Hoofdsponsor

1/35 Ondergrondjes

ERVARING
Redelijk wat ervaring, maar ik durf nog wel eens te prutsen...
BOUWWIJZE
Basic
BOUWBUDGET
Zo weinig mogelijk kopen, zo veel mogelijk zelf maken..
BOUWSTATUS
Afgewerkt
COMMENTAREN
Velen komen en gaan, maar laten zelden een woordje staan....
@airbus56 , het is aangenaam om op deze manier terug te kunnen genieten van oude werken welke reeds jaren in dozen opgeborgen zitten.
Nostalgie... net als de boeken van Verlinden, maar met waarde :winking:.

@Pascal , de kadertjes vind ik ook handig.
Ook omdat ze allen dezelfde afmeting hebben, beetje uniformiteit en makkelijk om deze dan naast elkaar te plaatsen op de kast...

@Jerre , zeker eens proberen. Het is geen grote kost en kan makkelijk gemaakt worden.
Voor vliegtuigen kan je eventueel een foto van een landingsbaan, van bovenaf gezien :8, afprinten en er op kleven.
Heb zo al een dio gezien waarop een foto was gebruikt van een landingsbaan tijdens de vlucht. Op die manier zag je de lijnen op de landingsbaan wazig op de ondergrond, en het vliegtuig was zogezegd juist aan het opstijgen. Kwam zeer mooi en realistisch over...
Ook wat @Erwin zegt, er zijn ondergronden te koop op karton geprint, en deze kan je naar eigen zin op maat snijden. Zelf heb ik er nog enkele liggen van Verlinden :LOL: , maar er zijn er intussen al vele andere op de markt...
 
Zo, nog één waarvan ik terug kan genieten :giggle:
Deze keer een M106.
Deze heb ik iets meer opgewaardeerd dan enkel een ondergrondje. Hier was het nodig om een nieuw laagje verf en dan washes en stof erop te smeren.
003.jpg
005.jpg
006.jpg
007.jpg
008.jpg
009.jpg
010.jpg
 
Deze keer heb ik er toch minstens twee keer aan gedacht om een foto te nemen van de werken aan een ondergrondje :LOL:
Ik ga mijn best doen de volgende meer op de gevoelige plaat vast te leggen...

Maar deze dus in twee stappen.
Eerste foto zien we het ondergrondje met de materialen ernaast welke gebruikt zijn.
Gebruikte materialen op deze foto:
Voor de ondergrond basis:
Houtlijm, geëxpandeerd polystyreen (isomo), keukenrol.
De isomo wordt in de gewenste vorm gesneden, daarna insmeren met verdunde houtlijm, keukenpapier erop leggen, beetje in vorm brengen en een nachtje laten drogen.
Tweede stap is dan met een gepast product de ondergrond mooi insmeren en bewerken naar eigen zin.
4.001.jpg

Nog voor alles droog is begin ik dan met verschillende soorten statisch grass te strooien en hier en daar wat plantjes. Dit kan gefixeerd worden met spuitlijm en/of sterke haarlak.
Na enkele uurtjes heb je dan dit als (tijdelijk) resultaat:
4.002.jpg

De bouw van het dio is voorafgegaan aan verschillende aanpassingen van het basisidee. Samen met het model werd namelijk gezocht naar de meest passende setting voor waar ik naartoe wil. Hopelijk past alles nadien nog mooi samen, want momenteel kan ik het model niet in de verse modder plaatsen. Het voordeel van het gebruikte product voor de modder, is dat het kant en klaar gebruikt kan worden nadien om het model te laten huwen met de ondergrond :giggle:
 
heb na wat zoekwerk texturen gevonden van bvb asfalt, beton,... die misschien wel bruikbaar zijn om te gebruiken als ondergrond voor vliegtuigen. 'k ga het ook eens proberen me dunkt.
 
heb na wat zoekwerk texturen gevonden van bvb asfalt, beton,... die misschien wel bruikbaar zijn om te gebruiken als ondergrond voor vliegtuigen. 'k ga het ook eens proberen me dunkt.
Zeker een aanrader om te proberen :winking:
Voor asfalt durf ik soms fijn schuurpapier te gebruiken, heb er zelfs in grijs, zodat de basiskleur al aanwezig is....
Om betonplaten na te bootsen gebruik is dan soms karton van ontbijtgranen o.d...
En vergeet vooral het wc-/keuken- papier vermengd met verdunde houtlijm niet.
Ben benieuwd naar je experimenten :-)
 
Zeker een aanrader om te proberen :winking:
Voor asfalt durf ik soms fijn schuurpapier te gebruiken, heb er zelfs in grijs, zodat de basiskleur al aanwezig is....
Om betonplaten na te bootsen gebruik is dan soms karton van ontbijtgranen o.d...
En vergeet vooral het wc-/keuken- papier vermengd met verdunde houtlijm niet.
Ben benieuwd naar je experimenten :-)
Voila, eerste indruk:
- het glas mag er uit, maakt het wat te glad voor het model
- eventueel klein beetje gras langs de randen toevoegen?
- werkgerief om het aan te kleden is ook een mogelijkheid.IMG-20240122-WA0011.jpeg
 
Mooi.maar je zou het eens moeten presenteren als je de ondergrond gelijk maakt meet bovenste rand kader.
Het is ieder zijn opinie natuurlijk maar nu krijgt de kader wat te veel aandacht omdat uw toestel in een put zit.
De oppervlakte is daar mijn inziens te klein voor.
Nu ,het is ieder zijn smaak en deze opmerking is wat ik er persoonlijk van vind.

P1240004.JPG

P1240002.JPG
 
Mooi.maar je zou het eens moeten presenteren als je de ondergrond gelijk maakt meet bovenste rand kader.
Het is ieder zijn opinie natuurlijk maar nu krijgt de kader wat te veel aandacht omdat uw toestel in een put zit.
De oppervlakte is daar mijn inziens te klein voor.
Nu ,het is ieder zijn smaak en deze opmerking is wat ik er persoonlijk van vind.

Bekijk bijlage 436844

Bekijk bijlage 436845
Inderdaad iets om te proberen. Het was een eerste probeersel om te zien of het visueel zou passen met vliegtuigen. Lijkt dus idd ok 👌
 
Ik conformeer mijn mening aan die van Pascal dat het kader van de lijst een te grote beklemtoning krijgt. Eigenlijk valt het oog meteen op de lijst en wordt het vliegtuig vergeten, terwijl de lijst hooguit ter visuele ondersteuning en afronding zou mogen dienen. Ikzelf moet echt bewust de rol- en kantelmechanismen van mijn ogen in werking stellen om de blik richting vliegtuig te krijgen.

Voor mij zou de lijst helemaal weg mogen, naar mijn idee blijft een prettig aanziend tafereel over.

Het vliegtuig zelf ziet er zeer geslaagd uit trouwens! Niks op aan te merken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan