Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
Ik vind dit een pracht van een schip en die "swivel" guns maken het nog specialer.
Ja het zijn leuke toevoegingen die dit schip heeft. Er komen er nog meer bij op een andere plek.

Blijft boeiend om volgen.
De afwerkingsgraad is zeer hoog met kennis van zaken.

Dank u!

weeral een mooi update, naar opzij opendraaiende luiken , dat had ik nog niet gezien.

Ja ook dat is een leuke feature van dit type schip en zo zijn er meer. Er is onvoldoende plek om ze naar boven te laten klappen. Het kwam wel vaker voor dat op zeilschepen er een paar poorten waren die zijwaarts open gingen en ook weer sloten, maar bij dit schip is het overduidelijk zichtbaar.
 
Zoals jullie wellicht weten heb ik een aantal jaren geleden een how-to geschreven voor het beplanken van een scheepsromp. Deze how-to was een samenraapsel van tips en technieken maar niet echt een stap voor stap uitleg.
Dat laatste heb ik nu in een nieuw document wel uitgewerkt en ik hoop dat zoveel mogelijk modelbouwers er nut van hebben. Het betreft een niet commercieel document dat gedeeld mag worden onder geïnteresseerden maar het mag geenszins worden gebruikt voor commerciële doelstellingen.

Het betreft een eerste versie die nog verbetering kan gebruiken, taaltechnisch, spelfouten en uitbreiding van de fotostappen. Toch is het al goed te gebruiken en wil ik het t.z.t. later verbeteren. Jullie op en of aanmerkingen ter verbetering wordt gewaardeerd. :winking:

1660637191858.png
 

Bijlagen

  • Het beplanken van een scheepsromp_v10_PeterSmits.pdf
    4,4 MB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Peter dit is een werk van passie. Ik dacht, laat ik het eens even doorbladeren en dan waarschijnlijk melden dat het mooi geschreven is en voor de houtbouwer zeer nuttig, maar wat ik aantref is niets minder dan een professioneel uitziend boek dat ik als niet-houtbouwer minimaal gedeeltelijk zal gaan lezen en dat ik dus heb opgeslagen. Alleen al de inleidende achtergrondinfo spreekt mij tot de verbeelding.

Dank dat je dit immense werk wilt delen, het hoort zeker ook in de knowhowsectie van het forum thuis (maar ik ben op vakantie en zit nu op mn telefoon te pielen, lukt me dus even niet, hopelijk wil een andere mod een linkje plaatsen).

Top werk! En reden om de bouwvoortgang ook weer s te bekijken.
 
Ook ik ga dit lezen want is ook buiten de scheepsbouw nuttig.
Die gele lijm kende ik niet .
Bedankt voor deze zeer interessante tekst.
 
Ah top... dank hiervoor.
(y) heel erg handig nu ik weer ben beginnen bouwen.
 
ik heb een tijdje niet gevolgd sorry maar de commotie van de laatste weken hier speelde hier wat parten
Uw werkjes zijn echt buiten alle porporties leuk om te volgen duidelijk uitleg , geeft mensen de goesting ( zin ) om er ook aan te beginnen
Knap
Marc
 
heren, @coachke @DEMPSEY @Pascal @Roy vd M. bedankt voor jullie leuke en positieve reacties. Een aantal van jullie zijn trouwe volgers en dat waardeer ik zeer. Helaas heb ik niet altijd evenveel tijd om op alles te reageren. Mijn vakantie is weer voorbij en dus kan de werf weer open. Hopelijk dit weekend weer een update! :winking:

Het geschreven "beplanken van een scheepsromp" document is een eerste aanzet, ik wil er nog een paar meer maken zoals Snijwerk / beeldhouwwerk, Touw twijnen & Tuigage. Kortom, er gaat nog veel gedeeld worden. Deze zaken zijn essentieel bij iedere bouw van een modelschip.

Dus, tot snel!
Peter
 
Ik volg dit soort scheepsbouw omdat het zo’n mooi onderdeel is van de hobby en omdat deze schepen zo tot de verbeelding spreken. De vroegere ontdekkingsreizen met uitbreiding van de tot dan toe gekende wereld, met alle gevaren die er bij hoorden (zo’n beetje zoals de ruimtevaart nu).

Naast de reeds heel verzorgde bouw van de Cazador Jabeque heb je hier wel een heel waardevolle ‘How-to” bijgevoegd die menige scheepsbouwer van nut zal zijn. Top.
 
Het forum dankt u voor deze en toekomstige interessante documentatie waar vele onder ons gretig gebruik van zullen maken
Marc
 
Het geschreven "beplanken van een scheepsromp" document is een eerste aanzet, ik wil er nog een paar meer maken zoals Snijwerk / beeldhouwwerk, Touw twijnen & Tuigage. Kortom, er gaat nog veel gedeeld worden. Deze zaken zijn essentieel bij iedere bouw van een modelschip.
Super,ik kijk er al naar uit want is bruikbaar op alle soorten modelbouw.
 
Mooi dat je tijd en moeite in zo'n document steekt, ik veronderstel dat dit veel beginnende en meer ervaren scheepsmodelbouwers zal helpen.

Ik vind de zeilschepen van vroeger altijd iets hebben, en als het dan nog in hout wordt nagemaakt is het helemaal indrukwekkend. Mooi project dat je hier laat zien.
 
Repeterende werkzaamheden "roeispanen"

Hallo allemaal,

Laat ik me eerst even verontschuldigen dat ik al zeker 4 weken geen update heb getoond van de bouwwerkzaamheden. Het is een heel erg drukke tijd en dus komt bouwen er even wat minder van. In de late uurtjes van de dag als er nog een beetje energie over is, lukt het me nog om wat zaken te doen. Helaas kan ik dan geen elektrisch gereedschap gebruiken omdat mijn gezin dan op een oor ligt.

Een van de zaken die ik tijdens de bouw altijd pittig vind, zijn repeterende werkzaamheden. Dus een schip met veel kanonnen aan boord, zul je veel rolpaarden moeten maken, veel luiken enz enz. Ik denk dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik ervaar het niet alleen als pittig, maar ik zoek altijd naar een creatieve manier om veel van hetzelfde te maken, met een goed resultaat en door gebruik te kunnen maken van "eenvoudig" gereedschap. Dit laatste was ook een vraagteken bij het maken van de roeispanen. 18 stuks, iedere roeispaan bestaat uit 8 onderdelen.
De roeispanen vanuit de bouwdoos vond ik niet helemaal passen, teveel metaal en waaibomenhout.
Ik heb besloten ze uit notenhout te vervaardigen en ze een kleine "upgrade" te geven. Dit betekent niet dat ze waarheidsgetrouw zijn, maar dichter de waarheid gaan benaderen. De roeispanen worden verder als twee bundels op het dek gelegd, dus bepaalde details zullen een beetje wegvallen.

Als eerste ben ik begonnen met het maken van een tekening en vervolgens ben ik alle stukken gaan zagen. Voor sommige onderdelen heb ik gebruik gemaakt van een mini kolomboor, feitelijk een Proxxon multitool in een los statief. Deze is handig voor het boren van gaatjes, maar ik kan er ook mee frezen...

photo 566896


Ik neem jullie mee in het proces zonder veel te schrijven, maar de foto's te laten spreken.

photo 566894


photo 566895


photo 566898


photo 566897


photo 566899


photo 566900


photo 566901


photo 566902


photo 566903


photo 566904


photo 566905


photo 566906


photo 566907


De roeispanen zijn dus nog steeds niet klaar. Deel 2 volgt....

groet,
Pter
 
4 weken? Maak daar maar het dubbele van :D Maar ik moet zelf niet teveel zeggen, ik heb al twee jaar niks meer aan modelbouw gedaan. Teveel andere dingen, ik las het bij jou ook al terug. Maar hopelijk januari weer aan de slag!

Zo'n Proxxon constructie is niet overal voor geschikt, maar voor dit freeswerk in hout natuurlijk uitermate! Mooie en niet te dure oplossing, die veel tijd bespaart en bovendien accuraat werk levert.
 
4 weken? Maak daar maar het dubbele van :D Maar ik moet zelf niet teveel zeggen, ik heb al twee jaar niks meer aan modelbouw gedaan. Teveel andere dingen, ik las het bij jou ook al terug. Maar hopelijk januari weer aan de slag!

Zo'n Proxxon constructie is niet overal voor geschikt, maar voor dit freeswerk in hout natuurlijk uitermate! Mooie en niet te dure oplossing, die veel tijd bespaart en bovendien accuraat werk levert.

Dat klopt, het heeft allemaal wat langer geduurd. Dat wil niet zeggen dat ik stil sta met het werken aan dit leuke schip. Integendeel. Ik heb ook de reling gemaakt op het centrale deel van het schip. Deze is anders dan in de bouwbeschrijving staat beschreven. Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt en met behulp van een mal het hout gebogen en bevestigd aan elkaar. Het hout moet eerst m.b.v. warmte worden gebogen in de juiste curve zodat het netjes de bolling van het dek volgt. Het is een stuk op zichzelf dat in het zicht staat op het schip en daarmee een bepaalde uitstraling heeft. Deze is versiert met houtsnijwerk aan de onderzijde.


photo 564891


photo 564890


photo 564889
 
Goed en juiste werkgerief is toch een must hoor.
Ga dit weer verder met plezier volgen.
 
Ik weet niet meer wat ik moet zeggen behalve dat ik het nog altijd prachtig vind.
 
Toch ook nog maar eens reageren ipv enkel genieten van de foto's.
Goed bezig
 
Fijne meerwaarde aan de roeispanen.
De reling mag er ook wezen, 't is te zeggen, het hele schip mag er al wezen....
Knap werk Ptér
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan