Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
Rolpaarden en geschut
Zoals jullie wellicht weten, is een Xebec tot de tanden bewapend met kanonnen. Deze stukken geschut staan op affuiten met wielen ook wel rolpaarden genoemd. In de kit zijn best redelijke metalen rolpaarden meegeleverd. Dat wil zeggen, ik heb ze veel slechter gezien. Als je een goed schilder bent (wat ik niet ben) dan zou je ze prima kunnen gebruiken en ze voorzien van verf.
Ik heb besloten om de rolpaarden zelf te maken uit hout en ik laat jullie graag het fabricage proces en resultaat daarvan zien.

Ik begin met de onderkant ofwel de basis van het rolpaard.

1642671638027.png

Daarna de zijkanten, de zijkanten worden voorzien van trappetjes die een hoogte hebben van 1mm.

1642671691032.png

Wat kleine onderdelen...

1642671734218.png

Montage van de onderdelen:

1642671758045.png

1642671769968.png

1642671781601.png

1642671796880.png

1642671813607.png

1642671831726.png

Ten opzichte van de meegeleverde rolpaarden:

1642671876977.png
 
1642672073321.png
1642672085489.png

1642672095889.png

1642672106934.png

1642672121318.png

De bovenste twee foto's zijn even ter indicatie hoe het er dan gaat uitzien als ze op het dek van het schip staan. Ze zullen worden vastgemaakt met touwen en katrollen. Daar heb ik een manier voor om ze de tuigage van de kanonnen aan te brengen voordat ze op het schip geplaatst worden doordat ik een mal maak. Dat is voor een later moment. :-)
 
Kraanbalken
Een schip heeft ankers nodig om haarzelf in een baai stil te leggen. Deze ankers worden via een lierconstructie (katrollen) te water gelaten en opgehaald. Om dit te maken moet behoorlijk wat worden gefabriceerd. Deze zogeheten kraanbalken worden geplaatst op een lat van 2mm x 6mm. die vervolgens weer rust op twee knieën en een versteviging tussen bakboord en stuurboord.

1642672408904.png

1642672524255.png

De kraanbalken gemaakt.

1642672546518.png

De voorste mast wordt verankerd in een frame die ook gemaakt is uit 5x5mm noten.

1642672565705.png

1642672580546.png

1642672590429.png

Bij die laatste stappen moest ik een stuk uit mijn relingen halen om de balkjes te plaatsen. Eenmaal daaraan beginnen kan je niet meer terug. Foutje maken en je kan opnieuw je relingen maken en aanbrengen. Het was even spannend zegmaar.... :rolleyes:

Dit was de volledige update dusver onderverdeeld in een aantal posts. De werkzaamheden hebben voornamelijk plaatsgevonden in de maand december.

tot de volgende update!
Pter
 
Heel mooi werk dat ik hier zie, altijd vol bewondering voor scheepsbouwers.

Op de foto waar je de kanonnen poseert in de geschutpoorten valt mij op dat de loop niet zuiver is. Waarschijnlijk ga je dat nog aanpakken?
 
Wat een mooie reportage en een plezier om te volgen.
Ook ik heb vragen bij de naden op de zijkant van de kanonnen ?.
 
Hoi mannen, die gietnaden moeten nog verwijderd worden. bedankt voor de oplettendheid.
 
Mooi zeg, en zeggen dat ik die kit ook had... helaas tijdens de verhuis had het reeds samengestelde spantenframe het niet overleefd, en in plaats van de stukken te sparen en af te tekenen is alles helaas verloren gegaan.
Ik had die kit zelfs ter plaatse in Barcelona gekocht, dus dat gaf het ook nog wat speciaals.
 
Hallo mensen,

Bedankt voor jullie leuke reacties en de oplettendheid wat betreft de kanonnen.

Hoewel ik dit weekend best veel gewerkt heb aan Cazador, kan ik dat helaas niet terug zien in het aantal foto's. Ik ben gewoon vergeten het e.e.a. tijdens het fabricageproces te fotograferen.
Excuses hiervoor en dan ook maar een paar foto's van het resultaat.
Alhoewel ik nog wel deels de fabricage van een van de luiken gevangen had.....

Cazador_213.jpg


Cazador_214.jpg


Cazador_215.jpg


Cazador_216.jpg


Cazador_217.jpg


Meteen het grote luik midscheeps gemaakt en geplaatst.

Cazador_218.jpg


Dit hoofdstuk staat in het teken van de dekpompen. Die dingen die bij de kit zaten heb ik meteen in de kliko gegooid. Paar metalen onderdelen die niet meer te redden waren. Ik heb op basis van de tekeningen geprobeerd een paar dekpompen te maken met wat resthout dat ik nog over had van een ander projectje. Oké, voor de puristen onder ons, de pompen horen eigenlijk niet 100% cylindrisch te zijn, maar opgebouwd uit 8 delen waardoor een achthoek ontstaat. Ik had even niets anders....Deze stukken hebben behoorlijk wat tijd gekost en ze functioneerden ook. Ik heb uiteindelijk de pennen vastgelijmd en de hendel daarmee ook...

De stukken staan zeer stevig op het dek doordat ik ze met een pen in het dek gestoken heb. Ze staan nog niet vast en ik kan ze dus ook weer verwijderen. Dat is eventueel nog nodig als ik straks het e.e.a. in de olie moet gaan zetten.

Cazador_219.jpg


Cazador_220.jpg


Nu met ook de uitstroomgaten erin en twee identieke stukken naast elkaar. Het is een leuk gezicht op het dek.

Cazador_221.jpg


Cazador_222.jpg


Tot de volgende update!

Pter
 
Lust voor het oog, maar moet nu wel opzoeken wat en waarom die pompen dienden want ken hier eigenlijk bitter weinig van.
 
Lust voor het oog, maar moet nu wel opzoeken wat en waarom die pompen dienden want ken hier eigenlijk bitter weinig van.
Hoi Pascal, de pompen dienen ervoor om het water uit het ruim naar boven te pompen en te laten uitvloeien op het dek. Aan de zijkanten van de dekken zijn openingen gemaakt waardoor het water terug de zee in stroomt. Door regen en hoge golven die over het dek slaan komt er onwenselijk water in het schip en dus in het ruim.

Veel schepen hadden dergelijke pompen op het dek staan, niet ieder model toont de pompen ook daadwerkelijk, maar in dit geval bij deze kit wel.
Ik hoop dat het wat verduidelijking geeft.

groet,
Pter
 
Bedankt Pter.
Had het intussen gevonden en was verwonderd dat ze daar zo vroeg bij waren.
Zo blijven we maar bijleren he.
 
Dat moeten toch heel grote, in feite lange, pompen geweest zijn eer je van het dek tot de onderzijde van de romp bent. Zal toch serieus wat mankracht gevraagd hebben om die te bedienen.
 
Dat moeten toch heel grote, in feite lange, pompen geweest zijn eer je van het dek tot de onderzijde van de romp bent. Zal toch serieus wat mankracht gevraagd hebben om die te bedienen.
Dat denk ik ook Erwin. Nu hadden die pompen meestal hele lange hendels en dat zal niet zonder reden geweest zijn. De hefboomwet zal daarop van toepassing zijn geweest en daarbij konden ze bediend worden door meerdere personen.
 
Inmiddels staat de scheepsbel ook op het dek. Ik heb mij laten vertellen dat de behuizing waarin de bel hangt een "klokgalg" heet in de vorm zoals deze is. Ik heb mezelf een lastige constructie opgelegd doordat deze is gemaakt met pen en gat verbinding (vierkantig). hiervan zie je niets meer als deze in elkaar zit, maar ik vond het leuk om de klokgalg zo te maken. Overigens is dit niet standaard inbegrepen in de kit, die is van metaal en was niet in goede staat. Ik heb de klokgalg uit notenhout gemaakt.

1643366941621.png

Met de scheepsbel op het dek geplaatst.

1643367082988.png
 
Carving - finished

Goedemorgen iedereen,

Bedankt voor alle leuke reacties. Jullie zijn een trouwe groep volgers, leuk! :-)
Ik hoop dat ook deze update weer aan jullie verwachtingen voldoet, er is een hoop te zien. :winking:

Ik begin bij het verdere uiterlijk van het schip. Ik wilde daar nog wat zaken aan toevoegen en wijzigen. Te beginnen met de achterkant van het schip (de spiegel).

Terug naar spiegel. Ik heb de spiegelplaat van het schip gehaald en op mijn snijmat gelegd. Ik heb de buitenkant bekleed met fineer.

1644217182228.png

Ik wilde een mooie omlijsting rondom de spiegel maken en heb wat notenhout gezaagd en er een profiel in gemaakt met een profielschraper. Deze spiegelplaat moet later mijn houtsnijwerk "inlijsten" om zo maar te zeggen.

1644217193496.png

Vervolgens de stukken in verstek gezaagd zodat ze mooi passend zijn om de spiegel. Tevens heb ik het fineer aan de buitenkant gezwart met Oostindische Inkt.

1644217208788.png

1644217217901.png

Toen kwam ik er achter dat ik een fout met de afmeting had gemaakt.
:frustie:
:frustie:
:frustie:
Voordat ik de spiegelplaat van het schip haalde, zei ik nog tegen mijzelf dat de onderkant ingekort moet worden.
:eek:
Dat was ik vergeten, met als gevolg dat dit expemplaar de kliko in kan of dat ik met wat kunst en vliegwerk maar een stuk overnieuw moet maken en vervolgens het huidige exemplaar inkort. Ik heb eerst het laatste geprobeerd en dat is gelukt. Als je de twee foto's vergelijkt, zie je dat de hoogte is aangepast.

1644217227161.png

Ik heb daarna de plaat weer op het schip geplaatst...

1644217239376.png

1644217250618.png

De omlijsting loopt mooi om de spiegelplaat heen, i.p.v. dat een lijst op de plaat wordt geplakt.
We gaan verder met de verschansing. Deze moet op het achterdek worden verhoogd. Hier wijk ik wederom af van de bouwbeschrijving en ik heb de verschansing veel langer gemaakt. Dit komt beter overeen met de schepen uit die tijd.

1644217424639.png

Ook heb ik een extra profiellijst gemaakt die net onder de geschutspoorten is aangebracht. Het schip krijgt een zeer eigen identiteit.

1644217459174.png

De update gaat verder in een nieuwe post, ik zit aan het limiet van in te voegen foto's...
 
Laatst bewerkt:
Carving finished - deel 2

En dan tot slot voor deze update een stukje houtsnijwerk. Ik zeg een stukje, want het is maar 60x25mm groot. Ik neem jullie mee in het proces, foto bij foto. Het snijwerk is gemaakt van buxushout. Buxushout is heel erg hard hout waardoor het mogelijk is om details op schaal in het hout te snijden. De grootte waarop ik nu moet werken is helaas voor het mooie wat te klein. Maar ik heb het te doen met de schaal waarin de bouwdoos is gemaakt.

Ik heb een schets gemaakt op papier en deze wordt overgezet op hout d..m.v. carbon overtrekpapier.

1644218109318.png

1644217784246.png

Met een figuurzaag, zaag ik de omtrek van het snijwerk uit.

1644217820942.png

Vanaf nu moet ik de diepte en de grove vorm erin gaan zetten. Mijn methode is om het figuur in dit geval een Barok thema van Acanthusbladeren, op te splitsen in delen. Ik begin bovenaan bij de bloem, dan de rechterkant, linkerkant en als laatste het midden. Geen idee waarom ik deze voorkeur heb, maar voor mij werkt dit het beste.

1644217947605.png

1644217963378.png

1644217979818.png

1644218007947.png

1644218024107.png

1644218032842.png

1644218042438.png

En dat was het weer voor deze update,

Alvast weer bedankt voor alle reacties,

groet,
Pter
 
Dees is niet meer gewoon , ik heb al veel modelbouw gezien , houten auto's , schepen huizen in karton en noem maar op , waar dit is toch ongelooflijk
Je bent een echte kunstenaar , dit is echt genieten wat we hier te zien krijgen wow prachtig
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan