Hoofdsponsor

2/1 Okamakiri (T. aridifolia) [wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
Een poosje terug had ik op de nieuwe-productenlijst van Scalemates gezien dat er een modelbouwdoos uitgekomen was van een van mijn favoriete natuurverschijnselen, de bidsprinkhaan. Het leek ook een heel realistisch model te zijn van Fujimi. Helaas scheen het niet aan onze kant van de wereldbol verkocht te worden, het moest dus besteld worden vanuit Japan. Daardoor verdween het wat uit mijn blikveld, ook nadat er een variant met een bruine sprue in plaats van de gifgroene aangekondigd werd. Maar nu het online bestellen de laatste tijd voor heel wat modelbouwproducten de enige verwervingsmethode geworden is, heb ik doorgezet en heb ik er ook eentje tegen een degelijke prijs laten afkomen vanuit het land van de Rijzende Zon.

attachment.jpg

De doos bevatte heel wat Japans krantenpapier, met daartussen een doos die net paste doordat ze diagonaal in het pakket geplaatst was. Ik dacht dat het een drukke Japanse verpakking zou hebben, maar dit zag er al indrukwekkend uit zonder uitgepakt te worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een aardige attentie was te vinden op de zijkant van het pakket, waardoor de oosterse afkomst nog meer in de verf gezet was.

attachment.jpg

Ik had deze aanwinst onlangs al aangekondigd met het idee dat deze doos ergens later op het jaar eens aangestoken kon worden, want wat met de Sd. Kfz.11, de Superheavy Tank en consoorten? Maar een vreemd toeval bepaalde dat deze doos nu al op de tafel gegooid moet worden:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Gisteren ben ik namelijk de trotse eigenaar geworden van deze kleine veelvraat. Het gaat niet om Tenodera aridifolia, de Japanse reuzenbidsprinkhaan zoals in de doos, maar een andere soort. Dit is Hierodula Membranacea, de Aziatische reuzenbidsprinkhaan en de grootste bekende soort. Het is dus nog een nimf en zou moeten vervellen tot ze zo'n 10 centimeter groot is. Ik heb om een vrouwtje gevraagd, zodat er weer kans is op nakomelingen. Nu ik een soort van levende referentie heb waarvan we de evolutie tijdens de bouw kunnen volgen, moet het natuurlijk wel vooruitgaan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Sinds gisteren heeft het diertje zich een weg gebaand door een zwerm van een tiental vliegen, een drietal sprinkhanen en een grasmug.

attachment.jpg

Ik bewaar het nu in een kooitje dat er op voorzien is om krulvliegen in los te laten zonder dat het huis bestormd wordt.

attachment.jpg

Vandaag had ik de tijd om de kit dan maar eens aan een grotere inspectie te onderwerpen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Heel wat stukjes met een kleur die we kennen uit bouwdozen van Kawasaki-motoren. Ook een paar bruine sprues, want sommige lichaamsdelen hebben een bruine verkleuring. De vleugels zijn dan weer clearparts die een groene of bruine filter bevatten. Ik heb de belangrijkste stukken al eens onderworpen aan een vergelijking met een foto van Wikipedia.

attachment.jpg

attachment.jpg

(https://zookeys.pensoft.net/article/12542/)

De coxa heeft een fijne rij tandjes aan de bovenzijde. Ik vind deze een beetje overscale, want ze zijn langer dan de foto die op dubbel zo grote schaal is.

attachment.jpg

De femur heeft twee evenwijdige rijen tanden van verschillende grootte. Ze is in de kit in twee helften verdeeld. Een helft heeft 4 tanden. Ook deze tanden zijn overscale.

attachment.jpg

De andere helft heeft een groot aantal tanden van verschillende lengte. Dit aantal en het verschil is sterk verminderd in de kit.

attachment.jpg

De tibia ziet er best goed uit, maar de tanden lopen iets te ver door naar achter.

attachment.jpg

De tarsen zijn in verhouding wat lang tegenover de andere delen, haast even lang als op de foto. Mijn plan is om de tanden te verwijderen en te vervangen door metalen speldenpuntjes.

attachment.jpg

De kop heeft alle nodige delen, maar de ogen hebben een rand die ik niet terugzie op de foto. Die lijkt meer van een keverkop afkomstig en wordt dus verwijderd. Antennes zullen vervangen worden door metaaldraad.

attachment.jpg

(https://www.naturepl.com/stock-photo-tenodera-aridifolia-nature-image00478885.html)

De poten zien er ook heel realistisch uit.

attachment.jpg

Het lijkt me wel nodig om ze iets dunner te maken, want in deze foto zou er maar een dikteverschil van 1/5 mogen zijn.

attachment.jpg

De dekschilden hebben een zwaar reliëf van bloedvaten.

attachment.jpg

Bij het openspreiden van de vleugel is te zien dat die heel fijn zijn en dat zelfs de dekschilden gedeeltelijk doorschijnend zouden moeten zijn. De vleugels kunnen dus beter vervangen worden door scratchbouw. Tot zover mijn voorlopige vergelijking.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De handleiding is volledig in Japans en zal dus nog vertaald moeten worden met behulp van de scanner en een OCR.

attachment.jpg

Ik kocht een spray can van Tamiya met lichtgroen en ook een potje Gunze lichtgroene verf. Je ziet verder nog een draaischijf en een scriber, eigenlijk voor een ander project.

attachment.jpg

Dit boek bevat de nodige info over het gedrag van het dier. Wil je een terrarium houden, dan is het een aanrader. Er staat heel veel uitleg in naast foto's, alles geordend volgens diersoort en heel volledig.
 
Mooie uitdaging en ben benieuwd naar schilderwerken.
 
Bedankt, Pascal. Er zijn al veel vorderingen gemaakt, want de kit is ontworpen om in een uurtje in elkaar te steken, desgewenst zonder lijm. Toch vind ik het beter om de stukjes te lijmen, zodat naden weggewerkt kunnen worden. Het past allemaal wonderlijk goed voor zulke bijzondere vormstukken.

attachment.jpg

Ik had bij de beschrijving nog niet gemerkt, dat er een raam bij zat in groene vinyl. de kop is hier ook al losgesneden. De bedoeling is dat je een van de vinyl blokjes tussen de twee helften insluit en dat werkt als een poly cap voor het bolgewricht van de nek.

attachment.jpg

Ook in het borststuk moeten een aantal vinylstukjes toegevoegd worden. Je merkt hier ook de aanhechtingsgaten voor de vleugels.

attachment.jpg

De lichaamssegmenten kunnen nog wat dieper ingesneden worden met een scalpel, om te vermijden dat ze er samengesmolten uitzien.

attachment.jpg

Zo zijn er vijf beweeglijke segmenten aan het model. Ik heb de cerci op de staart wel verwijderd omdat die een stuk de dik gemaakt zijn. In plaats daarvan vind ik wel iets passenders.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot hiertoe het stuk waar we snel konden gaan. De poten staan er nu wel onder, maar ze zijn aan de basis articuleerbaar en kunnen ook weggenomen worden. Je krijgt trouwens een dubbel paar middelste poten, zodat er nog meer poses mogelijk worden. Voor het vervolg gaan we de scratchtoer op.
 
Best mooi als die in elkaar gaat staan.
 
Over een niet alledaags onderwerp gesproken....
Interessante inleiding over dit merkwaardige insect. Ik volg vanop de zijlijn.
 
Typisch iets voor Steven he , ziet er wel iets knap uit , ga dit ook lekker volgen ( zoals de rest van uw bouwwerken )
Marc
 
Iedereen welkom in het grote insectenboek. De echte bidsprinkhaan is een paar dagen geleden verveld naar een iets grotere, bruine verschijning. Ze heeft zonet weer een mug opgevreten.

attachment.jpg

Vandaag gaan we met de vangarmen aan de slag. Voor de coxae worden er kleermakersspelden gebruikt om de doornen te vervangen door kleinere, scherpere puntjes.

attachment.jpg

Met de kniptang worden de puntjes in een plastic flens afgeknipt, waardoor ze niet de kamer in schieten. De plastic puntjes worden afgeknipt en er wordt een gaatje geboord waar elk puntje stond.

attachment.jpg

Dan worden de speldenpunten er in gestoken tot aan de rand, waarna een paar druppels aan de binnenkant van de arm alles fixeren.

attachment.jpg

Voor de femurs zijn de doornen iets groter, daar moeten dus andere vervangingsmiddelen voor gezocht worden. De scharnieren voor de arm worden wat bijgewerkt zodat het geen robotarmen meer lijken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Een selectie van doorntakken van een rozenstruik voorziet me van voldoende prikkers om alles af te werken. Hier moeten geen gaatjes voor geboord worden, de basis van de doornen is makkelijk te verlijmen met secondelijm.

attachment.jpg

Nu op naar deel twee van de femur, waar een stuk meer doorns op moeten komen.
 
weer typisch iets voor onze Steven ziet er weer bangelijk uit

Marc
 
Goed gezien die dorens.
 
Wat een leuk en bijzonder project, volg met interesse.
Mooi om te zien hoe je de doornen van de rozenstruik gebruikt.

Fred
 
Bedankt voor de aanmoedigingen. De bidsprinkhaan heeft vandaag een ommetje gemaakt via de bodem, want ze hangt meestal aan het plafond.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vandaag moesten we het moeilijke gedeelte van de femur bouwen. Daarvoor heb ik eerst alle doornen op een hanteerbaar formaat geknipt en de plastic versies afgesneden.

attachment.jpg

Een exemplaar moest verder uitsteken, die werd ook nog met een speld gedupliceerd. Twee kleinere prikkers werden met een smalle doorn toegevoegd. De lengte werd gecontroleerd met behulp van de tablet.

attachment.jpg

Daarmee werd ook gecheckt waar de volgende serie punten moest staan en onder welke hoek. Er moest afwisselend een korte en een lange geplaatst worden.

attachment.jpg

Om de twee gebouwde helften samen te voegen, moet je ook al de tibia er in steken. Die is dus ook snel gesnoeid. Ik wil ook de eindprikker vervangen, want die moet toch iets puntiger.

attachment.jpg

De andere femur werd naast de eerste gehouden en zo werd het geheel perfect gespiegeld.

attachment.jpg

Mijn keuze voor de rozendoornen heeft wel zijn vruchten afgeworpen, denk ik. Een kijken of er nog genoeg over zijn voor de uiteinden van de poten.
 
Knap Steven, je moet er maar op komen die doorns,
 
Bedankt, Bart. Je moet roeien met de riemen die je hebt, en die rozen moeten geregeld eens gesnoeid worden. De armen zijn vandaag volledig gestekeld geraakt en ook de uiteinden hangen er nu al aan. Er is een poging gedaan om de lijmnaad over elk stuk dicht te maken met secondelijm en te schuren, al is het onmogelijk om dat tussen de dubbele rijen tanden te doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Vandaag een update over de antennes, want over de vleugels denk ik nog na. Ze zijn een stuk ingewikkelder dan die van de kit.

attachment.jpg

De antennes konden vrij eenvoudig verbeterd worden door een staaldraad met een mes te rollen tot hij helemaal uit segmentjes leek te bestaan. Daarna voorzichtig buigen en het geheel op een plastic node te plakken waar een gaatje in geboord was. Dit levert een vrij stevig resultaat op.

attachment.jpg

De monddelen konden ook nog een stuk fijnzinniger dan in de kit voorzien was, door ze weg te halen en er iets dikker messingdraad voor in de plaats te zetten, die ook gerold was met het mes nadat er een punt aan geslepen was.

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor de cerci aan het achterlijf werd ook iets dergelijks gebruikt. In feite waren de monddelen stukjes van pogingen om deze te maken, want als je iets te hard rolt, breekt de draad.

attachment.jpg
 
Zeer leuk project. Altijd interessant om te zien hoe je creatief kan zijn om de realiteit na te bootsen.
Zeer mooi resultaat to nu toe.

De scharnieren van de onderdelen in de kit lijken me wel opvallend zichtbaar. Benieuwd hoe je deze gaat wegwerken.

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Weeral mooie oplossingen om dit model te verbeteren.
Erg plezierig om te volgen.

Fred
 
Echt knap hoe je out of the box denkt :)

Die bidsprinkhanen zouden nog leuke modellen zijn voor een macro-shoot :D
 
Volg deze bouw al van het begin maar heb nog niet gereageerd.
Het is zeker niet mijn ding maar ik kan het wel appreciëren en zeker de bijkomende detaillering maakt het speciaal.
Het gebruik van doornen: je moet er toch maar opkomen. Knap werk.
 
Bedankt voor de reacties! Even een wandelingetje maken:


Je zou denken dat het een traag dier is, maar het kan zich snel uit de voeten maken als het iets ziet dat een bedreiging vormt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze foto's zijn nog van een paar weken geleden, toen de bidsprinkhaan nog een nimf was. Het achterlijf was dan nog opgericht en de vleugels nog niet ontwikkeld. Toch kon het diertje nu al grotere prooien aan, zoals medium woestijnsprinkhanen. Ik heb het in een terrarium gezet waar onlangs een van de phelsuma-gekko's de geest gegeven heeft. Hier zie je een "timelapse" van zo'n confrontatie die meer dan een uur duurde.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Gisterenmorgen was het moment dan aangebroken dat we echt over een bidsprinkhaan konden spreken. Het is een zij volgens mij wegens de determinatie van zes achterlijfsegmenten. Mannetjes hebben er acht. Nu konden er eens wat foto's van naderbij genomen worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De oude huid lag onder in het terrarium. Er waren meteen een paar centimeter bijgekomen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu zijn ook de oogstippen merkbaar, dit zijn geen pupillen want het dier heeft natuurlijk facetogen.

attachment.jpg

Elke beweging wordt weer nauwgezet opgevolgd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb eens bekeken wat het geeft om de vleugels uit de kit te monteren. Ze kunnen er toch meteen weer afgehaald worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Interessante kleurtjes, maar het lijkt niet op echte vleugels door de dikte en de overdreven beadering. Ik wilde proberen dit over te trekken op doorschijnende verpakkingsplastic, maar hier was het moeilijk om de aders zichtbaar te maken. Het moet nog beter kunnen.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan