Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
Prachtig en museum waardig.Applaus
Nodige houtbewerking toestellen zijn toch wel nodig om het zo dun te krijgen vermoed ik.
Boor je dit uit of echt met een figuurzaag?
Weet het en weet het ,maar ben echt wel geïnteresseerd hoe je dit aanpakt want zou dit ook wel eens willen proberen.
 
Prachtig en museum waardig.Applaus
Nodige houtbewerking toestellen zijn toch wel nodig om het zo dun te krijgen vermoed ik.
Boor je dit uit of echt met een figuurzaag?
Weet het en weet het ,maar ben echt wel geïnteresseerd hoe je dit aanpakt want zou dit ook wel eens willen proberen.

Dank u Pascal, ik gebruik een figuurzaag om het uit te zagen. Voor de stukken waar je met de figuurzaag niet bij kunt komen, kun je het ook boren.
Je kan ook een boortje gebruiken en rondom uitboren, maar dat is heel wat meer werk. Figuurzaag werkt dat prettiger vind ik zelf.
Het "juiste" hout is wel erg belangrijk, dit moet je selecteren op basis van de schaalgrootte.

Je hebt een goede lintzaag nodig om plakjes hout te zagen. Een vandiktebank of vandikte schuurmachine is ook handig om de juiste dikte te krijgen.
Een goede tekening is essentieel. Ook het in 3d kunnen bekijken vanaf tekening is een vaardigheid die je moet hebben of ontwikkelen, daar een tekening enkel 2d is.

Zeker eens proberen want wellicht heb je er aanleg voor. Je kunt je scheepsmodellen er door verrijken is mijn mening.

gr.
Pter

Dees is niet meer gewoon , ik heb al veel modelbouw gezien , houten auto's , schepen huizen in karton en noem maar op , waar dit is toch ongelooflijk
Je bent een echte kunstenaar , dit is echt genieten wat we hier te zien krijgen wow prachtig
Marc

Bedankt voor je mooie woorden Marc! heel erg leuk om te lezen! (y)
 
Woodcarving continues - deel 1

Zo'n Xebec was zee rijkelijk versierd met houtsnijwerk, dat betekent dat ik er nog wel wat uurtjes in ga steken. Ik heb in mijn vorige update op het achterdek de verhoogde verschansing aangebracht.
Deze heb ik tegenstelling tot de kitmaker langer gemaakt. Dit was niet zonder reden. Ik wil deze voorzien van snijwerk. Natuurlijk wederom in de Barok stijl.
Zoals altijd begint het met een tekening van het ontwerp. Omdat het patroon zich zal repeteren over de lengte hoef ik maar een stukje te tekenen. De afmeting is 5mm hoog, 2mm dik en heel wat mm's lang.

1644769119372.png

Ik maak een kartonnen mal op maat en neem dit over op het hout. Dit doe ik twee keer aangezien er ik er twee nodig heb. (SB en BB)

1644769168211.png

Ik heb gelukkig ooit een lintzaag (tafelmodel) cadeau gekregen van mijn vrouw. Die biedt uitkomst om een "plak" te zagen op 3mm dikte. Ik verklein het later naar 2mm

1644769180583.png

Nu is het een kwestie van om de twee modellen uit de plak hout te zagen en het patroon over te nemen op het hout.

1644769191476.png

We gaan het stukje hout eens passen op de plek waar het snijwerk t.z.t. moet komen.

1644769203318.png

Nu komt een van de lastigere punten. Het patroon moet uitgezaagd worden met een figuurzaag. Dit is te klein en te dun om met de figuurzaag te doen.
In plaats daarvan gebruik ik mijn Proxxon multitool en mijn vertrouwde naaldvijlen. De naaldvijlen gebruik ik voor de buitenkant en voor de binnenkant mijn Proxxon.

1644769222060.png

1644769233743.png

nog eens dry-fitten....

1644769249449.png

En dan ben ik begonnen met het snijden van de diepte en grove vorm. Eerst de bloemetjes, daarna de stengels.

1644769258859.png

1644773453809.png

To be continued...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Tjonge, ik zou bang zijn daar doorheen te zitten.
Ik heb eigenlijk nog een vraagje wtb het verdiepen van die bloemvorme : werk je daarbij vanuit het midden naar de rand, of van de rand naar het midden van de tekening, of maakt dat niet uit ?
 
Tjonge, ik zou bang zijn daar doorheen te zitten.
Ik heb eigenlijk nog een vraagje wtb het verdiepen van die bloemvorme : werk je daarbij vanuit het midden naar de rand, of van de rand naar het midden van de tekening, of maakt dat niet uit ?
Ik werk persoonlijk graag vanuit het midden van de bloem, het hart, en daarna naar de rand. Dat komt doordat rondom het hart van de bloem (de knop) iets hoger ligt dan daarnaast. Het diepste punt ligt om het hart en daar start ik.
 
Heel mooie tekening en snijwerk dat uitzonderlijk goed zal passen op dat schip.
Door hun cultuur gebruikten zij geen figuren van mensen of goden, enkel bloemen, planten en vaste structuren wat het hier speciaal maakt.
Prachtig geduldwerkje...
 
hoe knap is dit niet , er zijn toch mensen die iets kennen en kunnen , en gij valt eronder
machtig gedaan
 
We mogen fier zijn zo'n getalenteerde scheepsbouwers te hebben op het forum.
Mooi werk weer.
 
Wauw, indrukwekkend. Ik vind er eerlijk gezegd geen woorden voor.
 
Mini tutorial deel 1 - houtsnijden met handgereedschap

Speciaal voor Pascal en natuurlijk ook anderen wil ik deze mini tutorial met jullie delen. Her en der krijg ik toch vragen over het gereedschap dat ik gebruik en of de technieken die ik toepas. Nu ik kan helaas niet alles goed beantwoorden en zullen er nog veel vragen zijn. Om die reden heb ik een mini tutorial gemaakt en probeer ik zoveel als mogelijke te laten zien met foto's en toelichting met tekst om wat meer uit te leggen over houtsnijden.
Ik heb de moeite genomen om zowel het handsnijden te laten zien door een bloem te snijden met handgereedschap als mede met elektrisch gereedschap.
Het eerste deel maak ik gebruikt van handgereedschap van het merk Pfeil. Dit zijn handpalm gutsen die in verschillende maatvoeringen verkrijgbaar zijn. Nu zijn er ook andere merken die kleine gutsen maken zoals Kirschen. Het zal een kwestie van voorkeur zijn, maar ik vind persoonlijk de vorm van het handvat van de Pfeil gutsen prettiger. Daarbij zijn ze ook iets voordeliger in prijs. Toch moet je per guts al snel 20 euro per stuk afrekenen.

Het tweede deel zal ik een elektrisch roterende multitool van Proxxon gebruiken. Dremel of andere merken werken ook, qua merk heb ik niet een voorkeur. Wel kunnen de spantangetjes anders qua maatvoering zijn waardoor je bepaalde bitjes niet 1:1 kan uitwisselen tussen de verschillende merken en het handvat kan van het ene merk net iets prettiger aanvoelen. De Proxxon roterende gereedschap type 60E koste in een setje rond de 80 euro.

Cazador_261.jpg


Het is niet de bedoeling om te battelen welk gereedschap beter is, handgereedschap vs elektrisch. Ik wil met deze mini tutorial laten zien dat je hetzelfde met verschillend gereedschap kunt maken en dat je persoonlijk een voorkeur kan hebben voor het een of ander. Dat is prima, het gaat uiteindelijk om het resultaat en niet de middelen die je gebruikt. Ik persoonlijk vind het prettig om beide soorten gereedschap te gebruiken.
Met gutsen kun je meer detail snijden maar zul je meer geduld moeten hebben. Ook zul je t.z.t. je gutsen moeten wetten / slijpen of stroppen om de schepte te behouden. Met elektrisch gereedschap gaan dingen op deze schaal sneller, maar verlies je wat detail doordat je bitjes niet zo dun zijn als je mesjes of gutsjes. Daarbij zal je t.z.t. bitjes moeten vervangen omdat ze bot worden. Kortom, ik kies het gereedschap voor het onderdeel dat ik moet maken en mix tussen beide.

Veiligheid voorop!
Voordat we gaan starten wil ik jullie erop wijzen dat ik voor deze tutorial mijn werkstuk niet hebt vastgemaakt op mijn snijmat. Dit is zeker wel te adviseren. Ik gebruik normaliter dubbelzijdig tape of plakband van de merken 3M, Pattex of Tesa. Dit is heel sterk, houdt je werkstuk stevig op z'n plek en ook nadien weer eenvoudig te verwijderen. Ook wat goed werkt is rubbercement lijm. Het is een lijm op siliconenbasis die geen sterke hechting heeft, makkelijk weer te verwijderen is maar wel je werkstuk goed op z'n plaatst houdt. Voor het werken met zulk scherp gereedschap adviseer ik een ieder dit ter harte te nemen. Mocht je uitschieten met een vlijmscherpe guts dan zit je niet in je vinger maar er doorheen. Kortom, zet je werkstuk vast en gebruik beide handen om je gutsjes te begeleiden.

Goed, genoeg gezegd, tijd om het e.e.a. te tonen.

Voor deze tutorial gebruik ik 4 verschillende typen gutsen. Hieronder zie je welke dit zijn. Ook heb ik de vorm van het snijvlak in het groen aangegeven. Het is zelfs mogelijk om maar 2 typen te gebruiken voor het snijden van de bloem, maar omdat ik in de luxe positie verkeer dat ik kan kiezen uit meerdere gutsen, gebruik ik ze ook.
:)


Cazador_263.jpg


Okay, zoals jullie eerder gezien hebben begint het met het maken van een goede tekening. Daarbij moet de tekening worden overgenomen op het hout waarbij het hout op de juiste dikte of van formaat moet zijn.
De omlijning "outline" van de vorm wordt uitgezaagd met een figuurzaag of met een roterende multitool of handgereedschap.
Nu is het voor jezelf om van een twee dimensionaal plaatje / tekening een drie dimensionaal houtsnijwerk te maken. Dat betekent dat je voor jezelf diepte "z-as" moet indenken en in je snijwerk moet snijden.

Voorbereiding
1) Maak gebruik van een goede tekening op schaal
2) Selecteer en zaag het stuk hout uit waarin je gaat houtsnijden. Zorg dat dit op maat is en neem de tekening over op het hout
3) Haal het hout om de tekening weg, dat wil zeggen, de omtrek van het te snijden figuur blijft over.

Nu dit is gedaan, kun je gaan beginnen.

Ik zoek dan ook het diepste en hoogste punt op. Beide liggen voor de bloem dicht bij elkaar en betreft het hart of knop van de bloem wat het hoogste punt is tezamen met de punten van de bladeren. Het dieptste punt ligt om het hart van de bloem.

Ik snijd per blaadje vanaf de rand / buitenkant naar binnen toe richting het hart totdat ik de juiste diepte heb bereikt. Voor deze bloem doe ik dat per blaadje, dus 4x en ik gebruik een half ronde guts ongeveer zo breed als het blaadje.

Cazador_264.jpg


Cazador_265.jpg


Nu heb ik de eerste stap gedaan. Ik ben wel al mijn lijnen kwijt. Om de volgende stap uit te voeren, teken ik eerst de lijnen op het werk die ik voor de volgende stap moet snijden.
In dit geval de meest diepe lijnen die de blaadjes onderling verdeeld.

Cazador_266.jpg


Om deze lijnen uit te snijden gebruik ik de gust met een "V" vorm. Ik snijd nu vanaf het midden naar de buitenkant toe. Dat komt doordat het bij de knop / hart de lijn smal is en breder wordt naar het uiteinde.
Dan is het makkelijker om van binnen naar buiten te snijden. Door tijdens het snijden steeds iets meer kracht te zetten zal de guts dieper snijden waardoor geleidelijk aan de lijn breder en dieper wordt.
Dat is precies wat je wilt bij deze handeling.

Cazador_267.jpg


Cazador_268.jpg


De volgende stap is opnieuw de lijnen tekenen van het te snijden deel. In dit geval de groeven in de blaadjes.

Cazador_269.jpg


Ook hiervoor gebruik ik dezelfde "V" vorm guts en is de manier van snijden hetzelfde als bij stap 3.

Cazador_270.jpg


De laatste fase is het afronden en schoonmaken, "zacht" maken van harde lijnen. Zorgen voor een vloeiend verloop tussen de afzonderlijke blaadjes. Het mooi rond maken van de knop enz enz.
Je kan bijvoorbeeld een schuurpapiertje met zeer fijne korrel gebruiken

Cazador_271.jpg


Nu af en toe gebruik ik ook mijn naaldvijlen om de vorm (buitenkant) her en der te corrigeren. Naaldvijlen zijn metaalvijltjes met een zeer fijn gekapte profiel. Dit is ideaal voor houtbewerking op deze schaal, daar je steeds maar mm's weghaald.

In deel twee zal ik eenzelfde bloem snijden maar dan maak ik gebruik van mijn Proxxon multitool.
 
Laatst bewerkt:
Mini tutorial deel 2 - houtsnijden met elektrisch roterend gereedschap

In dit deel zal ik eenzelfde bloem snijden echter nu gebruik makende van een Proxxon multitool. Zoals eerder gezegd zijn er verschillende merken die allen hetzelfde doen. Ook kun je gebruik maken van tandartsboren en stiften. Sommige gebruiken zelfs gereedschap die een nagelstijliste of pedicure gebruikt omdat he handvat wat handzamer is. Goed, keuze te over. Ik gebruik mijn Proxxon ook voor andere dingen en het volstaat prima. Ik heb er ook een flexibele shaft bij die een kleinere handgreep heeft (pen vorm) wat iets prettiger in de hand ligt.

Cazador_261.jpg


Enkele stiften die ik gebruik. Het zijn twee bolkop freesjes waarvan de kleinste diameter 0,8mm is. De andere zijn diamant freesjes van verschillende vormen. Er zijn goedkope freesjes te koop via de Chinese kanalen. Je krijgt wel een zak vol met verschillende types, maar het metaal is veel zachter en dus slijt het sneller. Mijn advies is om een goed merk te kopen of bij een gerenormeerde verdeler, je hebt er dan wel minder maar je doet er veel langer mee en daarmee blijft het resultaat constanter. Een oud docent van mij zei altijd "Scherp en schoon gereedschap is veilig gereedschap. Als het bot en of vuil wordt ga je meer kracht zetten met als gevolg dat je kan uitschieten waardoor de consequenties groot zijn".

Ook hierbij deel ik mijn werkstuk in kleine fasen op en iedere fase of stap controleer ik de vorm en diepte. Door steeds te werken in stapjes of stappen blijf je het overzicht houden en verlies je jezelf niet in de omvang.

Cazador_262.jpg


Voorbereiding
1) Maak gebruik van een goede tekening op schaal
2) Selecteer en zaag het stuk hout uit waarin je gaat houtsnijden. Zorg dat dit op maat is en neem de tekening over op het hout
3) Haal het hout om de tekening weg, dat wil zeggen, de omtrek van het te snijden figuur blijft over.

Nu dit is gedaan, kun je gaan beginnen.

Het houtsnijden met elektrisch gereedschap heeft meer weg van graveren / frezen dan snijden. Je zult ook iets anders moeten denken en op een andere manier tot hetzelfde resultaat te komen.
Wel begin ik weer met de diepte in mijn figuur te zetten. Ook hier kan ik deze bloem met één of twee verschillende soorten stiftjes maken. Ik heb echter de luxe om wat meer te kiezen, maar voor deze tutorial zal ik me beperken tot één a twee soorten.

Cazador_272.jpg


Nu ik de diepte rondom de knop erin gezet heb, ga ik de blaadjes vorm geven. Ik houd mijn stift onder een kleine hoek waarbij de punt het diepste punt raakt. Door de stift nu zijdelings in de breedte van het blaadje te bewegen wordt het overtollige hout weggefreesd. Ik stop daar waar mijn frees de buitenste rand van het blaadje raakt. Dat is mijn hoogste punt van het blaadje. Je krijgt dan het idee dat het blaadje schuin uit de knop staat. Dit herhaal ik nog 3 keer totdat alle blaadjes dezelfde vorm hebben.

Cazador_273.jpg


Net als met de gutsen, ben ik mijn schets na deze fase weer kwijt. Ik teken vervolgens de lijnen die ik voor de volgende stap moet weghalen.

Cazador_274.jpg


Nu gebruik ik de punt van de graveerstift om de lijnen uit te diepen en de blaadjes onderling te scheiden van elkaar.

Cazador_275.jpg


Ook voor de volgende stap teken ik de lijnen in dit geval in de blaadjes.

Cazador_276.jpg


De handeling is exact hetzelfde als bij de vorige stap...Om de knop in het midden niet te beschadigen, werk ik vanuit het midden naar buiten toe. Ook gebruik ik de punt om de vorm van de blaadjes onder te verdelen in 3 delen.

Cazador_277.jpg


De laatste fase is het afronden en schoonmaken, "zacht" maken van harde lijnen. Zorgen voor een vloeiend verloop tussen de afzonderlijke blaadjes. Het mooi rond maken van de knop enz enz.
Je kan bijvoorbeeld een schuurpapiertje met zeer fijne korrel gebruiken of een polijststiftje.

Cazador_278.jpg


Kortom, ik heb nu twee verschillende stukken gereedschap gebruikt om dezelfde bloem te maken. Je kunt dus met verschillend type gereedschap hetzelfde doel bereiken. De een is niet beter dan het andere, het is een persoonlijke voorkeur.
Als je houtsnijden ook eens wilt proberen, gebruik dan eerst eens het gereedschap dat je al hebt. Velen van jullie zullen ongetwijfeld al een Proxxon of Dremel achtige tool hebben. Koop dan een paar goede stiften en probeer het eens uit.
Als je het leuk vindt en het ligt in jouw bereik van je kunnen, dan kun je altijd nog eens speciaal gereedschap bij Baptist bekijken en of kopen om dat eens uit te proberen.

Ik hoop dat dit wat verheldering heeft gebracht en succes als je het ook gaat proberen. Het geeft je model meer persoonlijke "touch".

groet,
Pter
 
Mooie uitleg waarvoor dank.
Heb alle materialen ( die hier aangehaald zijn ) die nodig zijn om dit te proberen.
Zal dit zeker proberen toe te passen op andere werken wel zoals bv. aan gebouwen ,meubels, deuren enz.
Als het mag sla ik deze tutorial al op.
 
Woodcarving continues - deel 2

@Pascal, ik hoop dat het je helpt. Toon vooral uw vorderingen en natuurlijk mag je de tutorial opslaan of delen met anderen.

Ik ben ondertussen in de verloren avonduurtjes verder gegaan met het snijwerk en heb nu weer een onderdeel klaar en op het schip geplaatst.
Laat ik dit tonen als heb ik wat moeite om het goed op de foto te krijgen. Ik zal nog eens een kleine fotostudio installeren om dit beter op de foto te krijgen.

1645189047473.png

1645189062476.png

1645189116528.png

1645189133726.png

Bedankt alweer voor de positieve reacties.

groet,
Pter
 
Gewoon prachtig, net alsof het zou geprint zijn . Geeft een grote meerwaarde aan het schip.
 
Het resultaat mag er dan ook weer zijn.
Knap
 
Woodcarving continues - deel 3
Ik heb besloten om eerst een volledige zijkant van het houtsnijwerk af te maken voordat ik naar de andere kant van het schip ga.
In dit geval heb ik 3 pilaren gesneden die verticaal geplaatst worden en een bladmotief hebben.
Tussen de middelste en laatste pilaar moet een kader komen met daarin een vliegende arend. Die laatste is moeilijk te maken op deze schaal maar ga ik zeker proberen. Ook zal ik de 3 kransen om de geschutspoorten moeten maken.
Ik heb de krans verwijderd die ik al eerder eens gemaakt had uit Castello. Ik ga ze nu maken uit buxus.

1645512133698.png

1645512146442.png

1645512157864.png

1645512172273.png

groet,
Pter
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan