Hoofdsponsor

1/250 Nieuw Amsterdam

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.662
Nieuw Amsterdam, schaal 1:250 papierbouw.

Stukje geschiedenis:
De eerste Nieuw Amsterdam van de Holland-Amerika Lijn werd in 1930 opgelegd. Met enkele jaren vertraging, onder andere vanwege een reorganisatie van de HAL, werd op 5 januari 1936 de kiel gelegd voor een nieuw schip voor de trans-Atlantische route. Met 35.000 brt zou dit het grootste passagiersschip van Nederland worden. Oorspronkelijk zou het nieuwe schip Prinsendam gaan heten. Dit werd echter veranderd in Nieuw Amsterdam, doelend op het eerdere schip op de route en op de oorspronkelijke naam van de stad New York. Het schip werd gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) en in april 1937 gedoopt door koningin Wilhelmina.

In tegenstelling tot andere schepen van die tijd, werd er bij het ontwerp van de Nieuw Amsterdam geen rekening gehouden met een eventuele rol in oorlogstijd, bijvoorbeeld als hospitaalschip. In plaats hiervan werd het schip met trots aangeprezen als vredesschip.

De volledige geschiedenis van dit schip kan je hier vinden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw_Amsterdam_(schip,_1938)

Wat getallen:
Besteld: 1935
Werf: Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM)
Kiellegging: 5 januari 1936
Te waterlating: 10 april 1937
In de vaart genomen: 23 april 1938
In dienst: 10 mei 1938
Uit dienst: 1973
Status: gesloopt in 1974
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederlands
Eigenaar: Holland Amerika Lijn (HAL)
Type: Passagiersschip
Lengte: 231.5 meter
Breedte: 29.9 meter
Tonnage: 36.287 BRT, 36.667 BRT na 1947
Passagiers: 1.220 waarvan 556 eerste klasse, 455 tweede klasse en 209 derde klasse
Bemanning: 700
Vaart: 20.5 knopen (38 km/h)
IMO nummer: 5251719


lkdiDYa.jpg



Dit schip is het honderdste schip dat de uitgever Wim van der Meer van Scaldis zal uitgeven.
Al een aantal jaar ligt deze op de ontwerptafel van JSC waar Scaldis mee samenwerkt maar de vooruitgang was bedroevend.
Het ontwerp, zover als het klaar was, is overgedragen aan Jeroen van de Worm van World of Paperships.
Hij gaat verder met het ontwerpen.
In november 2021 kreeg ik de vraag of ik deze wilde gaan proef bouwen, daar zeg ik geen nee tegen.
Het schip kan op 3 manieren gebouwd worden en ik mag de volle romp bouwen zoals deze in 1938 is opgeleverd.
De andere twee zijn het waterlijn model en het schip na verbouwing van 1947.
In december 2021 kreeg ik de eerste proefdrukken binnen en kon er begonnen worden.
En de druk lag er gelijk goed op, Wim dacht dat we deze "even" op 3 maanden zouden bouwen.
Dat is natuurlijk een utopie en zowel Jeroen, Hans en ik hebben aangegeven dat dit onmogelijk was.
Maar goed we zijn van start gegaan en ik heb de eerste foutjes eruit kunnen halen.
De oorlog in de Oekraine en een heel grote overname op het werk reduceerde mijn bouwtijd tot bijna nul.
Toch is het schip een paar weken geleden in de verkoop gegaan zonder dat er één proefmodel klaar is.
2 weken geleden kreeg ik de reden te horen, Wim heeft Scaldis verkocht en hij wilde perse dat dit zijn laatste schip was.

Omdat het schip in de verkoop is zal ik de komende tijd steeds wat foto's gaan plaatsten, de romp en eerste 2 dekken zijn ondertussen klaar.

Maar we beginnen bij het begin, de tafel opruimen:
I12MEJa.jpg


Fred
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Fred, lang geleden zeg. Ja, tafel opruimen, dat is iets wat ik soms wel eens vergeet... ook al omdat het resultaat ook slechts van korte duur is.
 
Heb nog nooit zo een proper werkblad gehad, amai...
Ik kijk uit naar de bouw Fred.
 
Wat een imposant schip. Dit is toch wel een krent uit de pap van de Hollandse zeevaart.

Mij valt op 'uit dienst: 1973, gesloopt: 1974'. Zo ging dat toen (en misschien nog steeds wel), de dingen die niet meer nodig zijn voor praktisch gebruik, worden gesloopt en hergebruikt. Ook bijvoorbeeld vliegend materieel uit de Tweede Wereldoorlog... hoeveel is er nog van over? Er zijn voldoende typen op te sommen waar er nog maar 2 of 3 van zijn. Als we het toch over Rotterdam hebben... de Heinkel bommenwerper type 111... voor de Duitsers van groot belang destijds. Niet alleen in Rotterdam (op schandalige wijze) ingezet, maar eerder ook al in Spanje en later in de slag om Engeland. En nu zijn er nog 2 of 3 exemplaren over als ik het goed heb... (op Spaanse remakes na).

Het is voor de modelbouwer dan vaak een heel karwei om aan mooie, goede en passende informatie te komen. En voor de geschiedenisliefhebber is het vaak gissen en dromen hoe het er op zo'n schip uit zag allemaal. Zouden we maar 's een dag kunnen meevaren, terug in de tijd.

Met jouw opgebouwde kunde op het gebied van de papiermodelbouw, en je track record om behoorlijk wat modellen af te werken, wordt dit een project om in meegevoerd te worden. Hopelijk zal het achterwege gebleven zijn van de testfase niet of weinig afbreuk doen aan de bouwkwaliteit en het plezier dat je eraan zult hebben.
 
De tafel opgeruimd en Fred staat ook al klaar zie ik, dus wij volgen wanneer de werken in de werf begint.
 
clean desc noemen ze dat
kijk weeral uit naar uw knip en plakwerk wat mij toch steeds verbaasd naar de mooiheid hoe papier toch kan zijn
suc6
Marc
 
Zoals gezegd ben ik al ruim een half jaar bezig met dit schip en ziet mijn tafel er nu zo uit:

BHQCrcI.jpg


:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Maar laat ik beginnen bij het begin....
Dag Fred, lang geleden zeg.
Tja, inderdaad lang geleden Dany maar de wereld is de afgelopen 2 jaar dan ook ernstig veranderd en dat heeft een grote invloed gehad op mijn hobby tijd.
Daarbij kon en mocht ik dit schip nog niet op het forum zetten.

Het is voor de modelbouwer dan vaak een heel karwei om aan mooie, goede en passende informatie te komen.
Van dit schip zijn er gelukkig heel veel foto's Roy en dr. Nico Guns heeft er veel over geschreven.
Daarom is dit schip ook zo super gedetailleerd uitgegeven. Ik heb al wat werk van Jeroen van de Worm ( World of Paperships) gezien en dan ben ik maar een prutser hoor. Maar ik ga mijn best doen!

Fred
 
Maar ik begin bij het begin en zo kreeg ik de eerste druk van dit schip binnen.
RnkcPTi.jpg


IG7d0B3.jpg


De eerste controles werden uitgevoerd, er werd gecontroleerd of de laserparts ( ook een eerste test set) op maat waren:
4OzeZ23.jpg


En de eerste indruk was gelijk :oops: dat is toch bijna een meter:
d7g6rQD.jpg


Ik ga hier niet alle fouten die erin zaten benoemen maar zal wel één voorbeeld geven.
Op het onderdeel op de foto zie je boven 16 een uitsparing ( niet de inkeping voor het spant)
In die uitsparing komt het zwembad.
79jTHCJ.jpg


Op deze foto is dat wat beter te zien:
Uy6dv3o.jpg


Dat zwembad is er pas in 1947 in gebouwd, daarvoor was dat er niet.
Aangezien ik de 1938 versie bouw moet dat dus daar helemaal niet zitten.
Daar heeft men niet aan gedacht en dit is dus aangepast in de definitieve laserparts.
Ik ben zelf even creatief geweest anders zou mijn dek daar niet stevig liggen en doorzakken:
3fiiwED.jpg


Fred
 
En dan nu de eerste bouwwerkzaamheden, het spanten plan.
Zoals altijd word dit met LEGO kaarsrecht gebouwd:
2UMhWFF.jpg


ed7gcUn.jpg


De spanten plak ik niet op volgorde, als ik namelijk alles op nummervolgorde zou plakken heb ik kans op kromtrekken.
Ik plak dus voor, achter, midden, etc.
mfIu56a.jpg


En zo zijn de waterlijn spanten klaar:
4SAYJlw.jpg


Maar aangezien ik het volle romp model bouw komt hierna de onderwater spanten.
het idee blijft hetzelfde, recht bouwen met LEGO:
Tj0xaUg.jpg


Ik moet zeggen dat de passing hiervan subliem was:
LTyvibV.jpg


Spanten plan klaar:
rhsqgWR.jpg


En de laatste foto is ook opgenomen in de bouwbeschrijving :biggrin:
vtoF5OX.jpg



Fred
 
Mooi schip. Zijn die planken nu van papier of dun hout?
 
Ok is dat probleem ook weer opgelost 🙂
 
Bij dat soort werkblad voel ik me al meer thuis :)
Ziet er strak uit, ik ben benieuwd naar het vervolg.
 
Wat een werkje.
Zo zie je dat Lego voor alle leeftijden is.
 
En toen kwam de grote uitdaging, ik heb nog "nooit" een volle romp op een schip gemaakt.
Ik heb wel eens een klein scheepje met volle romp gemaakt maar een schip van een meter is toch andere koek.
Dus beginnen bij het begin dan maar en dat is de spanten in vorm schuren:
Oqzx5jv.jpg


Eerst werd er een kopie gemaakt en daar ben ik mee gaan passen en al snel was duidelijk wat de bedoeling was.
De smalle strookjes aan de linkse kant moeten op de spanten geplakt worden en de vlakken aan de rechtse kant gaan daar weer op:
FeOwE9g.jpg


In de stroken zitten vierkantje die weer tegen de spanten geplakt moeten worden, veel werk....
0csE25L.jpg


c5Wvn1U.jpg


En de bodem kan er dan opgeplakt worden
vSN9jjH.jpg


Het was een spannend klusje maar de passing is eigenlijk super.
Al snel kwam er een ritme in en konden de eenvoudige stukken geplaatst worden.
Maar ook hier weer een klein foutje, bij nummer 193 zitten aan de rechterkant de vierkantje niet.
Maar dat is makkelijk op te lossen:
BH3Ckbv.jpg


qxns5yT.jpg


Na een paar uur was ik zover gekomen en dan komen de "lastige" stukken die het schip vorm gaan geven:
OWtUvUU.jpg


Fred
 
Toch knap dat ze die reepjes mooi op maat in de juiste vorm kunnen maken . Bij een houten romp is het een heel gezaag en geschuur om de romp netjes dicht te krijgen.
 
Komt mooi in vorm zo.
Moet toch een serieus werkje zijn om zoiets te ontwerpen.
 
Fred ik ga een woord gebruiken dat in feite er niet gebruikt word
Bangelijk , iedere keer als ik zo een echte papierbouw zie is dat toch even slikken he
Eerlijk ? Papier bouw nogal onderschat hoor zo van " das maar papier " maar mijn ( onze ) visie is toch wel helemaal anders he
Marc
 
Inderdaad bangelijk,niet aan te nemen dat er met papier zo een prachtige dingen kunnen gebouwd worden.Veel succes verder met de bouw Fred.
Marc S.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan