- Lid geworden
- 15 mrt 2010
- Berichten
- 5.662
Nieuw Amsterdam, schaal 1:250 papierbouw.
Stukje geschiedenis:
De eerste Nieuw Amsterdam van de Holland-Amerika Lijn werd in 1930 opgelegd. Met enkele jaren vertraging, onder andere vanwege een reorganisatie van de HAL, werd op 5 januari 1936 de kiel gelegd voor een nieuw schip voor de trans-Atlantische route. Met 35.000 brt zou dit het grootste passagiersschip van Nederland worden. Oorspronkelijk zou het nieuwe schip Prinsendam gaan heten. Dit werd echter veranderd in Nieuw Amsterdam, doelend op het eerdere schip op de route en op de oorspronkelijke naam van de stad New York. Het schip werd gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) en in april 1937 gedoopt door koningin Wilhelmina.
In tegenstelling tot andere schepen van die tijd, werd er bij het ontwerp van de Nieuw Amsterdam geen rekening gehouden met een eventuele rol in oorlogstijd, bijvoorbeeld als hospitaalschip. In plaats hiervan werd het schip met trots aangeprezen als vredesschip.
De volledige geschiedenis van dit schip kan je hier vinden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw_Amsterdam_(schip,_193
Wat getallen:
Besteld: 1935
Werf: Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM)
Kiellegging: 5 januari 1936
Te waterlating: 10 april 1937
In de vaart genomen: 23 april 1938
In dienst: 10 mei 1938
Uit dienst: 1973
Status: gesloopt in 1974
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederlands
Eigenaar: Holland Amerika Lijn (HAL)
Type: Passagiersschip
Lengte: 231.5 meter
Breedte: 29.9 meter
Tonnage: 36.287 BRT, 36.667 BRT na 1947
Passagiers: 1.220 waarvan 556 eerste klasse, 455 tweede klasse en 209 derde klasse
Bemanning: 700
Vaart: 20.5 knopen (38 km/h)
IMO nummer: 5251719
Dit schip is het honderdste schip dat de uitgever Wim van der Meer van Scaldis zal uitgeven.
Al een aantal jaar ligt deze op de ontwerptafel van JSC waar Scaldis mee samenwerkt maar de vooruitgang was bedroevend.
Het ontwerp, zover als het klaar was, is overgedragen aan Jeroen van de Worm van World of Paperships.
Hij gaat verder met het ontwerpen.
In november 2021 kreeg ik de vraag of ik deze wilde gaan proef bouwen, daar zeg ik geen nee tegen.
Het schip kan op 3 manieren gebouwd worden en ik mag de volle romp bouwen zoals deze in 1938 is opgeleverd.
De andere twee zijn het waterlijn model en het schip na verbouwing van 1947.
In december 2021 kreeg ik de eerste proefdrukken binnen en kon er begonnen worden.
En de druk lag er gelijk goed op, Wim dacht dat we deze "even" op 3 maanden zouden bouwen.
Dat is natuurlijk een utopie en zowel Jeroen, Hans en ik hebben aangegeven dat dit onmogelijk was.
Maar goed we zijn van start gegaan en ik heb de eerste foutjes eruit kunnen halen.
De oorlog in de Oekraine en een heel grote overname op het werk reduceerde mijn bouwtijd tot bijna nul.
Toch is het schip een paar weken geleden in de verkoop gegaan zonder dat er één proefmodel klaar is.
2 weken geleden kreeg ik de reden te horen, Wim heeft Scaldis verkocht en hij wilde perse dat dit zijn laatste schip was.
Omdat het schip in de verkoop is zal ik de komende tijd steeds wat foto's gaan plaatsten, de romp en eerste 2 dekken zijn ondertussen klaar.
Maar we beginnen bij het begin, de tafel opruimen:
Fred
Stukje geschiedenis:
De eerste Nieuw Amsterdam van de Holland-Amerika Lijn werd in 1930 opgelegd. Met enkele jaren vertraging, onder andere vanwege een reorganisatie van de HAL, werd op 5 januari 1936 de kiel gelegd voor een nieuw schip voor de trans-Atlantische route. Met 35.000 brt zou dit het grootste passagiersschip van Nederland worden. Oorspronkelijk zou het nieuwe schip Prinsendam gaan heten. Dit werd echter veranderd in Nieuw Amsterdam, doelend op het eerdere schip op de route en op de oorspronkelijke naam van de stad New York. Het schip werd gebouwd door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) en in april 1937 gedoopt door koningin Wilhelmina.
In tegenstelling tot andere schepen van die tijd, werd er bij het ontwerp van de Nieuw Amsterdam geen rekening gehouden met een eventuele rol in oorlogstijd, bijvoorbeeld als hospitaalschip. In plaats hiervan werd het schip met trots aangeprezen als vredesschip.
De volledige geschiedenis van dit schip kan je hier vinden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuw_Amsterdam_(schip,_193
Wat getallen:
Besteld: 1935
Werf: Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM)
Kiellegging: 5 januari 1936
Te waterlating: 10 april 1937
In de vaart genomen: 23 april 1938
In dienst: 10 mei 1938
Uit dienst: 1973
Status: gesloopt in 1974
Thuishaven: Rotterdam
Vlag: Nederlands
Eigenaar: Holland Amerika Lijn (HAL)
Type: Passagiersschip
Lengte: 231.5 meter
Breedte: 29.9 meter
Tonnage: 36.287 BRT, 36.667 BRT na 1947
Passagiers: 1.220 waarvan 556 eerste klasse, 455 tweede klasse en 209 derde klasse
Bemanning: 700
Vaart: 20.5 knopen (38 km/h)
IMO nummer: 5251719
Dit schip is het honderdste schip dat de uitgever Wim van der Meer van Scaldis zal uitgeven.
Al een aantal jaar ligt deze op de ontwerptafel van JSC waar Scaldis mee samenwerkt maar de vooruitgang was bedroevend.
Het ontwerp, zover als het klaar was, is overgedragen aan Jeroen van de Worm van World of Paperships.
Hij gaat verder met het ontwerpen.
In november 2021 kreeg ik de vraag of ik deze wilde gaan proef bouwen, daar zeg ik geen nee tegen.
Het schip kan op 3 manieren gebouwd worden en ik mag de volle romp bouwen zoals deze in 1938 is opgeleverd.
De andere twee zijn het waterlijn model en het schip na verbouwing van 1947.
In december 2021 kreeg ik de eerste proefdrukken binnen en kon er begonnen worden.
En de druk lag er gelijk goed op, Wim dacht dat we deze "even" op 3 maanden zouden bouwen.
Dat is natuurlijk een utopie en zowel Jeroen, Hans en ik hebben aangegeven dat dit onmogelijk was.
Maar goed we zijn van start gegaan en ik heb de eerste foutjes eruit kunnen halen.
De oorlog in de Oekraine en een heel grote overname op het werk reduceerde mijn bouwtijd tot bijna nul.
Toch is het schip een paar weken geleden in de verkoop gegaan zonder dat er één proefmodel klaar is.
2 weken geleden kreeg ik de reden te horen, Wim heeft Scaldis verkocht en hij wilde perse dat dit zijn laatste schip was.
Omdat het schip in de verkoop is zal ik de komende tijd steeds wat foto's gaan plaatsten, de romp en eerste 2 dekken zijn ondertussen klaar.
Maar we beginnen bij het begin, de tafel opruimen:
Fred
Laatst bewerkt door een moderator: