Hoofdsponsor

1/60 ***OcCre - Cazador Jabeque / Xebec 1750***[FINISHED]

ERVARING
gevorderd
BOUWWIJZE
Deels scratchbouw
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
Afgerond
COMMENTAREN
*
Zo mogen er nog 500 foto's komen hoor.:biggrin:
Blijft het touw in die kleur?

Dank Pascal, ik vermoed dat zo lang de bouw niet meer zal duren.
Het touw is donkerbruin wat in dit geval ook deze kleur blijft voor stagen en vaste delen van het touwwerk. Ik gebruik bewust geen zwart! Voor bewegende delen / touwwerk gebruik ik beige kleurig touw. Hiermee krijg je een mooi onderscheid tussen staand en lopend tuigwerk zoals dat vroeger ook zo was.

gr,
Peter
 
Hoofdstuk x? - Masten

Hallo allemaal,

In deze update wil ik laten zien hoe ik de masten van mijn Xebec heb gemaakt. Het rondhout van de masten heb ik taps laten aflopen met behulp van schuurblokjes. Daarna ben ik gestart met de masthoofden en deze gemaakt van noten. Ik heb de sleuven erin gefreesd met mijn Proxxon multitool en afgewerkt met behulp van sleutelvijltjes. De sleuven zijn iets meer dan 1mm breed en 8mm lang. In de sleuven moeten schijven komen die ik van 5mm rondhout heb gemaakt. Met behulp van een sleutelvijltje een sleufje in de rand van de schijf gevijld en daarna gedryfit.
De schijven zijn donkergrijs gemaakt en geplaatst in de masthoofden. Daarna de masten met inkt gezwart aan de boven en onderkant. De inkt vloeit over en trekt in het hout. Om een strakke lijn te krijgen zonder "bleed outs" maak ik een klein sneedje in de mast met een hobbymesje. Dit is later niet meer te zien.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Tot de volgende update,

Groet,
Peter
 
Erg strak werk Peter, de masthoofden (weer een woord geleerd) zien er fantastisch uit, de openingen zijn bijzonder strak gedaan. Heb je de messing stafjes aan de schijven weten te lijmen? En zo ja, heb je daar een filmpje van gemaakt ten behoeve van ons kijkplezier? :biggrin:

Ik neem aan dat ze gewoon geklemd zitten.
 
ook ik ga niks meer schrijven maar alleen genieten van uw kunst ( met zeer grote K ) werken gewoon prachtig
Marc
 
Erg strak werk Peter, de masthoofden (weer een woord geleerd) zien er fantastisch uit, de openingen zijn bijzonder strak gedaan. Heb je de messing stafjes aan de schijven weten te lijmen? En zo ja, heb je daar een filmpje van gemaakt ten behoeve van ons kijkplezier? :biggrin:

Ik neem aan dat ze gewoon geklemd zitten.

Hoi Roy,
Geen filmpje gemaakt maar je hebt gelijk dat ik messing draad (1mm diameter) heb gebruikt om de schijven vast te houden. Een van de uiteindes heeft een zelfgemaakt kopje dat een kop van een nagel simuleert. De andere kant heb ik vast gezet met een heel klein druppeltje secondelijm. Daarmee zit het staafje vast maar kunnen de schijven ronddraaien.

ook ik ga niks meer schrijven maar alleen genieten van uw kunst ( met zeer grote K ) werken gewoon prachtig
Marc

Dank Marc. Ik waardeer je berichtje enorm! (y)
 
Ongelooflijk hoe je er allemaal in slaagt dat te maken Peter, vol bewondering !
 
Ongelooflijk hoe je er allemaal in slaagt dat te maken Peter, vol bewondering !
Hoi Erwin, dank voor je belangstelling. Ik probeer het zo goed als mogelijk in beeld te krijgen zodat het voor iedereen te volgen is.
Wie weet ontstaan er zodoende meer mooie en nieuwe projecten. :winking:

Peter
 
Het is bijna een ode aan de vakmensen van toen en de bedenkers om alles zo in elkaar te steken.
Mooi is dit om te blijven volgen.
 
Tja. In het veldrijden is het Wout Van Aert en Mathieu Van Der Poel en dan de rest. In modelbouw (hout) is het Peter en dan de rest. Chapeau, hoor.
 
Het is bijna een ode aan de vakmensen van toen en de bedenkers om alles zo in elkaar te steken.
Mooi is dit om te blijven volgen.

Dank Pascal, blijf vooral volgen.

Tja. In het veldrijden is het Wout Van Aert en Mathieu Van Der Poel en dan de rest. In modelbouw (hout) is het Peter en dan de rest. Chapeau, hoor.

hahaha, hierom moet ik toch wel hartelijk lachen. "Comment of the week" Mooie comment Eric. Maar er zijn veel betere houtbouwers dan ik hoor. Geeft mij nog voldoende ruimte om te groeien en werken aan mijn "skills". :winking:
Dank Eric!
 
Ik heb het tweede anker ook gemaakt. Dit schip heeft maar twee ankers, echter ik maak nog twee reserve ankers die vaak meegenomen werden mocht een anker verloren gegaan.
Daarnaast wil ik ook nog de boeien maken die aan de anker bevestigd waren. Dat is dan voor een volgende update.

De ankerstokken bestaan uit 3 op elkaar gelijmde stukjes notenhout van 5x1mm.

photo 576711


photo 576709


photo 576710


De opening aan de bovenkant is kleiner dan die aan de onderkant

photo 576712


Het vormen van de ankerstok

photo 576713


photo 576714


Van heel dun messing plaat heb ik reepjes gesneden en met bruineringsvloeistof (patina grijs) gemaakt. De messing strips gebogen zodat dit de banden worden die om de ankerstok wordt gezet.

photo 576715


Daarna de ring omwikkeld met touw en de kabels aangebracht.

photo 576716


photo 576717


De boeien volgen later, dat is ook nog een proces om die te vervaardigen.

groet,
Peter
 
Zelfs de details van het schip zijn mooi om gemaakt te zien worden.
Knap werk, Respect :You_Rock_Emoticon:
 
Zelfs de details van het schip zijn mooi om gemaakt te zien worden.
Knap werk, Respect :You_Rock_Emoticon:

Bedankt Beyond! Inmiddels begonnen aan de boeien die aan de ankers bevestigd worden. Binnenkort een update hiervan!
Houdt dit topic in de gaten, want niet veel bouwers maken deze boeien. Ik laat stap voor stap zien hoe ze gemaakt worden. :winking:
 
Ankerboeien

Hallo allemaal,

De avonden zijn deze voorjaarsvakantie gevuld met wat werk op de werf. Deze keer heb ik geprobeerd de ankerboeien te maken. In werkelijkheid werden de boeien gemaakt van op elkaar gestapelde kurkschijven. In mijn geval heb ik een stukje notenhout gebruikt. Er zijn verschillende soorten ankerboeien, de meest bekende is wellicht de "rugby" vorm. Ik heb een kegelvormige boei gemaakt die ik ook op andere Xebec's gezien heb. In de bouwdoos zitten geen ankerboeien inbegrepen en wordt er ook niet over gesproken. Aan de hand van wat afbeeldingen ben ik tot een reconstructie gekomen.

Ik begin met het maken van de kegelvorm. Ik heb deze uit een stukje notenhout gevormd. Ik heb zowel een balk als rondhout gebruikt om tot hetzelfde resultaat te komen.
Eerst snijd je de zijkanten tot een piramide vorm. Daarna de kantjes rondvijlen totdat een kegelvorm ontstaat.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Nadat ik de kegels gemaakt had, heb ik ze met Oost Indische Inkt gezwart en daarna voorzien van een laagje olie. Nadat alles droog was ben ik begonnen met het touwwerk.
De boei werd in een soort net vastgehouden. Aan de bovenkant van de boei, het breedste deel dat uitsteekt boven water, is een messing ring aangebracht. Je kon daarmee de boei letterlijk aan de haak slaan bij het binnenhalen of ophalen van het anker vanuit de bijboot / reddingssloep.
Aan de onderkant (de punt) is een lus gemaakt die vervolgens aan het touw wordt gebonden. Dit touw word vervolgens weer aan het anker vastgemaakt.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Zoals gezegd heeft dit schip primair twee ankers en dus heb ik twee van die ankerboeien gemaakt. De reserve ankers moeten nog gemaakt worden, maar krijgen geen boei in dit geval.
Hierna de lijn aan de boei geknoopt en vastgezet aan het anker.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


Dat was het weer voor deze update, tot de volgende!

groet,
Peter
 
Wederom mooi en duidelijk voorgedaan .(y)
 
Onwaarschijnlijk knap hoe je die kegels boetseert.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan