Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
Voortgang reddingsboot

Zo, na de drukke feestdagen en heel erg drukke werkdagen heb ik nu een paar dagen vrij en dat betekent dat ik ook wat kan werken aan het schip. Dit heeft toch helaas een paar weekjes stil gelegen door de drukte. Ondertussen heb ik wel het e.e.a. kunnen uitzoeken.
Ik ben nog steeds erg druk met de reddingsboot. Doordat ik niet van tekening werk en dat ding puur van een plaatje probeer na te maken, is het behoorlijk wat gepuzzel hoe het in elkaar steekt en ook hoe ik het moet maken.

Hieronder volgt een serie foto's waarbij ik steeds een stukje meer toevoeg aan het bootje...

photo 571543


photo 571545


photo 571544


photo 571546


photo 571548


photo 571547


photo 571549


photo 571550


photo 571551


photo 571552


Ik moet nog steeds de romp bekleden met de tweede laag van de beplanking. Dat wordt mijn volgende stap....

tot de volgende update,
Peter
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie Ward. Leuk en bedankt!
Ik ga de sloep niet optuigen, maar wel de mast en ra in scheepslengte op de sloep leggen en vastmaken. Dit was een standaard gebruik voor deze Xebec's.
Over xebec weet ik eigenlijk niet zo veel, en de gedachten van de sloep hield ik voor algemeen. Dus niet zo en bij de Xebec....... is dit inderdaad standaard!
Iets bijgeleerd. Dank voor je antwoord, Peter.:winking:
In de monografie uitgave van "l'art du modélisme", van Bernard Frölich, waaronder hij ook de Xebec uitvoerig ( een 6-tal pagina's) bespreekt en met foto's, zie je ook het tuigwerk op de sloep liggen.

grt
Ward
 
Ah kijk, het staat ook beschreven in een monografie (Ancre) waarschijnlijk? De Xebec's zijn scheepjes met een ondiepe gang door het water. Het ruim is beperkt en werd voornamelijk voor opslag van rooftochten gebruikt, naar de benodigde proviand die aan boord was. Dan was het voor de hand liggend om zaken op het dek te houden zodat die snel voorhanden zijn. De roeisloep is daar een van met de benodigde tuigage. Ik heb me maar aan de voorbeelden gehouden die ik tot op heden heb gezien. :-)
 
Tweede laag romp beplanking.

De afgelopen dagen heb ik kunnen werken aan de tweede laag rompbeplanking van de sloep. Ik heb hiervoor 3mm Europees notenfineer gebruikt.
Er zijn kleine verschillen in Europees noten t.o.v. Amerikaans noten. Beide mooie houtsoorten voor afwerking, maar Amerikaans noten is iets grover van draad en donkerder van kleur.
Het is niet erg om bijvoorbeeld beide houtsoorten door elkaar te gebruiken, t.z.t. zal door UV licht het hout een meer egale lichtbruine kleur krijgen.

Stroking bepalen
De stroking van de beplanking, dus de lijn die de beplanking gaat volgen in scheepslengte kun je als bouwer zelf een beetje bepalen. Dit is een beetje de handtekening van de vakman zo kun je het stellen. Met andere woorden je kunt zelf een bepalen hoe je de beplanking eruit laat zien. Wil je wel werken met dropplanks en stealers, wil je de beplanking in een bepaalde hoek zetten is allemaal mogelijk zolang de rompvorm wordt gerespecteerd.

Opmeten van de spanten
Net als bij een grote romp is mijn werkwijze hetzelfde voor deze sloep, alleen op een veel kleinere schaal. Ik zet met een potlood alle spanten op de romp. Dit zijn de verticale lijnen.
Daarna meet ik alle lijnen met een dun strookje papier. Je meet tussen kiel en berghout!
In mijn situatie is het grootste spant precies 30mm. "Toevallig" gebruik ik 3mm fineer en kom ik uit op 10 latjes op mijn grootspant. Daarna is de verdeelsleutel makkelijk voor alle andere spanten. Ik let op dat de kleinste waarde niet onder de 1,5mm uit komt. Dit is een vuistregel die ik aanhoud voor het zicht en geloofwaardigheid maar is aan de bouwer of deze er van af wilt wijken.

Vlakverdeling romp
Als ik de waardes van mijn latjes op alle spanten heb berekend, dan verdeel ik de romp in horizontale vlakken. In mijn geval heb ik gekozen voor 3 vlakken van ieder 3 stroken. Deze lijnen zet ik uit op de romp en zijn de horizontale lijnen (lijnen in scheepslengte). Ik heb dan totaal 9 stroken uitgezet op de romp en ik houd dan 1 strook over en dit is de zandstrook. (de strook die tegen de kiel loopt)

Nadat ik dit gedaan heb, snijd ik mijn fineer latten in gelijkwaardige lengtes en maak daar een bundel van. Mijn voorbereidingen zijn nu klaar om te gaan starten met het beplanken.

[IMG]


[IMG]



Het aanbrengen van de latjes gaat redelijk eenvoudig. Het is een kwestie van de latjes op maat snijden, verjongen en tegen de huid aanleggen. Ik gebruik witte houtlijm van Bison D2 en af en toe een druppeltje dunne secondelijm. Die laatste gebruik ik op bepaalde punten als een vloeibare spijker. Door daar een druppeltje tegen het latje aan te zetten zit deze op die plek gelijk vast. Dit is met name handig bij boeg.
Ik beplank per vlak en ieder vlak zie ik als een mini doelstelling. Daarmee is het makkelijk om het overzicht te bewaren en uiteindelijk het proces te voltooien.

[IMG]


[IMG]


Verder met beplanken van de volgende vlakken...

[IMG]


[IMG]


Uiteindelijk is de laatste strook de zandstrook die ik aanbreng. Doordat ik fineerlatjes gebruik kan ik deze als laatste aanbrengen. Gebruik je echter volledig dikke latten dan is mijn advies om de zandstrook als eerste aan te brengen. Deze dikkere latten vallen in een uitsparing in de kiel en die krijg je er anders nooit meer mooi tussen als je die als laatste wil aanbrengen.
In mijn geval is dit niet aan de orde en doe ik de zandstrook als laatste.

[IMG]


[IMG]


Na een laagje olie en het resultaat van de noeste arbeid!

[IMG]


[IMG]


[IMG]


Het is altijd weer de vraag hoe het er uiteindelijk eruit gaat zien. Je bedenkt iets en stelt het voor in je hoofd. Om het dan ook daadwerkelijk in je handen te hebben is iedere keer weer een feestje.

Goed, de romp is gedaan, maar heb nog wel het e.e.a. te doen.
- Roer + scharnieren maken
- helmstok maken
- roeiriemen maken + steunen
- anker + bekabeling
- bootsteunen maken

kortom, het mini projectje is nog niet af....

groet,
Peter
 
kortom, het mini projectje is nog niet af....
de uitdrukking mini projectje vind ik uitstekend, gezien de uren en know how die je er al hebt ingestoken.
Ik vind het fantastisch om te volgen, ook al volg ik het meestal in stilte.
 
Leuk mini-scheepje, aardig om eens met zoiets te beginnen als niet-hout bouwer misschien :)
 
Jammer wel dat er dan zo’n groot project aan vast zit :D
 
Hallo allemaal, ik wil iedereen een heel goed 2023 toewensen en veel gezondheid!

Ik ben verder gegaan met de pennen voor de roeiriemen. Ik kon niets in de juiste maat vinden, dus ik ben korvijnnagels gaan verkleinen....

photo 572145


photo 572146


Soms gaat het mis.....

photo 572148


Verder met de versieringen aan de bijboot. Eerst een tekening maken en daarna overzetten op het hout.

photo 572149


photo 572150


photo 572151


photo 572152


Het is redelijk klein en hieronder de stapjes van het snijwerk....

photo 572153


photo 572154


photo 572155


photo 572156


photo 572157


Volgende stap wordt het vervaardigen van het roer en de helmstok...

groet,
Peter
 
Laatst bewerkt:
Schitterend werk!!
Ik werk ook graag met hout (schaal 1:1 meestal), dit nodigt uit om zelf eens een scheepje te bouwen alleen ... ik ken niets van schepen :((
Daniel
 
Schitterend werk!!
Ik werk ook graag met hout (schaal 1:1 meestal), dit nodigt uit om zelf eens een scheepje te bouwen alleen ... ik ken niets van schepen :((
Daniel
Bouwverslagje starten, scheepje uitzoeken in de winkel (probeer sponsor Speelgoed 2000 eens, die hebben een wijds assortiment en je kunt er rustig rondstruinen), vragen stellen als je iets niet zeker weet en ik ben ervan overtuigd dat je dra antwoord krijgt :)

Intussen is de voortgang in dit topic weer prachtig.
 
Heren, dank voor jullie steun!
 
Fabricage van het roer van de sloep

Hallo allemaal,

Dit weekend het roer van de sloep gemaakt. Het was even puzzelen, voor het ontwerp en uiteindelijke de fabricage en montage.
Ik heb eerst het roer getekend op papier, het design uiteindelijk overgezet op een dun stukje karton en een proefpassing gedaan op het bootje. Na wat kleine aanpassingen uiteindelijk het ontwerp overgezet op hout en het roer uitgezaagd.
Daarna de scharnieren gemaakt uit heel dun messing. Ik heb altijd ruzie met die dingen dus ik ben blij dat ze erop zitten....

Het ontwerp voor de helmstok heb ik hetzelfde gehouden als op het grote schip, zo ontstaat er toch een stukje eenheid.
Ondanks dat het bootje nog steeds niet klaar is, begint het einde langzaam in het zicht te komen.

Nog te maken:
- Bootsteunen voor op het dek;
- Roeispanen
- Anker en kabel
- Stukje snijwerk op achtersteven

Het lijstje wordt dus korter....

photo 572877


photo 572876


photo 572878


tot de volgende update,

Peter
 
Ga niets toevoegen aan de reeds gegeven commentaren. Alleen onderschrijven dat hier heel mooi werk wordt getoond.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan