Hoofdsponsor

Anders / onbekend Nog 1 Yamato van DeAgostini

Status
Niet open voor verdere reacties.

lightning strikes

Well-known member
Registered
Lid geworden
5 jan 2012
Berichten
399
Mischien overkill maar ik ben begonnen aan het bouwen van de Yamato van DeAgostini. Er zijn er meerdere gebouwd op deze site, I know, maar ik wil toch mijn bouwverslag plaatsen en mijn vorderingen.
Waarom? Omdat ik nog nooit een bouwverslag heb gemaakt, ex Yamato bouwers mij misschien kunnen helpen met tips en trucs en eventuele problemen aangeven die zij ondervonden hebben, jullie mij misschien wat beter leren kennen en last but not least mijn Star Wars flipperkast laten zien want daar bouw ik op dit moment op, mijn werkplek:$
De Yamato heb ik op marktplaats gekocht en mist de boekjes 1, 2 en 3 (wel de materialen) en deel 44 compleet. Heb geprobeerd die te pakken te krijgen maar dat lukte niet Dan maar zelf "bastelen". De vorige eigenaar heeft tot deeltje 4 gebouwd maar ik heb alles eerst gesloopt. Op de eerste foto zie je bovenaan een stuk daarvan.
Uit de bouwbeschrijvingen op het forum kwam het advies om eerst de complete romp te bouwen op een plank ivm kromme houten onderdelen. Een perfecte tip.
attachment.jpg
Hier en daar heb ik wat bij moeten stellen met wat hulpmiddelen die ik heb.attachment.jpg
Wel het bouwschema gevolgd volgens de deeltjes.
attachment.jpg
attachment.jpg
Zie een stuk flipperkast: Data East 1994 Trilogie Attack of the Death Star.
De constructie bij de boeg is wel aardig. De blauwe klemmen zijn ideaal als klem en als afstandshouder en als fixatie voor loodrechte hoeken.
attachment.jpg
En midscheeps. Dit is na ongeveer een uur of 8 knutselen.
attachment.jpg
Ik let vooral op driepuntsverbindingen. Hout verbindingen worden alleen stabiel als het hout op 3 plaatsen vast zit, verbonden is, een driehoek. Zo niet dan een extra verbinding, stukje hout, toevoegen voor de stevigheid. Op sommige plekken is dat hier nodig.

Einde Episode I
 
Paul,
Elke bouw en elk verslag is uniek, dus het maakt helemaal niet uit of er nog een verslag komt: graag zelfs :).
Juist door een verslag bij te houden kunnen de ervaren Yamato-bouwers je beter volgen en helpen mocht je problemen hebben.
Ik wens je veel bouwplezier met dit schip.
 
Dat is toch hartstikke goed dat je ook een topic begint.
Elke bouw is anders en iedereen steekt er een stuk "ziel" van zichzelf in.
Al zet je 10 Yamato's naast elkaar......:D

Succes met de bouw van deze mooi dame Paul!

Fred
 
Blijft een mooi schip,veel succes ermee.Ik zou ook wel een foto van je flipperkast willen zien als groot Star Wars fan :D
 
Episode II
Eerst voor Bert65 de flipperkast:
attachment.jpg
attachment.jpg
Weer een paar uur geknutseld. De achtersteven vind ik erg kwetsbaar dus heb ik die extra verstevigd. Zie het resultaat.
attachment.jpg
Heb het dek toen helemaal geschuurd, ben met de hand begonnen en toen maar met mijn muisje, een klein handschuurmaschine. De zijkanten zijn bruin van de onderdelen dat is goed te gebruiken als indicator of de delen gelijk liggen.
attachment.jpg
Hij/zij is aardig recht. Ben niet ontevreden. Ben ook begonnen aan het boegsegment.
attachment.jpg
Heb vanavond aan de metalen brug gewerkt. Gevijld en geschuurd. Zal nog een foto maken. Als je dit goed doet hoef je nauwelijks te plamuren.
 
Teveel Yamato.
Kan niet.
Ik kom hier regelmatig kijken, want deze moet ik ook nog bouwen.
 
:wow: mooie flipperkast.De spanten zien er al strak uit.
 
DOH Erik,
Dacht dat je hem al gebouwd had. Dat is gunstig ivm deeltje 44. Dan kan ik goed zien hoe de patrijspoorten eruit zien en de geschutskoepels. In 44 zitten 2 van die koepels. Neem aan dat er meer zijn.
Paul
 
mooie start paul en veel suc6 met deze dame
 
Ha Amazone,
Je hebt gelijk. Een schip is natuurlijk vrouwelijk. Slank, sierlijk, bevallig, aantrekkelijk, mooie vormen maar duur en gevaarlijk. Grapje!
Heb de toren geplakt en geschuurd. Wat een pokkenwerk maar je kunt er wel gewoon televisie erbij kijken. Maar hij is klaar. Nu de add-ons nog.
Heb me trouwens suf gepiekerd over een bepaald plankje in deel 10 (nummer 3) De uitleg en de tekeningen zijn erg misleidend. Als je er naar kijkt dan denk je dat deze in de breedte gesneden moet worden. Ik begrijp niet, en nog steeds niet trouwens, wat het nut van het plankje is en waarom je hem zo moet bewerken en dat wil ik altijd eerst weten. Opvallend is dat je eerst 45 cm moet aftekenen, volgens de tekst, terwijl het plankje maar 12 cm lang is. Moet natuurlijk 4,5 cm zijn. Heb de tekeningen een paar keer bekeken maar snapte er niets van. Nadat ik het plankje over de lengte had ingesneden, gepunt, kwam ik erachter dat het plankje afgeschuind moet worden in de dikte dus plat afschuren. De helften maar weer aan elkaar geplakt en afgeschuind. Is toch nog goed gekomen maar weet nog steeds niet waar die plankjes in weerzijde voor zijn. Thnxs DeAgostini voor de uitleg. Vind de boeg constructie en hek constructie toch nog zwak. Ga proberen wat te verstevigen met ijzerwerk. Heb nog dun schroefdraad liggen en boutjes en ringetjes mischien kan ik daar iets mee. Wat ik bouw moet goed zijn.
Waar zou dat stomme plankje toch voor zijn....................?
 
Van dat plankje zou je een foto kunnen maken, dan weten de Yamato-bouwers vast wel wat het is (hoop ik ;) ).

Zou de constructie al niet steviger worden als je de dekken plaatst?
Weet trouwens niet of dit al de bedoeling is bij dit schip, maar zelf plaats ik na de kiel met spanten meestal al het dek.
 
Wim500, ik kom er wel achter wat het nut is van dat plankje. Over die versteviging heb je wel gelijk hoewel de Yam heel lang en dun is. Ik maak me echt zorgen om het mogelijk torderen van de romp omdat er weinig driehoeken te vinden zijn. De beplanking is ook in de lengterichting en helpt niet tegen het torderen. Tja en lucht bevat nu eenmaal vocht en hout wil wel krom trekken en dat gaat bij de Yam volgens mij heel makkelijk.
Hier de beloofde foto's van de toren na goed schuren:
attachment.jpg

attachment.jpg

Heb de toren vandaag in de primer gezet. Belangrijk is zoveel mogelijk blank te schuren want dat grijze is geoxideerd materiaal en ligt als het ware geplakt tegen het oorspronkelijke metaal.
BTW Wim, die Lego optie voor de spanten is een coole oplossing. Mooie website ook trouwens.
 
Als je nu twijfelt of het wel stevig genoeg is, gewoon wat extra versteviging in de romp aanbrengen. Nu kan dat nog en dan krijg je later ook geen spijt.
Die toren krijgt trouwens al een mooie vorm.

En de Legoblokjes heb ik zelf altijd binnen handbereik, zijn voor veel dingen zeer nuttig :).
 
Ga straks eens goed kijken wat ik kan doen. Ik gebruik die blauwe klemmen altijd, heb er 6 van. Kijk maar op die foto. Trouwens die geschutsstelling van de Wasa lijkt me geweldig. Ik heb ooit de Wasa van Billing Boats gekocht. Kwam erachter dat die erg veel afweek van het origineel dus ben ik daarmee gestopt. Ben zelf naar de Wasa gaan kijken in Zweden. Heb daar nog foto's van. We hebben altijd romantische ideeen van driemasters maar als je ziet hoe klein alles in het echt is. Je kunt, wij mensen van 2011, onmogelijk rechtop staan op het geschutsdek. Was wel indrukwekkend. De onderdelen van de Wasa gaan nu in de Yamato.
 
Okay, I know, 2 keer achter elkaar plaatsen is niet netjes. Excuus maar mijn vorige posting was meer een comment.
Vandaag het voorschip versterkt met metaaldraad waar je bouten zelf mee kunt maken. Volgende keer boor ik eerst de gaatjes in alle spanten. Nu moest ik inkepingen maken en het ijzer bovenop de romp plaatsen en in de romp met boutjes en ringen is sterker. Maar ja. Het werkt. Daarnaast de boeg geschuurd en geplaatst. Wat een werk. Makkelijker is, dat ga ik met het hekgedeelte doen is tussen de verschillende segmenten al bijschuren. Is handiger.
attachment.jpg
Heb het voorste stuk nog versterkt met losse plankjes. Bij de normale constructie kun je de boeg makkelijk heen en weer bewegen. Dat kun je beter versterken ook omdat bij het plakken en schuren van de beplanking er toch veel druk op komt.
attachment.jpg
De boeg geschuurd en wel. In de tekst staat dat je niet zover hoeft te schuren want dat komt later wel. Lijkt mij heel onhandig. De losse boeg bewerken is makkelijker dan vastgeplakt aan de romp.
attachment.jpg
Voor aanzicht. Moet toch flink bijgewerkt worden ondanks dat ik al verder ben gegaan dan de instructies.
Volgende Episode de "kont" van de Yamato.
 
Dit ziet er werkelijk al stevig uit, nu is zeker goed te zien hoe smal de boeg is.
En twee keer posten is geen probleem, als er maar foto's bij zitten ;).
 
er begint stilletjes vorm in te komen 8)

is mooi om zien hoe het opgebouwt word ook al heb je het al 1000 keer gezien het blijft mooi
 
Volgende Episode:
Heb haar "kontje" afgemaakt. Wel weer een pokkenwerk om dat glad te krijgen maar ja dat is de hobby.
attachment.jpg
En van achter....
attachment.jpg
De eerste spanten erop gezet. Leuk werk vooral om dat haar geraamte wat meer "vlees" krijgt.
attachment.jpg
Wat ik meteen doe na het beplanken is het hele stuk dun insmeren met houtlijm en dan meeteen schuren. Het schuursel/zaagsel mengt zich dan met de lijm en vult meteen de gaten/spleten. Verder glanst de lijm dus kun je goed zien waar het nog oneffen is en de lijm coat als het ware de latjes. Resultaat zie foto hierboven.
De laatste foto:
attachment.jpg
Ook nog wat aan het ijzerwerk gewerkt. Foto's komen als het ergens op lijkt.
 
Een update van mijn laatste activiteiten. Wat het houtwerk betreft zit ik op deeltje 20 van de 90. Leuk werk maar langzaam maar zeker. Als je te snel wilt wreekt je dat op den duur. Ik vraag me af waarom DeAgo gekozen heeft voor deze volgorde: de zijden opdelen in 3 stukken en dan beginnen met het midden segment, dan het onderste en dan het bovenste. Zal zijn reden wel hebben. Hier wat foto's van haar kontje in aanbouw en een foto van de boeg naar achteren met het complete midden segment en 2/3 van het onderste segment:
attachment.jpg
attachment.jpg
Heb veel geschuurd aan het ijzerwerk. Alles met de hand. Ik wil graag greep houden op het schuren en op die manier ben je bewuster bezig met de onderdelen. Hier een foto van het ijzerwerk. 1 onderdeel is niet geschuurd.
attachment.jpg
Ik vind wel dat sommige instructies/plaatjes erg verwarrend zijn. Bekijk de volgende foto:
attachment.jpg
Als je de tekening A bekijkt lijkt het of het afvuurmechanisme voor het luchtdoelgeschut tegen de toren geplaatst moet worden en tegen het uitsteeksel. De foto van de echte Yamato laat echter iets anders zien. Er zit ruimte tussen de toren en het uitsteeksels. Tussen de toren en het afvuurmechanisme zit, in het echt, nog andere uitsteeksels en het afvuurmechanisme steekt over de rand uit en is aan de onderkant afgerond. Gelukkig heeft DeAgo artikelen met goede foto's van de diverse onderdelen als geschut, radar etc. Een aanrader is dan ook om eerst te zoeken naar plaatjes. Daarom wacht ik met de kleinere onderdelen tot het hele hoofdsegment in elkaar zit.
attachment.jpg
Tja. je moet het maar net weten.
 
Misschien heb je hier wat aan.
CIMG6662.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan