Hoofdsponsor

***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[wip]

Ptèr

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 okt 2018
Vanaf hier is het "fundament" klaar voor de tweede laag beplanking. Voordat ik uberhaupt een latje tegen de romp aanzet, bepaal ik eerst hoe de huidgangen gaan lopen. Dit kan dus anders zijn t.o.v. de berghouten daarboven. Ik kijk naar de op dat moment vorm van de romp en hoe ik de latjes (stroking) wil laten lopen zodat ze een mooie vloeiende lijn krijgt in de romp en ik geen stealers (insteekplanken) nodig heb. Dit laatste mag gewoon gebruikt worden en werk vroeger te pas en te onpas gebruikt. Ik vind het echter een uitdaging voor mezelf om dit zoveel als mogelijk te vermijden en je iedere plank van boeg tot achtersteven kan volgen. Ik heb in mijn topic van Santa Maria hier uitgebreid bij stilgestaan, lees dat topic door voor meer informatie en hoe ik het doe. Uiteindelijk kun je voor jezelf een methode kiezen die het beste bij jou past.

Kortom, met de dichterlijke vrijheid in het achterhoofd en een vaste hand, teken ik de lijnen uit op de romp. De lijnen die getekend zijn, vervangen de centen (tijdelijke gangen) die je zou gebruiken bij een enkellaags romp beplanking. Ze doen niets anders dan de romp in gelijke delen opsplitsen en het is daarmee mogelijk om op meerdere plekken tegelijkertijd te werken op je romp. Dit is met name handig als je met droogtijd zit als je een nat latje tegen de romp hebt gebogen en zijn vorm moet gaan krijgen. In mijn geval voor dit type schip is dit niet van toepassing. Het fineer is zo dun, dat buigen geen problemen geeft,
;)

In mijn geval zijn per romphelft 3 vlakken gemaakt. Ieder vlak bestaat uit 5 gangen / stroken op de zandstrook na. Die laatste plank (advies is om deze vaak als eerste te plaatsen) is mijn correctieplank.

Goed, genoeg over de zandstrook. De lijnen zijn bepaald, de romp opgesplitst in gelijke delen. Nu neem ik een lengte van een huidgang en snijd een bundel van deze latten alvast op deze maat.

Nu ik dit heb bepaal ik een patroon en begin ik met het aanbrengen van de eerste gangen. Ik werk van boeg naar steven in het algemeen doordat de aansluiting van de latjes bij de boeg wat extra aandacht nodig heeft. Voor alsnog maakt het niets uit in welke richting er wordt gewerkt.
Ik check bij elke gang of de stroking juist is. Ik kijk in lengterichting langs de latjes van boeg naar steven en andersom. Hierbij is het de bedoeling dat ze een strakke lijn tonen vergelijkbaar met de groene lijnen die ik op de romp gezet heb.
Totdat het moment daar is dat ik de eerste 5 gangen gelegd heb en ik bij de eerste groene lijn ben aangekomen.

Het is nu een kwestie van herhalen van de hierboven genoemde stappen en zo de overige twee vlakken opvul.

Tja, en dan zit de tweede laag aan een kant er ook tegen. Ik moet de romp nog lichtjes schrapen of schuren en vandaar dat het oppervlakte nog wat ruw en oneffen kan ogen. In mijn volgende update is deze mooi glad en zal de andere kant ook zijn gedaan.

Dat was hem weer voor nu, voor de volgende update gaan we verder aan de andere kant van de romp.

groet,
Pter

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
sdfkkjskngMooi staaltje vakmanschap wat ik hier lees en zie.

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
PRACHTIG, netjes uitgelegd maar zeker eveneens netjes uitgevoerd.

Michel

Well-known member
Registered
Lid geworden
25 jul 2008
Prachtig werk! Het ziet er erg strak uit.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Jullie houtbouwers blijven mij altijd maar verbazen met dit mooie werk.

Ptèr

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 okt 2018
Hallo allemaal,

We hebben weer wat voortgang gemaakt op de scheepswerf. Ik neem jullie graag mee met de gedane werkzaamheden.
Als eerste heb ik de tweede laag huidbeplanking op de andere helft van de romp aangebracht waardoor de romp nu aan beide zijdes bekleed is met haar latjes. Het is een herhaling van zetten zoals ik ook de eerdere kant gedaan heb. Het blijft voor mij persoonlijk altijd een facinerend gezicht als je de bekleding op de romp voltooid ziet. :-)

Cazador_103.jpgCazador_104.jpgCazador_105.jpgCazador_106.jpgCazador_107.jpgCazador_108.jpgCazador_109.jpgCazador_110.jpgCazador_111.jpgCazador_112.jpg

marc w

Well-known member
Registered
Lid geworden
20 jun 2011
dit ziet er wel heel knap uit. Je steekt er wel wat tijd in met je werkwijze ,maar het resultaat is dan ook een lust voor het oog.

Ptèr

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 okt 2018
Ik heb mijn voortgang even opgesplitst in delen omdat ik snel aan het maximum van 20 foto's zit die ik per post mag toevoegen.

Nu de romp dicht is, ga ik verder met de aankleiding aan het achtersteven. Hiervoor zijn meerdere dingen gemaakt.

Cazador_113.jpgCazador_114.jpg

Deze wordt geplaatst aan de achterkant van het schip. Tevens heb ik daar de roosters aangebracht. De roosters heb ik gebogen gemaakt waardoor ze de curve van de dekken volgen. Dit was een pittige klus om gerealiseerd te krijgen. ook heb ik de roosters voorzien van een eiken beits zodoende krijgen ze een wat meer authentieke uitstraling.

Cazador_115.jpg

Hierna heb ik bijna alle multiplex stukken verzameld en ze op een stuk noten gelegd. Ik heb ze met een potlood overgenomen op het notenhout en daarna uitgezaagd.

Cazador_067.jpg

Cazador_068.jpg

Cazador_126.jpg

Uit deze stapel vervolgens twee knieën gepakt, netjes op maat gemaakt en geplaatst aan de achterkant van het schip.

Cazador_116.jpg

Cazador_117.jpg

Als laatste heb ik nog een metalen pilaar vervangen voor een noten variant. Ik had nog een stukje rondhout over van mijn vorige project en met een beetje creativiteit, schuur en vijlwerk is dit het resultaat.

Cazador_121.jpg

Ptèr

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 okt 2018
dit ziet er wel heel knap uit. Je steekt er wel wat tijd in met je werkwijze ,maar het resultaat is dan ook een lust voor het oog.
Dank Marc. Het kost me zeker wat meer tijd, maar ik heb er dan ook meer voldoening van. Gelukkig is het een hobby en geen werk met deadlines! :rolleyes:

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Als laatste heb ik nog een metalen pilaar vervangen voor een noten variant. Ik had nog een stukje rondhout over van mijn vorige project en met een beetje creativiteit, schuur en vijlwerk is dit het resultaat.
Dat is gene flauwe kul amai mooi gedaan.

Bovenaan