Hoofdsponsor

1/72 NOVO - Dewoitine D520 - France '40.[wip]

Swaken, waren er van onder ook geen decals? Knap gedaan hoor!
 
Steven,

Ja, enkel maar wat cocardes, verder niets.
Merci, het is een mooi vliegtuigje aan het worden, denk ik...
Vandaag pinwashske uitgevoerd en laat het nu drogen. Nadien een wash geven van raw umber zodat het wat 'vuiler' wordt en wat kleinere 'chips zetten van het frequent gebruik en daar zal het meestoppen vermoed. Zoals ik al schreef, het zijn bijna nieuwe toestellen...
 
bijzondere kleuren is zowat het enige dat ik als leek van vliegtuigen kan zeggen.
Ziet er zeker wel netjes verzorgd gebouwd uit.
 
Mooi toestel geworden.
Werken van uw hand zijn steeds weer de moeite om zien.
 
Hey,

Dikke merci jongens.
De kleuren zijn geschilderd zoals op het meegeleverde plan van de decals. Dus ik vermoed dat ze correct zullen zijn, daar ik niet de grootste Franse bouwers ben...., het staat me wel aan, dat patroon. En het past ik het project van onze vriend Erwin, die daarmee is begonnen, het France 40 project.
Verder heb ik de kleuren lichtjes vervaagt met een lichter basiskleur in de vorm van een filter, zoals al gezegd, het zijn nieuwe toestellen, dus geen afgematte kleuren enz...
 
Mooi toestelletje, ik heb vroeger nog een plan ervan gehad voor een RC versie... heel de map met plannen eens uitgeleend en nooit meer terug gezien helaas.
 
Hey Dany,

Ja, we kennen dat, ik leen niets meer uit, kopie kan men verkrijgen maar niet meer de originele boeken/plannen, enz...
We zijn ook al geleerd op dat vlak, en ik ben zeker een zeer voorzichtige persoon met mijn boeken en ander stuff...;)
 
Hey,

Voila se, het is ermee gedaan....,
decals zitten erop, lichte verwering aangebracht door middel van de acrylpotloden van AK, wat zijn dat toch goeie dingen, en je kunt steeds verder werken..., let wel op, na iedere laag die je aanbrengt met een acrylpotlood, dien je te verzegelen met een lichte vernis, ik gebruik deze van Vallejo, andere is ook goed natuurlijk. Waarom, wel, omdat je bij verdere bewerkingen de vorige zou teniet doen, en dat zou zonde zijn van de tijd die je erin gestoken hebt. Zo kun je steeds opbouwen op je vorige 'laag'.

Zoals al gezegd heb ik de verwering licht gehouden omdat de Franse toestellen zeer goed onderhouden werden, maar ook omdat het nieuwe toestellen waren. Enkel wat gebruiks-verwering heb ik aangebracht en da's meer of voldoende.
Op de bijgevoegde foto's dient het vliegtuig enkel nog vernist te worden in een matte vernis, met een klein drupje halfmatte vernis erbij omdat een vliegtuig niet volledig mat is.

Daarna kunnen we overgaan tot het zetten op zijn vignette, maar da's voor later, ook in dezelfde topic hier. Ik ga geen extra topic openen voor een eenvoudige ondergrond. :wub::wub:

Allez, wat foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, ik hoop dat het goed is...:8
 
Zeer mooi geworden Swaken, die Franse camo heb ik altijd al mooi gevonden... laat het aan de Fransen over om camouflage ook nog een stijlvol te maken hé veronderstel ik.
 
Great little build, must say that I find the French Camo scheme very different with the blue.

Cheers G
 
Zeer geslaagd en top maar dat is zowat uw handelsmerk intussen.
Kijk graag naar werken van uw hand want is gewoonweg steeds kwaliteit.
 
Hey,

Bedankt voor de commentaren, thanks G for your comment, indeed, these France camou is very special.
We pogen om het model zo goed mogelijk na te bouwen he....:wub:
Zoals al geschreven dienen we het toestel nog een laagje vernis te geven wat uiteraard ook gebeurt is, de cockpitbeglazing is ontdaan van zijn plakband en de kap is erop gezet. Voila se zou ik zeggen, ik kan je de eindfoto's geven van dat toestel, echter, het draadje hier is nog niet ten einde want de ondergrond ga ik hier ook mee geven.
Het betreft een simpele ondergrond met een stukje betonbaan en wat gras (nagegaan via de toenmalige foto's...) en een tweetal figurines.
Dat ga je nog tegoed krijgen van me.....

Allez, wat foto's...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voila, we kunnen de werken starten aan de ondergrond....
 
Hey,

...en voila se, afgewerkt zou ik zo zeggen.
Wegens omstandigheden zitten we thuis en kunnen we eindelijk wel wat modelbouwen, bij ieder nadeel een voordeel...8)8)

Wat is er ondertussen gebeurt, awel, de grondplaat is afgewerkt. Hiervoor hebben we een stukje MDF genomen die terug met schuine kanten van 45° werd afgezaagd. Daarop een stukje architectenkarton die we vervolgens kunnen intekenen met een zacht potlood om een stukje betonnen landingsbaan te creëren. Een hoekje wordt voorzien om enkele grassen en bloemen te 'zaaien' zodat het toch iets of wat kleurrijk wordt, ook de periode valt hierbij goed mee, mei/juni 1940, dus alles staat in bloei....:wub::wub:
Afwerken doen we met fijne latjes balsahout en wordt een meubelkleur opgezet.
Allez, wat foto's van de grondplaat.....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Uiteraard is het mijn handelsmerk om enkele figuren te voorzien op een diorama/vignette zodat de verhoudingen tussen mens en machine duidelijk naar voor komt. Eveneens brengt een figuur meer leven in je werkstukje.
Figuren komen van CMK, en uiteraard met grote dank aan Erik, die daar voor gezorgd heeft...., het betreft een pilootfiguur en een mecanicien die rust op een houten kist.
Allez, enkele foto's van de figuren....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En uiteraard, als de figuren af geraakt zijn is bij mij het werkstuk ook ten einde gekomen.
Alles in een mooie schuine positie gezet zoals het hoort... en ik hoop dat het jullie gaat bevallen...
Het kaderde in het project dat Erwin hier op het forum heeft gestart, namelijk zijn France 40 project waarbij we ingesprongen zijn omdat ik daar in de stock toch wel een Dewoitine had liggen, de enige Franse, en zo konden we deze ook wegwerken uit de stach....;);)

Allez, de eindfoto's....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se..., nadien ga ik nog glas gaan halen om erover te zetten en dan is hij volledig klaar.
Tot de volgende.....8):P:P
 
Weeral een meesterwerkje van Swaken!

Hele mooie realisatie Swa en zoals je zelf zegt, de ondergrond en de figuren brengen het tot leven. Daar zal weer naar gekeken worden op beurzen.

Wat is de volgende?
 
Swaken, ik weet dat kleuren voor jou moeilijk zijn, maar op de foto's heeft de staande man een purpere vest aan. De meeste foto's op tinternet van Franse soldaten geven een blauwe kleur die lijkt op humbrol 25, dus vrij zuiver donkerblauw.
 
Inderdaad een meesterwerkje weer wat ik steeds weer bewonder.
Het purper viel mij ook op maar ben niet op de hoogte van de Franse kledij in die tijd.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan