Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
Knap en heel knap maar mijn aandacht word nu meer getrokken door die touwen want die rafelen niet uit. Is dit speciaal materiaal of gebruik jij speciale technieken om die touwen er echt touw te laten uitzien?
Verder mag het stom kinken maar ik had nog nooit van ankerboeien gehoord !
 
Wederom mooi en duidelijk voorgedaan .(y)
Dank Pascal, het viel niet mee op deze schaal...

Knap hoor, mijn respect blijft groeien ;)
Dank Beyond. Nogmaals leuk interview en leuk dat je een reactie achterlaat.

Onwaarschijnlijk knap hoe je die kegels boetseert.
Bedankt Roy, het is inderdaad soms net boetseren. Al zou het met klei wellicht makkelijker gaan.


Ik heb inmiddels aan het tweede anker ook de boei vastgemaakt en ik heb nu een "matching pair"....

1677948656968.png
 
Knap en heel knap maar mijn aandacht word nu meer getrokken door die touwen want die rafelen niet uit. Is dit speciaal materiaal of gebruik jij speciale technieken om die touwen er echt touw te laten uitzien?
Verder mag het stom kinken maar ik had nog nooit van ankerboeien gehoord !

Hoi Erwin. Dit is handgemaakt touw en gemaakt van polyester van het merk Gutermann. Polyester touw heeft geen pluisjes en ziet er daardoor op schaal wat strakker uit dan bijvoorbeeld katoen touw. Een truuk die wordt toegepast bij katoen touw is dat je deze eventjes door een vlam haalt om het pluis te verwijderen. Het touw dat bij een bouwdoos zit is fabriekstouw en lijkt soms meer op een veter dan op geslagen touw. Ook heb ik kabel gebruikt. Kabel is met geslagen touw opnieuw geslagen waardoor het sterker is. Je kunt het herkennen aan de extra wikkelingen. Ik zal eens een close-up tussen kabel en dikt touw maken en dan zal je het zien. Er zit stiekem veel detailwerk in bovenstaande foto's. :-)

touw_kabel.jpg

Een anker was een kostbaar stuk en dus kreeg ieder anker een boei om ze terug te vinden ondanks dat ze aan een kabel vastzaten. Soms ging de kabel stuk of moesten ze het anker achterlaten door omstandigeheden. Aan de hand van de boei haalden ze later het anker op. Met de sloep werd het anker dan terug opgetakeld en dat moet erg zwaar geweest zijn waarbij vele handen nodig waren.

groet,
Peter
 
Laatst bewerkt:
Verhelderende uitleg Peter , weer wat bijgeleerd
Die twee ankers zijn gewoon meesterwerkjes , precies echt !

Greetzzzz Modest.
 
Hallo allemaal,

Ik ben verder gegaan met wat houtsnijwerk. In dit geval de versieringen die aan de kopse kanten van de reling en verschansing moet komen.
Het begint zoals altijd met een design en daarna op tekening die overgezet is op het hout. Vervolgens met de figuurzaag uitgezaagd en daarna het model er in gesneden.
Als laatste op het schip geplaatst, zowel SB als BB.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]



Tot de volgende update,
Peter
 
Spectaculair... ik vraag me eigenlijk af of je nu überhaupt nog onderdelen uit de kit gebruikt of zal gebruiken.
 
Lijken precies sierstukken gegoten in resine !

Het heeft er wat van weg op de foto. Het hout is alleen iets geliger van kleur t.o.v. resin.

Wow , blijft ongelooflijk knap

Dank u!

Spectaculair... ik vraag me eigenlijk af of je nu überhaupt nog onderdelen uit de kit gebruikt of zal gebruiken.

Ik gebruik niet heel veel van het beslag bemerk ik. De doosjes met beslag zijn nog volledig gevuld..... :rolleyes:
Touw, blokken, rolpaarden, ornamenten....alles is vervangen.
 
Is toch ook veel werken op gevoel wat zalig is als dit goed lukt.
mooi resultaat weer.
 
Dit mag zeker weer gezien worden, mooi snijwerkje ook al is het klein , het geeft weeral een meerwaarde aan je bouwwerk.
 
Wat zou ik graag op die leerstoel komen zitten bij jou. En... die snijwerkjes zijn werkelijk prachtig.
 
Jawadde , dat is hier zeeeeeeeeeer hoog niveau , t'is altijd een plezier om je vooruitgang te zien , kijk al uit naar de volgende update


Greetzzzz Modest
 
Hallo allemaal,

Dit weekend heb ik het boegbeeld gesneden uit hout. Het is een arend of adelaar. Om precies te zijn de Spaanse Keizerarend. Deze arenden zijn groot en lijken veel op de Gouden Arend.
Ze zijn iets kleiner dan de grootste en meest bekende arend soort, de "Amerikaanse Zeearend". Ook heb ik een paar lussen aangebracht ter voorbereiding van de tuigage.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Tot de volgende update,
Peter
 
Wow, wat een gedetailleerd bouwverslag. Prachtig gebouwd tot zover, krijg zelf ook weer kriebels.
 
zeer goed gelukt, mag je weeral trots op zijn
Bedankt Marc, ben best fier op het resultaat.

Amai, geen woorden voor, pure kunst.
Dank u, kunst met een kleine "k" dan....de grote "k" is voor de Pieter Breugels onder ons :winking:

Wow, wat een gedetailleerd bouwverslag. Prachtig gebouwd tot zover, krijg zelf ook weer kriebels.

Hoi Wim, leuk dat je mijn verslag gelezen hebt en bedankt voor je reactie. Ook gewoon beginnen is het devies als de microbe weer aantreed!

wauw , ik zou het niet kunnen , top alweer

Greetzzzz Modest.
Met een beetje oefening lukt dat vast en zeker....kan niet bestaat niet.... :winking:

Bedankt voor jullie leuke reacties alom.
groet,
Peter
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan