Hoofdsponsor

1/72 OH-6A Cayuse

• Onderwerp starter Onderwerp starter Erwin
  • Startdatum Startdatum
ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 4 Juli
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Volledige titel betreft in feite Hughes (naam fabrikant) OH-6A (US type benaming) Cayuse (nickname) Gunship helicopter (functie).
OH is de US afkorting voor Observation Helicopter want observatie was het initiële doel van dit toestel dat geen gewoon vliegtuig is maar een helikopter.
De bijnaam "Cayuse" zou later vervangen worden door "Loach", een soort zoetwater vis.

Deze helikopter werd ontwikkeld en kwam in dienst in de late jaren '60 van vorige eeuw en werd ingezet in Vietnam. Het zou een zeer geapprecieerd toestel worden voor verkenningsdoeleinden en kon, na toevoeging van bewapening, ook ingezet worden als gunship. Later werden er ook civiele versies van gebouwd welke een groot succes kenden. Wij kennen deze heli in zijn civiele versie o.a. uit de serie "Magnum" en ook de huidige heli's van de Federale Politie zijn afgeleide versies van deze kleine jongen die aan de basis lag van de verdere ontwikkeling van dit type.

Vandaag zijn we de 4th of July en dat gedenken we dus met de opstart van een nieuwe bouw van een US helikopter gebruikt tijdens de Vietnam oorlog. Dit past tevens in het kader van de interne wedstrijd van mijn club IPMS Gent " '60 - '70 - '80".
Volgens Scalemates zou mijn doosje uitgebracht zijn in 1994 en zouden de moules dateren van 1992. Het kitje in mijn bezit werd ooit verkocht door Hobby Verborgh te Gent voor de prijs van 175 BEF.

Boxart 1.jpg

De boxart met de afbeelding welke ik wil bouwen.

Boxart 2.jpg

De achterzijde toont een éénzijdig US kleurenschema maar er zijn opties om deze te bouwen in de kleuren van de Spaanse Armada (Marine) of in dienst bij de Italiaanse Guardia di Finanza, de Italiaanse Douane. In die beide gevallen moet de bewapening weggelaten worden.

Instructies.jpg

Instructies, klaar en duidelijk, mooie set ecals.

Parts.jpg

Niet te veel onderdelen maar wel fijn.

Nu maar hopen dat het een betere bouw zal worden dan de Huey.

Ik dacht al dat ik deze helikopter kende. Ik heb hier een tweetal doosjes MD520N van Profiline (1/72) liggen om daar (ooit :winking:) een heli van de Fed Pol van te maken. De decals moeten wel een beetje aangepast worden (hebben enkel het opschrift Gendarmerie en niet Rijkswacht).
Dit is wel een heel kleine kit. Succes met de bouw, ik volg van nabij.
Ter info ; AZ models heeft voor de MD500 een PE set (instrumenten en gordels) en masks uitgebracht.

Laatst bewerkt:
Ik dacht al dat ik deze helikopter kende. Ik heb hier een tweetal doosjes MD520N van Profiline (1/72) liggen om daar (ooit :winking:) een heli van de Fed Pol van te maken. De decals moeten wel een beetje aangepast worden (hebben enkel het opschrift Gendarmerie en niet Rijkswacht).
Dit is wel een heel kleine kit. Succes met de bouw, ik volg van nabij.
Ter info ; AZ models heeft voor de MD500 een PE set (instrumenten en gordels) en masks uitgebracht.
Ik heb die kit ook alsook de helikopter trailer kit n° 7014 van Profiline; wij gebruiken die trailer ook.
Wat het opschrift Rijkswacht betreft moet je eens aan Strop96 vragen, hij heeft die ooit voor mij gemaakt en heeft het ontwerp waarschijnlijk nog in bezit. Misschien kan hij ze bij laten printen tegen de Nationals in september.

De werken zijn gestart en de cockpit steekt reeds in elkaar en is gespoten.

Cockpit.jpg

De stoelen moeten nog aangebracht worden alsook de console met het instrumentenpaneel.
Tevens zal ik eens kijken of ik wat lood kan aanbrengen onder de cockpitvloer om te vermijden dat het een staartzitter wordt. Goede tip van Strop96.

Ook hier al wat vorderingen met het sluiten van de romp en het wegwerken van de naden dat niet zo eenvoudig was. Verder werden het onderstel en de 3 staartvlakken aangebracht en uitgelijnd.

Staart 1.jpg

Staart 2.jpg

Staart 3.jpg

Staart 4.jpg

De rotor werd ook in elkaar gestoken en werd in test geplaatst.

Rotor 1.jpg

Rotor 2.jpg

Eens kijken wat een groen jasje zal doen met deze jongen.

Ik vind het één van de mooiste heli's die er ooit gemaakt zijn. Het model begint vorm te krijgen, mooi werk hoor.

MVG

Danny

De heli werd ondertussen voorzien van een Olive Green kleurtje uit het Tamiya gamma en kreeg ook al een laag Klir zodat we morgen kunnen overgaan tot het plaatsen van de decals.

Paint 1.jpg

Ben ook al gestart met het verven van de details op het cockpitglas.

Dat ziet er echt goed uit, zeker als je weet hoe klein dat is op schaal 1/72 !
Telkens ik dit type hefschroeftoestel zie moet ik denken aan een niet-militair model uit..."Magnum P.I."

Heb mij de laatste dagen bezig gehouden met het afwerken van deze helikopter welke ik nu als afgewerkt beschouw.
Hoge ogen zal ik er niet met scoren maar dat maakt niets uit, voor mij is het opnieuw een model uit mijn stock minder.

Was het leuk? Wel ja, niettegenstaande dit geen ideale kit was door slecht passende tussenschotten en zelfs enkele fouten op het bouwplan waardoor we toch iets of wat moesten improviseren.
De eindfoto's:

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Fin 4.jpg

Fin 5.jpg

De heli zal niet te zien zijn op shows, hij komt (samen met de Huey) enkel in December buiten voor de jurering bij de interne club wedstrijd en eventueel in Januari 2025 om te zien of hij een prijs gevangen heeft.
Verder krijgt hij zijn plaats op mijn vliegveld/museum Pammas.

Eén vliegerken minder, nog een paar honderd te gaan ...

Leuk geval geworden ondanks dat het tegen zat.

Gelukkig nog maar 8 modellen liggen waar ik nog 7 jaar mee voorruit kan :LOL:

Terug
Bovenaan