Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
ik sta ( zit ) hier weeral sprakeloos te kijken gelijk een kleinkind die voor het eerst een elektrische trein ziet in een vitrine
Werkelijk ongewoon maar wel prachtig hoor zoals we van u altijd gewend zijn
Wow
Marc
 
ik sta ( zit ) hier weeral sprakeloos te kijken gelijk een kleinkind die voor het eerst een elektrische trein ziet in een vitrine
Werkelijk ongewoon maar wel prachtig hoor zoals we van u altijd gewend zijn
Wow
Marc
Bedankt voor de mooie woorden Marc! Ook geweldig dat u blijft volgen. Tot de volgende update! (y) :winking:
 
Tuigage grote mast (deel 2)

Hallo allemaal,

Zoals gezegd is er afgelopen week niets gedaan aan mijn Xebec i.v.m. vakantie. Dit weekend heb ik wel het e.e.a. kunnen doen. Ik heb wat blokken kunnen maken, touwtjes kunnen zetten en twee watervaten op het dek geplaatst. Die laatste is een eigen inbreng. De bouwdoos laat die plek leeg en dat vond ik ook geen optie. Op andere Xebecs ze je daar verschillende dingen terug. Soms een oven, watervat, extra kanonnen etc. Ik heb gekozen voor twee watervaten.
Terug naar de tuigage (vaste).

De tuigage van de grote mast heb ik in stukken opgedeeld. Eerst heb ik alle touwen aan de onderkant aan de verschansing vastgezet. Dit heb ik in de vorige update laten zien.
Nu is het bovendeel aan de beurt. Dit zijn de touwen waaraan diversen blokken geknoopt zitten en met twee bindsels aan de top van de mast wordt vastgezet.

[IMG]


[IMG]


Nu heb ik een deel onder (horizontale pennen) die vast zitten aan de verschansing en een deel boven die vast zit aan de grote mast. Dat maakt het mogelijk om het middendeel te maken en alles op spanning te zetten. Ik werk aan beide zijden tegelijkertijd. Dus eerst een touw aan bakboord en vervolgens hetzelfde touw aan stuurboord totdat ze allemaal geplaatst zijn. Het resultaat is dan als volgt.

[IMG]


[IMG]


Ik laat de touwen weer een 24uur tot 48uur op spanning staan om te zien of de rek er nog een beetje uit gaat. Ik gebruik polyester draad en dat is heel lichtjes elastisch en feitelijk hoef ik haast niet te corrigeren t.o.v. katoen draad.
Als laatste de twee watervaten. Ze liggen op een steuntje dat vervolgens op het dek vast gemaakt zit.

[IMG]


Touwtjes spannen is nog steeds mijn ding niet, maar het werkt wel een soort van therapeutisch. Het scheelt denk ik dat ik steeds vanuit een plannetje werk. Eerst voor voordenken, uitwerken op papier en dan pas uitvoeren. Doordat je vooraf veel hebt uitgezocht en hebt gechecked, gaat het tijdens de bouw meer leven en hoef je enkel uit te voeren. Tenslotte heb je vooraf alles al uitgedacht. Verder is het een fase tijdens de bouw dat minder troep geeft en ook wel wat rust brengt. Met een paar pincetten zonder al te veel troep op tafel ben ik snel gestart en ook weer snel opgeruimd. In mijn situatie (werken aan de eettafel) is dat wel prettig.

Tot de volgende update!

groet,
Peter
 
Ziet er echt fantastisch uit Ptèr, ik denk, neen ik weet wel zeker, dat dit de mooiste rendition zal zijn van deze kit ter wereld.
 
Hoop deze toch eens in het echt te bewonderen hoor.
Heb vroeger als kind veel in schepvaart museum in het steen vertoeft en deze kon daar gerust bij staan.
 
@dancooper @Pascal mooie woorden van u beide. Dank voor de complimenten. Ondertussen heb ik de watervaten maar vastgezet met touwen.
Die rollen niet weg zelfs niet bij een woeste zee. :winking:

1682947875835.png

groet,
Peter
 
Gisteren nog naar Master and Commander the Far side of the World gekeken. Die zeilschepen hebben toch iets speciaals hé.
Prachtige werken alweer en die vaten zijn een mooie toevoeging.
 
Gisteren nog naar Master and Commander the Far side of the World gekeken. Die zeilschepen hebben toch iets speciaals hé.
Prachtige werken alweer en die vaten zijn een mooie toevoeging.
Mooie film, maar helaas zo ver van het boekverhaal verwijderd dat het inderdaad helemaal aan de andere kant van de wereld lijkt.
 
Tuigage Grote mast deel 3

Na 48u heb ik de tuigage opnieuw op spanning gezet en alle uiteindes opgeschoten en achter de balk (wegering) van de verschansing.
De touwen stonden er nog strak bij. Een voordeel van polyester t.o.v. katoen touw.

[IMG]



[IMG]



Tussen het opschieten van de touweindes ook maar gelijk de laatste set van 9 roeiriemen gemaakt en op het dek gelegd. Laten we zeggen dat ze een behoorlijke hoeveelheid plaats in beslag nemen. Wat bij andere Xebecs ook voorkwam was dat de roeiriemen als bundel buiten het schip langs de verschansing werd gehangen. Bij deze Xebec is dat niet mogelijk i.v.m. de swivelguns. Daarbij vind ik het zonde om het snijwerk te bedekken.

[IMG]



En een laatste foto overzichtsfoto waarbij te zien is dat de touwen aan beide kanten zo netjes zijn opgeschoten. Het ziet er opgeruimd uit zoals ik het graag zie. Hier en daar zal ik de uiteindes nog een beetje inkorten.
In de volgende update ga ik aan de tuigage van de Bezaansmast beginnen. Dit is een stuk minder werk t.o.v. de Grote mast en ook minder complex. Ik heb de vaste tuigage al reeds uitgetekend en daarmee het voorwerk al gedaan.

[IMG]



Ik hoop dat jullie nog steeds volgen. De bouw duurt namelijk al redelijk lang. Tot de volgende update en iedereen bedankt voor het volgen.

groet,
Peter
 
Laatst bewerkt:
Het is veel te boeiend om niet te volgen....
Hoewel het niet makkelijk is om steeds met iets te reageren, kom ik toch telkens piepen :winking:
 
Idem hier, het blijft boeien.
Je mag er niet aan denken hoeveel ambachtslieden er betrokken waren bij de bouw en uitrusting van zo een schip.
 
Dit topic volg ik met name wat de grote lijn betreft. Ik moet zeggen, het is wederom een imposant beeld dat je neerzet op de laatste foto. Fenomenaal werk en een veelbelovend voorproefje op afronding van dit model.
 
Tuigage Bezaansmast

In deze update toon ik de vaste tuigage van de Bezaansmast. Dit is de kleinste mast op het schip en ook de meest "eenvoudige" van de drie masten.
Voordat ik aan de slag ga met de tuigage wilde ik eerst de boog op het achterdek corrigeren. Deze was niet naar mijn zin, was te dun en te breed en al een tijdje spookte het door mijn hoofd om dit anders te doen. De boog steunde op de bovenkant van de verschansing en uiteindelijk moest deze ertussen komen en ook meer massief ogen. Met andere woorden, ik heb een compleet nieuwe gemaakt. Ik zag hier erg tegenop doordat het een complex ding is met veel verschillende hoeken, schuintes etc.

Ik heb als eerste een mal van karton gemaakt die de vorm en hoogte aangeeft. Daarna uit massief noten de vorm uitgezaagd en pas gemaakt voor op het schip. Met name de "benen" van de boog was even passen en meten. De boog staat onder een schuine hoek en dus moet de bovenkant en ook de onderkant van de boog dezelfde schuinte krijgen.

Eerst de oude situatie...

photo 560817


photo 561644


De nieuwe boog...

photo 579976


photo 579977


photo 579975


Daarna nog wat ijzerwerk aangebracht die in een later fase nodig is voor het lopende touwwerk.

photo 579978


photo 579979


Door naar de tuigage van de Bezaansmast. Ook hierbij heb ik een tekening gemaakt van het touwwerk.

photo 579980


De horizontale pennen zijn ook hier nodig. Het zijn er 3 per kant. Ook hier is het touw omwikkeld met draad.

photo 579321


photo 579322


Nadat deze geplaatst zijn, zijn de boventouwen aan de beurt. Dit zijn de touwen die aan de mast vastgemaakt worden. Het zijn er twee per kant.

photo 579981


photo 580000


Nu kan ik de touwen tussen de onderkant en bovenkant spannen. Er zijn dubbelschijf, enkelschijf en vioolblokken gebruikt.

photo 580002


photo 580001


photo 580003


Het is lastig om het vaste tuigage goed op de foto te zetten, maar ik hoop dat het een redelijk overzicht geeft. De vaste tuigage is nu gereed. Het is een leuke leer-ervaring om dit soort tuigage te maken. Feitelijk is het vaste deel ook te bewegen en aan te spannen met diversen blokken. In de komende updates ga ik werken aan de lopende tuigage, ra's / roedes en zeilen.

Fijne avond en tot snel.

groet,
Peter
 
Prachtig werk alweer Ptèr, al moet ik eerlijk zeggen dat ik zo mijn twijfels heb over die boog, die lijkt me wel heel erg massief op die schaal. Ik vraag me dan ook af hoe de 1/1 boog eruit zou gezien hebben.
 
Opnieuw mooie vorderingen!
Wat die boog betreft vind ik de breedte inderdaad beter maar wat de dikte betreft vraag ik mij ook af of dit nodig was indien deze enkel die balk moet ondersteunen. Maar ja, jij zal er wel meer gegevens over hebben dan wat ik, als leek, erover kan weten.
 
Ben een leek in oude schepen vandaar de vraag.
Waarvoor die die hele constructie met die boog ?
 
@dancooper @Erwin @Pascal bedankt voor jullie leuke reacties. Die boog heeft meerdere functies. Zo ondersteund het enerzijds de mastboom van de Bezaan. Anderzijds wordt het gebruikt om een tent te kunnen maken op het achterdek. Ze gebruiken dan het zeildoek om een tent te maken die op dat moment tijdens regen of zon de goederen of bemanning beschutting geeft. Soms zie je meerdere bogen en wordt er een korf gemaakt van latten.
Ik ben het met Dan wel eens dat de boog nu iets massief oogt. Het had 1mm minder mogen zijn daar ik dit enkel van foto's namaak en geen tekeningen heb. Wellicht pas ik dat nog aan...

groet,
Peter
 
Latijnra's cq. roedes

Hallo iedereen. Ik ben begonnen met de fabricage van de latijnra's of ook wel roedes genoemd. Per mast bestaan de roedes uit 2 delen die met bindsels aan elkaar gemaakt worden. Hierdoor kunnen ze veel windkracht opvangen zonder dat ze breken. De roedes zijn dikker in het midden en lopen taps toe naar de uiteindes.
Door de wind zullen de roedes krom gaan staan, dit wil ik nabootsen en heb besloten om de roedes lichtjes te buigen. Op een stuk multiplex zet ik de kromming uit en zet spijkertjes op de lijnen zodat de roedes ertussen blijven zitten in de gewenste vorm. Ik gebruik water en het stoomstrijkijzer van mijn vrouw. Na wat behandelingen met stoom en strijkijzer heb ik het een nachtje in de vorm laten drogen.

photo 580288


photo 580289


photo 580287


Een dag later heb ik de roedes gezwart met Oostindische Inkt. Daarna in de olie gezet als afwerking. Nadat dit ook droog was kon ik beginnen aan de bindsels.
Eerst heb ik de delen van de roedes aan elkaar gezet door tijdelijke bindsels te bevestigen op een aantal plekken. Deze kan ik makkelijk verwijderen terwijl ik de definitieve bindsels aanbreng. Op deze manier blijft het mooi in model en vorm. De bindsels worden op gelijke afstand van elkaar bevestigd. Ik gebruik als voorbeeld mijn schuifmaat.

photo 580291


De foto hieronder toon ik hoe een bindsel in elkaar zit.
photo 580290


Als ik bij een tijdelijke bindsel aankom, knip ik deze door en plaats de definitieve bindsel. Deze tijdelijke bindsels dienen enkel om de twee delen bij elkaar te houden en zoals eerder gezegd zijn ze maar op een paar plaatsen aangebracht.
photo 580292


Alle drie gereed:

photo 580295


photo 580294


photo 580293


Tot de volgende update,

groet,
Peter
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan