Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
Sloep geplaatst op schip

Hallo allemaal,

In deze update heb ik de sloep afgerond en op het schip geplaatst. Ze staat verankerd d.m.v. touwen die op het dek zijn vastgemaakt aan een paar oogboutjes.

photo 574577


photo 574576


photo 574578


photo 574580


photo 574579


photo 574581


photo 574582


Langzaam aan begin ik met de bouw richting de tuigage te komen. Er moet nog het e.e.a. aan snijwerk gemaakt worden en ik moet de roeiriemen nog afmaken en bevestigen op het schip.
Daarna kan ik de masten gaan maken en uiteindelijk beginnen aan de tuigage....

Fijne avond!
Peter
 
Elk zijn discipline, maar hier wordt ik toch stil van. Knap werk
 
Gewoon prachtig !
Zal waarschijnlijk weer vooruit lopen op de feiten en de bouw maar nu vraag ik mij natuurlijk ook af hoe ze die sloep te water lieten. Waarschijnlijk met een naar voren gerichte giek aan de mast ?
 
Elk zijn discipline, maar hier wordt ik toch stil van. Knap werk
Dank u Grijze Wolf!

Gewoon prachtig !
Zal waarschijnlijk weer vooruit lopen op de feiten en de bouw maar nu vraag ik mij natuurlijk ook af hoe ze die sloep te water lieten. Waarschijnlijk met een naar voren gerichte giek aan de mast ?

Alsook bedankt Erwin. Ik vermoed dat de sloep werd getakeld tussen de Grote mast en Fokke mast.
 
Mijn excuses door familiale problemen heb ik maar af en toe gevold maar even snel bijgekeken en word er toch weer stil van , echt dit is zoveel meer als een gewone hobby dit is kunst van de bovenste plank
Fantastisch
 
Schitterend stukje werk tot nu toe...
Dank Silenoz!

Mijn excuses door familiale problemen heb ik maar af en toe gevold maar even snel bijgekeken en word er toch weer stil van , echt dit is zoveel meer als een gewone hobby dit is kunst van de bovenste plank
Fantastisch
Hoi Coachke, uw familiale problemen zijn veel belangrijker dan het volgen van mijn topic. Heel veel sterkte, herstel, beterschap e.d. gewenst en waardeer uw reactie enorm! (y)
 
Tsja het is schitterend en imposant, een museumstuk in wording eigenlijk.
 
Hallo allemaal,

Het is alweer twee weken geleden sinds de laatste update. Dat wil niet zeggen dat er niets gedaan is, maar ik ben voornamelijk druk geweest om wat zaken af te ronden en nieuwe dingen uit te proberen.
Zo heb ik het laatste stuk snijwerk aan bakboord afgerond, de tweede trap gemaakt en geplaatst, schelp snijwerk gemaakt, voorbereidingen van de masten gedaan en het eerste anker gemaakt (nog 3 te gaan). Al met al heeft dit best wat werk gekost in de avonduurtjes.

photo 575815


photo 575816


photo 575818


photo 575819


photo 575820


photo 575817


tot de volgende update,
Peter
 
Ik weet echt niet wat zeggen of schrijven....
Euh...Prachtig werk :love:
 
Dit wordt een super realistische kopie van het echte schip.
Werkelijk verbazend hoe je de toevoegingen tot stand brengt en de details uitwerkt. Prachtig werk.

Los daarvan, als ik zie hoe vol het dek er uitziet (sloep, kanonnen, tuigage…) moet het voor de bemanning indertijd geen sinecure gewesten zijn om op dergelijk vaartuig te leven en gevechten te leveren.
 
Niet te doen.
Zit met open mond te kijken en vergeet soms reactie te plaatsen door te staren naar dit mooie werk.
 
Ik weet echt niet wat zeggen of schrijven....
Euh...Prachtig werk :love:

Bedankt, elke keer een klein stapje verder....

Dit wordt een super realistische kopie van het echte schip.
Werkelijk verbazend hoe je de toevoegingen tot stand brengt en de details uitwerkt. Prachtig werk.

Los daarvan, als ik zie hoe vol het dek er uitziet (sloep, kanonnen, tuigage…) moet het voor de bemanning indertijd geen sinecure gewesten zijn om op dergelijk vaartuig te leven en gevechten te leveren.

Dank u, helaas heeft dit schip nooit echt bestaan, wel het type schip maar niet een Xebec met de naam Cazador. De rijkelijke versieren was gebruikelijk bij Franse schepen. Dit wordt een soort hybrid tussen een Franse en Spaanse versie....
Er was weinig ruimte op zo'n schip en dan te bedenken dat ze met velen waren. Doorgaans waren de mensen ook een stuk kleiner, 1,50m tot 1,60m en daarmee is alles wat beter in verhouding dan de lengtes die wij tegenwoordig hebben. Het leven aan boord was hard, maar de mensen waren toendertijd weinig gewend en dus ook een stuk harder. De slaven roeiden het schip als er onvoldoende wind was. Deze schepen werden vooral rond de kust ingezet om een snelle aanval uit te voeren op een handelsschip.

Niet te doen.
Zit met open mond te kijken en vergeet soms reactie te plaatsen door te staren naar dit mooie werk.

Toch bedankt voor je reactie Pascal. Wordt zeker gewaardeerd hoor.

groet,
Peter
 
Dit weekend niet veel tijd gehad om te werken aan het schip, dus de update is wat kort.
Ik heb de boegspriet vorm gegeven, gezwart met Oost Indische Inkt en verder een blok aangezet. Bij de scheg nog een katrolblok gemaakt en geplaatst.

photo 576001


photo 575999


photo 576000


photo 575998


Ik zit inmiddels al aan de +/- 500 foto's voor dit verslag.
:roll:


groet,
Peter
 
Zo mogen er nog 500 foto's komen hoor.:biggrin:
Blijft het touw in die kleur?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan