijn op de stand IPMS Gent op de Nationals te Affligem doch enkel op zaterdag 16 oktober; ik ben er niet op zondag.

We gaan ons nu concentreren op de Austin Tilly's.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan