Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
Toch weer genieten van de mooie afwerking en de knappe uitleg hierover , ik ben niet echt een bootmens maar ik kan wel genieten van zulke knappe prestaties
Marc
 
a tight fit...

Hallo allemaal,

Er is best wat werk verricht aan het schip, maar niet alles is even zichtbaar. Zo heb ik al het "hang en sluitwerk" van alle kanonnen gemaakt. Dit betrof voornamelijk het buigen van 60 stuks oogboutjes en 40 stuks ringen. Daarna het messing chemisch gezwart. Omdat dit niet het leukste is om naar te kijken, bespaar ik jullie alle tussenfoto's en laat ik zien dat ik het op de wagens van de kanonnen heb aangebracht. Alle "hardware" is nu aangebracht en nu kan het tuigen van de kanonnen eigenlijk plaatsvinden. Dat is voor later...

photo 560811


Andere dingen die zijn gedaan is het aanbrengen van een versteviging bij de voorste mast. Om dit te maken moest ik in mijn bestaande werk gaan zagen. Altijd een onzeker moment...

photo 560819


Na het verwijderen van de ingezaagde stukjes kon ik het stukje hout plaatsen waardoor de mast netjes ingesloten wordt. Het hout heeft een iets andere kleur, maar geloof me dat door UV licht het t.z.t. dezelfde kleur krijgt. Op dit moment stoort mij het kleurverschil dus niet zo.

photo 560812


Het maken van dit stukje was best een puzzel. De mast staat onder een flinke hoek en daarmee moet de opening dus ook onder een hoek worden gemaakt. Met sleutelvijltjes, veel passen en meten en telkens een stukje bijwerken is de opening van de mast gelukt zonder kieren. Ik heb het rondhout van mast er als proef ingezet. We werken hier overigens op de vierkante mm.

photo 560814


Als laatste van deze update gaan we van de voorkant van het schip naar de achterkant. Daar heb ik de eerder gemaakte "pilaar" geplaatst tezamen met een paar voetsteunen. Ook is er een boog geplaatst van hout en aan de achterkant een tweede pilaar. De boog dient als extra ondersteuning van de balk die erop komt te liggen. Deze boog bestaat uit één stuk notenhout en heeft meer hoeken en schuintes dan me lief is. Voor de oplettende kijker, het klopt dat de pilaar niet in het midden van het dek staat en dat is ook de bedoeling. Dit kan niet omdat de bezaansmast dan feitelijk in de weg staat.

photo 560815


photo 560816


photo 560817


photo 560818


Tot de volgende update,
Peter
 
Mooie oplossing voor die mast en prachtig maatwerk.
 
Bedankt voor uitleg.
Duidelijke uitleg weer met mooi resultaat .
 
Rigging the cannons - Breach rope part 1

Hallo allemaal, in deze update ben ik begonnen met het tuigen van de kanonnen. Om te beginnen met de broeking (dikke touw dat door het rolpaard gaat) en een proefopstelling voor de takels.
De broeking is geslagen kabel van 1.1mm dik. Ik had hiervoor ook geslagen touw van 1mm kunnen gebruiken, echter ik vond kabel mooier in deze. Naar mijn weten werd voor de broeking gewoon touw gebruikt i.p.v. kabel. Ook heb ik wat diversen zaken op de dekken aangebracht. In langsscheepse richting een tweetal latten die feitelijk een stoppunt zijn voor de kanonnen. Ook diversen ogen en ringen her en der.

photo 561038


photo 561036


photo 561037


Een aantal stappen hoe ik de oogboutjes met ringen aan de broeking bevestig. Ik maak geen knoopjes maar soort lussen als bindsel.

photo 561039


photo 561041


photo 561040


photo 561042


photo 561043


Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik de takels ga tonen. De uiteinden werden opgerold en op het dek gelegd, ik ben er nog niet over uit of ik dit ook wil of dat ik iets anders beter vind....Ik zal er nog een nachtje over slapen. Voor nu heb ik het uiteinde tijdelijk even om de "druif" van het kanon gelegd. Dit is niet blijvend.

Tot de volgende update,
Peter
 
Brrr, knopenwerk, daar ben ik zoooo slecht in...
 
Wederom spectaculaire foto's van geweldig mooie werken.
 
Hallo allemaal,

Een update van de werf van afgelopen weekend. Aangezien we deze dagen wegsmelten qua warmte, pas laat op de avond een verslagje geschreven.
Ik heb diversen werkzaamheden verricht op en rond het schip. Alle geschutsluiken zijn aan bakboord geplaatst. Ik heb kikkers gemaakt en geplaatst. Een paar vaten gevonden en los op het schip gezet. Een trap gemaakt die toegang geeft tot het halfdek. De andere moet nog worden gedaan. Een van de kanonnen volledig getuigd. Nog 19 te gaan.
Ieder kanon wordt vastgezet met een dik touw genaamd broeking en takels. Totaal worden 6 blokken ieder 3mm (3x enkel en 3x dubbel) gebruikt per kanon.
Ik denk dat de touwen van het kanon wel 5x opnieuw gedaan heb aangezien ik niet tevreden was met het resultaat. Uiteindelijk is deze vorm me het meest bevallen. Voor de kenners, ik heb voor de takeltouwen niet de gebruikelijke ronde touwwindsels gemaak die je normaal op het dek zit liggen.

photo 561518


photo 561517


De positie van de trap en het plateau naar het halfdek heb ik volledig anders vorm gegeven en geplaatst. Dit is meer in lijn met de Franse Xebec's.

photo 561516


photo 561519


photo 561521


photo 561520


photo 561522


Dat was het weer voor deze "plakavond".

tot de volgende update,
Pter
 
ziet er weer netjes uit.
die rolletjes touw achter de kanonnen, hier heb ik ook mijn twijfels over. Misschien als de admiraal of zo op bezoek komt maar zeker nie in het dagelijks leven aan boord van een schip. Mijn vermoeden is meer in de richting van een bobijntje zoals aan een nagelbanken maar dan gewoon tussen loop en het paard. Net zoals die takel naar achter toe, die word pas vastgehaakt op het moment dat het geschut in gereedheid word gebracht. Ik zie alle matrozen al continu over al dat touwwerk struikelen en bij het dagelijks schrobben van het dek deze telkens opzij leggen.
denk het niet, maar wie weet???????
 
Moeten die tonnen niet gestut worden met blokken en vastgebonden liggen met touw? Het risico van verschuiven is niet gering op een boot.
 
ziet er weer netjes uit.
die rolletjes touw achter de kanonnen, hier heb ik ook mijn twijfels over. Misschien als de admiraal of zo op bezoek komt maar zeker nie in het dagelijks leven aan boord van een schip. Mijn vermoeden is meer in de richting van een bobijntje zoals aan een nagelbanken maar dan gewoon tussen loop en het paard. Net zoals die takel naar achter toe, die word pas vastgehaakt op het moment dat het geschut in gereedheid word gebracht. Ik zie alle matrozen al continu over al dat touwwerk struikelen en bij het dagelijks schrobben van het dek deze telkens opzij leggen.
denk het niet, maar wie weet???????

Tja, de meningen hierover zijn enigszins verdeeld en in mijn ogen is dat prima. :-) Een model wordt altijd getoond in een specifieke situatie, dus in feite kan veel op dit gebied. Ik wilde gewoon eens afwijken van de gebruikelijke veel voorkomende rolletjes op het dek.

Moeten die tonnen niet gestut worden met blokken en vastgebonden liggen met touw? Het risico van verschuiven is niet gering op een boot.

Zeker wel, daar komen nog touwen aan die de vaten vastzet. Dit doe ik pas als alles verlijmd is. De vaten staan nu nog los op het dek en zijn niet verlijmd met het dek. Soort van dryfit... :winking:
 
Oooo wat is dit toch zo knap , kijken is al een plezier en alles past zo mooi ondanks de uren werk
Prachtig
Marc
 
uiteraard Pter' elke bouwer moet bouwen zoals hij vind dat het hoort en waar hij/zij zich goed bij voelt, zeker als het over historiche dingen gaat waar geen vb meer van zijn en de geschriften elkaar vaak tegenspreken.
Bij hedendaagse voertuigen en militair materiaal ligt dat dikwijls anders omdat daar nog vb genoeg van zijn op 1/1, deze kan je gaan opmeten als je nauwkeurig wil werken.
 
het touwwerk is dik in orde.
Zo een details zijn onklopbaar.
 
Heel mooie bouw, uiterst verzorgd. Duidelijke uitleg en leerzaam. Succes verder.
 
@airbus56 bedankt voor de mooie woorden, ik hoop dat je blijft volgen en vraag gerust.
@Pascal het geeft het model zeker een mooie upgrade.
 
In deze update wat verschillende zaken opgepakt tussen het tuigen van de kanonnen door.
De meegeleverde ankers vond ik niet helemaal zoals ik het hebben wilde en dus heb ik ze aangepast en opnieuw gezwart.

photo 561636


photo 561634


photo 561635


Ook het anker van de sloep gemaakt. De sloep komt op het dek te staan.

photo 561637


Op de achtergrond ook een aantal messing ringen, oogboutjes gemaakt. Deze heb ik later geplaatst op de roeipoortluiken. Dit zijn de kleine luikjes die zich tussen de kanonnen bevinden.

photo 561638


Ook heb ik alle geschutsluiken geplaatst aan zowel SB als BB en ook weer het nodige ijzerwerk aangebracht.

photo 561639


photo 561640


Ter versterking heb ik twee horizontale knieën gemaakt en geplaatst bij de kraanbalken. Dit is niet standaard inbegrepen in de bouwdoos. Ik moet er nog twee maken. Deze plaatst ik tegen de lat ervoor die de mast vasthoudt.

photo 561641


photo 561642


Als laatste voor deze update heb ik alle "swivel guns" ontdaan van de gietnaden, de kanonslopen uitgeboord en gezwart. Vervolgens een paar geplaatst (dry-fit) op het achterdek.

photo 561643


photo 561644


photo 561645


photo 561647


Dat was het voor deze keer, tot de volgende!

groet,
Peter
 
Ik vind dit een pracht van een schip en die "swivel" guns maken het nog specialer.
 
Blijft boeiend om volgen.
De afwerkingsgraad is zeer hoog met kennis van zaken.
 
weeral een mooi update, naar opzij opendraaiende luiken , dat had ik nog niet gezien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan