Hoofdsponsor

Ontvetten

wet sellery

Well-known member
Registered
Lid geworden
1 jul 2008
Berichten
3.639
Hoi Eric,

Tijdens de airbrush-dag heb je even verteld dat je je modellen ontvet met alcohol. Wat voor alcohol gebruik je en hoe ga je tewerk ?
 
Hallo Pascal.

Je kan er gewoon alcohol 70% van de drogist voor gebruiken op een wattenstaafje of zacht doekje, en probeer er daarna zo min mogelijk aan te komen of draag een katoenen handschoentje.

Met airbrushgroet.
Eric
 
Ik gebruik (ontsmettings)alcohol vooral als ik moet afplakken. Ik wrijf de stukken dan steeds goed in met een borsteltje vlak voor dat ik ga beginnen spuiten. Nog nooit problemen mee gehad :)
 
Verdun je dat product (die alcohol) dan nog een beetje met water eer je dat gebruikt op je model ?
Kan je eventueel je stukken in een badje van dat product leggen om af te weken ?
Heeft die alcohol geen negatieve werking op secondelijm waarmee ik mijn photo-etch op mijn modellen kleef.

Klinken misschien een beetje domme vragen, maar ben al jaren op zoek naar een zeer goeie ontvetter, vandaar.
 
Ik gebruikt het puur. Of dit negatieve werking op secondelijm geeft? Nee, ik wrijf mijn stukken er gewoon mee in en heb er nog geen problemen mee gehad.
Het laten weken in een badje?? Daar zal Erik eens moeten op antwoorden. Want ik heb dit nog nooit gedaan, dus zal/kan ik niet op antwoorden.
Ik ben hiermee begonnen toen ik problemen had met die primer van Zero. Ik herinner me nog dat jij toen ook problemen had daarmee. Na wat rond te vragen kwam er iemand met deze oplossing (heb dit toen ook in een of ander topic laten weten). Ik heb alvast sinds ik het op deze manier doe, nooit geen problemen meer gehad.
 
Alcohol (ethanol) heeft geen gekke bijwerkingen op lijm en dergelijke want het verdampt makkelijk. Zorg wel dat alles ook goed droog is na het behandelen

Eventueel kan je om te ontvetten ook aceton gebruiken (ook bij de drogist te halen). Werkt zelfs iets beter, wel op de dampen letten
 
effe tussenkomen.....

OPPASSEN met aceton: te lang op je plastic en deze kan gaan smelten. Of toch bepaalde soorten plastic. Best eerst een testen op een proefstuk.
 
Alcohol (ethanol) heeft geen gekke bijwerkingen op lijm en dergelijke want het verdampt makkelijk.
Idd heeft geen bijwerkingen en verdampt heel vlug, maar de vraag van Famo om het in en badje te laten weken? Is toch iets anders dan gewoon eens in te wrijven hé.

Eventueel kan je om te ontvetten ook aceton gebruiken
Daar zou ik toch ook voorzichtiger mee zijn hoor.
 
Aceton tast je sec. lijm aan
 
Aceton is veel agressiever dan alcohol. Dat gaat invreten op je plastic/styreen.
Na verloop van tijd valt je model dan letterlijk uit elkaar (zelf ondervonden).
Secondenlijm wordt ook aangevreten door aceton, dus onze "gewone" modelbouwlijm wordt er zeker door aangetast.
Alcohol = ontvettend, normaal geen probleem om je model een badje te geven (niet een aantal uren of dagen laten inweken:8:8).

Mark
 
Ok gasten bedankt voor de info ivm de alcohol. Eens uitproberen.
Het badje dat ik bedoelde was uiteraard geen ééntje van uren maar een goed kwartiertje. Deze optie zal ik maar achterwege laten uit voorzorg
Wat de aceton betreft dat is inderdaad een niet toe te passen middel tenzij je tamiya putty gebruikt om een structuur te verkrijgen op een panzer. Dan moet je ook nog voorzichtig zijn.
 
Famo, normaal tegen een onderdompeling in alcohol, moet je model tegen kunnen.
Alleen NIET, zoals geschreven, laten inweken...

Mark
 
Ik zou persoonlijk ook geen badje geven met alcohol. Denk dat je beter gewoon een doekje neemt dat je bevochtigd met alcohol en gewoon je model schoon wrijft. De moeilijke plaatsen kan je met een wattenstaafje doen...
Ik ben van mening dat het de combinatie is van de alcohol en het wrijven die er voor zorgt dat je de vette plaatsen proper maakt...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan